Era favoritzoner/områden i spel

Medlem

The Hall of Tortured Souls i excel 95 har en speciell plats. Dit kunde man fly när räkenskaperna blev tråkiga

KoP
Medlem

Albion från Fable spelen.

Medlem
Skrivet av KoP:

Albion från Fable spelen.

Håller med ovanstående, finns nog ingen mer nöjesfylld plats som Albion i Fable-spelen. Som en bubblare gillade jag verkligen att ströva omkring i den mystiska staden i Thimbleweed Park.

Medlem

I det ständigt regnande och neonfyllda Los Angeles som finns i Blade Runner som Westwood skapade för mer än tjugo år sedan


signatur
Medlem

Suramar i WoW. Måste vara en av de vackraste och harmoniska områdena jag har sett i ett spel. Helt magiskt.

Medlem

Bergsmiljöerna i Horizon: Zero Dawn är nog mina favoriter. I synnerhet de kring startzonen. Där får jag verkligen känslan av vår i svenska fjällen. Makalöst.

Måste jag säga en specifik plats är det Rusts hus. Hjärtat blir alltid lite varmt och ömt när jag besöker det.

Har inga bra bilder från Rusts hus, så det blir bara ett random berg.

Citadellet i Mass Effect ligger mig också varmt om hjärtat. Atmosfären, musiken och lugnet är underbart.

Jag har även en märklig fascination för Desolace i World of Warcraft. Utseendemässigt är det en makalöst tråkig zon. Dessutom är uppdragen träliga, avstånden långa och transporterna dåliga. Men ändå älskar jag att levla upp nya karaktärer där. Kanske för att det nästan känns som ett singelplayerspel.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Majula i DS2 är mys.

Medlem

Många av favoriterna har redan nämnts, men en som jag alltid kommer tillbaka till är Heroes of Might and Magic III. Vet inte om städerna räknas, men oavsett hur dåligt en match går är det avkopplande att hoppa in i staden och njuta av den fantastiska musiken spelet har.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Bergsmiljöerna i Horizon: Zero Dawn är nog mina favoriter. I synnerhet de kring startzonen. Där får jag verkligen känslan av vår i svenska fjällen. Makalöst.

Måste jag säga en specifik plats är det Rusts hus. Hjärtat blir alltid lite varmt och ömt när jag besöker det.

Har inga bra bilder från Rusts hus, så det blir bara ett random berg.
https://i.imgur.com/cFoUkm1.png

Citadellet i Mass Effect ligger mig också varmt om hjärtat. Atmosfären, musiken och lugnet är underbart.

Jag har även en märklig fascination för Desolace i World of Warcraft. Utseendemässigt är det en makalöst tråkig zon. Dessutom är uppdragen träliga, avstånden långa och transporterna dåliga. Men ändå älskar jag att levla upp nya karaktärer där. Kanske för att det nästan känns som ett singelplayerspel.

Ser ju inte ett dugg ut som de svenska fjällen. För övrigt håller jag inte med en enda av de förslag som kommit i tråden. Rena fantasimiljöer utan minsta trovärdighet.

Min favoritmiljö från ett spel är Hirschfelden Reserve i TheHunter: Call of the Wild. Fantastiska höstskogar där det endast är du och djuren.

Medlem

Intressant tråd. När jag försöker tänka efter så slår det mig hur mycket viktigare det är att ett område betyder något än att det faktiskt ser bra ut visuellt.

Exempel på rent suveräna grafiska miljöer är Red Dead Redemption, i stort sett varje utsikt är helt otrolig. Om man gillar Sci Fi, som jag, så är Mass Effect Andromedas miljöer, t ex omgivningen i deral multiplayer, om man bara tar några sekunder att titta upp och ut mellan fiendevågorna.

MEN, då var det det här med betydelsen, det finns inget spel som skapat så många miljöer där min spelexistens BETYDDE så mycket som WoW, det kanske var den där fördömda UD roguen som överföll mig i Ashenvale...eller varför inte LAG-festen i Hellfire Peninsula på releasedagen för The Burning Crusade.

Alla områden, ljudet, atmosfären, oslagbart för mig personligen, 2005 när jag sprang ut i Elwynn Forest, det knyter sig i magen av saknad, det får mig nästan att logga in i Battle Net och betala månadsavgiften igen bara för att få springa runt där.

EDIT: Honorable mention på temat betydelse:

The Witcher 3 är naturligtvis också helt fantastiskt, en story och miljöer som känns som en knytnäve i magen när storyn är slut, jag fastnade mest för bergstrakterna i Caer Morhen.
Antar att det är där MMORPG som WoW har ett övertag, det tar aldrig slut liksom.

Medlem

Många Playstation spel är def mina favoriter(områden). GoW (när man paddlar omkring och lyssnar på historier)Ghost of tsushima (när man kommer fram till ett krön och kan titta ut över ön) Horizon (överallt )Killzone (när man är i Helgans ruiner). Hollow knight var väldigt många mysiga områden. Den långa bron i Demons soules kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Just nu så väntar jag på att få spela Returnal och tycker att det spelet ser helt underbart ut.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Ser ju inte ett dugg ut som de svenska fjällen. För övrigt håller jag inte med en enda av de förslag som kommit i tråden. Rena fantasimiljöer utan minsta trovärdighet.

Känns som, sade jag, Jag får känslan av att befinna mig i svenska fjällen när jag strövar mellan porlande bäckar i HZD. Att det sedan ser ut som någon korsning mellan alperna och klippiga bergen spelar ingen roll för mig.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

De första jag kommer på är Rainbow Road i Mario Kart 64 och nattklubben Afterlife i Mass Effect 2. Den har jävligt gosig atmosfär, skulle gärna dricka lite alien-mezcal där om stället fanns på riktigt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Ul'dah i FFXIV, om musiken spelas där så flyttar jag dit härnäst

Medlem

Det är nog min egen personliga "spelvärld" som jag för några år sedan började skapa i UE4 till VR, för lite verklighetsflykt. Det är i stort sett bara en futuristisk lägenhet i stil med Blade Runner som jag kan rymma till när verkligheten blir för påträngande. Har en del av min egen digitala konst där som jag omger mig med, så det är en total egotripp. Buggigt som fan är det också 😊

Har som tur är inte haft behov av att besöka den på flera månader nu!

Medlem

Shenmue. Är så fascinerad av miljöerna i det spelet. Det är inte spektakulärt, snarare väldigt laidback och vardagligt. Soundtracket gör mycket till, det skapar en speciell atmosfär. Mysigt, med en känsla av mystik.

https://www.youtube.com/watch?v=yMMQEXzKcb4&t=134s

Medlem

För en sådär 20 år sedan var det när man lyckades komma förbi det här.

Avstängd
Skrivet av Kyrre:

Har alltid älskat snöbanor i spel, vet inte varför.

Borta bra men hemma bäst?

Medlem
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Många av favoriterna har redan nämnts, men en som jag alltid kommer tillbaka till är Heroes of Might and Magic III. Vet inte om städerna räknas, men oavsett hur dåligt en match går är det avkopplande att hoppa in i staden och njuta av den fantastiska musiken spelet har.

https://www.acidcave.net/images/towns/h3_rampart.gif

Kunde inte sagt det bättre själv

att ingen sakt skogarna i Kingdom Come: Deliverance är ju nästan helge rån. hittade en glänta som tog mig raka vägen till barndommens lekar i skogen


signatur

New life, New hope

Medlem

Whiterun och Sovngarde i Skyrim

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

att ingen sakt skogarna i Kingdom Come: Deliverance är ju nästan helge rån. hittade en glänta som tog mig raka vägen till barndommens lekar i skogen

Kunde inte hålla med mer. Ett av två spel genom historien som lyckats skapa övertygande skogar (det andra är TheHunter).

Medlem

Som en del andra har skrivit tycker jag att Valheim verkligen får till en bra känsla när det kommer till miljöerna och då menar jag framför allt meadows. Det är så otroligt hemtrevligt. Sen är det väldigt trevligt att vara ute och segla på öppet hav i det spelet också.

Sen har jag alltid gillat att driva runt i det öde landskapet i Mad Max spelet. Det är verkligen inte mysigt men det är en speciell känsla att det bara är jag och min bil (och Chumbucket) och miltals med väg att driva runt på och lyssna på V8an sjunga.

Skyrim tycker jag fortfarande är oerhört trevligt att driva runt i också och leta ingredienser för att göra potions.

I början av förra konsolgenerationen när PS4an var ny och Black Flag släpptes spenderade jag många timmar ute på havet med att göra sjörövarsaker och utforska alla exotiska utposter. Tycker verkligen dom fick till känslan i miljöerna i det spelet och det är förmodligen en av anledningarna till att jag verkligen gillar Sea of Thieves så mycket.

Skrivet av Nemo:

Red Dead Redemption 2, samtliga landskap. De alla har sin charm, såsom de snöklädda bergen i norr, träskområdet i östra delen med fascinerande folk och djurliv, ökenområdet i söder och inte minst de frodiga landskapen i New Hanover med omnejd. Jag tröttnar aldrig på att rida omkring där.

https://i.imgur.com/C1Xz2Wm.jpg

Håller med dig. Jag är klar med storyn och spelar nu mest online. Tycker det är oerhört avslappnande att bara stå vid nån liten sjö uppe i bergen och fiska. Eller att jaga i skogarna norr om Strawberry. Eller att stå på någon höjd och se ett åskoväder rulla in. Fantastiskt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Venore - Tibia

Medlem

Big Valley - RDR2
Otroligt vackert och stämningsfullt, där marken är helt täckt av lupiner, ån porlar och hjortarna betar.

Grove Street - GTA: San Andreas
Ett av mina mest minnesvärda spel, har spenderat otroligt mycket tid i San Andreas. Grove Street är ju, såklart, favoritplatsen.

Mulgore - World of Warcraft
Platsen där mitt äventyr i Azeroth började, är än idag min mest älskade zon som jag fortfarande besöker emellanåt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ett av mina absoluta favoritplatser är Tallon Overworld på Tallon IV i Metroid Prime. Även om området i sig inte är det mest intressanta, det kommer mer spännande levels senare, så är det ett perfekt första område att komma till. Området är fyllt med underligga djur och växter. Det fantastiska soundtracket gör sitt för att sätta stämningen. Ett perfekt område att ha sin bas i som man gärna återvänder till senare för att vila ut.

Spelet gör sig inte så bra på bilder men i rörelse ser det fortfarande bra ut (speciellt om man kör på emulator).

Medlem

Tomb Raider är ett av de bästa äventyren nånsin, och klart bäst i serien. Oslagbar atmosfär och så coola miljöer. Man känner sig isolerad, utsatt, och liten i de stora, öde salarna, och öppna platserna.
https://www.youtube.com/watch?v=BltNSs9Vzdg&t=9598s

Medlem
Skrivet av 4liv3:

https://gtwfilesie.grandtheftwiki.com/GroveStreet-GTASA-eastw...

Grove Street - GTA: San Andreas
Ett av mina mest minnesvärda spel, har spenderat otroligt mycket tid i San Andreas. Grove Street är ju, såklart, favoritplatsen.

Ja, San Andreas är också speciellt. Särskilt Los Santos och landsbygden, tycker det är riktigt snyggt och stämningsfullt emellanåt (ljuset vid solnedgångarna t ex)

Medlem

Cosmodrome i Destiny för mig, har tillbringat så otroligt mycket tid där. Kan varje gång och utrymme som om det vore min egen lägenhet. När de la till det i Destiny 2 kom jag på mig själv att bara åka dit efter en stressig dag och i långsam takt promenera runt, titta på de vackra skyboxarna och skjuta lite Fallens på måfå.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Skriv svar