Fanatec CSL DD – första direct drive-ratten med "normalt" pris

Robot
Fanatec CSL DD – första direct drive-ratten med "normalt" pris

Kostar en tredjedel av Fanatecs finratthus.

#csl-dd, #direct-drive, #fanatec


RHK
Medlem

Blir lätt ett köp. Grymt att det blivit så billigt.

Redaktör

Fantastiskt (och lite udda) att priset sjunker så mycket. Blir otroligt spännande att känna hur DD funkar med en mer normalstark motor.


signatur
Medlem

Kan tycka att 5-8Nm är fullt tillräckligt. Detta är en väldigt intressant produkt till ett väldigt intresant pris.

Redaktör
Skrivet av Youjimbo:

Kan tycka att 5-8Nm är fullt tillräckligt. Detta är en väldigt intressant produkt till ett väldigt intresant pris.

Det som blir så intressant att jämföra, hur stor skillnaden är mellan denna och DD1-basen för 8 000 kr mer.

Verkar som att man får ge ungefär 7 000 kr (ta och ge...) för ratthus, billig ratt och enklaste pedalerna. Mycket pengar, men så gott som garanterat en väldigt mycket bättre setup än Thrustmaster T-GT för ungefär samma pris.


signatur
Medlem

Jag har aldrig gillat force feedback. Tycker det mest skakat för skakandets skull mer än för någon realism. Så jag har alltid stängt av det.

Men det var längesedan jag testade nån riktig ratt nu, så det kan ju ha hänt en del.

RHK
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag har aldrig gillat force feedback. Tycker det mest skakat för skakandets skull mer än för någon realism. Så jag har alltid stängt av det.

Men det var längesedan jag testade nån riktig ratt nu, så det kan ju ha hänt en del.

Om spelet inte skickar rätt signaler så spelar det ingen roll vad det är för ratt.
Vilka spel har du provat?

Medlem

Ska bli roligt att se när recensionerna börjar dyka upp på denna. Jämförelserna med 2.5.an.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det som blir så intressant att jämföra, hur stor skillnaden är mellan denna och DD1-basen för 8 000 kr mer.

Verkar som att man får ge ungefär 7 000 kr (ta och ge...) för ratthus, billig ratt och enklaste pedalerna. Mycket pengar, men så gott som garanterat en väldigt mycket bättre setup än Thrustmaster T-GT för ungefär samma pris.

Med tanke på att priset på denna är 50 euro under vad man fick ge för CSL Elite innan den tog slut helt så gissar jag på att man kan räkna med bundles i samma prisklass som den hade också åtminstone, vilket sträckte sig från dryga 5500kr och uppåt om jag inte minns helt fel.

I vilket fall så var det här mer än jag någonsin kunnat förvänta mig skulle dyka upp på marknaden. Just noggranheten i FFB med en direct drive blir så mycket bättre än med något annat! Synd att man tydligen inte har någon form av hårdvarusupport alls för Playstation (och ska enligt någon information jag såg inte gå att "uppgradera" till det heller). Det är det enda jag hoppas på förändras då jag vill ha möjligheten att koppla upp mig till min PS5 också. Fixar dom bara en CSL DD med PS-support köper jag direkt.

Medlem

Helt sinnesjukt najs att en såhär prisvärd direct-drive produkt kommer in äntligen! Är dock fortfarande lite rädd över att köpa in mig i fanatec träsket då man sedan måste använda enbart fanatec prylar. Finns ju accuforce och simicube att välja på, men vi snackar helt andra summor.

Medlem

Har en egenbyggd på 20nm som jobbar med 1000hz och ett par miljoner positioner. Kör 30-50% styrka (6-10nm) beroende på om det är gata, rally, f1 så 8nm är nog en sweetspot. Det här är en magisk produkt som är en revolution bland konsumentrattar och det enda man behöver fundera på att köpa.

- Du vill kunna ha snabba ändringar och så lös ratt som möjligt när force feedback inte drar. dvs rem eller direct drive. Definitivt inte Logitechs kuggdrift.

- Du vill kunna ligga i kurva och inte ha maxat motorn så att du fortfarande har force feedback och inte bara ett drag i ratten. Detta händer allt som oftast på konsumentprodukter om man inte har styrkan neddragen rejält, vilket förstör totalupplevelsen.

- Du vill kunna ha max styrka i spelen och dra ner i mjukvaran till ratten på ett vis som gör att drivarna justerar motorstyrkan och inte upplösningen på force feedback som de flesta spel och drivare gör.

- Du vill kunna ha en ratt bara marginellt större än det som finns på vanliga thrustmaster/logitech, något som kräver mer styrka än 3.5nm från en "stark" ratt idag.

- Du vill ha råd med en Fanatec H-shifter och ett par kompetenta pedaler med bra broms.

Kort och gott, Fanatec revolutionerade precis sim-racing.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Helt sinnesjukt najs att en såhär prisvärd direct-drive produkt kommer in äntligen! Är dock fortfarande lite rädd över att köpa in mig i fanatec träsket då man sedan måste använda enbart fanatec prylar. Finns ju accuforce och simicube att välja på, men vi snackar helt andra summor.

Spelar du på PC är det ju ett icke problem med grejer från olika tillverkare. Gäller det konsol finns det väl tredjepartshårdvara för att koppla ihop tex TM och Fanatec.

Medlem
Skrivet av bogani:

Spelar du på PC är det ju ett icke problem med grejer från olika tillverkare. Gäller det konsol finns det väl tredjepartshårdvara för att koppla ihop tex TM och Fanatec.

Mer än vad jag visste! Vad najs! 5-8NM räcker väl gott och väl? De flesta som har rattar med 15-20nm säger de aldrig kör FF mer än 50% på DD rattar?

Redaktör
Skrivet av D1versity:

Mer än vad jag visste! Vad najs! 5-8NM räcker väl gott och väl? De flesta som har rattar med 15-20nm säger de aldrig kör FF mer än 50% på DD rattar?

Fanatecs DD1 har max 20 Nm men med maxläget aktiverat defaultar den 35 procent av det, alltså kring 7 Nm. Det räckte i mitt tycke väldigt bra. Och 20 Nm var verkligen oanvändbart, som att bryta arm med en förbannad björn. Väldigt lite bilkörning känns så.

Sen återstår att se hur långt max 5 eller 8 Nm räcker. Förmodligen väldigt bra jämfört med "vanliga" rattar, att jämföra med kraftigare dd-rattar blir ju rätt orättvist, och få lär ju ta steget ner från en sån till en CSL DD så det är väl mest en issue för oss som testar rattbaser.

Här har du vårt test av DD1. Spoiler: ren kärlek.


signatur
Medlem

Jag som precis tänkte ge mig in i sim racing, lutade åt en Thrustmaster T300. Då steget upp till direct drive kändes för stort, men den här hamnar ju inom en rimlig budget.

Medlem

Har en Logitech G29 och är inte så kräsen när det gäller force feedback-känslan i sig, men det rasslar ju nå förbannat om den. Om man säger såhär, rassel:effekt ration är ungefär en tiondel av den egenbyggda "force-feedback"-lösning jag monterade på min förra datorstol. Den stolen lät.. något fruktansvärt.. men kul var det att bygga

Medlem
Skrivet av D1versity:

Mer än vad jag visste! Vad najs! 5-8NM räcker väl gott och väl? De flesta som har rattar med 15-20nm säger de aldrig kör FF mer än 50% på DD rattar?

När det gäller vissa saker från Fanatec så som handbroms och växellåda så behöver du köpa till USB-adapter(svindyrt från Fanatec såklart) om du har en ratt från t.ex Thrustmaster.

Jag har en T500RS från TM och Fanatec Clubsport pedaler rakt in i USB-portarna. Handbromsen och lådan från Fanatec kräver då USB-adapter båda två eftersom jag inte har någon rattbas att koppla dem till.

5-8NM kommer räcka gott och väl såvida du inte är masochist. Moderna racingbilar brukar inte generera mer kraft än 6NM vad jag hört.

Medlem
Skrivet av RHK:

Om spelet inte skickar rätt signaler så spelar det ingen roll vad det är för ratt.
Vilka spel har du provat?

Var som sagt ett tag sen, typ 10 år. Kommer inte ihåg exakt vilka spel det var, men det var de rally och banracingspel som var aktuella då. Jag tyckte inte att force feedback tillförde något positivt till körkänslan. Om problemet sitter i spelet eller hårdvaran låter jag vara osagt. Kanske bara är jag som inte gillar känslan.

Och det kanske är annorlunda idag med ny teknik, jag vet inte. Men jag har än att hitta ett spel som i kombination med force feedback inte får mig att tänka "det här känns inte alls realistiskt".

Medlem
Skrivet av jawik:

Var som sagt ett tag sen, typ 10 år. Kommer inte ihåg exakt vilka spel det var, men det var de rally och banracingspel som var aktuella då. Jag tyckte inte att force feedback tillförde något positivt till körkänslan. Om problemet sitter i spelet eller hårdvaran låter jag vara osagt. Kanske bara är jag som inte gillar känslan.

Och det kanske är annorlunda idag med ny teknik, jag vet inte. Men jag har än att hitta ett spel som i kombination med force feedback inte får mig att tänka "det här känns inte alls realistiskt".

Force Feedbacken är ju i mångt och mycket för för att ge dig information som du i en riktig bil får genom röva, dvs känna grepp, vinklar osv. Vi vanliga dödliga sitter sällan på rörliga riggar så vi förlitar oss på att få mycket av denna information genom ratten istället. Därav så är mycket av informationen vi får genom FFB "orealistisk" eftersom den inte varit där i en riktig ratt i en riktig bil.

Använder man FFB med måtta funkar det fantastiskt väl, många kör dock med absurda mängder FFB som bara resulterar i att du får vrida för kung och fosterland(vilket förvisso stämmer i en Volvo 142, på en parkering) för att kunna styra bilen.

Redaktör
Skrivet av jawik:

Var som sagt ett tag sen, typ 10 år. Kommer inte ihåg exakt vilka spel det var, men det var de rally och banracingspel som var aktuella då. Jag tyckte inte att force feedback tillförde något positivt till körkänslan. Om problemet sitter i spelet eller hårdvaran låter jag vara osagt. Kanske bara är jag som inte gillar känslan.

Och det kanske är annorlunda idag med ny teknik, jag vet inte. Men jag har än att hitta ett spel som i kombination med force feedback inte får mig att tänka "det här känns inte alls realistiskt".

Force feedback har utvecklats rejält. Logitech G25 från typ 2006 var ett stort kliv framåt när den kom, men den tekniken (kugghjul) är omodern och grov i dag (fast de kör den fortfarande i G29 och G923). Thrustmaster m.fl. använder nån sorts remteknik som ger mycket mjukare kraft, inte alls så hackig och kuggig. Och direct drive är en helt annan nivå, typ som steget från tjock-tv till 4K.

Men mycket hänger på spelen också. När det funkar bra (som i Assetto Corsa Competizione) mer eller mindre känns det när däcken håller på att släppa, då är force feedback en tillgång. Men när det funkar dåligt är det inte mer än vibrationer.


signatur
Medlem

Var väldigt nära på att slå till på FeelVR för tre år sedan. Kollade upp vad som hänt med dem och de har fortfarande inte levererat en endaste produkt. Glad jag hoppade över den.

Medlem

Sålde min CSL Elite+ för två veckor sen i hopp om att en sån här produkt skulle släppas snart
Lite surt att vänta till Q3 (hade hoppats på att den skulle börja skeppas redan vid release) då jag nu sitter med rattar och pedaler men ingen bas, haha.

Redaktör
Skrivet av P2daO:

Sålde min CSL Elite+ för två veckor sen i hopp om att en sån här produkt skulle släppas snart
Lite surt att vänta till Q3 (hade hoppats på att den skulle börja skeppas redan vid release) då jag nu sitter med rattar och pedaler men ingen bas, haha.

Tuff väntan... Men var ser du Q3? Fanatec skriver "soon". Sen har jag sett både maj och hösten på olika håll, men ingen som källhänvisar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tuff väntan... Men var ser du Q3? Fanatec skriver "soon". Sen har jag sett både maj och hösten på olika håll, men ingen som källhänvisar.

Har också sett Q3. Kommer inte ihåg var dock.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tuff väntan... Men var ser du Q3? Fanatec skriver "soon". Sen har jag sett både maj och hösten på olika håll, men ingen som källhänvisar.

Ja lite i tuffaste laget men och andra sidan spelar jag ganska lite den här perioden och fram till i höst.
Fick bra betalt i och med att CSL var slutsåld så kändes ändå som bra tajming att sälja

Dom skriver det själva på sin blogg "We will ship it in Q3 this year and pre-orders will open as soon as we have a reliable shipping date."

https://forum.fanatec.com/discussion/23025/the-new-standardd-the-csl-dd

Redaktör
Skrivet av P2daO:

Ja lite i tuffaste laget men och andra sidan spelar jag ganska lite den här perioden och fram till i höst.
Fick bra betalt i och med att CSL var slutsåld så kändes ändå som bra tajming att sälja

Dom skriver det själva på sin blogg "We will ship it in Q3 this year and pre-orders will open as soon as we have a reliable shipping date."

https://forum.fanatec.com/discussion/23025/the-new-standardd-the-csl-dd

Sweet!

Ah, bloggen - tack! Jag har kollat två pressutskick och en post på deras site, där står bara "soon".


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sweet!

Ah, bloggen - tack! Jag har kollat två pressutskick och en post på deras site, där står bara "soon".

Bara att hoppas att Q3 innebär tidigt i juli

Redaktör
Skrivet av P2daO:

Bara att hoppas att Q3 innebär tidigt i juli

Då får det se till att vara riktigt tidigt så jag hinner testa den innan semestern.


signatur
Medlem

Rejält trevliga nyheter! Dessa lär ju (tror jag) fullkomligt flyga av från hyllorna nu med alla som jobbar hemifrån osv. Dessutom tänder det nog en och annan eld i ändalykten hos både Logitech och Thrustmaster som ju lär bli rejält omsprungna prismässigt.
Min gamla G27 har förpassats till garderoben då jag inte har någon dedikerad rigg för simrace (plus att jag spelar en herrans massa olika spel), det lär antagligen bli ändring på det när denna nu släpps..

1
Skriv svar