Days Gone-författaren: Klaga inte över uteblivna uppföljare om ni inte köper originalet till fullt pris

Medlem

Varför använder alla kids idag ordet fucking i varje mening ?


signatur

Skitfiske

Medlem

Jag var på väg å köpa den pga playstation spel på PC, ville supporta intresset för det. Men såna här kommentar så blir man avtrubbad. så jag står över och väntar på rea istället.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Hullken:

I slutändan är det strunt samma om utvecklare (eller du) tycker att gamers är snåla och bortskämda... Det är ju en rakt igenom marknadsstyrd, kapitalistisk spelmarknad, där de kan sätta precis vilka pris de vill och konsumenterna kan helt fritt välja om de vill betala eller inte.

Ingen kan liksom klaga, det blir exakt så rättvist som det kan bli. De som tyckte spelet var värt 700 kr köpte det för 700, de som tycker det är värt att spela först i en prenumerationstjänst gör det. Jag spelar inte spelet även om någon slänger skivan i huvudet på mig då jag inte gillar genren.

Marknaden är så totalt översvämmad av spel och många spel är "oändliga" nu, typ Fortnite, så det finns helt enkelt inte tid att spela alla spel.

Den här snubben får det att låta som att hans spel har något sorts "inbyggt värde" som då är ca 700 kr. När det i själva verket har det värde som folk vill betala för det.

Ändå har han ju en helt rimligt poäng utan att specifikt utvärdera Days Gone. Spelens framgång och eventuella möjlighet till framtida expansion bestäms i princip helt i anslutning till releasen och kort där efter.

Individer som inbillar sig att de bidrar till spelets framgång eller utvecklarnas möjlighet att göra fler titlar via någon reaback eller nedsatt pris år och dar efter release är så klart helt förvirrade. Det är inte dem spelarna man ska tacka för stödet.

Är man ett fan och verkligen sett fram emot något som hoppas se mer av gör man bäst i att stödja det med fullpris, annars behöver man inte gnälla om uteblivna framtida titlar.

Medlem
Skrivet av Leverantören:

Varför använder alla kids idag ordet fucking i varje mening ?

Jag antar att det är av samma anledning som de lokala "gangstahz" måste påbörja och avsluta varje mening med "förstår du?". Vänta så ska jag fråga miniatyrgangstrarna som hänger vid cykelstället utanför ICA här.

Medlem
Skrivet av Blessus:

Jag var på väg å köpa den pga playstation spel på PC, ville supporta intresset för det. Men såna här kommentar så blir man avtrubbad. så jag står över och väntar på rea istället.

Vad för kommentarer gör att du inte vill köpa direkt?
Dessa 2 meningar ifrån han som plockades från ett 10 minuters samtal.

Om pc spelare inte köper bra playstation spel på pc så kan ni sen inte klaga om Sony slutar sälja där i framtiden.

Tråkigt att din inställning gör att du missar ett bra spel nu direkt.
Speciellt när han slutade på företaget för 2 år sedan.

RmK
Medlem

Känns som att denna tråden har spårat ur lite.

Låter som en riktig gnällgubbe. Jag är en av de som köpte spelet senare på en rea efter ett antal buggfixpatcher och jag hade inga problem med sånt och hade roligt. Jag tycker spelet var en stabil 3/5 men jag hade varit troligtvis också sänkt det till 2/5 om jag köpt det för fullpris med day one buggarna. Det slappa berättandet/storyn drog ner betyget en del.

Gen
Medlem

Köpte det på skiva även om det ingår i PS Plus för PS5 och är månadens spel på PS Plus. Föredrar att äga spelet än att vara beroende av en prenumerationstjänst.

Medlem

Jag älskar spelet, köpte det vid release och sen en gång till på rea. Sen blev det ju gött att det kom på ps plus!

Jag ser gärna en tvåa men det är inte alltid man får det man vill.

Medlem

Låter som han försöker frisläppa sig ansvaret. Först skyller han på att folk inte köpte spelet, sen säger han att spelet inte mottogs tillräckligt bra av kritikerna för att han skulle få behålla jobbet.

Som jag läser det gjorde han inte ett tillräckligt bra spel för Sony, och nu skyller han på de som inte köpte spelet för att det inte kom en uppföljare och för att han inte fick behålla jobbet.

Medlem

Ett köp på en rea är väl fortfarande bättre än inget köp alls?

Ambassadör
Xbox

Xbox Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Vad har den tjänsten med Days Gone att göra?
Eller menar du att samtidigt Days Gone släpptes va senast Xbox la till ett nytt first party game på gamepass?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Vad har den tjänsten med Days Gone att göra?
Eller menar du att samtidigt Days Gone släpptes va senast Xbox la till ett nytt first party game på gamepass?

Om du inte förstår relevansen för diskussionen som förs här så kan jag inte hjälpa dig. Kram?


signatur

Jump in.

Medlem

Tror jag betalade 400 spänn när spelet var på rea första gången, perfekt pris enligt mig.
Fick väl ut 60 h speltid varav kanske ~35 av dom timmarna kändes som kvalitativ speltid, (utan fast travel funktionen)

Skribent

Jag förstår hur han tänker, även om det uttrycks aningen osmidigt. Men jag förstår samtidigt också hur köpare tänker (mig inräknat), i en tid där många spel släppts ofärdiga är ett dag-1-köp i princip att köpa grisen i säcken.

Jag tänker att om vi kunde gå tillbaka till hur det var förut, där det fanns demos att ladda hem någon månad/vecka innan, så hade det kunna hjälp oss spelare huruvida vi är villiga att "investera". I dagens digitala samhälle är det inga som helst problem att släppa demon på de olika plattformarna, det behöver inte ens vara långt. Ge oss ett demo på 30 min så är nog många nöjda, bara de kan få chansen att testa innan köp.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag förstår hur han tänker, även om det uttrycks aningen osmidigt. Men jag förstår samtidigt också hur köpare tänker (mig inräknat), i en tid där många spel släppts ofärdiga är ett dag-1-köp i princip att köpa grisen i säcken.

Jag tänker att om vi kunde gå tillbaka till hur det var förut, där det fanns demos att ladda hem någon månad/vecka innan, så hade det kunna hjälp oss spelare huruvida vi är villiga att "investera". I dagens digitala samhälle är det inga som helst problem att släppa demon på de olika plattformarna, det behöver inte ens vara långt. Ge oss ett demo på 30 min så är nog många nöjda, bara de kan få chansen att testa innan köp.

Demos suger tid och resurser från en studio som förmodligen i det stadiet sitter i hård crunch i slutspurten av projektet, där mycket av polerandet och putsandet sker. Det är inte heller säkert att det blir inräknat från början i en förmodligen redan hårt åtstramad budget. Jag tror vi riskerar att få ännu mer halvfärdiga spel vid släpp om demos återigen blir något regelbundet.

Generösa refund-policies som t.ex. Steam har är däremot något som är nice och fyller det tomrommet ganska bra. Fungerar väl kanske mindre bra med fysiska utgåvor och även usla företag som Sony och Nintendo som motvilligt släpas skrikande och viftande med i en modern digital värld som de inte alls förstår sig på.

Medlem

Finns inga problem med att köpa dag 1 på playstation, absoluta majoriteten av förstaparts-spelen är väl genomarbetade och mer eller mindre buggfria. Days Gone var väl Bend studios första riktiga AAA-titel, då är det väl naturligt att köparna blir lite mer försiktiga. Av samma anledning kommer jag inte köpa Returnal day1.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om du inte förstår relevansen för diskussionen som förs här så kan jag inte hjälpa dig. Kram?

JAg är inte heller med. Kan man få en förklaring av forumets mest arrogante ambassadör?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av lars_kongo:

JAg är inte heller med. Kan man få en förklaring av forumets mest arrogante ambassadör?

Det hade man kunnat få om man inte var forumets största kvarvarande troll


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Demos suger tid och resurser från en studio som förmodligen i det stadiet sitter i hård crunch i slutspurten av projektet, där mycket av polerandet och putsandet sker. Det är inte heller säkert att det blir inräknat från början i en förmodligen redan hårt åtstramad budget. Jag tror vi riskerar att få ännu mer halvfärdiga spel vid släpp om demos återigen blir något regelbundet.

Generösa refund-policies som t.ex. Steam har är däremot något som är nice och fyller det tomrommet ganska bra. Fungerar väl kanske mindre bra med fysiska utgåvor och även usla företag som Sony och Nintendo som motvilligt släpas skrikande och viftande med i en modern digital värld som de inte alls förstår sig på.

Absolut, men då kanske vi ska ge spelutvecklarna mer tid så de slipper cruncha ihjäl sig. Det är ju på den där nivån det börjar och måste förändras. N ska i alla fall ha lite kred att de faktiskt släpper demos på många av sina produkter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Finns inga problem med att köpa dag 1 på playstation, absoluta majoriteten av förstaparts-spelen är väl genomarbetade och mer eller mindre buggfria. Days Gone var väl Bend studios första riktiga AAA-titel, då är det väl naturligt att köparna blir lite mer försiktiga. Av samma anledning kommer jag inte köpa Returnal day1.

Ja, det finns ju flera aspekter här.
-Man ska inte förhandsboka.
-Spelet var väldigt buggigt(och har fortfarande en hel del buggar).
-Första spelet i ett nytt IP.
-Början av spelet är extremt klyschigt.
-Många negativa recensioner.
-Det är stark konkurrans och storyn fungerar bra, men är knappast någon prisvinnare(eller extremt bra, du förstår nog vad jag menar).

Jag är också sugen på Returnal, men kommer nog tyvärr avvakta.
Har väldigt mycket att avverka nu oxh jag vågar inte chansa.
Typ 850Kr på PSN är ju nästan komiskt dyrt också, ifall det inte mäter sig med GTA5/RDR2 kanske.

Medlem

Köpte det när ja fick min ps5 älskade spelet

Medlem

1) Om de inte vill att folk ska köpa det på rea är det väl bara att sluta med att rea ut det!
2) Om de vill att folk ska köpa det på dag 1, då får de se till att spelet är klart dag 1 (och inte fem patcher senare).

Jag förstår inte riktigt problemet. Ganska enkla lösningar faktiskt.

Medlem

Problemet är att spel har blivit för dyra att producera. Fullkomligt orimligt att de ska kosta mer än en Hollwood film att producera, då blir det såhär.

Medlem

Det är inte så enkelt. Ibland så blir det motsatt effekt. Som tex WoW Fortnight visst en annan typ av spel. Men dom spelen kommer det kanske aldrig en 2a till. Och dom förstör allt runt sig också. Men visst om det handlar om Days gone så borde man köpa det så dom får pengar till en 2a. Sony kan man lita på lite bättre när det gäller att göra en 2 till saker. Nu tycker jag att dom borde göra en 2a till Days gone iaf för det kommer antagligen gå bättre för det spelet.

Medlem

Jag kan förstå hans poäng men tycker också att spelbranchen satt sig i den här situationen själva, i alla fall på PC sidan.
Att betala fullpris för ett spel när det är som mest buggigt och obalanserat för att sedan se priset sjunka med 30% eller mer bara 3 månader efter release är inte något folk tycker är roligt. Lägg till att dom gör game of the year editions inom ett år där allt extra dlc packas in för samma pris eller lägre så är det inte konstigt att folk väntar på den "definitiva" versionen. Det tycker jag verkar vara tankarna runt singleplayer spel i alla fall. När det kommer till games as service spel så är folk mer intresserade att hoppa på från dag 1 så dom inte missar något.

Medlem

Jag köper Returnal dag 1! Varför jo jag gillar Roguelikes lika mycket som Outriders suger. Behöver inte säga mer!

ELF
Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jag kan förstå hans poäng men tycker också att spelbranchen satt sig i den här situationen själva, i alla fall på PC sidan.
Att betala fullpris för ett spel när det är som mest buggigt och obalanserat för att sedan se priset sjunka med 30% eller mer bara 3 månader efter release är inte något folk tycker är roligt. Lägg till att dom gör game of the year editions inom ett år där allt extra dlc packas in för samma pris eller lägre så är det inte konstigt att folk väntar på den "definitiva" versionen. Det tycker jag verkar vara tankarna runt singleplayer spel i alla fall. När det kommer till games as service spel så är folk mer intresserade att hoppa på från dag 1 så dom inte missar något.

Precis, det är ju utvecklarna som dödar singleplayer marknaden, inte spelarna.
Känns ganska orimligt att köpa ett spel till fullpris för att sedan vänta i ett halvår innan man spelar det pga buggar och sedan se att priset har sjunkit. Då väntar man ju hellre med att köpa det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om du inte förstår relevansen för diskussionen som förs här så kan jag inte hjälpa dig. Kram?

En självgod referens till GamePass känns inte direkt relevant.

Även MS, med sitt GamePass, har så klart stenkoll på huruvida de spel de utvecklar och släpper på GamePass är framgångsrika. Skillnaderna är hur denna framgång mäts, där MS troligen är mer intresserade av om spelet ifråga bidrar till ökad försäljning av GamePass etc. Uppfyller inte spelet ifråga de kriterierna MS lagt fram, för ett framgångsrikt spel, så lär även de ta beslutet att inte producera en uppföljare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Lyssnade själv på intervjun när den begav sig och han påpekade också att han slutade inte på studion pga days gone eller betygen dock. Det hade visst en hel del med millenials att göra som de anställt och hur det var omöjligt att arbeta med de yngre generationerna, om man ska tro honom.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar