The Witchers andra säsong släpps i år, bekräftar Netflix

Robot
The Witchers andra säsong släpps i år, bekräftar Netflix
Medlem

Dom kanske rentav borde börja sälja The Witcher merch också? Nej men ärligt talat, första säsongen var medioker med ett par ljusglimtar, set har helt klart potential men att ha så mycket i pipan baserat på första säsongen är ju på gränsen till galskap.
Med det sagt så kommer jag ju se säsong 2!

Medlem

Härligt, gillade första starkt även fast den var all over the place, men 2:an ska ju mera följa en röd tråd.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Trevlig julklapp!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Yeah baby!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Kanon! Ser fram emot det. Första säsongen var bra och jag tror att det bara blir bättre o bättre. Kan man se nånstans budget för S1 vs S2?

Ambassadör
Xbox

Najs! Hoppas att tempot dras upp något i utgivningen nu. Säsong 2 lagom till XSX-versionen av TW3 då! Blir mys.


signatur

Jump in.

Medlem

Gillade Cavil. Yenn var jag lite osäker på först, men jag har å andra sidan aldrig gillat karaktären.
Annat än det får jag dålig smak i munnen av castingen och hur konversationen runt kritiken om det och kontrakritiken går. Utan att gå in för mycket på det så tycker jag helt enkelt inte personerna dom valt passar för det utseendet karaktären har. Det är visserligen inte föga förvåndande med tanke på vilken politisk bias som Netflix har.
Representation görs dåligt när det bara är blah-washing eller genderswapping. Det kan och bör göras bättre- Annars vattnar du bara ur verket, och det har motsatt effekt från vad vad syftet är. DVS jämnstäldhet. Görs det dåligt blir det bara distraherande.

Sen att Zapkoski gav serien "sin blessing" bryr jag mig inte om för mitt intryck av honom som person är att han bara bryr sig bara om han fått sin säck med pengar. Gubben var så tydligt bitter i efterhand för att inte trodde på CDPR eller tv spel som ett medium och sålde rättigheterna för en engångssumma istället för procent i företaget.
Death of the Author i full effekt, i min mening.

Böckerna är internationellt kända och ett världsfenomen PGA spelen. Min poäng med detta är att det är det många baserar sina mentala bilder på karaktärerna, sin etablerade kanon. Mig själv inkluderad

Sak samma. Jag tyckte castingen var dålig och serien var rörig. Henry Cavill var bra. Anya Chalotra var också bra.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

Gillade Cavil. Yenn var jag lite osäker på först, men jag har å andra sidan aldrig gillat karaktären.
Annat än det får jag dålig smak i munnen av castingen och hur konversationen runt kritiken om det och kontrakritiken går. Utan att gå in för mycket på det så tycker jag helt enkelt inte personerna dom valt passar för det utseendet karaktären har. Det är visserligen inte föga förvåndande med tanke på vilken politisk bias som Netflix har.
Representation görs dåligt när det bara är blah-washing eller genderswapping. Det kan och bör göras bättre- Annars vattnar du bara ur verket, och det har motsatt effekt från vad vad syftet är. DVS jämnstäldhet. Görs det dåligt blir det bara distraherande.

Sen att Zapkoski gav serien "sin blessing" bryr jag mig inte om för mitt intryck av honom som person är att han bara bryr sig bara om han fått sin säck med pengar. Gubben var så tydligt bitter i efterhand för att inte trodde på CDPR eller tv spel som ett medium och sålde rättigheterna för en engångssumma istället för procent i företaget.
Death of the Author i full effekt, i min mening.

Böckerna är internationellt kända och ett världsfenomen PGA spelen. Min poäng med detta är att det är det många baserar sina mentala bilder på karaktärerna, sin etablerade kanon. Mig själv inkluderad

Sak samma. Jag tyckte castingen var dålig och serien var rörig. Henry Cavill var bra. Anya Chalotra var också bra.

Låt mig gissa. Du baserar din syn på hur karaktärerna skall se ut baserad på spelet och inte på böckerna?

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Låt mig gissa. Du baserar din syn på hur karaktärerna skall se ut baserad på spelet och inte på böckerna?

Mycket riktigt. Men det sa jag faktiskt i inlägget du citerade. Jag kanske utryckte mig otydligt.

Men hursomhaver. Svaret är ja. Min största Witcher erfarenhet kommer ifrån spelen. Last Wish läste jag också många år sedan, efter första spelet släpptes och jag ville veta mer.
Försökte även att läsa första boken i serien men det var något med hur den var skriven som kändes väldigt meh- och jag kom aldrig vidare.
Det som jag minns irriterade mig med Sapkowskis stil var att han skriver på ett sätt som rakt ut antar att du redan vet vem karaktärerna är och etablerar inte väl sina egna karaktärer i ramverket av berättelsen han själv skriver. Utan spelen som grund hade jag nog inte ens läst klart Last Wish.

Netflix!Witcher har fler problem än bara tokenism. Det finns plot element som aldrig fördjupas, viktiga saker skippas och oviktiga saker fördjupas.

Konsekvensen av det är att serien verkligen inte funkar bra som någons första intro till Witcher världen och att den inte heller står på sina egna ben.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Tyckte första säsongen var briljant så kan knappt vänta på andra, jag var rädd för att det skulle ta mycket längre tid pga av corona.

Medlem

Ser framemot det.

Hoppas bara det är lite mer tydligare nu med tidsperioderna. Vet att många inte hade problem med det och visst förstod man det vid slutet av säsongen, men att sitta en aning förvirrad de första avsnitten gjorde mig ingen tjänst att njuta av helheten.

Sen att man hängt upp sig på skådespelarna osv är ju något jag själv var skyldig av. Men det var enbart för att man var så van vid spelen som man spelat flertals gånger sen 2007.

Har kollat om säsong 1 igen, och det var en helt annan upplevelse när man satte sina fördomar åt sidan.

Så ser fram emot säsong 2 av häxkarlen!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Albax11:

Mycket riktigt. Men det sa jag faktiskt i inlägget du citerade. Jag kanske utryckte mig otydligt.

Men hursomhaver. Svaret är ja. Min största Witcher erfarenhet kommer ifrån spelen. Last Wish läste jag också många år sedan, efter första spelet släpptes och jag ville veta mer.
Försökte även att läsa första boken i serien men det var något med hur den var skriven som kändes väldigt meh- och jag kom aldrig vidare.
Det som jag minns irriterade mig med Sapkowskis stil var att han skriver på ett sätt som rakt ut antar att du redan vet vem karaktärerna är och etablerar inte väl sina egna karaktärer i ramverket av berättelsen han själv skriver. Utan spelen som grund hade jag nog inte ens läst klart Last Wish.

Netflix!Witcher har fler problem än bara tokenism. Det finns plot element som aldrig fördjupas, viktiga saker skippas och oviktiga saker fördjupas.

Konsekvensen av det är att serien verkligen inte funkar bra som någons första intro till Witcher världen och att den inte heller står på sina egna ben.

Så du erkänner alltså att du inte läst det material som serien bygger på? Alltså böckerna? Spelen är irrelevanta eftersom de inte ligger i grund för serien. Så om du inte läst böckerna.. hur kan du då med sådan säkerhet sitta och anklaga Netflix för att försöka införa politisk agenda i serien genom att ändra på karaktärer?

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Har kollat om säsong 1 igen, och det var en helt annan upplevelse när man satte sina fördomar åt sidan.

Eloge till dig för det. Jag har inte orken just nu. Jag kommer kanske titta igenom den ingen inför säsong två.

Bara för att förtydliga min ståndpunkt lite.
Min kritik kommer inte ifrån att jag har en preferens för en hudfärg över en annan. Men att det inte passar att hipp som happ att byta ut folks ras i kontexten för detta verk, jag blir genuint irriterad av hur hjärndött det görs:
"Byt ut etablerade karaktärers utseende, job done. Nu behöver vi inte försöka hårdare än så".
Det är nästan lika slappt som "Female Thor" för kvinnlig representation. Gör något som faktiskt tilltalar kvinnor istället!

Tror jag också det här är en sån där jobbig sak folk inte vill prata om nuförtiden. Jag vet själv att när jag hör buzzwords som "Inclusion" och "non-racist" så orkar jag liksom inte lyssna. Det är så utjatat, ogenomtänkt och kontraproduktivt.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

Eloge till dig för det. Jag har inte orken just nu. Jag kommer kanske titta igenom den ingen inför säsong två.

Bara för att förtydliga min ståndpunkt lite.
Min kritik kommer inte ifrån att jag har en preferens för en hudfärg över en annan. Men att det inte passar att hipp som happ att byta ut folks ras i kontexten för detta verk, jag blir genuint irriterad av hur hjärndött det görs:
"Byt ut etablerade karaktärers utseende, job done. Nu behöver vi inte försöka hårdare än så".
Det är nästan lika slappt som "Female Thor" för kvinnlig representation. Gör något som faktiskt tilltalar kvinnor istället!

Tror jag också det här är en sån där jobbig sak folk inte vill prata om nuförtiden. Jag vet själv att när jag hör buzzwords som "Inclusion" och "non-racist" så orkar jag liksom inte lyssna. Det är så utjatat, ogenomtänkt och kontraproduktivt.

Som sagt. Du kan inte göra det uttalandet utan att ha läst ursprungsmaterialet. I alla fall inte utan att det får det att se ut som en förutbestämd åsikt.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Så du erkänner alltså att du inte läst det material som serien bygger på? Alltså böckerna? Spelen är irrelevanta eftersom de inte ligger i grund för serien. Så om du inte läst böckerna.. hur kan du då med sådan säkerhet sitta och anklaga Netflix för att försöka införa politisk agenda i serien genom att ändra på karaktärer?

Skrivet av Dizzz:

Som sagt. Du kan inte göra det uttalandet utan att ha läst ursprungsmaterialet. I alla fall inte utan att det får det att se ut som en förutbestämd åsikt.

Jag nämnde ju att jag faktiskt har läst The Last Wish och delar av första boken. Säsong ett är mestadels Last Wish.
Sen erkänner ju skaparna stolt att dom castar som dom gör det för att vara "inklusive" jag tycker det är en tillräcklig indikation på varför dom gör var dom gör.

Om du är okej med valen som skaparna av serien gör så är det upp till dig, men jag tycker att det är ganska genomskinligt att det finns primärt en politiskt motiverad anledning att det klämms in i serien.

Sen angående din poäng om att spelen är irrelevanta har jag redan svarat på det.

Skrivet av Albax11:

Böckerna är internationellt kända och ett världsfenomen PGA spelen. Min poäng med detta är att det är det många baserar sina mentala bilder på karaktärerna, sin etablerade kanon. Mig själv inkluderad

Hur kan du vara så säker på att jag har fel när du inte läser mina inlägg?

Men seriously though. Vad tycker du om allt det här? Det tydligt att du inte håller med mig, men varför?


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

Jag nämnde ju att jag faktiskt har läst The Last Wish och delar av första boken. Säsong ett är mestadels Last Wish.
Sen erkänner ju skaparna stolt att dom castar som dom gör det för att vara "inklusive" jag tycker det är en tillräcklig indikation på varför dom gör var dom gör.

Om du är okej med valen som skaparna av serien gör så är det upp till dig, men jag tycker att det är ganska genomskinligt att det finns primärt en politiskt motiverad anledning att det klämms in i serien.

Sen angående din poäng om att spelen är irrelevanta har jag redan svarat på det.
Hur kan du vara så säker på att jag har fel när du inte läser mina inlägg?

Men seriously though. Vad tycker du om allt det här? Det tydligt att du inte håller med mig, men varför?

Mhmm.

Vad jag tycker om allt "det här"? Jag bryr mig inte det minsta eftersom mina preferenser inte ligger i ytligheter så som hur personer ser ut eller deras härkomst utan jag går enkom på hur väl skriven en karaktär är och hur de utför sitt arbete.

Har läst ett par av böckerna och jag tycker serien speglar dessa relativt bra. Både i positiv och negativ mening där böckerna inte direkt är några mästerverk. Att det skulle finnas politiska motiv i castingen däremot är något jag ser ibland i forum och alltid utan några som helst belägg. Detta är lite av orsaken varför jag kritiserar denna typ av påståenden eftersom de oftast baseras på luft. Och i ditt fall likaså.

Du säger att du läst Last Wish? Intressant med tanke på att folks etnicitet ytterst sällan nämns i huvud taget. Problemet är att serien inte baseras enbart på Last Wish (bara en liten del av serien gör det) utan den baseras på "short stories" från minst fyra av böckerna.. det är därför den röda tråden ibland är väldigt svårt att följa eftersom episoderna hoppar mellan tidsspann. Så att du läst Last Wish innebär ju inte att du har grund nog för ditt yttrande.

Det mesta jag kan finna av citat från Netflix kring detta ämne är att de försöker få världen att "reflektera den mångfald som vi har i våran värld" vilket inte riktigt är samma sak som att påstå att det finns politiska motiv bakom deras "casting". Med andra ord. Du tar små bitar av information, tolkar dem utefter en egen förutbestämd åsikt, och sedan klistrar ihop dem för att skapa en bild som talar för sagda åsikt. Vilket tyvärr är väldigt vanligt.

Och jag läser dina kommentarer. Vilket är ganska klart med tanke på att jag direkt riktar kritik mot dem genom att mer eller mindre citera dem.

Medlem
Skrivet av Albax11:

Eloge till dig för det. Jag har inte orken just nu. Jag kommer kanske titta igenom den ingen inför säsong två.

Bara för att förtydliga min ståndpunkt lite.
Min kritik kommer inte ifrån att jag har en preferens för en hudfärg över en annan. Men att det inte passar att hipp som happ att byta ut folks ras i kontexten för detta verk, jag blir genuint irriterad av hur hjärndött det görs:
"Byt ut etablerade karaktärers utseende, job done. Nu behöver vi inte försöka hårdare än så".
Det är nästan lika slappt som "Female Thor" för kvinnlig representation. Gör något som faktiskt tilltalar kvinnor istället!

Tror jag också det här är en sån där jobbig sak folk inte vill prata om nuförtiden. Jag vet själv att när jag hör buzzwords som "Inclusion" och "non-racist" så orkar jag liksom inte lyssna. Det är så utjatat, ogenomtänkt och kontraproduktivt.

Jag förstår vad du menar.

Jag hade ju föredragit karaktärer som är visuellt närmre i beskrivning som boken ger och som spelen baserade sina karaktärer på, än vad Netflix erbjöd. Tycker inte damen som spelar som Cirilla passar för den delen heller.

CDPR fick ju kritik för att Witcher 3 inte ha innehållt NPCs eller karaktärer som hade annan hudfärg än vit. Förklaringen till det var lore. Då Northern Kingdoms anses vara barbarisk och en smutsig civilization vilket skapade avsmak för e.g Ofir att etablera handel där förutom typ Novigrad och Cidaris. Ofir är typ motsvarigheten till Mellanöstern i Witcher lore. De har mer kontakt med Nilfgaard än Northern Kingdoms. Därmed i Heart of Stone så inkluderade CDPR Ofierer från Ofir.

"Not counting trade in hubs like Novigrad or Cidaris, Ofir rarely has any contact with the Northern Kingdoms and remains largely unknown there."

Sen har vi Zerrikania, som ligger österut som består av en blandning av Afrika och Amazon. Där man dyrkar drakar och dylikt, som också är byggd på en stark matriarki. De enda gångerna åtminstone vad jag läst som de kommer till Northern Kingdoms är för att leta efter drakar och skydda dessa från dvärgar och människor som jagar och dödar de, och det var typ 12 personer.

"Six priestesses and six warrioresses spent four years roaming the Continent until they were massacred by a dwarven band hunting for a green dragon. The mission's failure prompted Queen Merineaevelth to found the Faithel: a warrior order tasked with finding and protecting the holy creatures."

I Witcher världen så är raser mer baserade på dvärg, människa och alv snarare än vit, svart, brun. Ofieris är ju bruna människor, zerrikanians är svarta exempelvis. Men ingen av dessa hade rent kulturellt velat blanda sig samman med barbarena i Northern Kingdoms som i sig är jävligt främlingsfientliga.

Även den urkassa Witcher serien/filmen från 2002 i Polen följde ju lore, där draken i människorform som hänger med Geralt har med sig 2 krigarkvinnor som härstammade från Zerikannia och dessa var då två skådespelerskor med svart hudfärg. Fanns inte en enda polack som gillade serien som sade något om det, för att det tillhörde lore.

Annat exempel är ju Sagan om Ringen filmerna från 2001 till 2004 ca. Där var alla skådisar s.k vita. Och det stoppade inte någon i världen som inte var vit att älska filmerna och böckerna.

Så visst, andra tider och jag bryr mig inte riktigt så om att avbildningar ska passa lore i form av hudfärg, hade föredragit det dock men det har inget med någon hudfärgs-preferens. Precis som jag hade föredragit etiopiska krigskungar i en fantasy bok bestått av svarta skådespelare i filmer eller serier baserat på det, istället för en vit eller annat, om där inte funnits en lore-förklaring till varför.

Tror dock inte Witcher serien hade ens funnits med tanke på att Great Britain idag är väldigt multikulturellt och att enbart välja vita actors hade nog varit rätt svårt både i urval och kontrovers.

Åh väl, när lore-nördar som jag helt plötsligt blir inkluderad i samma grupper bredvid white supremacy aktörer.

Grymt sa grisen.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Vad jag tycker om allt "det här"? Jag bryr mig inte det minsta eftersom mina preferenser inte ligger i ytligheter så som hur personer ser ut eller deras härkomst utan jag går enkom på hur väl skriven en karaktär är och hur de utför sitt arbete.

Jag håller inte med om att någons härkomst är någonting som måste vara ytligt. Det är något som kan och bör informera vem karaktären är och vad deras upplevelse är. Håller med om att en karaktär är välskriven klart det viktigaste, men att helt skita i någonting så viktigt får mig att då ifrågasätta värför spelar då represenation så stor roll om den inte säger något?

Skrivet av Dizzz:

Har läst ett par av böckerna och jag tycker serien speglar dessa relativt bra. Både i positiv och negativ mening där böckerna inte direkt är några mästerverk. Att det skulle finnas politiska motiv i castingen däremot är något jag ser ibland i forum och alltid utan några som helst belägg. Detta är lite av orsaken varför jag kritiserar denna typ av påståenden eftersom de oftast baseras på luft. Och i ditt fall likaså.

Håller med om att Sapkowski inte är den bästa författaren, har sett många påstå att detta har med dåliga översättningar och med att Sapkowski tydligen hittat på många ord. Säkert svårt att översätta rätt när det inte finns någon motsvarighet.
Jag vet inte vilka belägg du kommer acceptera som dugliga. Men det verkar mest som att du försöker säga att om man inte läser böckerna så får man inte ha en åsikt om det här. Trots att vare sig man läst böckerna eller inte så ger de inte belägg för eller emot casting besluten.

Skrivet av Dizzz:

Du säger att du läst Last Wish? Intressant med tanke på att folks etnicitet ytterst sällan nämns i huvud taget. Problemet är att serien inte baseras enbart på Last Wish (bara en liten del av serien gör det) utan den baseras på "short stories" från minst fyra av böckerna.. det är därför den röda tråden ibland är väldigt svårt att följa eftersom episoderna hoppar mellan tidsspann. Så att du läst Last Wish innebär ju inte att du har grund nog för ditt yttrande.

Jag läste den i samband med första spelet så... 2007? Eller kanske 2008. Det är ett tag sedan. Minns ärligt talat inte någon ethnicitet.
Det känns lite krystat att använda "Det nämns sällan" som motargument dock. Det betyder i bästa fall att ingen av oss har rätt. Påminner om när JK Rowling påstod (visserligen inkorrekt visade det sig) att hon aldrig nämn vilken hudfärg Hermoine hade. Istället för at bara äga det faktum att pjäsen var en omtolkning eller att kanske typ inte säga något och låta skådisarnas tolknigar tala för sig själva. Min poäng är du agerar som att du bemött min kritik, men om du som läst böckerna inte kan hävda motsatsen, vad spelar det för roll om jag läst bara The Last Wish, eller hela serien?

Skrivet av Dizzz:

Det mesta jag kan finna av citat från Netflix kring detta ämne är att de försöker få världen att "reflektera den mångfald som vi har i våran värld" vilket inte riktigt är samma sak som att påstå att det finns politiska motiv bakom deras "casting". Med andra ord. Du tar små bitar av information, tolkar dem utefter en egen förutbestämd åsikt, och sedan klistrar ihop dem för att skapa en bild som talar för sagda åsikt. Vilket tyvärr är väldigt vanligt.

Tycker det är ganska intetsägande kritik, vi tolkar väl alla information på det sättet. Tvivlar på att du kom in i den här diskussionen utan dina egna förutbestämda åsikter och tolkar mina svar utefter.
Exempelvis när du och jag läser Netflix utlåtande så verkar det som att vi ser två helt olika saker. När jag läser det låter det som exakt det skyltandet jag kritiserar. Nu kan inte jag tala för dig, men från mitt perspektiv verkar det som att du tar allt Netflix säger som objektiv sanning och tänker inte djupare på varför dom säger det.

Skrivet av Dizzz:

Och jag läser dina kommentarer. Vilket är ganska klart med tanke på att jag direkt riktar kritik mot dem genom att mer eller mindre citera dem.

Jo. Du har gått på ganska hårt. Du har också missat eller ignorerat svar på din kritik som redan postats.
Jag tycker att jag har tänkt efter och försökte ge utförliga svar till kritiken som är mina egna tankar och funderingar. Men om det bara är tom luft för dig så kan vi bara lägga ner.

Kanske faktiskt låta konversationen återgå till att prata om säsong 2.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Åh väl, när lore-nördar som jag helt plötsligt blir inkluderad i samma grupper bredvid white supremacy aktörer.
Grymt sa grisen.

Citerade inte hela skiten för att jag känner jag har spammat den här tråden nog.

Men mycket av det du sa håller jag med om. Det är väl det perspektivet jag delar.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

1
Skriv svar