Sony investerar 1,7 miljarder kr i Epic Games

Medlem
Skrivet av B-itta:

Har vi inte kommit över epic store än?

Har de slutat köpa upp exclusives?

Avstängd
Skrivet av Phyrino:

Är det bara jag som reagerar på att de två största förespråkarna för exkusiviteter, inleder ett samarbete?

Set sämsta av två världar. Jag föreslår att Sony och Epic lanserar en butik, där endast Sony och Epic-Anställda får handla.

Nej tack till exklusivitet. Nej tack till egs.

Medlem

Nedrans den var väldigt oväntad

Medlem

Har ingen PC och förstår inte hur konkurrensen mellan olika speltjänster kan ses så himla tabu. Jag förstår att Steam var först men att bli rasande över konkurrerande bolag och deras köp av exklusivitet är för mig främmande.

Om HBO köper exklusivitet för en specifik film (istället för tex Netflix) rör det mig inte i ryggen.

Har jag missat något?

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Kan ju vara bra för konkurransen med, nu när Microsoft har Creation Engine.

Unreal engine kommer fortfarande vara öppen att använda för den som vill. Sony måste nog investera bra mycket mer än så i Epic om man ska få använda Unreal exklusivt Dock kanske Sony får en bättre deal på att använda den för just nu är den ganska dyr.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Har de slutat köpa upp exclusives?

Du behöver ju inte köpa en ny konsol för att spela spelen. En extra (fri) spelklient är inte direkt något att gråta över ...

Medlem
Skrivet av B-itta:

Du behöver ju inte köpa en ny konsol för att spela spelen. En extra (fri) spelklient är inte direkt något att gråta över ...

En fri spel klient ägd till 40% av kinesiska staten är en hel del att gråta över. Finns mycket Kina kan göra i skada med den data de får ifrån Epic, och inte för att snacka det inflytande de försöker få över västerländs kultur. Både i film och spel industrin har Kina väldigt stor makt.

Något de redan använder för propaganda och försöka styra hur vi tycker om vissa frågor som Taiwan.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast är Creation verkligen så mycket att ha? Är väl den mest bespottade motorn ute på marknaden.

Skrivet av anon_118566:

Unreal engine kommer fortfarande vara öppen att använda för den som vill. Sony måste nog investera bra mycket mer än så i Epic om man ska få använda Unreal exklusivt Dock kanske Sony får en bättre deal på att använda den för just nu är den ganska dyr.

Så Forza, Gears och Halo kommer inte göras i Creation engine?

Sry, kunde inte hålla mig:D

Det kommer med nästan 100% sannolikhet komma Xbox spel som fungerar bra i UE motorn, men Sony verkar ha ett nära sammarbete med Epic som dem vill göda.
Såg på streamen efter utannonseringen av att Xbox köpte Bethesda och dem pratade mycket om hur de olika avdelningarna kommer sammarbeta och att dem även haft ett starkt sammarbete innan uppköpet, det skulle inte förvåna mig ifall Sony och Epic har en liknande situation.

Jag skämta om Creation engine, men Xbox har ju till exempel ID tech motorn som Microsoft kommer dra nytta av, de kanske inte kommer behöva så mycket hjälp av utomstående framöver.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Har ingen PC och förstår inte hur konkurrensen mellan olika speltjänster kan ses så himla tabu. Jag förstår att Steam var först men att bli rasande över konkurrerande bolag och deras köp av exklusivitet är för mig främmande.

Om HBO köper exklusivitet för en specifik film (istället för tex Netflix) rör det mig inte i ryggen.

Har jag missat något?

Skillanden är att PC alltid varit en öppen plattform och vi alla måste nu som det ser ut kämpa för att det även i fortsättningen skall var så.

Konsumenterna är de riktigt stora förlorarna i detta, och vi skall inte finna oss i detta. Finns en stor risk där också, det är att den värsta diktaturen i världen äger 40% av Epic. Ett land som är ute efter att förändra hur vi i väst tänker om Kina, och vill framför Kina som ett land av hjältar som står för mäniskliga rättigheter och vill oss vårt bästa och inget annat.

Samtidigt som man försöker utrota folkgrupper och oliktänkande, och inte för att förglömma demokratin i världen.

Vilket är en av de viktiga orsakerna att vara emot Epic och deras försök att förstöra öppenheten som altlid funnits på PC och det med hjälpt av en hårdförd diktatur.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Har ingen PC och förstår inte hur konkurrensen mellan olika speltjänster kan ses så himla tabu. Jag förstår att Steam var först men att bli rasande över konkurrerande bolag och deras köp av exklusivitet är för mig främmande.

Om HBO köper exklusivitet för en specifik film (istället för tex Netflix) rör det mig inte i ryggen.

Har jag missat något?

Ibland får jag en känsla av att det drivs på av ungar som växte upp med bredband och Steam.
Med andra ord så saknar "hatet" någon vettig förklaring. Det skall vara som det "alltid" ( ) har varit.
Steam i sig var ju knappast välkommet när det lanserades. Var ett satans liv på alla CS-spelare som blev tvingade att bruka/starta spelet via en annan plattform/klient. Det kom moddar/patches vars hela syfte var att fortsätta lira CS utan Steam om jag inte missminner mig?
Sedan hävdar jag fortfarande att Steam var mer eller mindre skit hela 00-talet. Det har krävts många års putsande.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Ibland får jag en känsla av att det drivs på av ungar som växte upp med bredband och Steam.
Med andra ord så saknar "hatet" någon vettig förklaring. Det skall vara som det "alltid" ( ) har varit.
Steam i sig var ju knappast välkommet när det lanserades. Var ett satans liv på alla CS-spelare som blev tvingade att bruka/starta spelet via en annan plattform/klient. Det kom moddar/patches vars hela syfte var att fortsätta lira CS utan Steam om jag inte missminner mig?
Sedan hävdar jag fortfarande att Steam var mer eller mindre skit hela 00-talet. Det har krävts många års putsande.

Har inget att göra med hur bra eller dåligt tjänsten är det har att göra med helt andra saker som att de försöker köpa upp markanden och tvinga folk att köpa direkt av dem. PC är en öppen plattform och om vi inte skyddar det öppna klimatet, vilket vad man än kan säga om Steam har gjort.

Men här pratar vi om ett företag som köper exclusives till höger och vänster och på så sätt vill sätta friheten med plattformen helt ur spel. På topp av detta har det tagit stora pengar och givigit stort inflytande till det kinesiska kommunist partiet. Kina går vädligt gärna in med pengar i kultur för det är ett sett som de ser att få inflytande och kunna påverka vårt tänkande i västvärlden. Kina använder redan väldigt mycket av sitt inflytande i film industrin till att göra just det för att försöka tvätta sin buk ifrån att förycka och döda minioritet. Att sno organ från politisa motståndare för att sälja på den svarta markanden med mera.

Sedan att inte förglömma att de började sin butik genom att själva folks privata data vilket var det som gjorde att många fick upp ögonen för vad Epic höll på med.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Du behöver ju inte köpa en ny konsol för att spela spelen. En extra (fri) spelklient är inte direkt något att gråta över ...

Jag vill inte stötta ett företag som använder sig av exklusiviteter för att konkurrera, och jag gillar inte heller deras integritetspolicy. Utöver vad andra redan nämnt.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Skillanden är att PC alltid varit en öppen plattform och vi alla måste nu som det ser ut kämpa för att det även i fortsättningen skall var så.

Konsumenterna är de riktigt stora förlorarna i detta, och vi skall inte finna oss i detta. Finns en stor risk där också, det är att den värsta diktaturen i världen äger 40% av Epic. Ett land som är ute efter att förändra hur vi i väst tänker om Kina, och vill framför Kina som ett land av hjältar som står för mäniskliga rättigheter och vill oss vårt bästa och inget annat.

Samtidigt som man försöker utrota folkgrupper och oliktänkande, och inte för att förglömma demokratin i världen.

Vilket är en av de viktiga orsakerna att vara emot Epic och deras försök att förstöra öppenheten som altlid funnits på PC och det med hjälpt av en hårdförd diktatur.

Att Kina är inblandade är förstås ingen fördel. Detta visste jag inget om. Det argumentet köper jag.

I övrigt vill man självklart ha allt material/spel i samma tjänst. Hade varit grymt tex om alla streamtjänster blev en och samma. Att det ploppar upp nya plattformar är dock den naturliga utvecklingen.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Att Kina är inblandade är förstås ingen fördel. Detta visste jag inget om. Det argumentet köper jag.

I övrigt vill man självklart ha allt material/spel i samma tjänst. Hade varit grymt tex om alla streamtjänster blev en och samma. Att det ploppar upp nya plattformar är dock den naturliga utvecklingen.

Klart det är en naturlig utveckling, som jag inte har något emot heller. Men Epic och deras plattform har jag något emot.

Annars använder jag GOG, Steam, Origin med flera så har absolut inget emot konkurrens, då det bara är bra för konsumenten. Men exclusivitet som Epic köper på många spel är ett hot emot konkurrensen vilket jag aldrig kommer att stödja.

Sedan är de dessutom fientligt inställda till att dina privata data stannar privata, vilket är ytterligre en anledning att jag inte gillar dem.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag vill inte stötta ett företag som använder sig av exklusiviteter för att konkurrera, och jag gillar inte heller deras integritetspolicy. Utöver vad andra redan nämnt.

Jag stöttar inte heller exklusivitet, men för att Epic någonsin skulle ha en chans mot Steam så vart man tvugen att ta till alla knep. Och Steam behövde lite konkurrens.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag stöttar inte heller exklusivitet, men för att Epic någonsin skulle ha en chans mot Steam så vart man tvugen att ta till fula knep. Och Steam behövde lite konkurrens.

Fast det har inte hjälpt dem nämvärt, det de har lyckas med när de använder dess fula metoder och dåliga sättet att hantera sina möjliga kunder. Det har istället vänt stora delar av deras kunder helt och hållet emot dem, jag kommer aldrig köpa ett spel på Epic och det är väldigt många med mig som aldrig skulle göra det.

Det är ju upp till oss konsumenter att säga hur vi vill ha det när vi skall köpa saker och det Epic gör ger inte någon köplust,

Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag vill inte stötta ett företag som använder sig av exklusiviteter för att konkurrera,

Exakt så är det ju just nu med HBO, Disney+ och Netflix. Detsamma kan sägas om PS5 och Xbox.

Jag tycker man blir väldigt begränsad om man inte stöttar företag som tillskansar sig exklusiviteter.

När Steam som tjänst blev household bland användarna visade det för andra företag att dom kan göra exakt samma sak och släppa egna speltplattformar. Jag ser inte hur andra företag skulle kunna konkurrera mot en så etablerad tjänst utan exklusiviteter.

Edit: fixade citat. Jag kommenterar om exklusiviteter. Integritetspolicyn vet jag inget om.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Exakt så är det ju just nu med HBO, Disney+ och Netflix. Detsamma kan sägas om PS5 och Xbox.

Jag tycker man blir väldigt begränsad om man inte stöttar företag som tillskansar sig exklusiviteter.

När Steam som tjänst blev household bland användarna visade det för andra företag att dom kan göra exakt samma sak och släppa egna speltplattformar. Jag ser inte hur andra företag skulle kunna konkurrera mot en så etablerad tjänst utan exklusiviteter.

Man kan konkurerar på det det sättet det är meningen, att erbjuda en bättre tjänst med bätter funktioner och bättre priser. Väldigt lätt att lägga sig lägre än Steam i pris då de är riktigt dyra.

Hade Epic gjort rätt från början och inte hoppat i sängen med Kina för att få kapital för att köpa dessa exclusiviteter och gått ut och sagt att vi sänker priset med 5% för konsumenten och 15-20% för publisisterna så skulle Epic kunnat vara en riktigt stor plattform idag.

Men att alienera sina kudner är oftast inte ett bra sätt att nå framgång, så är heller inte att sammarbeta med diktaturer som använder etnisk rensning för att nå sina mål. Eller för den deler som hotar hela västvärlden och de demokratiska principerna.

Epic förtjänar allt hat de får emot sig på grund av hur de bedriver sina affärer.

När det kommer til Disney+, netflix med mera så är det en industri som alltid har stått för exclusiva saker. Men oftast i de fallen handlar det om att de även är de som skapat produkterna.

Sedan kan man nog tycka ganska illa om dem också framför allt disney som precis som Epic sitter i händerna hos kinserna.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Man kan konkurerar på det det sättet det är meningen, att erbjuda en bättre tjänst med bätter funktioner och bättre priser. Väldigt lätt att lägga sig lägre än Steam i pris då de är riktigt dyra.

Hade Epic gjort rätt från början och inte hoppat i sängen med Kina för att få kapital för att köpa dessa exclusiviteter och gått ut och sagt att vi sänker priset med 5% för konsumenten och 15-20% för publisisterna så skulle Epic kunnat vara en riktigt stor plattform idag.

Men att alienera sina kudner är oftast inte ett bra sätt att nå framgång, så är heller inte att sammarbeta med diktaturer som använder etnisk rensning för att nå sina mål. Eller för den deler som hotar hela västvärlden och de demokratiska principerna.

Epic förtjänar allt hat de får emot sig på grund av hur de bedriver sina affärer.

När det kommer til Disney+, netflix med mera så är det en industri som alltid har stått för exclusiva saker. Men oftast i de fallen handlar det om att de även är de som skapat produkterna.

Sedan kan man nog tycka ganska illa om dem också framför allt disney som precis som Epic sitter i händerna hos kinserna.

Ja, då förstår jag lite mer varför det finns avsky mot Epic. Jag trodde alltså det bara var exklusivitet och gisslet med en ny tjänst.

Får hoppas Sony ställer lite krav nu (även om dom kanske inte är någon kraft att räkna med).

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Ja, då förstår jag lite mer varför det finns avsky mot Epic. Jag trodde alltså det bara var exklusivitet och gisslet med en ny tjänst.

Får hoppas Sony ställer lite krav nu (även om dom kanske inte är någon kraft att räkna med).

Nä tyvärr är ju inte Sonys track rekord på senare tid speciellt bra heller, även om jag inte riktigt vill lägga dem fullt ut i samma ask som Epic.

Men de har även de gjort ganska mycket för att fjäska för Kina som att skriva in i sin vilkort för hongkong bor att de inte får kritsera kommunist partiet. Men tyvärr är de ju inte ensam om sådana saker, men jag kommer aldrig gilla företag som sätter pengar för mänskliga rättigheter.

Men man får väll se vart Sony och Epic vänskapen hamnar.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Har inget att göra med hur bra eller dåligt tjänsten är det har att göra med helt andra saker som att de försöker köpa upp markanden och tvinga folk att köpa direkt av dem. PC är en öppen plattform och om vi inte skyddar det öppna klimatet, vilket vad man än kan säga om Steam har gjort.

Men här pratar vi om ett företag som köper exclusives till höger och vänster och på så sätt vill sätta friheten med plattformen helt ur spel. På topp av detta har det tagit stora pengar och givigit stort inflytande till det kinesiska kommunist partiet. Kina går vädligt gärna in med pengar i kultur för det är ett sett som de ser att få inflytande och kunna påverka vårt tänkande i västvärlden. Kina använder redan väldigt mycket av sitt inflytande i film industrin till att göra just det för att försöka tvätta sin buk ifrån att förycka och döda minioritet. Att sno organ från politisa motståndare för att sälja på den svarta markanden med mera.

Sedan att inte förglömma att de började sin butik genom att själva folks privata data vilket var det som gjorde att många fick upp ögonen för vad Epic höll på med.

Köpa upp marknaden? Nja knappast.
Däremot försöker Epic köpa sig in i marknaden. Jag är fortfarande nyfiken över vad ett alternativt tillvägagångssätt skulle vara för att locka till sig kunder som är realistiskt?
Tolkar jag dig rätt om du anser att Valve har hjälpt till att hålla PC:n som en öppen plattform? Konstigt formulerad mening...
Valve gjorde PC:n till en sluten plattform.

Att ett företag köper/äger exklusivitet är knappast ovanligt. Det är i stort sett vad hela marknaden bygger på: "Vi säljer en produkt som ingen annan kan erbjuda". Alternativt så säljer man en likvärdig produkt billigare.
Kina har en viss uppförsbacke om dom skall påverka oss i en vidare mening då dom ej kontrollerar våra medier.
Men intar man primärt sina "nyheter/uppgifter" från sociala medier, filmer och spel så bör man uppsöka professionell hjälp.
Jag antar att du vill att vi skall bojkotta Volvo Pv också? Spotify?
Om du helt vill undvika Kina så får du kasta ut varenda elektronisk pryl du äger och antagligen hela möblemanget...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Köpa upp marknaden? Nja knappast.
Däremot försöker Epic köpa sig in i marknaden. Jag är fortfarande nyfiken över vad ett alternativt tillvägagångssätt skulle vara för att locka till sig kunder som är realistiskt?
Tolkar jag dig rätt om du anser att Valve har hjälpt till att hålla PC:n som en öppen plattform? Konstigt formulerad mening...
Valve gjorde PC:n till en sluten plattform.

Att ett företag köper/äger exklusivitet är knappast ovanligt. Det är i stort sett vad hela marknaden bygger på: "Vi säljer en produkt som ingen annan kan erbjuda". Alternativt så säljer man en likvärdig produkt billigare.
Kina har en viss uppförsbacke om dom skall påverka oss i en vidare mening då dom ej kontrollerar våra medier.
Men intar man primärt sina "nyheter/uppgifter" från sociala medier, filmer och spel så bör man uppsöka professionell hjälp.
Jag antar att du vill att vi skall bojkotta Volvo Pv också? Spotify?
Om du helt vill undvika Kina så får du kasta ut varenda elektronisk pryl du äger och antagligen hela möblemanget...

Valve har gjort en hel del för öppenheten på markanden, jag har aldrig sett något annat företag som låter utvecklare ta ut nycklar från deras tjänst på det sätt som de gör. Det är fritt fram för utvecklare att sälja sina produkter utanför steam med steam nycklar som gör att kunden kan ladda hem spelet från steam utan att steam får någon betalning för det.

Det är vanligt att företag köper exclusives på TV spel ja, men det är något relativt nytt på PC. Steam har gjort mycket för PC marknaden hade det inte varit för Steam hade digitala spel köp varit mindre vanliga. Om det är possitivt eller inte får man ju själv avgöra, men jag föredrar att ladda hem mina spel även om det ännu så länge inte går att sälja dem vidare vilket är fel.

Men jag kommer aldrig stödja Epic som vill göra det normalt att köpa exclusives till sin plattform vilket är mitt fria val.

Kina har ganska många uppförsbackar för att påverka oss helt och hållet, men många medier går Kinas ärenden, finns ganska många tidningar som låter sig censureas av kina även TV kanaler.

Det är inte så att de stora medie husen är firstående och ärliga företag, dom ägs till stor del av stora företag som har sina egna agendor. Nyheter i sociala medier är i många fall mera påiitliga än de etablerade medierna. Då det är oftast är betydligt mera oberoende än de stora media bolagen och inte har samma agendor som ett stort företag har.

Nu betyder det ju inte att alla tidningar och TV kanaler är helt köpta eller likande.

Men däremot är media så som film och spel något som påverkar folk väldigt mycket, kollar bara på vilken hype Wakanda fick från black panter. Folk googlade och försökte semestra i det påhittade landet. Filmer, Tv-Serier och Spel påverkar en hel del om hur folk ser omvärlden. Det är en av det saker som har gjort USA så omtyckt, och även givit många myter som folk tror är hur det fungerar i USA. Många tror att en rättegång fungerar på som i TV i USA vilket den så klart inte gör. Men det visar en hel del hur mycket påverkan det kan ha med film till ex. Kultur är något som alltid har styrt hur folk uppfattar saker och ting i världen.

Det kanske inte alltid är fullt logiskt att så mångas attityder och uppfattning om ett land kommer från den kultur de producerar men så är det ju.

Det är tyvärr svårt att avstå från att stödja Kina helt och hållet, det kan jag hålla med om. Däremot är det ganska stor skillnad fårn att köpa saker som bara är tillverkade i Kina eller tillverkade av kinesika företag. Världen har däremot mer och mer vaknat upp för hotet från Kina och vi börjar få mera alternativ att lämna kina utaför hela din konsumtion.

Men det behöver ju inte betyda att jag skulle stödja Kina och de företagen som lägger sig platta emot en diktatur bara för att de får pengar från dem. Man får ta de strider man kan vinna, och jag kan vinna emot Epic då jag bestämmer själv om jag vill stödja dem eller inte. Jag kan även argumentera för att andra inte borde stöjda Epic, och kinesika inhemska bolag.

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag undrar vad det är för "data" man menar att kinesiska staten ska förskanska sig via EGS. Mitt spelbibliotek?

Sen är det väldigt intressant att folk är så förbannade på Epic för att de sabbar "den öppna plattformen PC" när det I grund och botten var Valve som gjorde det, med Steam. Och om jag inte minns fel, så satt väl dåtidens gamers och lipade rätt hårt när Steam lanserades med, även när det bara var för Valves spel...

Exklusivitet pga monopol (Steam innan EGS) = helt ok, säger gamers! Det är ju så det alltid har varit!

Exklusivitet via säkra pengar till utvecklare/publisher, samt mer cash per sålt spel = nej fy bubblan, säger gamers!

Vad har steam för exclusiva spel? Har inte sett något spel på Steam som inte går att köpa på något annat ställe än deras plattform. Steam har många spela knutna till deras plattform, och det är dom inte för att Valve har givit massa pengar till utvecklare eller köpt dem. Alla utvecklare på steam kan sälja steam nycklar på vilken plattform de vill, hur är det på något sätt inte öppet?

Steam är långt i från perfekta, men dom köper inte exclusives.

När det kommer till den kinesiska staten finns det mycket data som är rellevant för dem att använda in sitt social score system som avgör hur du får röra dig i Kina osv. Kina kartlägger hela beolkningen på denna planeten, via många olika plattformar.

Men det är nog inte det som är det viktigaste för Kina det viktigaste för Kina är att spel är respektfulla emot Kina och inte försöker förstöra det kinesiska kommunist partiets "(*Goda*)" rykte.

Som till ex att man inte talar illa om kina i spel eller andra plattformar, så som att man inte yttrar ord som Free Hongkong till ex utan att det blir straffat med en banning.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Själv är jag glad över den investeringen, mestadels för att jag är en stor användare av Epics otroliga Unreal Engine, Megascans, Metahuman osv. Så det bådar gott. Har vi inte kommit över epic store än?

Det är lite som att säga "har vi inte kommit över kommunismens massmord genom historien ännu?"

Nej, shady business ethics = shady business ethics.

Skrivet av lerb:

Spelet finns bara på steam, det är alltså exklusivt på steam. Du kan bara installera det via steam, du kan bara spela det via steam. Oavsett hur det blev exklusivt, så är det exklusivt. Vad är det som är svårt att förstå? Det finns extremt många spel som uppfyller de kriterierna.

Bara för att en steam-nyckel går att köpa på någon slaskig key-sida för att sedan lösa in hos Steam ändrar inte det faktum att spelet är exklusivt på Steam, eller hur? Det. Finns. Bara. På. Steam.

Steam var först med att vara den typen utav platform som den är, jag förstår det. De hade monopol i 10+ år, det var där spelen fanns. Jag förstår det. De köpte inte till sig spel, jag förstår det.

Men det fanns inga andra alternativ. De hade exklusivitet genom monopol.

Nu finns det ett annat alternativ. EGS. Och de betalar dessutom bättre. Men ändå ska gamers gnälla. Och när deras resonemang inte håller - ja då blandar man in världspolitiken! För det är ju säkerligen ett koncept som gemene gamer har sjukt bra koll på!

Om man ska smutskasta Epic och EGS för sina kopplingar till Kina - i brist på andra argument med substans - då får man nog tamejfan rannsaka sig själv rätt hårt först, och ta en titt runtom i sitt hem och i garaget.

Bojkottar du dessa med?
Riot, Activision/Blizzard, Ubisoft, BlueHole (Pubg), Paradox, Frontier, Grinding Gear (PoE)?
Eller varför inte: Discord?

Det är ett så himla bekvämt argument så fort det kommer till just Epic.

Det var den längsta post om Whataboutism jag någonsin läst. Så du menar, antingen så bojkottar du ALLT eller INGET.
Då utgår jag från att du aldrig skulle rösta på något parti, eftersom alla har koppling till hemska saker genom historien. Samtidigt hade det gjort dig till en anti-demokrat.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är lite som att säga "har vi inte kommit över kommunismens massmord genom historien ännu?"

Nej, shady business ethics = shady business ethics.

Mest absurda jämförelse jag nånsin hört.

Och det är just denna typ av tankegång som jag opponerar mig emot... Epic är inga änglar men folk som du målar upp dem som nya källan till allt ont

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är lite som att säga "har vi inte kommit över kommunismens massmord genom historien ännu?"

Är du på riktigt nu eller?

Medlem

Jag tar 30% av vad du tjänar, rakt av, men visst du får sälja nycklar!? Disskussionen här mot Epic och för Steam är på en 5-årings nivå, dvs dagisnivå. 🙂👌

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Är det bara jag som reagerar på att de två största förespråkarna för exkusiviteter, inleder ett samarbete?

Tekniskt sett är väl Nintendo nummer ett på den listan men jag fattar vad du menar


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av lerb:

Spelet finns bara på steam, det är alltså exklusivt på steam. Du kan bara installera det via steam, du kan bara spela det via steam. Oavsett hur det blev exklusivt, så är det exklusivt. Vad är det som är svårt att förstå? Det finns extremt många spel som uppfyller de kriterierna.

Bara för att en steam-nyckel går att köpa på någon slaskig key-sida för att sedan lösa in hos Steam ändrar inte det faktum att spelet är exklusivt på Steam, eller hur? Det. Finns. Bara. På. Steam.

Steam var först med att vara den typen utav platform som den är, jag förstår det. De hade monopol i 10+ år, det var där spelen fanns. Jag förstår det. De köpte inte till sig spel, jag förstår det.

Men det fanns inga andra alternativ. De hade exklusivitet genom monopol.

Nu finns det ett annat alternativ. EGS. Och de betalar dessutom bättre. Men ändå ska gamers gnälla. Och när deras resonemang inte håller - ja då blandar man in världspolitiken! För det är ju säkerligen ett koncept som gemene gamer har sjukt bra koll på!

Om man ska smutskasta Epic och EGS för sina kopplingar till Kina - i brist på andra argument med substans - då får man nog tamejfan rannsaka sig själv rätt hårt först, och ta en titt runtom i sitt hem och i garaget.

Bojkottar du dessa med?
Riot, Activision/Blizzard, Ubisoft, BlueHole (Pubg), Paradox, Frontier, Grinding Gear (PoE)?
Eller varför inte: Discord?

Det är ett så himla bekvämt argument så fort det kommer till just Epic.

Exclusvitet är att du inte kan köpa det på något annat ställe, och att du inte får sälja det på något annat ställe. Bara för att du väljer att lägga upp ett spel på en tjänst betyder att det är exclusivt.

Många utvecklare väljer att att använda till ex Steamplay men det är inget Steam kräver eller tvingar en utvecklare att göra, eller betalar för dem att göra det. Skillnaden här är att Epic låser in spels försäljning till sin store och ingen annan store, Steam tillåter dessutom vilken spel tillverkare som helst att släppa sitt spel på vlken plattform de behagar och begränsar inte möjligheten för utvecklaren.

EGS köper upp rättigheterna till spelen och ergo får man inte sälja spelet på något annat ställe. Sedan att Steam länge har varit defaktor standrad betyder inte heller att steam är exclusiva på något sätt det betyder att det har gjorts fria val av utvecklare att lägga upp spelen på deras store utan påtryckningar av Steam.

När det kommer till Kina är det inte fråga om politk eller något annat, Kina är en diktatur, en av de värsta diktaturerna vi sätt i våran historia, kan till och med vara den värsta. Dom bedriver utrotning av kulturer, dom dödar politiska motståndare och tar deras organ och säljer dem på svarta marknaden. Dom har koncentrations läger, dom försöker ta över hela syd kinesiska havet. Skall jag fort sätta. Detta handlar inte om politik att kritisera Kina det handlar om överlevnad och respekt för mänskligheten.

Men du kanske tycker att det bara är ren politik att bryta emot mänskligarättigheter och döda oskyldiga, men vi pratar om en av den största kriminella orgainistaionen på denna planet det kinesiska kommunist partiet, det är inte politk.

För mig är det ett av de viktigaste ställningstaganden jag kan göra, att sluta köpa av företag som tycker att blodspengar är bra.

Sedan finns det så mycket anledningar att inte gilla Epic store, deras värderingar i allmänhet. Finns nämligen många orsaker som till ex alla data de kopierade från folks steam konton när man signade upp på EGS först gågnen när det var nytt. De kopierade folks friends listor med mera vilket inte är okej.

Men för mig idag är det största problemet jag har med EPIC att det har ett sådant nära sammarbete med Kina. Samma problem som jag har med Activision Blizzard.

Slutligen ingen är emot fri konkurrens och flera plattformar är väldigt bra, men det skall inte vara på konsumentens bekostnad eller på bekostnad av mänksliga rätitgheter.

Personligen använder jag nog alla andra spel klients tjänster förutom Activision Blizzard och EGS. Vilket jag heller inte har något problem med, har heller inget problem om det skulle komma ännu flera.

Bara för att du inte gillar vissas argument betyder inte heller att de inte håller, för det är inte du som avgör vilka argument som håller eller inte håller det är upp till varje enstaka individ.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag tar 30% av vad du tjänar, rakt av, men visst du får sälja nycklar!? Disskussionen här mot Epic och för Steam är på en 5-årings nivå, dvs dagisnivå. 🙂👌

Du har nog missuppfattat vad det hela handlar om det handar inte om Epic emot Steam det handlar om emot Epic helt och hållet inte att man är för eller emot någon annan.

123
Skriv svar