Grafikkort bristvara till 2022 – minst

Robot
Grafikkort bristvara till 2022 – minst

Dyster prognos om du tänkt uppgradera.

#amd, #grafikkort, #komponentbrist, #nvidia, #tsmc


Quake-konnässsör

Bara och vänta, 1080 kortet håller bra än så länge. Så en två till fyra år till så spelar lite roll.

Medlem
Skrivet av almblad:

Bara och vänta, 1080 kortet håller bra än så länge. Så en två till fyra år till så spelar lite roll.

Sitter på samma kort, funkar väl men blir ju problem om det går sönder när det inte finns något att ersätta det med...

Quake-konnässsör
Skrivet av Gaara:

Sitter på samma kort, funkar väl men blir ju problem om det går sönder när det inte finns något att ersätta det med...

Då blir det surt Men inte så mycket man kan göra åt det. Man får väl lugna sina nerver genom att titta på Let's Play på tuben för att få sin fix.

Medlem

Är det samma med CPU:er? Har väntat lite över en månad nu på min ryzen 5950x.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Kommer klara mig med en 1070. Spelar mest äldre spel och emulerar nuförtiden

Medlem

980ti classified här. Var inne på att uppgradera till 3080 ti först, men med tanke på bristvaran så får den tuffa vidare.
Det mesta idag kan man ändå köra med alla reglage på max i 1080p däremot i 1440 får man sänka lite. Men det gör inget.


signatur

Skitfiske

Avstängd

Hemsk tanke. Dvs hur lång tid tills priserna är normala då?

Varför en bild på Obama i bakgrunden btw?

Moderator | Testpilot
Skrivet av General White:

Varför en bild på Obama i bakgrunden btw?

Halvledare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Aldrig varit mer nöjd över att ha uppgraderat när RTX 20X0-släpptes. Kan lugnt vänta någon generation eller två innan det är dags igen.

Medlem

Coolt, bara att vänta på nästa serie av RTX kort då


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Liknar fan ingenting...

Medlem
Skrivet av General White:

Hemsk tanke. Dvs hur lång tid tills priserna är normala då?

Fortsätter mining vara så lönsamt som det är nu så är det inte säkert priserna sjunker till normala nivåer ens när bristen är över.
Men precis som vid 2012 och 2017 så lär det "krascha" och då kommer många kort ut på beg marknaden.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Är det samma med CPU:er? Har väntat lite över en månad nu på min ryzen 5950x.

5600X, 5900X och 5950X kan man få vänta på ett bra tag då det är dessa modeller de allra flesta vill ha. 5800X finns i lager lite överallt då den inte anses vara prisvärd för tillfället.

Medlem

Alltså äldsta grejorna i burken min blir 7 år om ett par månader, inkl processor, moderkort, ssd, nätagg. Verkligen supersugen på en uppdatering. Men jag gör nog så, uppdaterar allt, men struntar helt i GPU. Flyttar över min GTX 1070 helt enkelt till en ny låda. Sen bara vänta de där evigheterna på att en 3070 ska sjunka till 6000kr och faktiskt existera.

Medlem

Nu får man bara hoppas att ens grafikkort inte går sönder, blir väl nytt ersättningskort först när nya serien kommer


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Vad är den största boven i dramat förutom Corona?

Fragtjuv

Sitter som några andra på ett 1080. Det funkar faktiskt helt okej fortfarande. Jag satsar på 4000-serien istället. Ett sånt får man väl tag på 2023...


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Nordic Fox:

Vad är den största boven i dramat förutom Corona?

Komponentbrist för tillverkningen har jag för mig jag läste någonstans.


signatur

Skitfiske

Testpilot

3.5 år har mitt 1080ti fått jobba. Det är under ovanliga omständigheter grafikkort får leva så länge och jobba så hårt.
Hoppas gamla Bettan klarar det hela tills stålbadet är över för oss alla.

Skönt att man har rätt bra grejer iallafall. Inga större problem att ha is i magen och vänta sig genom denna speciella situation.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Halvledare.

Vad är Trumph då? En resistor?

Medlem

Körde med 1080ti innan, funkar riktigt bra på dom flesta spelen i 1440p med nästan allt på max med RTX avstängt, om man kör med en hyffsat bra CPU som inte bottleneckar. Bytte till ett 3090 strix, kan köra alla spel på 4k med riktig hög fps med rtx igång. Bara starcitizen som laggar, mest för spelet är väldigt CPU krävande. Därför man har bokat en värsting CPU så man spela spelet med högre fps. Har sett en 5950 ryzen peaka upp till 80% i spelet för streamers, spelet använder också alla cores.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tycker lite tillverkarna sket på konsumenterna här, du köper en märkesdator utan problem. Dell, lenovo osv men bara grafikkort för oss dödliga finns knappt.

Medlem

Riktigt trist för folk som inte fick tag på ett.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tycker lite tillverkarna sket på konsumenterna här, du köper en märkesdator utan problem. Dell, lenovo osv men bara grafikkort för oss dödliga finns knappt.

Det beror till stor del på att systembyggare (Dell, Lenovo, HP osv.) har oftast kontrakt med grafikkortstillverkarna att de ska få en viss mängd kort levererade för sina system.

Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det beror till stor del på att systembyggare (Dell, Lenovo, HP osv.) har oftast kontrakt med grafikkortstillverkarna att de ska få en viss mängd kort levererade för sina system.

Visst är det så men även till Dell mm är ju vi konsumenten. Datorföretagen kan ju knappast straffa Amd eller Nvidia.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Visst är det så men även till Dell mm är ju vi konsumenten. Datorföretagen kan ju knappast straffa Amd eller Nvidia.

AMD och Nvidia ska ha en känga för att vilseleda med orimliga MSRP och liknande, men var slutprodukten hamnar är faktiskt inte upp till dem så länge det inte handlar om deras egentillverkade kort. Det är upp till tredjepartstillverkare att prioritera bland sina kunder, vilket brukar bli de som köper mest kort åt gången eller har leveranser garanterade genom kontrakt. AMD är troligtvis lite mer bakbundna när det gäller kontrakt då de med största sannolikhet ska skeppa ett visst antal kretsar till både Microsofts och Sonys konsoltillverkning varje månad. Kretsar som ska slåss om utrymmet på TSMC:s 7nm-process med deras egna GPU:er och CPU:er, samt en fantastisk massa andra produkter.

Medlem
Skrivet av almblad:

Bara och vänta, 1080 kortet håller bra än så länge. Så en två till fyra år till så spelar lite roll.

Har också ett 1080. Den fungerar bra ett tag till. Det värsta är nog min plan att ge 1080-kortet till fästmön som precis blivit gamer, medan jag skulle gotta mig med 3080 som jag beställde i oktober.

Den planen har grusats... minst sagt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Ett bra sätt att få folk att byta hobby är att inte tillverka produkter.
Suget efter next-gen konsol har blivit noll. Finns inga konsoler pga komponentbrist och inga spel till.
Bygga speldator tar tre månader pga en komponent så ja, skiter i de då helt enkelt.

Medlem

Ja det är ju inte direkt någon nackdel att få ned konsumtionen lite, även om det tyvärr inte kommer göra någon som helst skillnad i det långa loppet.

Men det får ju någon annan generation ta hand om, så varför ska man bry sig? xD

12
Skriv svar