Resident Evil 4 VR blir Quest 2-exklusivt

Robot
Resident Evil 4 VR blir Quest 2-exklusivt
Medlem

Redan bekräftats att det är Q2 exklusivt

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/mrplp9/resident...

Q1 var redan gammalt när det kom. Skönt att de kan börja släppa Q2 exklusiva spel nu. Kommer bli mycket bättre spel

Medlem

Så RE7 VR bara på PSVR(förhoppningsvis kompatibel med PSVR 2), RE4 VR bara på Quest2, vart kommer RE8 VR ta vägen?

Tidsexklusivitet kan jag leva med men att det inte släpps mer öppet till PC framöver tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
Det är en klar svaghet med VR och exklusiva spel som segmenterar utbudet till ett format som än så länge är rätt litet.

Medlem

Jag blir inte arg över detta


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

RE4 och exklusivt tror jag på när jag ser det, eftersom originalet finns till varenda konsol i hela världen


signatur

Videomupp

Medlem

Kan spelet möjligtvis vara mer lättstyrt i VR än i dess ursprungliga form? Tankkontroller (ursäkta svengelskan) är inte en favorit så att säga


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Redaktör
Skrivet av Karmak:

Redan bekräftats att det är Q2 exklusivt

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/mrplp9/resident...

Q1 var redan gammalt när det kom. Skönt att de kan börja släppa Q2 exklusiva spel nu. Kommer bli mycket bättre spel

Tack, uppdaterade.


signatur
Skribent
Skrivet av Fearnox:

Så RE7 VR bara på PSVR(förhoppningsvis kompatibel med PSVR 2), RE4 VR bara på Quest2, vart kommer RE8 VR ta vägen?

Tidsexklusivitet kan jag leva med men att det inte släpps mer öppet till PC framöver tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
Det är en klar svaghet med VR och exklusiva spel som segmenterar utbudet till ett format som än så länge är rätt litet.

Agreed, Är ju det här som blir ett hinder för att VR ska växa. När plattformen redan är så nischad så gör exklusiva spel mer skada än nytta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Agreed, Är ju det här som blir ett hinder för att VR ska växa. När plattformen redan är så nischad så gör exklusiva spel mer skada än nytta.

Exklusiviteter som dessa gör dock att spelutvecklare kan satsa på VR utan att gå med förlust eftersom Facebook förmodligen täcker utvecklingskostnaderna.

Medlem

Samtidigt som detta känns som ett givet köp då man har en Quest 2, så stör det mig något ofantligt att det är exklusivt. 😠

Skrivet av Sillgam:

Exklusiviteter som dessa gör dock att spelutvecklare kan satsa på VR utan att gå med förlust eftersom Facebook förmodligen täcker utvecklingskostnaderna.

Det är ju ett argument... men samtidigt är det Resident Evil 4 vi snackar om här. De kunde släppt en ny release av det på orginala GameBoy och det hade sålt som smör. Finns noll risk kopplat till att släppa en VR port av ett så älskat spel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så RE7 VR bara på PSVR(förhoppningsvis kompatibel med PSVR 2), RE4 VR bara på Quest2, vart kommer RE8 VR ta vägen?

Tidsexklusivitet kan jag leva med men att det inte släpps mer öppet till PC framöver tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
Det är en klar svaghet med VR och exklusiva spel som segmenterar utbudet till ett format som än så länge är rätt litet.

Hur svårt kan det vara att fixa stöd för oculus link åtminstone?

Medlem

Ska bli kul, kommer skaffa detta pga Resident Evil 4 tycker jag är riktigt bra även fast det var starten på den nedåtgående trend Re råkade ut för.
Men jag kan inte spela Re4 för kontrollerna är bedrövligt omodern. Så ska bli kul att köra i VR, hoppas det utnyttjas väl.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ELF
Medlem

Tråkigt


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ska bli kul, kommer skaffa detta pga Resident Evil 4 tycker jag är riktigt bra även fast det var starten på den nedåtgående trend Re råkade ut för.
Men jag kan inte spela Re4 för kontrollerna är bedrövligt omodern. Så ska bli kul att köra i VR, hoppas det utnyttjas väl.

Skulle vara lite humor om de kör tank-kontroller i VR också, inte möjlighet att röra sig när du siktar etc haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av WildThing:

RE4 och exklusivt tror jag på när jag ser det, eftersom originalet finns till varenda konsol i hela världen

Det är just nu bara bekräftat för Quest 2dvs inte ens Quest 1.
Enligt Facebook får "stora utgivare" och "spelsläpp" frångå "tvånget" att göra spel som fungerar för båda enheterna.
Man har även börjat sära på Quest och Quest 2 i information om kompatibla plattformar.
Tidigare stog det PC och Quest bara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är just nu bara bekräftat för Quest 2dvs inte ens Quest 1.
Enligt Facebook får "stora utgivare" och "spelsläpp" frångå "tvånget" att göra spel som fungerar för båda enheterna.
Man har även börjat sära på Quest och Quest 2 i information om kompatibla plattformar.
Tidigare stog det PC och Quest bara.

Nu ser jag helst utveckling med spel som kräver högre prestanda, men Quest släpptes 21 Maj 2019, det är väl lite väl tidigt att förlora kompabilitet?

För egen del så är det som sagt bara positivt, då utvecklarna kan göra spel som är mer komplicerade i grunden.

Hur ser det ut ifall man kör via dator, fungerar det på Quest 1 då? Antar att det bara är beräkningsprestanda som är flaskhalsen?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu ser jag helst utveckling med spel som kräver högre prestanda, men Quest släpptes 21 Maj 2019, det är väl lite väl tidigt att förlora kompabilitet?

För egen del så är det som sagt bara positivt, då utvecklarna kan göra spel som är mer komplicerade i grunden.

Hur ser det ut ifall man kör via dator, fungerar det på Quest 1 då? Antar att det bara är beräkningsprestanda som är flaskhalsen?

Eftersom Resident evil 4 VR bara är för Quest 2 så går det inte att köra på PC så länge det inte släpps en PC-version på antingen SteamVR eller Oculus.
Skulle spelet komma till PC så ja, då skulle det fungera att köra med Quest 1 via PC.
När Quest 1 släpptes i Maj 2019 så var hårdvaran (SoC) redan 2år gammal. När Quest 2 släpptes var det top-of-the-line.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Eftersom Resident evil 4 VR bara är för Quest 2 så går det inte att köra på PC så länge det inte släpps en PC-version på antingen SteamVR eller Oculus.
Skulle spelet komma till PC så ja, då skulle det fungera att köra med Quest 1 via PC.
När Quest 1 släpptes i Maj 2019 så var hårdvaran (SoC) redan 2år gammal. När Quest 2 släpptes var det top-of-the-line.

Surt, hade hoppats på att det skulle kunna laddas via Oculus PC i så fall :/

Jo, man får hoppas på att den modernare SoC:n får Quest 2 att hålla längre i alla fall, men en överväldigande majoritet av de som köpte första Quest:en lär ju inte haft koll på vilken SoC den hade och Oculus(Facebook?) borde ha svårt att ha svag SoC som ursäkt till mainstream användarna.

Jag förstår såklart att det kan vara problematiskt att ha en PC version av alla appar och spel också, eftersom att jag antar att Quest kör typ ARM system.
Det är dock så klart lite synd att de inte kan få det att fungera på båda.

En annan sak man kan gnälla på här är att ifall detta blir standard för Quest så är inte systemet så värst billigt längre, ifall systemet håller i 2 år innan kompabiliteten börjar försvinna så har PSVR en klar fördel och inte ens Index är så fasligt dyr längre

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Surt, hade hoppats på att det skulle kunna laddas via Oculus PC i så fall :/

Jo, man får hoppas på att den modernare SoC:n får Quest 2 att hålla längre i alla fall, men en överväldigande majoritet av de som köpte första Quest:en lär ju inte haft koll på vilken SoC den hade och Oculus(Facebook?) borde ha svårt att ha svag SoC som ursäkt till mainstream användarna.

Jag förstår såklart att det kan vara problematiskt att ha en PC version av alla appar och spel också, eftersom att jag antar att Quest kör typ ARM system.
Det är dock så klart lite synd att de inte kan få det att fungera på båda.

En annan sak man kan gnälla på här är att ifall detta blir standard för Quest så är inte systemet så värst billigt längre, ifall systemet håller i 2 år innan kompabiliteten börjar försvinna så har PSVR en klar fördel och inte ens Index är så fasligt dyr längre

Quest 2 är inte ens kapabel att utnyttja XR2 chipset som sitter just nu så jag tror det håller ett tag till.
Det har dessutom sagts att Quest 2 ska sälja ett bra tag framöver, nån Quest 3 finns inte och en ev Quest 2 pro är inte att vänta under 2021 iaf.

Enligt Guy godin (virtual desktop) så krävs det inte så mycket handpåläggning när man gör ett spel att fungera på både Quest och Quest 2 (berättade han på en pod).
Man sänker upplösningen och skalar av tills det är nog bra FPS typ (enkelt förklarat).
Att Re4 är exklusivt till Q2 är helt klart bara taktiskt för att sälja Quest 2 headsets.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar