Diskutera – Hur bra är next-gen så här långt?

Jac
Medlem

Series X.
Haft den sedan mitten av december. Den dök upp lägligt till releasen av Cyberpunk 2077 som flyter på hur bra hur som helst, precis som alla andra spel jag kör på den. Konsolen är tyst och gränssnittet känner man igen sedan tidigare. Kontrollen kan jag inte säga så mycket om då jag använder Elite Series 2. Ganska snabbt blev jag tvungen att köpa expansions-SSD på 1TB. Game Pass är bra som attan men käkar utrymme.
Series X är trevlig på alla sätt och vis och jag ser fram emot de exklusiva titlarna.

Playstation 5.
Haft haft den i en dryg månad nu. Knäpptyst också den men gigantiskt stor. Designen är kaxig minst sagt men ser lite konstig ut när den ligger ner. Jag kan inte ha den ståendes för då skymmer den tvn delvis. Dessutom känns det som om att det inte ska mycket till för att den ska falla omkull. Kontrollen är avsevärt bättre än förra generationen även om det tar en stund för händerna att vänja sig vid att den är ett nummer större. Det interna lagringsutrymmet är snålt och jag kommer att bli tvungen att expandera här också. Men någon lösning för det har Sony ännu inte inte gjort tillgängligt.
Första gen PS 4 och PS 4 Pro var smidiga att plocka isär och byta hårddisk i.
PS 5 ger mig inget direkt intryck av att vara lika enkel i det avseendet.

Bägge konsolerna är kopplade till en LG CX 55" och tjänstgör båda som blu-ray spelare också för filmkvällar.

Medlem

Mycket nöjd med Ps5an , tyst och snabb, riktiga high-end maskiner denna gång. Varit nöjd med vad sony erbjuditet senaste genereationen i form av grymma exklusiviteter och ett städat gui och beroendeframkallande trophy-system, men konsollen lät förjävligt.(ps4,ps4pro)

Finns bara en sak Ms gör bättre i nuvarande gen och det är bakåtkomptibla möjligheter. Så mycket gott från 360/ps3-eran som inte kan köras på de nyare ps-konsollerna.

Medlem

Hade tänkt skaffa en ny XBOX, men avvaktar tills det kommit ut tillräckligt med intressanta spel. Ser inte meningen med att köpa en konsol bara för att låta den stå och samla damm.

Dessutom så går det ju ändå inte att få tag på en konsol till ett rimligt pris nu.

Medlem

Finns lite ologiska UI beslut till PS5, men på det stora hela är det verkligen en småsak.

Vågar dock inte aktivera rest mode ännu då jag förstått det som att den buggen inte är helt fixad ännu. Nån som vet nåt mer om det?

Medlem

Bara positiv till min ps5 så mycket tystare emot ps4 samt PRO. Under känsla snabba laddningstider. Nya kontrollen är helt underbar

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Finns lite ologiska UI beslut till PS5, men på det stora hela är det verkligen en småsak.

Vågar dock inte aktivera rest mode ännu då jag förstått det som att den buggen inte är helt fixad ännu. Nån som vet nåt mer om det?

Har inte haft några problem alls med rest mode, och då har jag använt min varje dag sedan i mitten av jan. Tänkte som dig första gången, men tänkte fuck it, testade och inga problem uppstod.

Medlem

Funkar hur bra som helst min series x. Dock dessa jävla handkontroller ballar ur. Är inne på min fjärde nu. Köpte en äldre kontroll och nu funkar det som det ska. Annars är jag hel nöjd med series x. Hur grym som helst. Tyst är den. Hör den inte ens. Spelar krävande spel och min xbox är helt tyst. Eller kanske ett litet sus bara. Finns skitsnygga spel optimerade för series x ute nu. Hur många som helst som är snyggare än på förra generation. Förstår inte riktigt vart folk får ifrån att det inte finns spel till xbox. Första månaden hade xbox nästan 30 spel med nya patcher för series x/s och ps5 12 eller 18. Minns inte riktigt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vet inte hur Ps4 Pro låter jag har den vanliga Ps4 standard och visst hör man den så ljudlös är den inte men inte så störande högt iaf.

Du har säkert fått den högljudda fläkten - den ökända fläkt B. Jag har samma, men jag har barn så jag har antagligen vant mig vid oljud
https://www.playstationlifestyle.net/2020/11/30/different-ps5...

Jag ska testa sätta dit o-ringar/washers på skruvarna, verkar ha hjälpt för väldigt många. Även fått tips om att inte skruva åt skruvarna så hårt, det ska tydligen påverka också. Beställt 16 st ringar härifrån:
https://www.kullager.se/product.html/o-ring---3x1-mvq
(Jag tror man säkert klarar sig med 6 st, men fraktavgiften var lite pricey så köpte maxantalet man teoretiskt kan sätta dit)

Om du vill öppna upp och kolla in fläkten eller lätta lite på skruvarna behöver man köpa en svindyr skruvmejsel. Köpte min på lokala järnvaruhandeln i stan för 140 kr. Tx8 security:
https://eustore.ifixit.com/products/tr8-torx-security-screwdr...

Jag kan återkomma om det hjälper.

Och om du inte har lust att göra detta kan jag glädja dig med att det ser väldigt lätt ut att byta fläkt, så det lär inte kosta så mycket att lämna in den till nån lokal firma som fixar det åt dig sen när lagren har fyllts på och det går att få tag på de tystare fläktarna.

Medlem
Skrivet av denza:

Funkar hur bra som helst min series x. Dock dessa jävla handkontroller ballar ur. Är inne på min fjärde nu. Köpte en äldre kontroll och nu funkar det som det ska. Annars är jag hel nöjd med series x. Hur grym som helst. Tyst är den. Hör den inte ens. Spelar krävande spel och min xbox är helt tyst. Eller kanske ett litet sus bara. Finns skitsnygga spel optimerade för series x ute nu. Hur många som helst som är snyggare än på förra generation. Förstår inte riktigt vart folk får ifrån att det inte finns spel till xbox. Första månaden hade xbox nästan 30 spel med nya patcher för series x/s och ps5 12 eller 18. Minns inte riktigt.

Fjärde?!

Tenderer dina kontroller att hamna i väggen när det går dåligt i spel, eller?

Medlem
Skrivet av denza:

Funkar hur bra som helst min series x. Dock dessa jävla handkontroller ballar ur. Är inne på min fjärde nu. Köpte en äldre kontroll och nu funkar det som det ska. Annars är jag hel nöjd med series x. Hur grym som helst. Tyst är den. Hör den inte ens. Spelar krävande spel och min xbox är helt tyst. Eller kanske ett litet sus bara. Finns skitsnygga spel optimerade för series x ute nu. Hur många som helst som är snyggare än på förra generation. Förstår inte riktigt vart folk får ifrån att det inte finns spel till xbox. Första månaden hade xbox nästan 30 spel med nya patcher för series x/s och ps5 12 eller 18. Minns inte riktigt.

Oj, 4st wow, vad är det för fel? jag har inte märkt av något fel med min kontrol än sålänge iaf.

Skrivet av mnordin:

Du har säkert fått den högljudda fläkten - den ökända fläkt B. Jag har samma, men jag har barn så jag har antagligen vant mig vid oljud
https://www.playstationlifestyle.net/2020/11/30/different-ps5...

Jag ska testa sätta dit o-ringar/washers på skruvarna, verkar ha hjälpt för väldigt många. Även fått tips om att inte skruva åt skruvarna så hårt, det ska tydligen påverka också. Beställt 16 st ringar härifrån:
https://www.kullager.se/product.html/o-ring---3x1-mvq
(Jag tror man säkert klarar sig med 6 st, men fraktavgiften var lite pricey så köpte maxantalet man teoretiskt kan sätta dit)

Om du vill öppna upp och kolla in fläkten eller lätta lite på skruvarna behöver man köpa en svindyr skruvmejsel. Köpte min på lokala järnvaruhandeln i stan för 140 kr. Tx8 security:
https://eustore.ifixit.com/products/tr8-torx-security-screwdr...

Jag kan återkomma om det hjälper.

Och om du inte har lust att göra detta kan jag glädja dig med att det ser väldigt lätt ut att byta fläkt, så det lär inte kosta så mycket att lämna in den till nån lokal firma som fixar det åt dig sen när lagren har fyllts på och det går att få tag på de tystare fläktarna.

Ok tack för tipset. Är inte så jätte pepp på att skruva isär själv får se om jag stör mig tillräckligt så jag lämnar in den. Nu stör den mig dock inte alls då den står avstängd o dammar mest. Klarat av Astro Playground som var helt underbart men nu spelar jag på Xbox.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ok tack för tipset. Är inte så jätte pepp på att skruva isär själv får se om jag stör mig tillräckligt så jag lämnar in den. Nu stör den mig dock inte alls då den står avstängd o dammar mest. Klarat av Astro Playground som var helt underbart men nu spelar jag på Xbox.

Satte dit alla brickor/ringar nu under lunchpausen och den är fan nästan helt ljudlös nu. Den tysta externa hårddisken på 5400 RPM låter högre.

Den brummar minimalt men inget man stör sig på alls.

Intressant nog så kan man se att de har satt gummiringar på skruvarna till fläktskyddet på andra sidan, men inte på själva fläkten. Lite omvänd taktik kanske.

Edit: Njaa, kanske inte helt ljudlöst ändå, inuti mer krävande PS5-spel så hörs det lite ändå. Men mycket bättre än tidigare i alla fall.
Om någon läser detta senare kan jag bara nämna att 16 st ringar verkar ha varit en bra taktik, då man blir tvungen att bara dra åt så lite som det krävs, alltså dra åt precis innan den översta ringen blir lite demolerad.

Medlem

Känns som att frågan blir mer relevant nästa år när det inte är gamla PS3-spel folk sitter och nöter som mest. Men jag är helnöjd med Series X hittills. Den presterar riktigt bra. Quick Resume är ett måste nu känns det som när jag vant mig. Riktig next-gen funktion jag inte hade velat vara utan.
Game Pass blir ju mer stört för varje vecka så spel finns i överflöd. Kul hur det äldre spelen uppdaterats ytterligare. Prey är som ett helt nytt spel med bättre grafik, upplösning och flyt t.ex. Det mest negativa för mig till en början var formen på lådan, men med ny TV-bänk så passar den perfekt hos mig. SSD, 3D-ljud med mer är såklart riktigt fint med. Ser fram emot kommande nya titlar som kommer att utnyttja RDNA 2 och kraften till fullo.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ok tack för tipset. Är inte så jätte pepp på att skruva isär själv får se om jag stör mig tillräckligt så jag lämnar in den. Nu stör den mig dock inte alls då den står avstängd o dammar mest. Klarat av Astro Playground som var helt underbart men nu spelar jag på Xbox.

Det tog ca 40 dagar att få fläkten levererad. Har haft den igång i 2 veckor nu. Har bara hört den gå igång i någon minut när jag spelar Miles Morales under en varm dag. Det är en enorm skillnad i ljud. Lätt värt att byta.

123
Skriv svar