60 000 zombietörstiga fans skriver på namninsamling för Days Gone 2

Robot
60 000 zombietörstiga fans skriver på namninsamling för Days Gone 2

Frågan är om Sony kommer lyssna?

#days-gone


Medlem

Har en namninsamling någonsin funkat för att få ett spel att skapas?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nog inte bara Sony som behöver lyssna men även studio bakom days gone och de håller just nu på med ett helt nytt IP så de lär inte ta sig itu med något Days Gone 2 än iaf.
Men blir inte förvånad om det kan komma en vacker dag i framtiden.
Ibland undrar man om storföretagen medvetet sätter sig i sådana här sitsar för att sedan "ge med sig" när folk vill annorlunda och vips så framstår de som bra företag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Först köper folk det inte för fullpris och sen klagar man över att det inte blir en tvåa. Ganska facinerande.
Köpte collectors när det kom, bra spel.

Medlem

Allt baserat på ett rykte om ett nekande till en dålig pitch för en uppföljare från 2019.....

Medlem

Hade jag inte tackat nej till.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Allt baserat på ett rykte om ett nekande till en dålig pitch för en uppföljare från 2019.....

ja och vad vill du sagt med det?

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Först köper folk det inte för fullpris och sen klagar man över att det inte blir en tvåa. Ganska facinerande.
Köpte collectors när det kom, bra spel.

Jag köpte det till fullpris, älskade spelet och har inte gnällt, och vill ha en tvåa

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Först köper folk det inte för fullpris och sen klagar man över att det inte blir en tvåa. Ganska facinerande.
Köpte collectors när det kom, bra spel.

Inte ett dugg facinerande, det finns många anledningar till att det inte sålde bra i början.
Det finns också många anledningar till att det är konstigt att Sony inte vill se en uppföljare.

Men jag känner mig mindre peppad nu när författaren går ut och gnäller på att det är alla andras fel att hans spel inte sålde så bra och till så högt pris som han ville att det skulle göra.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Först köper folk det inte för fullpris och sen klagar man över att det inte blir en tvåa. Ganska facinerande.
Köpte collectors när det kom, bra spel.

Måste man köpa spel vid release och till fullpris?

Medlem

60 000 är ju inte jätte många egentligen. Nu kommer det ju säkert vara fler än 60 000 från namninsamlingen som köper spelet om det släpps. Men vad gäller Sony är de säkerligen inte är nöjda förrän spelet sålt i miljoner av exemplar. Tror inte Sony är impadade av 60 000. Men namninsamlingen är ju inte klar, så man får väl se. Verkar ändå tveksamt att de kommer nå upp till tillräckligt stora siffror som faktiskt kommer att få Sony att höja på ögonbrynen.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja och vad vill du sagt med det?

Att det inte finns något officiellt som säger att det inte blir någon uppföljare, förr eller senare.Storm i ett vattenglas helt enkelt.

Medlem

För mig är det som MadMax spelet. Marknadsförs som AAA men har för många små opolerade "fel" eller saknar ngt som en stor budget AAA spel brukar ha. När de var prisreducerat då kändes det dock helt ok. Och visst hade jag kul i båda spelen, men behöver jag en uppföljare? Vet inte.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Först köper folk det inte för fullpris och sen klagar man över att det inte blir en tvåa. Ganska facinerande.
Köpte collectors när det kom, bra spel.

Det är ju lite upp till Sony i det här fallet att avgöra när spelet ska reas ut. Säljer det inte så säljer det inte. Folk kanske har högre förhoppningar på en tvåa än på ett helt okänt IP också. Det är så mycket som du ser förbi när du blint förhandsbokar ett spel.
Själv tänker jag att jag köper det till PC, men även där är det frågan om jag gör det till fullpris då jag inte vet om potentiella portnings problem.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

60 000 är ju inte jätte många egentligen. Nu kommer det ju säkert vara fler än 60 000 från namninsamlingen som köper spelet om det släpps. Men vad gäller Sony är de säkerligen inte är nöjda förrän spelet sålt i miljoner av exemplar. Tror inte Sony är impadade av 60 000. Men namninsamlingen är ju inte klar, så man får väl se. Verkar ändå tveksamt att de kommer nå upp till tillräckligt stora siffror som faktiskt kommer att få Sony att höja på ögonbrynen.

Sen är det väl tyvärr så att ifall de inte arbetar på det nu och får för sig att ändå sätta igång snart så är vi säkert 3-5 år ifrån release, lite väl lång tid emellan spelen kan man tycka.

Men visst, har spelarna minnet av att 1:an var bra så kanske det boostar försäljningen, de kanske till och med hinner glömma bort problemen.

Medlem

Undrar vem som tar alla pengar alla skänker

Medlem

60k är en liten bas för ett storspel. Men visst. Kul att folk att entusiastiska.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det är ju lite upp till Sony i det här fallet att avgöra när spelet ska reas ut. Säljer det inte så säljer det inte. Folk kanske har högre förhoppningar på en tvåa än på ett helt okänt IP också. Det är så mycket som du ser förbi när du blint förhandsbokar ett spel.
Själv tänker jag att jag köper det till PC, men även där är det frågan om jag gör det till fullpris då jag inte vet om potentiella portnings problem.

Som jag förstår det så gick spelet plus också, vilket är bra för ett nytt IP med dåliga recensioner, problem med buggar och varierande kvalité och story.

De hade väl problem med förseningar också, så Sony kanske blev lite trötta på studion.

Näe, bokningar är inget bra.
Tyvärr gjorde jag bort mig i höstas och bokade Cyberpunk, har inte ens startat spelet än.
Innan det så var det Red Dead, men jag tror att jag vågar lita på GTA/RDR framöver i alla fall, även fast Cyberpunk skulle frälsa världen men istället brände 500Kr i min plånbok.

Medlem
Skrivet av robbis:

Undrar vem som tar alla pengar alla skänker

Inga pengar, bara namninsamling.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Inga pengar, bara namninsamling.

Man kan skänka pengar också!

Dimitri FERTILLET
Dimitri FERTILLET chipped in kr151
Brandon Adams
Brandon Adams chipped in kr253
Jonathan Mallis
Jonathan Mallis chipped in kr253
Bradley Durden
Bradley Durden chipped in kr253

and on it goes

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Måste man köpa spel vid release och till fullpris?

Om du vill ha en uppföljare... ja?

Nya IPn som släpps måste täcka utvecklarkostnaderna, marknadsföringen etc. De måste nå och passera break-even gränsen. Om det inte sker så finns det ingen anledning att investera pengar på en uppföljare till ett spel som inte har sålts bra.
Om spelet når inte Break-Even gränsen så måste de alltså få budget till nästa spel från någon annanstans. Det kan vara investerare, det kan vara aktier, det kan vara ekonomisk stöd från moderbolag eller utgivare. De kan inte betala full lön till utvecklare som sitter och rullar på tummarna i 6-12 månader i väntan på att de har nått budgeten och sen påbörja en uppföljare.

Det är mycket analytik som görs för att avgöra om en uppföljare görs: Hur bra "reception" fick spelet när det släpptes, av både recesenter samt konsumenter, hur många kopior säljs spelet, hur mycket kostade produktionen och hur lång tid tar det att täcka utvecklingskostnaderna.
I detta fall så verkar det som att spelet fick dålig "reception" från recenter när det släpptes, de sålde inte i den mängd för att nå break-even gränsen inom en rimlig tidsram, så efterfrågan verkar vara väldigt sval, och det vore en större risk att göra en uppföljare jämfört med att skapa ny IP.

Medlem

Det kommer komma en uppföljare till Medal of Honor: Warfighter innan Days Gone 2 kommer. Så ge upp ni som hoppas. Det är lönlöst. Det är sorgligt att så är fallet med det.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det kommer komma en uppföljare till Medal of Honor: Warfighter innan Days Gone 2 kommer. Så ge upp ni som hoppas. Det är lönlöst. Det är sorgligt att så är fallet med det.

Lyckades internet lösa Snyder Cut så ska nog kunna lösa detta med ska du se, ge aldrig upp:D

Medlem
Skrivet av robbis:

Man kan skänka pengar också!

Dimitri FERTILLET
Dimitri FERTILLET chipped in kr151
Brandon Adams
Brandon Adams chipped in kr253
Jonathan Mallis
Jonathan Mallis chipped in kr253
Bradley Durden
Bradley Durden chipped in kr253

and on it goes

Aha, missade det.

Man måste nog vara en speciell sorts idiot om man skänker pengar på något så osäkert som en namninsamling haha.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Aha, missade det.

Man måste nog vara en speciell sorts idiot om man skänker pengar på något så osäkert som en namninsamling haha.

Det var lite det jag menade... Är ju en helt random som satt upp insamlingen oxå. Men jag vet inte, de som har hand om sidan kanske sköter det, känns bara fishy

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om du vill ha en uppföljare... ja?

Nya IPn som släpps måste täcka utvecklarkostnaderna, marknadsföringen etc. De måste nå och passera break-even gränsen. Om det inte sker så finns det ingen anledning att investera pengar på en uppföljare till ett spel som inte har sålts bra.
Om spelet når inte Break-Even gränsen så måste de alltså få budget till nästa spel från någon annanstans. Det kan vara investerare, det kan vara aktier, det kan vara ekonomisk stöd från moderbolag eller utgivare. De kan inte betala full lön till utvecklare som sitter och rullar på tummarna i 6-12 månader i väntan på att de har nått budgeten och sen påbörja en uppföljare.

Det är mycket analytik som görs för att avgöra om en uppföljare görs: Hur bra "reception" fick spelet när det släpptes, av både recesenter samt konsumenter, hur många kopior säljs spelet, hur mycket kostade produktionen och hur lång tid tar det att täcka utvecklingskostnaderna.
I detta fall så verkar det som att spelet fick dålig "reception" från recenter när det släpptes, de sålde inte i den mängd för att nå break-even gränsen inom en rimlig tidsram, så efterfrågan verkar vara väldigt sval, och det vore en större risk att göra en uppföljare jämfört med att skapa ny IP.

Då är det ju helt upp till utvecklaren att se till att produkten håller en så pass hög standard att man vill köpa det på releasen till fullpris.

Jag ser gärna en uppföljare och skrev även under namninsamlingen, jag köpte det dessutom på rean. För mig är falska löften från utvecklare, reor stup i kvarten och backloggen tillräckligt bra anledningar för att inte köpa vid releasen.

Avstängd

Helt sjukt att man inte överväger en uppföljare. Mycket underskattat spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Måste man köpa spel vid release och till fullpris?

Nej men man ska inte klaga på att det inte blir en tvåa om man inte köper ett spel vid release och till fullpris.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

För mig är det som MadMax spelet. Marknadsförs som AAA men har för många små opolerade "fel" eller saknar ngt som en stor budget AAA spel brukar ha. När de var prisreducerat då kändes det dock helt ok. Och visst hade jag kul i båda spelen, men behöver jag en uppföljare? Vet inte.

Älskar båda spelen du nämner och hade velat se en 2a i båda.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av robbis:

Det var lite det jag menade... Är ju en helt random som satt upp insamlingen oxå. Men jag vet inte, de som har hand om sidan kanske sköter det, känns bara fishy

Håller med. Någon betalade 420 spänn när jag skrev på. Det står att pengarna ska gå till att hitta fler likasinnade till namninsamlingen men inte hur. Som du sa, minst sagt fishy.


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar