Sony investerar 1,7 miljarder kr i Epic Games

Medlem

Till Social Steam Warriors:

Gabe Newell är ingen Jesus, tvärtom. Steam är ingen religion, oavsett hur mycket eller lite du tror på Steam. "Friends" online som du aldrig träffar/träffat IRL är inte vänner i ordets rätta bemärkelse utan kontakter.

Detta torde vara självklarheter som inte behövs nämnas men för kids födda efter att Steam startade skadar det inte, tvärtom. 🙂

PS Detsamma gäller samtliga företag inkl. vårt kära FZ. 🙂

Medlem
Skrivet av lerb:

Nja, det var inte riktigt så jag menade men det var sent och jag var trött Det var lite ordbajsande i min post ja, jag ser det nu. Sorry.

Vad jag menar är att man gärna slänger "KINA" i ansiktet på folk när man diskuterar just Epic, men jag ser inte så många som slänger samma argument när man pratar om Ubisoft eller Path of Exile, exempelvis. Det passar narrativet. Det var därför jag tog upp de jämförelserna.

Jag slänger gärna Kina i ansiktet på alla oavsett topic om det är rellevant, men det finns olika grader av Kina ägande som i allt annat. Jag gillar inte att Tencent äger aktier i Ubisoft. Men jag har inte tagit steget att bojkotta dem ännu då 5% i ett stort företag som Ubusoft inte köper inflytande. Samtidigt som det står dem fritt att köpa aktier i vilket företag de vill enligt våra lagar, så blir lite svårt att bojkotta i ett företag bara för att någon köpt aktier i ett företag.

Däremot köper jag inte Ubisoft spel för att jag inte gillar deras spel och sällan jag har gjort det heller.

Activision Blizzard klev däremot övergränsen när det kom till Hong Kong och visade att Kina påverkade deras verksamhet trots deras mindre ägande. Så de ligger på min Bojokott lista över Kina problem på samma sätt som EGS.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Till Social Steam Warriors:

Gabe Newell är ingen Jesus, tvärtom. Steam är ingen religion, oavsett hur mycket eller lite du tror på Steam. "Friends" online som du aldrig träffar/träffat IRL är inte vänner i ordets rätta bemärkelse utan kontakter.

Detta torde vara självklarheter som inte behövs nämnas men för kids födda efter att Steam startade skadar det inte, tvärtom. 🙂

PS Detsamma gäller samtliga företag inkl. vårt kära FZ. 🙂

Tror det är få människor som tror att Gabe Newell är jesus, men det finns säkert dem som gör då det alltid är så. Men diskutionen om EGS kommer inte från Millenials som växt upp med steam.

Finns väldigt mycket fel steam har gjort och fortfarande gör, men det gäller ju tyvärr alla företag då stora vinster oftast är viktigare än kunden.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Jag slänger gärna Kina i ansiktet på alla oavsett topic om det är rellevant, men det finns olika grader av Kina ägande som i allt annat. Jag gillar inte att Tencent äger aktier i Ubisoft. Men jag har inte tagit steget att bojkotta dem ännu då 5% i ett stort företag som Ubusoft inte köper inflytande. Samtidigt som det står dem fritt att köpa aktier i vilket företag de vill enligt våra lagar, så blir lite svårt att bojkotta i ett företag bara för att någon köpt aktier i ett företag.

Däremot köper jag inte Ubisoft spel för att jag inte gillar deras spel och sällan jag har gjort det heller.

Activision Blizzard klev däremot övergränsen när det kom till Hong Kong och visade att Kina påverkade deras verksamhet trots deras mindre ägande. Så de ligger på min Bojokott lista över Kina problem på samma sätt som EGS.

Vad bojkottar du mer pga Kina?
Själv bojkottar jag inte EGS men jag undviker billigt "Kina skräp".
Ett problem är att en gång i tiden ansågs Kina vara det förlovade landet där alla skulle flytta sin produktion till.
Man hade nog inte detta tankesätt då. Det är många västerlänningar som lär sig språket också pga alla band till Kina.

Sen många i Kina har fått det bättre, jag tror majoriteten av befolkningen där är nöjda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad bojkottar du mer pga Kina?
Själv bojkottar jag inte EGS men jag undviker billigt "Kina skräp".
Ett problem är att en gång i tiden ansågs Kina vara det förlovade landet där alla skulle flytta sin produktion till.
Man hade nog inte detta tankesätt då. Det är många västerlänningar som lär sig språket också pga alla band till Kina.

Sen många i Kina har fått det bättre, jag tror majoriteten av befolkningen där är nöjda.

Undviker alla produkter från inhemska kinesiska företag (Lenovo, Huawei, OnePlus, Volvo Cars, Alibaba mfl. Undviker också alla produkter från företag som aktivt stödjer eller bannar folk som aktivt utalar sig om demokratiska frågor som Free Hong Kong rörelsen. Varav jag inte köper produkter av Activision Blizzard längre, finns flera företag som gör detta också inkl sport ligor som NBA.

Jag tror inte majoriteten av folket i Kina är nöjda, lika lite som vi skulle vara nöjda om ett parti tog över Sverige och styrde det med järnhand. Vi skulle heller inte vilja bo i hus som är så dåligt byggda så att du knappt kan röra fasade utan att den rammlar ihop.

Tror vädligt få är nöjda i Hong Kong, tror heller inte att Uigurer är speciellt nöjda med sin situation eller falugong är speciellt nöjda. Heller är inte den gemen Kinesen speciellt nöjd heller skulle jag tro, då staten när som helst när de behagar kan gipa dem, ta deras egendom, döda dem, sätta dem i läger. För att partiet plötsligt har bytt åsikt i en fråga som du uttalat dig om för 10 år sedan.

Tror inte folket i Kina är speciellt nöjda med att internet är nedstängd och att man inte kan söka information, eller att du när som helst kan bli gripen eller trakasserad av staten för något du sagt. Tror heller inte att de flesta är nöjda med deras Social Status program, som baserat på din åsikter bestämmer om du får lämna området du bor i elle inte.

Kina har gått från en passiv pocliy till en aktiv policy under Nalle Puh, förut höll partiet oftast tyst och attakerade inte folk som kritiserade Kina för man förstod att det var dåligt för deras intressen att göra det. Nu har vi ett aktivt och expansivt Kina som inte drar sig från att göra något, för det är väldigt få som kan sätta något emot Kina.

Den allmänna Han Kinesen har monitärt fått det bättre i dagens Kina än de hade det för 30-40 år sedan. Däremot har det tappat mycket av sin frihet och blir övervakade dygnet runt digitalt och även fysiskt.

Kan fortsätta detta väldigt länge men slutar här tror du förstår min poäng i det hela.

Medlem
Skrivet av lerb:

Nja, det var inte riktigt så jag menade men det var sent och jag var trött Det var lite ordbajsande i min post ja, jag ser det nu. Sorry.

Vad jag menar är att man gärna slänger "KINA" i ansiktet på folk när man diskuterar just Epic, men jag ser inte så många som slänger samma argument när man pratar om Ubisoft eller Path of Exile, exempelvis. Det passar narrativet. Det var därför jag tog upp de jämförelserna.

Förklara gärna mer, för jag vet inte om TenCent äger stora delar av Ubisoft? (har ärligt ingen koll, inte ute efter en konflikt ) Om jag minns rätt äger de en stor del av företaget som gör Path of Exile också?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Förklara gärna mer, för jag vet inte om TenCent äger stora delar av Ubisoft? (har ärligt ingen koll, inte ute efter en konflikt ) Om jag minns rätt äger de en stor del av företaget som gör Path of Exile också?

80% av det företaget (Grinding Gear Games). Kompletta listan finns att hitta på wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Tencent)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Skillanden är att PC alltid varit en öppen plattform och vi alla måste nu som det ser ut kämpa för att det även i fortsättningen skall var så.

Konsumenterna är de riktigt stora förlorarna i detta, och vi skall inte finna oss i detta. Finns en stor risk där också, det är att den värsta diktaturen i världen äger 40% av Epic. Ett land som är ute efter att förändra hur vi i väst tänker om Kina, och vill framför Kina som ett land av hjältar som står för mäniskliga rättigheter och vill oss vårt bästa och inget annat.

Samtidigt som man försöker utrota folkgrupper och oliktänkande, och inte för att förglömma demokratin i världen.

Vilket är en av de viktiga orsakerna att vara emot Epic och deras försök att förstöra öppenheten som altlid funnits på PC och det med hjälpt av en hårdförd diktatur.

PC har aldrig varit en öppen plattform, kolla bara på STEAM, jag köpte boxen half-life generation, med 3 cd-skivor, och cd-nycklar, men var ändå tvungen att installera steam-skiten.

Steam är det absolut sämsta som hänt pc-gaming.

Jag köpte den boxen år 2003, 18 år sedan, och redan då var man tvingad till Steam.

Jag tycker EGS är bättre på alla sätt.

Medlem

Jag tycker vi kan avsluta diskussionen med att alla bara köper på GOG.
Även om CDPR fuckade upp CP2077 releasen så är GOG fortfarande Den Bästa Butiken (tm).

Det enda som är synd är att det saknas en del spel.

Medlem
Skrivet av matt76:

80% av det företaget (Grinding Gear Games). Kompletta listan finns att hitta på wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Tencent)

Förståeligt då att bojkotta PoE. Men Ubi, 5% ger dem inte bestämmanderätt, eller något särskilt inflytande alls.

Skrivet av anon_326443:

PC har aldrig varit en öppen plattform, kolla bara på STEAM, jag köpte boxen half-life generation, med 3 cd-skivor, och cd-nycklar, men var ändå tvungen att installera steam-skiten.

Steam är det absolut sämsta som hänt pc-gaming.

Jag köpte den boxen år 2003, 18 år sedan, och redan då var man tvingad till Steam.

Jag tycker EGS är bättre på alla sätt.

Du ogillar Steam för du tvingades in, men du gillar EGS som inte aaaaaalls tvingar in genom exklusivitet på vissa titlar.
404 logic not found.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av anon_326443:

PC har aldrig varit en öppen plattform, kolla bara på STEAM, jag köpte boxen half-life generation, med 3 cd-skivor, och cd-nycklar, men var ändå tvungen att installera steam-skiten.

Steam är det absolut sämsta som hänt pc-gaming.

Jag köpte den boxen år 2003, 18 år sedan, och redan då var man tvingad till Steam.

Jag tycker EGS är bättre på alla sätt.

Fast att du måste installera en plattform har inget att göra med om den är öppen eller inte skilladen mellan Steam och EGS är du inte kan köpa de exclusiva EGS spelen på något annat ställe.

Så du tycker alltså det är bättre att bli låst till att köpa något på ett ställe eller en plattform som är öppen och tillåter dig köpa spel på massor av ställen?

Vad är bättre i EGS än steam?

Orsaken du måste ha steam installerat är för att många av spelen kräver steamplay och det är inte för att låsa in spelen utan för att det skall gå hantera saker som Achivements, Spel lobbies med mera.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag tycker vi kan avsluta diskussionen med att alla bara köper på GOG.
Även om CDPR fuckade upp CP2077 releasen så är GOG fortfarande Den Bästa Butiken (tm).

Det enda som är synd är att det saknas en del spel.

Dom fuckade upp Witcher 3 ganska hårt också, var inte direkt buggfritt när det kom. GOG däremot är för hårt curerad för att man skall kunna köpa spel där. De vägrar att sälja en hel del spel på sin plattform, vilket är tråkigt.

Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Fast att du måste installera en plattform har inget att göra med om den är öppen eller inte skilladen mellan Steam och EGS är du inte kan köpa de exclusiva EGS spelen på något annat ställe.

Så du tycker alltså det är bättre att bli låst till att köpa något på ett ställe eller en plattform som är öppen och tillåter dig köpa spel på massor av ställen?

Vad är bättre i EGS än steam?

Orsaken du måste ha steam installerat är för att många av spelen kräver steamplay och det är inte för att låsa in spelen utan för att det skall gå hantera saker som Achivements, Spel lobbies med mera.

steamplay? aldrig använt
spel lobbies?
Aldrig använt
Achievements?
Dom funkar utan steam, dom viktiga.

Du pratar emot dig själv, när du säger:
"Orsaken du måste ha steam installerat är för att många av spelen kräver steamplay och det är inte för att låsa in spelen"

Jag kan tillägga att jag har tamefan varenda butik, och använder gog galaxy för att starta spel, jag prenumererar på Origin, visst, jag har låst in mig där, men det är det värt, jag har tillochmed bethesdas launcher.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Vad är bättre i EGS än steam?

Finns några saker som jag kan komma på. Tycker t.ex butiken känns fräschare då dom inte säljer vilken skit som helst som folk vill lägga upp. Också trevligt att alla priser är i SEK.

Många spel (198/500 enligt senaste datan) är DRM fria och kan spelas utan man ens behöver ha launchern igång. Något som sällan fungerar med Steam även fast det finns undantag.

Och sen så ger dom så klart bort spel och är även ganska generösa med kuponger. Det är ju ändå ett ganska stort plus.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

steamplay? aldrig använt
spel lobbies?
Aldrig använt
Achievements?
Dom funkar utan steam, dom viktiga.

Du pratar emot dig själv, när du säger:
"Orsaken du måste ha steam installerat är för att många av spelen kräver steamplay och det är inte för att låsa in spelen"

Jag kan tillägga att jag har tamefan varenda butik, och använder gog galaxy för att starta spel, jag prenumererar på Origin, visst, jag har låst in mig där, men det är det värt, jag har tillochmed bethesdas launcher.

Jag pratar inte emot mig själv, då det är en fråga om en öppen markand. Det är ju lite som att säga för att ett spel kräver DirectX i Windows så är du fast låst?

Steam låser inte in dig, visst du måste ha spelet på steam men dom låser dig inte från att köpa det vart du vill. Digital distrobution kräver ju en digtal plattform, och det är inte att låsa in sina kunder att hänvisa till en valt ställe att hämta hem spelet ifrån.

EGS låser in folk när dom köper exclusives och hindrar mig från att köpa spelet på något annat ställe än hos dem. Det är vädligt svårt att idag släppa ett spel som inte har någon knytning till någon plattform för då blir det rätt svårt att sälja och hålla reda på vem som har licens för vad.

Däremot kan jag hålla med om att det skulle vara ändå bättre om vi kunde bli platformsoberoende också, men det blir rätt svårt i längden.

Achivements måste även dem sparas på något ställe, och där är steam play till ex en tjänst där du kan göra detta som utvecklare då alla inte kan göra egna servers för sina spel.

Men man kan inte förneka att du inte kan köpa ett steam spel vart som helst, och utvecklaren får gratis nycklar att sälja på vilken plattform som helst men de får ändå använda sig av steams grundläggande saker som steam play gratis för de sålda exen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns några saker som jag kan komma på. Tycker t.ex butiken känns fräschare då dom inte säljer vilken skit som helst som folk vill lägga upp. Också trevligt att alla priser är i SEK.

Många spel (198/500 enligt senaste datan) är DRM fria och kan spelas utan man ens behöver ha launchern igång. Något som sällan fungerar med Steam även fast det finns undantag.

Och sen så ger dom så klart bort spel och är även ganska generösa med kuponger. Det är ju ändå ett ganska stort plus.

Kan hålla med om att det är genröst att ge bort så många spel dom gör, men det gör de ju för att de har uppbackning av andra företag som hjälper till med den ekonomiska biten. I gen gäld tar de din data för att ge dig spelen, vilket då gör att det inte är gratis utan du bara betalar på ett annat sätt.

Steam har en väldigt öppen plattform där väldigt många får lägga upp spel och en möjlighet att lyckas. Censur och att neka utvecklare från att sälja sina spel är ju inte direkt något possitvt. Visst det kanske blir ett lite klarare interface då det är mindre spel som finns att tillgå.

Många spel skulle inte finnas idag om det inte vore för att steam lät utvecklare som är mindre och inte har eknomiska muskler redan från början att lägga ut spel.

Kan hålla med om att det är bra att dem listar spelen i SEK, men jag ser inte det som ett större problem i Steam då jag aldrig köper spel direkt från dem utan från andra källor som i regel visar SEK. Men det är definitivt något de borde fixa och skulle haft för länge sedan.

DRM är ju däremot inte något man kan belasta butikerna för det är ett val som utvecklaren gör, men det bästa vore ju så klart om alla DRM togs bort då de inte uppfyller något syfte och vissa av dem är rent av farliga för användaren.

123
Skriv svar