Medlem
Sony Timebomb

Satt och frågade mig själv i veckan
"Kommer fz ta upp det här på sidan? låter som en ganska seriös sak"
Är ju rätt mycket nyheter angående PS5 men aldrig några dåliga saker

Så PS4 visade sig ha en "bugg" (design val) som brickar systemet om cmos batteriet i systemet är dött eller borta samtidigt när man inte har någon uppkoppling till internet

Ja, man kan byta batteriet och få problemet löst, men i framtiden när dom stänger ner PSN helt och hållet för "legacy" konsollerna som dom långsamt börjar göra, så kommer du få en prydnad som inte kan göra något.

"Big woop! köp en PS5 bara!"

Löser inte problemet, för det visar sig att PS5 också lider av den här "buggen" (design valet)
Riktigt tråkigt för alla som har köpt den digitala versionen.

https://wccftech.com/ps4-no-offline-games-cmos/
https://twitter.com/DoesItPlay1/status/1383448178561740801
https://drive.google.com/file/d/1QOVj9cZJr7OKHqGmp7RAM3nuHZIV...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har svårt att bestämma mig för vilket som är värst. Själva problemet eller hur djupt du grävt för att få skriva lite skit om Sony. Du har dessutom gått och tänkt på det under veckan? Jösses. Finns det inte någon miljon vettigare saker att lägga sin tid på? Till exempel spela på det man själv tycker är roligt och skita i vad andra tycker istället för som dig posta trams i varannan nyhet som handlar om Sony som du uppenbarligen inte gillar.

Medlem
Skrivet av Sparvfink:

Har svårt att bestämma mig för vilket som är värst. Själva problemet eller hur djupt du grävt för att få skriva lite skit om Sony. Du har dessutom gått och tänkt på det under veckan? Jösses. Finns det inte någon miljon vettigare saker att lägga sin tid på? Till exempel spela på det man själv tycker är roligt och skita i vad andra tycker istället för som dig posta trams i varannan nyhet som handlar om Sony som du uppenbarligen inte gillar.

Så du tycker att det här är okay?
Kanske är en dum fråga för du framstår som en rejäl Sony shill


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Så du tycker att det här är okay?
Kanske är en dum fråga för du framstår som en rejäl Sony shill

Ja det måste jag verkligen framstå som. Av mina ca 20 inlägg på detta forum handlar ju så många som ett par stycken om något som har med Sony att göra så du har ju gott om underlag för det du säger. Imponerande slutledningsförmåga.

Om jag tycker det är okej? Nej. Tycker jag att det är viktigt och en stor nyhet? Nej. Det utrymmet detta fått sen det kom fram säger mig också att det är så de flesta känner. Vem bryr sig om detta om 15 till 20 år när Sony stänger butiken i Ps5? Om mitt då 50 åriga jag tycker att det är ett problem att jag inte kan rota fram mitt PS5 och spela spel på den, alltså samma spel som jag då troligtvis har 2-3 generationers konsoler efter PS5 att spela dem på har jag nog större problem med mitt liv.

Medlem
Skrivet av Sparvfink:

Har svårt att bestämma mig för vilket som är värst. Själva problemet eller hur djupt du grävt för att få skriva lite skit om Sony. Du har dessutom gått och tänkt på det under veckan? Jösses. Finns det inte någon miljon vettigare saker att lägga sin tid på? Till exempel spela på det man själv tycker är roligt och skita i vad andra tycker istället för som dig posta trams i varannan nyhet som handlar om Sony som du uppenbarligen inte gillar.

Såg tråden när den skapades och vara nära att kommentera liknande. Tänk dig att gå orolig över att en dag om 5- 10 år så kan problemet inträffa på sin PS5, det är som gå orolig över att bilen kommer gå sönder en dag eller att de slutar sälja fossila bränslen.

Inte jätte förvånad över problematiken, ganska många gånger man har rensat CMOS, öppnar webbläsaren och den klagar på anslutningen inte är säker. Inte så konstigt när datum och tid har återställts till 90-talet så certifikaten får spel.

Medlem

Ja så är det, trist om man gillar spara gamla spel/konsoller, det är inte som förr längre. Nu börjar man bli till åren så börjar lätta på begäret att "äga" spelen för all framtid och ser mer spelen som en tjänst/tillgång i nuet som man har kul med. Inte världens undergång om konsollen pajar. Köper alltid något nytt. Finns alltid något att spela på i någon form.

Skribent
Skrivet av Sparvfink:

Ja det måste jag verkligen framstå som. Av mina ca 20 inlägg på detta forum handlar ju så många som ett par stycken om något som har med Sony att göra så du har ju gott om underlag för det du säger. Imponerande slutledningsförmåga.

Om jag tycker det är okej? Nej. Tycker jag att det är viktigt och en stor nyhet? Nej. Det utrymmet detta fått sen det kom fram säger mig också att det är så de flesta känner. Vem bryr sig om detta om 15 till 20 år när Sony stänger butiken i Ps5? Om mitt då 50 åriga jag tycker att det är ett problem att jag inte kan rota fram mitt PS5 och spela spel på den, alltså samma spel som jag då troligtvis har 2-3 generationers konsoler efter PS5 att spela dem på har jag nog större problem med mitt liv.

Tänk dig att det idag inte skulle gå att starta upp sitt NES, SNES, SEGA Master System, SEGA Mega Drive, Nintendo 64 eller PS1 och spela något på dem. Fast det är det som är problemet med spel idag, nu när allt är digitalt. Vi äger dem inte, vi lånar bara och spelar så länge som företagen tycker vi ska spela dem.

Världsnyhet? Nej, men helt klart värt att uppmärksamma tycker jag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tänk dig att det idag inte skulle gå att starta upp sitt NES, SNES, SEGA Master System, SEGA Mega Drive, Nintendo 64 eller PS1 och spela något på dem. Fast det är det som är problemet med spel idag, nu när allt är digitalt. Vi äger dem inte, vi lånar bara och spelar så länge som företagen tycker vi ska spela dem.

Världsnyhet? Nej, men helt klart värt att uppmärksamma tycker jag.

har aldrig förstått varför det är så viktigt för vissa (annat än om man är hängiven samlare) att man ska ha kvar allt man köper i spelväg i all framtid. NES, SNES, megadrive och alla andra gamla konsoler går ju att spela precis överallt nu för tiden. i browsern, i mobilen, på switchen, för att inte tala om alla emulatorer. skulle jag sakna nåt gammalt PS2/3-spel och inte vill emulera så finns det säkert på PS now. vi är ju överösta med gamla spel från alla håll och kanter, och jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda i framtiden. snarare tvärtom.

jag äger både en original NES, megadrive, C64 och allt möjligt gammalt tjaffs som jag inte vill göra mig av med av sentimentala skäl, men vill jag däremot spela NES spel skulle jag aldrig få för mig att koppla in den faktiska konsolen. jag har kört helt och hållet digitalt de senaste 7-8 åren och kan inte förstå varför så många klamrar sig fast vid fysiska utgåvor av allting, förutom som sagt om man faktiskt samlar på prylarna / köper specialutgåvor osv. det finns ju hur många exempel som helst på saker vi betalar för men inte behåller i all evighet, så det tycker jag inte heller är nåt bra argument.

Medlem
Skrivet av quadratis:

har aldrig förstått varför det är så viktigt för vissa (annat än om man är hängiven samlare) att man ska ha kvar allt man köper i spelväg i all framtid. NES, SNES, megadrive och alla andra gamla konsoler går ju att spela precis överallt nu för tiden. i browsern, i mobilen, på switchen, för att inte tala om alla emulatorer. skulle jag sakna nåt gammalt PS2/3-spel och inte vill emulera så finns det säkert på PS now. vi är ju överösta med gamla spel från alla håll och kanter, och jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda i framtiden. snarare tvärtom.

jag äger både en original NES, megadrive, C64 och allt möjligt gammalt tjaffs som jag inte vill göra mig av med av sentimentala skäl, men vill jag däremot spela NES spel skulle jag aldrig få för mig att koppla in den faktiska konsolen. jag har kört helt och hållet digitalt de senaste 7-8 åren och kan inte förstå varför så många klamrar sig fast vid fysiska utgåvor av allting, förutom som sagt om man faktiskt samlar på prylarna / köper specialutgåvor osv. det finns ju hur många exempel som helst på saker vi betalar för men inte behåller i all evighet, så det tycker jag inte heller är nåt bra argument.

Du svara på frågan själv.
Samlar man på prylarna så vill man att dom också fungerar.
Det finns värde att bevara historia, men många lever efter slit och släng, glöm och skriv om historia hur det passar en bäst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker det är en typiskt intressant grej. Kanske inte något sånt som FZ vanligtvis skriver om efter som PSN högst troligt kommer finnas i ”någon” form inkom överskådlig framtid. Och det säkert kommer nått litet hack eller en tjänst som kan lösa det för de få entusiaster som vill hålla liv i en ps4 slim år 2044 eller när det nu kan vara det inte går att ordna med PSN längre.

Men att ta fram infon och prata om att det är en grej tycker jag var lite kul. Alltid spännande att lära sig små grejer med design av konsoler osv.

Medlem

Jag är inte någon samlare, men ur en samlares perspektiv kan jag förstå att det kan bli problematiskt. Vill man ha alla gamla retro-konsoller vill man ju kunna spela på dem också. Förutsätter dock att någon löser problemet när den dagen kommer.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av janssonn:

Såg tråden när den skapades och vara nära att kommentera liknande. Tänk dig att gå orolig över att en dag om 5- 10 år så kan problemet inträffa på sin PS5, det är som gå orolig över att bilen kommer gå sönder en dag eller att de slutar sälja fossila bränslen.

Inte jätte förvånad över problematiken, ganska många gånger man har rensat CMOS, öppnar webbläsaren och den klagar på anslutningen inte är säker. Inte så konstigt när datum och tid har återställts till 90-talet så certifikaten får spel.

Haha ja lite så. Finns mycket att bekymra sig över om man vill, själv väljer jag att tänka positivt och ha förtroende för att de löser de eventuella problem som digitaliseringen kan föra med sig.

Skrivet av Shadee:

Tänk dig att det idag inte skulle gå att starta upp sitt NES, SNES, SEGA Master System, SEGA Mega Drive, Nintendo 64 eller PS1 och spela något på dem. Fast det är det som är problemet med spel idag, nu när allt är digitalt. Vi äger dem inte, vi lånar bara och spelar så länge som företagen tycker vi ska spela dem.

Världsnyhet? Nej, men helt klart värt att uppmärksamma tycker jag.

Ja och precis som du idag kan spela på dem kommer du kunna göra med ditt PS4 eller PS5 om du köpt fysiska spel, vilket är det du använder som exempel. Har du däremot köpt allt digitalt så kan det bli så, om det vill sig illa att du får nöja dig med att spela de spelen på ditt Ps6,7 eller 8 (nej jag tror inte det kommer så många Playstation men som exempel) den dagen ditt Ps5 slutar fungera. En fördel du definitivt inte har på de konsoler du nämnde. Det finns dessutom en lösning på problemet med Ps4 och Ps5 om man har intresset och kunnandet att skruva lite med konsolen. Precis som i fallet med de konsoler du nämnde, de kommer inte fungera för evigt utan att vi gör ingrepp i dem. Det är så elektronik fungerar och därför tycker jag detta har absolut noll nyhetsvärde. Företagen ska väl inte behöva varna kunderna om att denna elektroniska produkt kan bli obrukbar om några årtionden, det tycker jag säger sig självt.

Angående att vi idag bara lånar spelen så håller jag med dig att det finns en problematik där men det är en annan fråga.

Medlem

Ja det är så klart trist men man lyckades lösa det här problemet med gamla NES kassetter som hade batteri i sig, folk som moddade o såg till att man kunde slänga in nya batterier, så det går säkert o lösa för de här maskinerna också så jag är inte direkt orolig.
Alt får man köra spelen via en framtida retromaster o njuta av spelen den vägen


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Satt och frågade mig själv i veckan
"Kommer fz ta upp det här på sidan? låter som en ganska seriös sak"
Är ju rätt mycket nyheter angående PS5 men aldrig några dåliga saker

Är väl snarare så att det just nu är på modet i sociala medier att gräva fram alla "dåliga" nyheter om sony/ps5, där allt framställs som katastrofer för alla.

Skribent

Om det någonsin händer och Sony inte tillhandahåller en lösning så lovar jag att skriva om det.

Medlem

Är det bekräftat att konsolen måste koppla upp sig mot PSN för att fungera utan CMOS-batteri? Skummade igenom artikeln länkad överst och fick uppfattningen av att dom bara testat att köra konsolen offline och sen dragit slutsatsen att den inte fungerar utan PSN, utan att faktiskt kolla vart trafiken från konsolen går.

Kan mycket väl vara så att den hämtar relevant information från en extern server för tid, då CMOS-batteriets antagligen enda funktion är att hålla koll på klockan när konsolen är offline och avstängd.

Och även om den hämtar från PSN så finns det inget som säger att Sony kommer fimpa APIet som används i detta fall, även om dom stänger ner övriga funktioner

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Är det bekräftat att konsolen måste koppla upp sig mot PSN för att fungera utan CMOS-batteri? Skummade igenom artikeln länkad överst och fick uppfattningen av att dom bara testat att köra konsolen offline och sen dragit slutsatsen att den inte fungerar utan PSN, utan att faktiskt kolla vart trafiken från konsolen går.

Kan mycket väl vara så att den hämtar relevant information från en extern server för tid, då CMOS-batteriets antagligen enda funktion är att hålla koll på klockan när konsolen är offline och avstängd.

Och även om den hämtar från PSN så finns det inget som säger att Sony kommer fimpa APIet som används i detta fall, även om dom stänger ner övriga funktioner

Exakt så, Sony stänger ju ner möjligheten att köpa nytt från PSN i och med PS3 men det är fortfarande möjligt att ladda ner tidigare inköp. Det borde vara enkelt för Sony att låta den endpoint som hanterar autentisering av konsoler vara fortsatt tillgänglig (detta har ju inget med butiken att göra). Jag köpte nyligen en begagnad PS3 för att kunna spela äldre MGS-spel. Jag blev då mer förvånad över att jag fortfarande KUNDE köpa saker från PSN.

Jag köper gladeligen en PS5 med utgångspunkten att jag kan spela nuvarande spel. Om denna nu inte fungerar om 10-20 år är inte relevant. Jag kan ärligt talat inte förstå vem som köper en teknikprodukt och beräknar hur användningsområdet ser ut 10-20 år framåt. Teknik är tyvärr färskvara. Det finns ju dessutom många komponenter i konsolen som troligtvis går sönder innan PSN ens stängt ner möjligheten att aktivera konsolen.

Sammanfattning, lev i nuet.

Medlem

Psn kommer ju inte stängas ner utan bara att köpa nya saker på ps3.
Pandemin får folk att överreagera på saker som inte är nå problem.

Men just nu är det väldigt populärt att klaga på Sony. Allt pågrund av lösa rykten som vi får ser stämmer när Sony själva kommer ut med det.
Va likadant förra året och alla som trodde på dom rykterna sköt ju sig själv i foten.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Psn kommer ju inte stängas ner utan bara att köpa nya saker på ps3.
Pandemin får folk att överreagera på saker som inte är nå problem.

Men just nu är det väldigt populärt att klaga på Sony. Allt pågrund av lösa rykten som vi får ser stämmer när Sony själva kommer ut med det.
Va likadant förra året och alla som trodde på dom rykterna sköt ju sig själv i foten.

Tror det har med pandemin att göra med. Det är nyhetstorka deluxe för de som livnär sig på att skriva artiklar o nyheter då alla, även Sony, har drabbats negativt och ingen kan direkt göra något åt saken mer än att rida ut det. Men för att få lite clickbait revenues så kan man alltid gotta sig i att hitta negativa saker o skriva om vad gäller de stora aktörerna, i det här fallet Sony som ändå utan tvekan är störst inom konsolvärlden så otroligt många vet vad playstation är här i världen.
Och har själv inga problem om man för fram befogad kritik men problemet med Internet just nu är att det är mkt ljug o rena rama chansningar som blir till sanningar när det sprids över Internet. Någon någonstans har skrivit en opinion piece om vad denna tycker *borde* hända eller liknande o några varv senare har dennes opinion piece blivit en vedertagen sanning på nätet för källkritik är inte något man bryr sig om bland youtubers o twittrare har jag märkt.
Clickbait fungerar o dra folk till ens artikel o vips har de fått lite reklam pengar til sin sida.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av quadratis:

har aldrig förstått varför det är så viktigt för vissa (annat än om man är hängiven samlare) att man ska ha kvar allt man köper i spelväg i all framtid. NES, SNES, megadrive och alla andra gamla konsoler går ju att spela precis överallt nu för tiden. i browsern, i mobilen, på switchen, för att inte tala om alla emulatorer. skulle jag sakna nåt gammalt PS2/3-spel och inte vill emulera så finns det säkert på PS now. vi är ju överösta med gamla spel från alla håll och kanter, och jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda i framtiden. snarare tvärtom.

jag äger både en original NES, megadrive, C64 och allt möjligt gammalt tjaffs som jag inte vill göra mig av med av sentimentala skäl, men vill jag däremot spela NES spel skulle jag aldrig få för mig att koppla in den faktiska konsolen. jag har kört helt och hållet digitalt de senaste 7-8 åren och kan inte förstå varför så många klamrar sig fast vid fysiska utgåvor av allting, förutom som sagt om man faktiskt samlar på prylarna / köper specialutgåvor osv. det finns ju hur många exempel som helst på saker vi betalar för men inte behåller i all evighet, så det tycker jag inte heller är nåt bra argument.

Precis sådär kan man resonera om allt. Jag förstår inte varför folk vill att deras bilar från -70 talet ska fungera fortfarande t.ex.

Det handlar dels om att det är en gråzon att spela emulatorer, emuparadise fick ju radera hela deras bibliotek t.ex. för att inte bli stämda, men största argumentet anser jag vara att känslan att ha originalkonsolen och handkontroll förhöjer spelupplevelsen på ett sätt jag personligen aldrig fått med emulator. Jag skulle jag aldrig få för mig att spela t.ex. N64-spel på en emulator utan originalkontrollen.

Enkelt att plocka med ut till stugan t.ex. när man bara vill spela något enkelt spel mot varandra på kvällen där skillnaden på den som spelar i vanliga fall och den som inte spelar inte är så stor, t.ex. de äldre sportspelen, track n field m.m. Plug and play - kabel till TV, kabel till strömuttag, in med kontroller och ett spel så är man igång.

Utöver det så har speedrunning-communityn exploderat de senaste 5-10 åren, där det i många fall krävs originalspel och originalkonsol för att vara med på leaderboarden.

Till sist så antar du att det för alltid kommer finnas kopior av de äldre spelen att få tag på via internet, och att det alltid kommer vara så med alla nya spel framöver. Jag är mer tveksam.

Skrivet av Sparvfink:

Haha ja lite så. Finns mycket att bekymra sig över om man vill, själv väljer jag att tänka positivt och ha förtroende för att de löser de eventuella problem som digitaliseringen kan föra med sig.

Ja och precis som du idag kan spela på dem kommer du kunna göra med ditt PS4 eller PS5 om du köpt fysiska spel, vilket är det du använder som exempel. Har du däremot köpt allt digitalt så kan det bli så, om det vill sig illa att du får nöja dig med att spela de spelen på ditt Ps6,7 eller 8 (nej jag tror inte det kommer så många Playstation men som exempel) den dagen ditt Ps5 slutar fungera. En fördel du definitivt inte har på de konsoler du nämnde. Det finns dessutom en lösning på problemet med Ps4 och Ps5 om man har intresset och kunnandet att skruva lite med konsolen. Precis som i fallet med de konsoler du nämnde, de kommer inte fungera för evigt utan att vi gör ingrepp i dem. Det är så elektronik fungerar och därför tycker jag detta har absolut noll nyhetsvärde. Företagen ska väl inte behöva varna kunderna om att denna elektroniska produkt kan bli obrukbar om några årtionden, det tycker jag säger sig självt.

Angående att vi idag bara lånar spelen så håller jag med dig att det finns en problematik där men det är en annan fråga.

Står att det uppenbarligen inte heller går att spela fysiska spel du har på skiva.

"As it turns out, removing the battery inside Sony’s console prevents people from playing any physical or digital games without an active internet connection (or with PSN being down). When trying to play games, users are presented with error code “CE-30391-6”."

Jag säger inte att det ska stå en varningstext på konsolen, men med tanke på att tjära och fjädrar plockas fram när det pratas om SP-spel som kräver att man är online för att spela så ser jag inte skillnaden mot det här, när det kan bli så att det krävs att man är online för att konsolen ska fungera.

Skrivet av Neverwild:

Psn kommer ju inte stängas ner utan bara att köpa nya saker på ps3.
Pandemin får folk att överreagera på saker som inte är nå problem.

Men just nu är det väldigt populärt att klaga på Sony. Allt pågrund av lösa rykten som vi får ser stämmer när Sony själva kommer ut med det.
Va likadant förra året och alla som trodde på dom rykterna sköt ju sig själv i foten.

Det är inte det som tråden handlar om.

"Q: What was the outcome?
A: With the battery removed and the console disconnected from the internet, the console
went into safe mode upon first boot and began rebuilding the database. Restarting the ma-
chine resolved this initial problem, but once the machine was booted correctly, all digital
games stopped working."

https://drive.google.com/file/d/1QOVj9cZJr7OKHqGmp7RAM3nuHZIV....

Oavsett om det var PS3, PS4, PS5.

edit: Klippte ihop mina tre inlägg till ett istället.

Medlem

Personligen ser jag inte det stora problemet i det här?

Företagen har ju konstant försökt begränsa deras konsoler på ett eller annat sätt, så varför är det här annorlunda?
Tar vi äldre konsoler t.ex. så låstes dem per region, som man var tvungen att låsa upp med CFW.
Vi hade ännu äldre konsoler som begränsades av FPS pga skillnader mellan NTSC och PAL (även om man kan få moddade konsoler idag som kan toggla mellan dem).

Det som kommer ske, när behovet finns, är att det kommer finnas CFW till Ps3/Ps4 som du får installera på konsolerna så de inte kräver CMOS/Tid-checkupen för att kunna spela spel. Alternativt att du får re-routea vart Ps3/Ps4 pingar mot en server som fakear PSN, och därmed få konsolen upp och rulla.

Det här är ett sånt icke-problem egentligen, då det inte är något nytt. Som sagt, företagen har alltid försökt begränsa konsoler på ett eller annat sätt.

Låter som att folk förutsätter att HDMI-gränssnittet är här för att stanna för evigt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Låter som att folk förutsätter att HDMI-gränssnittet är här för att stanna för evigt?

RCA kabeln kom ut på 30 talet, används fortfarande, till viss del.
HDMI kommer troligen inte försvinna på ett bra tag heller, med tanke på att alla nya hdmi versioner är bakåtkompatibelt med äldre versioner.

----------

Visar sig att Xbox Series har också ett problem med att låsa ut folk från konsollen då den behöver internet på första uppstarten
No internet? no bueno du kan inte ens starta upp konsollen
och alla spel verkar behöva internet uppkoppling första uppstarten, annars fungerar det inte.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

1
Skriv svar