Jeff "Overwatch" Kaplan lämnar Blizzard efter 19 år

Robot
Jeff "Overwatch" Kaplan lämnar Blizzard efter 19 år

Vem ska nu leverera de sympatiska uppdateringsfilmerna?

#blizzard, #jeff-kaplan, #overwatch


Medlem

Overwatch var bra när det släpptes, men med tiden så patchas spelet om och om igen för att det ska kännas fräscht och rättvist, men det slutar bara med att det känns könlöst och tråkigt. Snart kommer dom introducera bottar i quickplay precis som pubg gjort xD

Medlem

Finns det alls några stora namn från det gamla gardet kvar i Blizzard? Tungviktare som Metzen, Pardo och Morhaime har lämnat skutan för flera år sen och Kaplan får släcka lyset på väg ut känns det som. Men det verkar ju som han lämnar Overwatch i trygga händer.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Undrar vad han kommer döpa sin utvecklarstudio till...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Undrar vad han kommer döpa sin utvecklarstudio till...

100 att han går till Morheims studio

Medlem

Blizzard har tappat sin själ helt nu. Undrar dock vad för skoj Jeff kommer hitta på i framtiden.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Finns det alls några stora namn från det gamla gardet kvar i Blizzard? Tungviktare som Metzen, Pardo och Morhaime har lämnat skutan för flera år sen och Kaplan får släcka lyset på väg ut känns det som. Men det verkar ju som han lämnar Overwatch i trygga händer.

Han som ska ta över rollen som game director för Overwatch har varit på Blizzard i 18 år och jobbat på WoW t.ex.. Så några finns det väl, men inte många kan jag tänka mig. Hur många människor stannar dock på samma bolag hela sina karriärer? Extremt få. WoW är väl 17 år från release, så att folk inte jobbar kvar tycker jag inte är märkligt. Problemet är väl snarare, ifall man anser att Blizzard gått ner sig, att man inte ersatt dem tillräckligt väl.

Medlem

Tråkigt


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

1 av 3 "värdiga" namn som lämnat inom en månad nu. Det känns som att detta är början på the end för Blizzard. Men för oss konsumenter kanske början på något bättre. Tror dock tyvärr att alla dessa personer sitter på kontrakt där dom inte kan ta ett nytt jobb på ett bra tag, åtminstone inte hos en konkurrent. Får se om några år vad som händer.

Medlem

ännu en som lämnar haha.

Denna kommentaren säger en del never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same.

flesta är ju rätt less på blizzard och hur det har blivit flesta har anslutit sig till dreamhaven och vissa startat nya studios.
jag kan inte kalla blizzard längre för 88% har lämnat företaget.

för mig är dreamhaven blizzard, fast sen å andra sidan visste vi alla dom gjorde en deal med djävulen.
frågan är vart jeff tar vägen dreamhaven? egen studio?

fue
Medlem
Skrivet av Red_warning:

Blizzard har tappat sin själv helt nu. Undrar dock vad för skoj Jeff kommer hitta på i framtiden.

Dreamhaven. Inte direkt svårt att lista ut

Medlem
Skrivet av FuzioN:

ännu en som lämnar haha.

Denna kommentaren säger en del never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same.

flesta är ju rätt less på blizzard och hur det har blivit flesta har anslutit sig till dreamhaven och vissa startat nya studios.
jag kan inte kalla blizzard längre för 88% har lämnat företaget.

för mig är dreamhaven blizzard, fast sen å andra sidan visste vi alla dom gjorde en deal med djävulen.
frågan är vart jeff tar vägen dreamhaven? egen studio?

Citatet "Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be." är från Overwatch, jag antar väl att man kan applicera det på Blizzards nuvarande situation men tror ej det var Kaplans intention.

Avstängd

Vad har han gjort förutom overwqtch? Avskyr precis allt med det..

Medlem
Skrivet av General White:

Vad har han gjort förutom overwqtch? Avskyr precis allt med det..

Deadmines, Hemet Nesingwary, Onyxia bland annat. Han har min respekt i mina ögon.

Medlem

Kommer sakna hans "What is up everyone, this is Jeff from the Overwatch team" videor.

Haft många roliga timmar med Overwatch, tråkigt att de förlorar honom.

Medlem

Riktigt tråkigt, men också förväntat för det typ han kvar. Å sen är det väll den där J. Allen Brack kvar typ eller?
Diggar då han nämner speciellt tack till devs o inte (Activtion blizzard.)


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Ja där sjönk mycket av min hype för OW2. Jag hoppas givetvis fortfarande på spelet men detta är en röd flagga i mina ögon.

Medlem

Frågan är ju lite densamma som Theseusskeppet, när slutade Blizzard vara Blizzard?


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Allt har ett slut.
Men också ett början för nya ivriga förmågor.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Overwatch var bra när det släpptes, men med tiden så patchas spelet om och om igen för att det ska kännas fräscht och rättvist, men det slutar bara med att det känns könlöst och tråkigt. Snart kommer dom introducera bottar i quickplay precis som pubg gjort xD

Spelet är faktiskt ganska bra och balanserat nu. De flesta hjältar går att använda i competitive och du har inte samma låsta meta som tidigare. Det var skit under en lång tid pga tex Brigitte som de vägrade att nerfa osv. Men de verkar ha lärt sig nu.

Medlem
Skrivet av WargH:

Spelet är faktiskt ganska bra och balanserat nu. De flesta hjältar går att använda i competitive och du har inte samma låsta meta som tidigare. Det var skit under en lång tid pga tex Brigitte som de vägrade att nerfa osv. Men de verkar ha lärt sig nu.

Ja, metan är riktigt bra. Nästan alla hjältar är viable för 95% av spelarbasen.

Medlem

Riktigt trist nu när man såg fram emot Overwatch 2. Det kommer inte vara samma sak utan honom helt klart, hoppas gräset är grönare på andra sidan.

Gnällkuk

Det känns som att det pågår en tyst revolution inom spelbranschen. Folk som vigt sina liv åt ett och samma företag och utvecklat de riktigt stora klassikerna har sett branschen växa enormt men också med ett helt annat fokus. Visst är det ju lönsamhet som är en av de viktigare aspekterna, men jag tror samtidigt att de genuina spelrävarna som inte har vinst som främsta syfte också tappat sugen på att få vika av från att lägga fokus på själva spelet och hela tiden väva in saker för att maximera vinsten.

Det kommer nog ta en fyra-fem år kanske innan vi ser frukten av dessa nya företag men jag är positiv. Jag är ganska säker på att de kan hitta tillbaka till glädjen och kreativiteten i bolag de själva har kontroll över.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har för det mesta gett upp helt på Blizzard. Tycker de är ett av de största scumbag spelföretagen som finns just nu. Ligger på EAs nivå. Vilket är helt sjukt för jag brukade ÄLSKA Blizzard, de flesta av deras spel och flera av deras medarbetare. Metzen var ju en riktigt skön snubbe. Var också en riktig WoW och WC3 nörd när jag var tonåring.

Hatar inte riktigt deras spel. Hade en kul vecka för ett tag sen där jag o några polare lirade massa D3. Men Blizzard är inte längre Blizzard.

Enda jag ser fram emot är D2 Remastern för har aldrig spelat D2 men det är ju fan inte ens Blizzard som gör remastern :P. Extremt trist hur mer pengar är såååååå mycket viktigare än själ, rykte och community för de flesta företagen.

Fromsoft, ni är de sista som jag har förtroende kvar för. Snälla gå inte över till mörka sidan.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Blizzard har tappat sin själ helt nu. Undrar dock vad för skoj Jeff kommer hitta på i framtiden.

De har inte haft "själ" i ca 12 år De har inte släppt bra spel på åratal, de visade t.o.m. att de inte kan släppa ett otroligt bra spel i en "ny kostym".

De har arbetat mer med att förstöra sina spel t.ex wow och Wc3.

Medlem

Okej, nu är det även min tur att hoppa på hata-blizzard-tåget. Jeff och overwatch-teamet var ändå mitt "last bastion of hope". Och på hans korta uttalande så känns det verkligen inte som att han lämna på goda villkor.

1
Skriv svar