FZ 25 år - Spelmilstolpar 1996-2021

Robot
FZ 25 år - Spelmilstolpar 1996-2021

Ett kvarts sekel av enorma landvinningar, monumentala besvikelser, en ung branch som gör sitt verkliga genomslag, och genrers uppgång och fall. Det här är några av höjdpunkterna från 25 års spelhistoria, sedd från FZ-redaktionens perspektiv.

#1996-2021, #FZ-25, #SPELMILSTOPLAR


Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr

Fasen sicken mysig läsning! Mer än en gammal goding man blev sugne på att installera igen också...

Medlem

Minns när Half-Life släpptes, introt med monorail och sen börja spela = mind blown.

Fanns inget tidigare som ens kom i närheten, verkligen ett spel som ändrade spelvärlden.
Sitter för övrigt och spelar igenom Diablo 1 igen. 😀

Frilansare

Som sagt, kom hemskt gärna med era egna inspel! Vad har vi missat, vad har vi lagt för mycket vikt vid?

Kontot avslutas

Ja just det, Reset hette den tidningen som slogs ihop med Player 1 som jag brukade köpa och blev Level.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Vilken jävla resa i textform!

Flashbacks glimmar till som ett stroboskop direkt in i hypofysen som en fantastisk feberdröm.

Försöker komma på något som var stort för mig som inte är med. Går tillbaka och ser att det är med medans jag bara hör modemuppkoppling som ett eko från förr
Har nog fått en stroke, tack Jocke!

Lankvällar, Quake, PS4 och fantastiska RPG äventyr det är det som färgat mig mest.

Frilansare
Skrivet av Gregerory:

Vilken jävla resa i textform!

Flashbacks glimmar till som ett stroboskop direkt in i hypofysen som en fantastisk feberdröm.

Försöker komma på något som var stort för mig som inte är med. Går tillbaka och ser att det är med medans jag bara hör modemuppkoppling som ett eko från förr
Har nog fått en stroke, tack Jocke!

Lankvällar, Quake, PS4 och fantastiska RPG äventyr det är det som färgat mig mest.

Tack själv, för att du läser! Gokväll!

Avstängd
Skrivet av ZeldasCastle:

Ja just det, Reset hette den tidningen som slogs ihop med Player 1 som jag brukade köpa och blev Level.

De var rätt bra vill jag minnas. Vad hände med den sen? Hur många nummer släpptes av Player1/Reset/Level ?

Medlem

Grattis! Och hoppas ni kommer kunna hålla igång i 25 år till!

Medlem

En rolig anekdot är att GBA släpptes 1dag tidigare i Sverige än övriga Europa pga att den skulle ha släppts på midsommarafton annars.

Fin sammanställning. Grattis på födelsedagen (?) 🥳

Medlem

Började själv hänga på Fragzone redan 97, eller var det 96?
Tack för att de här 25 åren iaf
Minns 1996-2001 som igår, helt galet att det är över 20 år sen!

Medlem

Grattis och tack för den här enastående artikeln! 1996 var jag 10 år och började spela datorspel. Tomb Raider och Red Alert var mest populära. FZ trillade jag in på några år senare men blev medlem först senare. Det var en riktigt känslosam nostalgitripp att läsa igenom det här <3

Medlem

Shit så jävla bra artikel! Grymt jobbat gubbar! Mycket trevlig läsning! Stort grattis till framgången. Forza FZ.

Nu siktar vi på 50 års-jubileum. Bennet, CeeJay Sundelius, Helenius arbetandes tillsammans med rullator eller rullstol med demensen hängandes hack i häl.

Keep going strong.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

It's not a lake, it's an ocean

Ja, jösses vilken utveckling. Ett kvarts sekel! Så mycket har hänt. Så många spel, konsoler och upplevelser. Vad härligt att bli påmind om hur mycket man faktiskt varit med om.

Men förstod jag fel, eller skriver ni att Game Pass släpptes 2013? (Kom ju 2017.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fasen vad fint skrivet hörni!

Medlem

OffT, men jag älskar er och @Rockefellerz.

Trevlig läsning! Bra att få en överblick om man varit med om 😁 Tiden från 1996 - 2002 var speciell tycker jag själv, allt var spännande och kreativt och kul.

Frågan är vilken tid som var sämst? Jag tycker 2004 - 2007 var ganska trist.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Trevlig läsning! Bra att få en överblick om man varit med om 😁 Tiden från 1996 - 2002 var speciell tycker jag själv, allt var spännande och kreativt och kul.

Frågan är vilken tid som var sämst? Jag tycker 2004 - 2007 var ganska trist.

Bästa tiden: 2002-2011: Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas, Skyrim.
Sämsta tiden: 2012-20XX: Inget Elder Scrolls.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Bra skrivet!

Vilka minnen


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Stort tack (och grattis till 25 år!!) för denna återblick. Alltid intressant att se hur fel man har på åren gällande när särskilda händelser utspelades, ex. Mojang-dealen 🙃

Även om man som jag inte alltid intresserad av att hoppa in i ett forum och diskutera olika ting, vill jag säga tack för all grymt trevlig läsning samt all fräcka fredag, FZ-fredag, årets spel osv!

Medlem

Ja tänk att fått upplevt allt det där o lite till, något som dagens Fortnite generation av ungar inte har en susning om.

Medlem

Grattis! 25år känns som en evighet sen

Bjuder på dessa klassiker;

Kontot avslutas
Skrivet av General White:

De var rätt bra vill jag minnas. Vad hände med den sen? Hur många nummer släpptes av Player1/Reset/Level ?

Player1 borde ha släppts i fler nummer än Reset om Reset släpptes 2005. Av vad jag kan minnas så köpte jag Player1 innan 2005 och jag hade aldrig läst Reset när tidningarna slogs ihop.
Tror dock att jag kan ha prenumererat på Player1 i samma veva, för jag har ett minne av att det följde med ett brev där det stod att tidningen hade slagits ihop med Reset och att min prenumeration på Player1 gick över och blev en prenumeration på Level istället.

Sen måste Level helt klart vara den tidningen som sålts i flest nummer av dessa tre eftersom den fanns mycket längre.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kan inte minnas sen jag senast var inloggad. Ändå varit medlem sen 2009(var hela 10 bast då!).
Sjukt skön läsning och vad mycket man varit med om och vilka minnen detta väcker.

Från att spela "dödsspel" hos grannen som hade smyginstallerat Doom och GTA , nördat alldeles för mycket CS och DoD i tonåren, köra gymnasiestudierna i graven för att spela WoW och sedan blyga 2500h timmar i DotA2 under tiden på universitetet.
Och nu sitter jag och spelar Hearthstone när alla har somnat och för att reflexerna inte riktigt är som förr

Undra vad som händer när Diablo4 släpps, tur att det finnas sparad semester!

Good times.

Edit:
Glömde flika in när man fick gå upp extra tidigt innan skolan för att spela Quake2 multiplayer så att man inte höll upp telefonen med det trötta 56k-modemet.

Medlem

*Svettas* har tagit mig igenom en stor del av texten men nu ska det sovas, fortsätter imorgon! Trevlig läsning

Medlem

Åh vad trevlig berättelse. Mycket nostalgi! <3 Grattis!

Och jag har fått haft förmånen att vara medlem sedan 2005 (fattar inte att det redan har gått 16 år!) och var dessutom skribent under 2012/2013 (tonårsdröm som gick i uppfyllelse!). Tack för allt! Hoppas ni finns kvar i minst 25 år till!

Kontot avslutas

Man kanske också ska passa på att säga Grattis!
(Istället för att bara skriva gamla minnen med tidningar som inte finns längre)

När jag blev medlem för några år sedan pga att loading hade lagt ner så hade jag aldrig hört talas om den här sidan tidigare.
Jag gillar verkligen FZ och hoppas att den kan finnas i 25 år till.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Bästa tiden: 2002-2011: Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas, Skyrim.
Sämsta tiden: 2012-20XX: Inget Elder Scrolls.

Och så otroligt långt mellan Fallout-spelen i jämförelse.

123
Skriv svar