Har ni några irrationella köpbeteenden när det gäller spel?

Medlem
Har ni några irrationella köpbeteenden när det gäller spel?

Människor har ju en massa konstiga irrationella beteenden för sig som alla vet. Det kan handla om att man söker bekräftelse för ett köp man redan gjort https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias
...eller att man tvärtom direkt ångrar ett köp man gjort. https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer%27s_remorse

Jag hamnar ibland i en konstig version av sunk cost när det gäller spel. https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost

Jag köper ett spel jag kanske inte är jättetaggad på men ganska sugen på att spela. Spelet blir liggande oöppnat ett tag i väntan på att jag ska bli klar med andra spel eller få tid att spela det.

Det utannonseras en Collection / GOTY / Complete edition eller liknande med en massa extra DLC och lullull som grundspelet saknar.

Det leder ofelbart till två saker.

Dels att jag inte vill spela spelet jag köpt, för att istället för att vara ett bra spel så är spelet nu plötsligt en ofullständig version, en halvmesyr som saknar en massa saker.

Dels att jag absolut inte vill köpa den nya fullständiga versionen eftersom vilken galning betalar för samma spel flera gånger utan att ens ha spelat spelet en gång? Det vore ju Lyxfällan nästa.

Så då gör jag ingenting.

Hur gör ni?

Medlem

Tja, om jag tycker att ett spel är jättebra så händer det att jag köper det på flera plattformar. Har t.ex Dishonored till både PC och PS3.

Och så har jag ju som många andra en massiv backlog.

Vet inte om det räknas som irrationellt, men det är vad jag spontant kommer på.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Backloggens befriare

Blir jag intresserad av ett spel mitt i en serie måste jag skaffa de tidigare spelen innan jag kan spela det.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Akronym:

Tja, om jag tycker att ett spel är jättebra så händer det att jag köper det på flera plattformar. Har t.ex Dishonored till både PC och PS3.

Och så har jag ju som många andra en massiv backlog.

Vet inte om det räknas som irrationellt, men det är vad jag spontant kommer på.

Samma här.
Hellblade t.ex köpte jag ju först en ps4 för att kunna lira, sen köpte jag det digitalt till Xbox när det kom där samt fysiskt när den kom..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag köper oftast spel som jag finner bra till alla mina "spelkonsoler" ps Stadia xbox
Har svårt att inte spela de på alla platformar Särskilt Ass Creed
Försöker hejda mig och säger att jag redan spelat dem men blir ändå ett köp och ny genomspelning

Medlem

Köper ofta spel med tanken att jag ska lägga en massa timmar på det, blir givetvis aldrig så i och med att jag redan har "mina" spel. Sist var det Railway Empire som jag tänkte skulle vara perfekt att starta upp någon eller några timmar i slutet av dagen. Köpte det, spelade ett par timmar, gillade det och gick sedan tillbaks till min rotation av CS och Hearthstone.

1
Skriv svar