Behövs verkligen olika svårighetsgrader i spel?

Avstängd
Behövs verkligen olika svårighetsgrader i spel?

Tjena alla kära dödsgamers!

Jag har länge funderat på om det verkligen behövs olika svårighetsgrader i spel?
I mina två favorittitlar: GTAV och RDR2 så finns inte möjligheten att fippla med motståndet. Spelen är fint balanserade från början till slut och det känns mer "ärligt" om alla spelar på lika villkor.

Alla dessa valmöjligheter gör mig otaggad och mätt. Känner du likadant?

Medlem
Skrivet av jontepasagen:

Tjena alla kära dödsgamers!

Jag har länge funderat på om det verkligen behövs olika svårighetsgrader i spel?
I mina två favorittitlar: GTAV och RDR2 så finns inte möjligheten att fippla med motståndet. Spelen är fint balanserade från början till slut och det känns mer "ärligt" om alla spelar på lika villkor.

Alla dessa valmöjligheter gör mig otaggad och mätt. Känner du likadant?

Hitman spelen gör det rätt bra tycker jag, fienderna blir inte bullet sponges utan fler som patrullerar runt osv.

Medlem

Ja, det behövs, eftersom spel skall vara så lätta nu, halva normal är någon sorts tutorial + tutorial.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Men vi vet väl inte om Svårighetsgraden anpassar sig i bakgrunden när vi spelar i vissa spel?!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Vad spelar "ärligt" för roll i SP. Ja det behövs svårighetsgrad tycker oftast spel med en blir rätt triviala för någon som kan genrén.

Inaktiv

Ja. Inte alla spel men t ex skjutare som Call of Duty och Doom BEHÖVER verkligen så man får välja svårighetsgrad för att så många som möjligt ska kunna njuta av dom. Jag spelar oftast på näst svårast för att få en lagom utmaning och skulle jag behöva spela CoD och Doom på normal hade mycket av njutningen försvunnit för det hade varit för lätt.

I spel som GTA och RDR tycker jag dock det är bra att det bara finns en nivå, känns renare då.

Moderator | Testpilot

Jag tycker absolut att de flesta spelen borde ha olika svårighetsgrader. Görs det på rätt sätt kan vem som helst njuta av spelet.

Dark Souls är väl praktexemplet för en sådan här tråd. Jag skulle personligen inte ha något emot om det fanns någon form av easy mode, eller olika reglage för att kunna anpassa spelet bättre för just den personen. Varför folk har något emot det är för mig svårt att färst. När det gäller singleplayer borde du som person inte bli störd över att någon spelade igenom det på en lättare svårighetsgrad.

Jag spelar sällen på svåraste då det ofta betyder att fiender har mer hp och skada och att jag har mindre hp och skada. Strax över "Normal" är vad jag brukar föredra.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men vi vet väl inte om Svårighetsgraden anpassar sig i bakgrunden när vi spelar i vissa spel?!

Näe det är svårt att veta. Bioshock gjorde detta och Resident Evil 2 (Gissar andra RE-titlar kör på liknande) är två exempel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Absolut! Jag tycker att det behövs mycket mer segregation i olika svårighetsgrader om något.
En del spel har jag sett skippar dom klassiska "easy, normal, hard" svårighetsgraderna, utan döper istället dom till t.ex. "Story, Casual, Challenging, Extreme", det visar ju på att utvecklarna förstår varför svårighetsgrader i spel finns; För att det finns olika sorters spelare som vill ha olika saker av sina spel.

Personligen så har jag spelat mycket spel i mina dagar och är därför en rätt van spelare. Det i samband med att huvudpoängen för mig med spelande är utmaningen som ligger i att lista ut hur man klarar ett spel. Atmosfär och utforskande värderar jag högt också, men utmaning är för mig 100% obligatoriskt.
Nuförtiden är många spel, främst inom AAA, så himla lätta av olika anledningar, men i huvudsak för att skapa tillgänglighet för en bred spelarbas antar jag. Hursom så jag kör i stort sett alltid på den högsta tillgängliga svårighetsgraden för att göra spelen värda att spela (enligt min smak), men många spel är fortfarande alldeles för lätta.

Tyvärr misslyckats många spel totalt med sina svårighetsgrader.
Typ alla Bethseda spel kör ju t.ex. på sina "mer liv till monster och göra spelaren mer skör", vilket fungerar till en viss grad, men i längden mest skapar frustration snarare än äkta utmaning.
Eller så gör dom som många spel, t.ex. Witcher 3 och Divinity 2, och bjuder på mycket mer och bättre belöningar/loot om man höjer svårighetsgraden, vilket lätt kan ta bort hela poängen med svårighetsgrader. I flera spel jag spelat så har till och med kännts som att spelet blivit lättare på den högre svårighetsgraden efter ett tag iom att man får bada i löjligt OP loot som man kanske aldrig ser på normal.

Men vad det gäller OPs exempel, så har jag inte spelat RDR2, men körde däremot igenom GTA5.
GTA5 var skoj, trots att det aldrig var utmanande. Det var ett av de få spel jag faktiskt spelat färdigt för storyn; karaktärerna och deras upptåg var ju det som gjorde spelet roligt. När jag tänker efter så gav mig GTA5 samma sak som en bra bok eller en film gör. Och i det fallet så saknade jag inte att spelet var ganska lätt.

Tittar man däremot på Mass-effect serien, Dragon Age Origins, Dead Space serien eller Prey (2017), så tycker jag att storyn är som bäst sisådär, och karaktärerna i samtliga spel är nästan helt ointressanta (tilltalar inte mig). Men gameplayet (i huvudsak striderna men även utforskandet) var däremot jättekul i alla spelen, men BARA efter att jag ändrat till högsta svårighetsgraden när man tvingas tänka till och använda olika taktiker, välja och planera sina strider, använda banornas terräng och måste utnyttja en bred samling av vapen/skills/perks/magier (vad det nu är spelen innehåller).
Men hade de spelen bara haft den högsta svårighetsgraden, så skulle de ju jaga bort alla som antingen inte är van att spel skall vara svåra, eller spelar för storyn, och det skulle ju inte fungera heller. Så nog behövs svårighetsgrader alltid!

Medlem

Ja och nej.

Jag gillar verkligen när spel justerar svårighetsgraden genom att ma får döda lite extra för att levla upp eller utforska extra nog för att hitta bättre utrustning. Dark Souls gör detta riktigt bra och där tar det steget längre genom att också använda spelarens förmåga att lära sig bossar och fiender genom att vänta med att ge experience till efter att du tagit död på bossen. Detta gör att om du har svårt för något så får du en extra stor pott av exp när du väl lyckas medans om det är för lätt ja då får du inte denna extra experience som du annars hade samlat in i din pott. Det här systemet för att balansera svårighetsgrad tycker jag är bäst.

Däremot passar inte dark souls systemet i alla spel. Spelare gillar ju också olika svårigheter. Vissa vill bara se berättelsen och andra vill kämpa sig igenom den och känna att man verklig känna att det är utmaning. Så det kan nog vara bra att ha en svårighetsgrad att välja mellan.

Men jag ogillar verkligen att välja svårighetsgrad i början. Man har ju ingen aning om hur svårt det är innan man spelat ett tag och personligen så lägger jag ofta spel åt sidan om de är för lätta.

Medlem

Klart det behövs. Låt folk spela som de vill.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Många lär ju misstolka detta men finns där ingen svårighetsgrad och spelet inte är för lätt så är det oftast att spelaren bakom skärmen är rätt dålig eller avarage.

Problemet med svårighetsgrader i 20 års tid har endast handlat om siffror.

Mobsen skjuter hårdare dom Tåler mer.

Ist för skapa mer sofistikerat AI.

Värt notera är ju att gamers som endast spelar sp spel
Oftast är mycket sämre än folk som spelar mp spel eller både och.

Behövs svårighetsgrad? Ja men skulle mer vilja säga spelbranschen bör fokusera mer på AI istället och mer bossfighter eller minibossfighter där det är väl kodade mekaniker med grundspelet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Beror förstås på spelet om det behövs eller inte, men som grundregel är svaret "ja". Sitter själv och spelar Xenonauts nu, och det hade ju varit smått förjävligt om nybörjare inte kunde spela på en lättare svårighetsgrad först, samtidigt som de allra bästa spelarna kan skruva upp svårighetsgraden till max för att fortsätta bli utmanade.

Finns det olika svårighetsgrader så blir spelandet mer dynamiskt, helt enkelt. Sen är det som sagt inte alla spel eller typer av spel som behöver svårighetsgrader, men det är en annan femma.

Medlem
Skrivet av jontepasagen:

Tjena alla kära dödsgamers!

Jag har länge funderat på om det verkligen behövs olika svårighetsgrader i spel?
I mina två favorittitlar: GTAV och RDR2 så finns inte möjligheten att fippla med motståndet. Spelen är fint balanserade från början till slut och det känns mer "ärligt" om alla spelar på lika villkor.

Alla dessa valmöjligheter gör mig otaggad och mätt. Känner du likadant?

De spelen är alldeles, alldeles för lätta när det kommer till striderna så det blir rent av riktigt tråkigt. Fienderna är riktigt dumma och förutsägbara. Sedan så är man lika tålig som Stålmannen. Så jo, det behövs svårighetsgrader på något vis i spel.

Medlem

Jag tror att det är lätt att som spelare använda sig själv som måttstock för vad som är en bra svårighetsgrad och inte. Om du spenderar varenda kväll eller helg med att spela spel, då är det ganska naturligt att tycka att Normal eller motsvarande är alldeles för enkelt, t.ex. Samma om du började spela när du var liten och har växt upp med spel. Det handlar om att vara van vid reglerna, kontrollerna, att röra sig i en 3D-miljö osv.

Vad olika svårighetsgrader och/eller mekanikalternativ gör är att öppna spelen för de som inte ägnar hela sina liv till hobbyn. Folk som kanske spelar en eller två kvällar i månaden, folk som började spela när de var 20+ och ja, folk som aldrig spelat förut men blivit intresserade genom andra medier (som Twitch) eller genom vänner. Det finns också spelare med motorikproblem, mentala sjukdomar och liknande som kan behöva alternativen. Det handlar inte om att vara en "dålig" eller "bra" spelare. Det handlar om olika förutsättningar.

Därför tycker jag att svårighetsalternativ är bra, då det gör att alla faktiskt kan spela spelen, oavsett deras förutsättningar eller skäl till att göra det. Då tycker jag snarare att alternativen är för få, inte för många; att kunna justera olika delar av spelet fritt istället för att behöva gå ner en hel svårighetsgrad skulle vara bättre för spelen, som jag ser det. Jag tycker ofta själv att långa strider är ganska tröttsamma, vilket ofta beror på att en fiende har för stora hälsonummer. Att då kunna sänka det för att sedan höja skadan de kan göra mot mig skulle inte göra spelet lättare, men det skulle passa mig bättre.

I nuläget blir det istället ett val mellan att sova mig igenom striden eller att kämpa mig igenom den och antagligen bränna mitt intresse för spelet som helhet. Vilket kanske inte är idealt.

Medlem

Kort svar - ja.
Olika svårighetsgrad gör spelen tillgängliga för fler personer, och alla spelare är olika bra på olika sorters spel.
Själv är jag för att vara snäll halvkass på sikta bra i FPS, så där kör jag gärna på normal eftersom jag inte har de reflexerna som krävs för att nå elitnivå. Medans Dark Souls 1 t.ex. med mer långsam och taktisk spelstil är precis rätt för mig, och älskar svårighetsgraden i de spel till den nivån att jag i brist på en hardmode kört utmaningar i stil med Soul lvl 1 run (klara spelet utan att levla alls) och liknande. Jag är bra på analysera en fiende och agera därefter,men sikta snabba headshots är totalt omöjligt.

Ett spel ska vara en upplevelse. Min upplevelse ändras inte av att någon spelat spelet på en lättare svårighetsgrad. Vill man särskilja folk och ha en e-penis-mätning så ha något speciellt som låses upp för de som klarar spelet på extreme-elite-uberhard som gör att det syns att de gjort. En liten guldstjärna i kanten som man kan visa upp.
Men att kunna njuta av ett spel och klara det är bara bra om fler kan göra
Sen finns det säkert några spel som är bäst genom att ge den upplevelsen på den svårighetsgraden som är tänkt, men de flesta spel kan gott ha olika svårighetsgrader.
Alternativt balansera svårighetsgraden automatiskt efter spelarens förmåga.

Medlem

Ja det behövs. En del spel vill man bara gå igenom storyn på utan att dö hela tiden...

Medlem

Ja det behövs, vissa spel vill jag kämpa mig igenom.
Andra spel som har stridssystem som kanske inte är det bästa/roligaste/belönande, där det är tråkigt/dåligt gjort. Då petar jag ner svårighetsgraden. Spelet skall vara underhållande. Om spelets bästa premiss är berättandet. Varför skall jag pina mig igenom horder med urtrista strider på ngt ultra läge?

Medlem

Det är väl hur bra som helst att man kanske tycker spelet är för lätt ca 5-10 timmar in och bara kan öka så och vice versa .
Horizon Zero Dawn lysande exempel just nu för egen del då jag känner att motståndet och framförallt AI på humans är löjligt lätt på normal så blir en höjning där.Som tur är bjuder maskinerna på roligare fighter och variation som är riktigt viktigt i ett spel och inte bara att det ska va trial-error eller sponge-fiender.
Tycker vissa spel kräver en mjukstart speciellt open world där man får insupa känslan och världen i början men älskade dead Space 1/2 pga att man kände sig sjukt sårbar från start till slut på allt annat än normal,ser fram emot vad Callisto Protocol kan bjuda på härnäst 🤗

Inaktiv

Beror på spelet.
I FPS är det nästan nödvändigt med olika svårighetsgrader för att det är så extremt stor skillnad på någon som är dålig och någon som är bra.
I vissa spel som Dark Souls är svårighetsgraden en del av vad som gör spelet bra, då tycker jag det är bra att man inte kan välja svårighetsgrad.

Testpilot

Tycker det känns lite förlegat med traditionella svårighetsgrader. Vad betyder ens easy, normal, hard? Det har man ingen aning om. Det är oftast bättre om utvecklaren ges möjlighet att skapa sitt spel utifrån sin vision som Dark Souls, då tummar man inte på något och upplevelsen blir mer skräddarsydd, vilket jag uppskattar.

En del nyare spel har börjat med att det går att anpassa olika reglage på egen hand, det är alternativ jag gillar med, då går det att skapa sin egen svårighetsgrad.

Medlem

Ja det behövs, säger bara Sekiro! *suck*

Medlem

Ja för mig behövs det. Jag spelar i princip alltid på den lättaste inställningen. Särskilt om det är ett story baserat spel. Det spel jag minns mest hur svårigheten verkligen påverkade var STALKER. Älskade det spelet men är alldeles för kass på FPS biten att det var helt omöjligt för mig att spela på annan nivå än det lättaste. Dragon Age Origins var ett spel som jag spelade på hard. Jag tyckte det var perfekt balanserat med att bygga upp egna taktiker och utmana sig själv.


signatur

"Kebab?"

Medlem

GTA V hade verkligen behövt svårighetsgrader, men det är såklart subjektivt. Det går inte att balansera spelen för alla, så olika svårighetsgrader är ett måste.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är bra att svårighetsgrader finns. Men det är inte bra om svårighetsgraderna endast innebär mer HP och DMG till fienderna. Då blir det bara jobbigt att spela på svåraste.
Men om svårighetsgraderna innebär bättre/smartare AI, mer fiender, svårare pussel och en hp/dmg skalning som är vettig så är det bra!

Medlem

Nje behövs inte. Spelskaparen har väl en vision hur verket ska upplevas. Så låt det vara så


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ja för om man levlar spelkaraktären mkt genom alla sidequests kan huvudstoryn i spelen bli för lätt, märkte detta i Witcher 3 wild hunt.

Medlem

Jess det tycker jag
Aldrig förstått mig på dem som skriker ut sina ven och ack för att det finns möjlighet att spela på en lättare nivå Ingen som tvingar de att göra det själva
Älskar soulsborne spelen själv och kör ut dem samtidigt som jag njuter på easy i ett annat spel

eld
Medlem
Skrivet av dTexN:

Nje behövs inte. Spelskaparen har väl en vision hur verket ska upplevas. Så låt det vara så

Fast det blir ju olika för alla spelare.

Spelkapare har en vision att spelaren ska uppleva spelet som perfekt balanserat, inte för svårt men fortfarande utmanande och det svåraste är att skapa den upplevelsen med bara en svårighetsgrad.

Medlem

Alla spel borde ha svårighetsgrader. Jag vet att både GTA och RDR2 hade gett mig än mer nöje om jag kunde höja svårighetsgraden.
Spel är alldeles för enkla, och dom blir bara enklare för varje år som går. Svårighetsgrader i spel är otroligt viktigt. Dock måste jag medge att dom flesta spel där svårighetsgrader finns är lata med hur det fungerar, vissa gör det bättre, vissa gör det sämre.
Fler mechanics eller färre mechanics beroende på vad det är, är ofta the way to go, hellre det än artificiell svårighetsgrad aka höja hälsan med miljarder eller damage med miljarder, vilket alltid ingår ändå dock.

Skribent

Jag tycker det är väldigt bra att spel har olika svårighetsgrader. Inte bara för att vissa helt enkelt inte lirar spel för att få en ordentlig utmaning, utan även för att det ger bättre möjligheter för personer med funktionsnedsättningar att lira dem.

123
Skriv svar