Ninjas in Pyjamas värvar den danska stjärnspelaren dev1ce

Robot
Ninjas in Pyjamas värvar den danska stjärnspelaren dev1ce

Kan han lyfta de svenska CS:GO-ninjorna till nya höjder?

#CS, #GO, #Ninjas-in-pyjamas, #esport, #nyhetstips


Skribent

Riktigt intressant att se vad han kan åstadkomma i NiP.

Jag vet att jag är betydligt mer intresserad än gemene man som hänger här i vår fina community, men för att förklara så är det här alltså en av de största och mest oväntade trades som gjorts i CS:GO. Det har varit rykten att något ska hända inom Astralis men Dev1ce till NiP hade ingen, absolut INGEN förusett. Det slog ner som en bomb i hela CS:GO scenen.

Ett exempel är att på hltv.org som skriver om CS:GO brukar en vanlig nyhet ha ca 85-200 kommentarer, de stora nyheterna ligger på 600-800 och kanske upp mot 1000 om det är en extremt stor nyhet. Artikeln om dev1ce till NiP fick 2400 kommentarer på en dag

Första framträdandet för ninjorna blir Flashpoint 3 som samtidigt är den första turningeringen av tre som agerar kval till CS:GO majoren som spelas i Stockholm i oktober - november.

Medlem

NiP har väl spelat på en budget ett bra tag nu men även om det är mer långsiktigt hållbart att söka efter nya talanger så kan det behövas en erfaren talang för att lyfta till nästa nivå. Tycker detta visar att NiP är seriösa med att vilja bli ett riktigt topplag igen, perfekt timing också nu när det enda solida vi har i professionell CS är en topp 3, resterande är väldigt rörligt. Blir intressant att se resultaten när laget får lite erfarenhet.

Å andra sidan känns det som en enorm förlust för Astralis som förlorar en av få spelare med jämna resultat i guldfemman, vad som finns kvar av Astralis är knappt ett topplag.

Skribent

Helt klart. Sedan så visst har dev1ce varit med länge men han är bara 25 år än så länge och långsiktigt i CS:GO är typ 2 år så det kan nog bli bra De har redan ett ungt lag så ytterligare en tonåring tror jag inte hade varit rätt väg att gå.

ztr 17 år
Plopski 18 år
Hampus 22 år
Rez 23 år
dev1ce 25 år

Tror det kan bli en riktigt bra mix!

Astralis sägs vilja ha tillbaka e3etag också. Eventuellt så är även Xyp9x på väg bort. Vidare så finns det även rykten som placerar Cadian i Astralis. Cadian som för övrigt gjorde den mest sinnessjuka rundan jag sett för att vinna en av årets största turneringar, snacka om att vara bäst när det gäller.

Ska det göra trades så är det dags nu innan första kvalturneringen till Majoren kommer igång, eftersom att om man byter spelare efter kvalturneringarna startat måste man "böta" poäng för att få göra sina byten och det blir då svårare att nå Majoren.

Medlem

höhö "nip device"

Medlem

Kommer gå åt helvete, ingen kommer ju förstå vad han säger!!!

Medlem

Riktig bomb inom E-sporten! Det är som att Messi skulle gå till Real Madrid utan någon förvarning.

Skrivet av legendofkarl:

Kommer gå åt helvete, ingen kommer ju förstå vad han säger!!!

Jag har för mig att han har en svensk flickvän och är bosatt i Sverige.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Kommer gå åt helvete, ingen kommer ju förstå vad han säger!!!

Nu har vi ju faktiskt sån tur att han redan bor i Sverige med sin tjej, och pratar bra svenska!
Otroligt kul att se, Device är ett monster som levererar år efter år.

Jag tycker lite synd om Nawwk som faktiskt steppat upp sitt game på sistone.
Men han kommer säkert inte ha något problem att hitta ett nytt hem.

Flushas projekt Gorillaz behöver t.ex. en sista spelare efter att tryouten med Calyx inte verkar gått så bra, och JW har haft det kämpigt i Fnatic de senaste månaderna. Anyhow, exciting times med många oväntade trades ahead!


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

De kan nog behövas få förstärkning från danskt håll, svenskarna i NIP har inte lyckats så jättebra ändå. Sen kanske Astralis kan börja få lite motstånd också.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Inaktiv

Är han ingame leader? 8 miljoner för en av de bästa spelarna som inte är det, låter överdrivet mycket.

Medlem

Det sägs att Fifflarn blev bedragen på massa pengar av Heat On när det begavs, det är typ det enda jag vet från "scenen" och det är säkert falskt, heter man Fifflarn har man kanske inte själv rent mjöl i påsen.

Det är någon lirare som heter som nedladdningsprogrammet som snurrat runt på kontoret hos de vi hyr av och spelat lite cs på AWs, men jag har inte sett honom sedan koronan kom. Kanske för att AWna slutade ske?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Specialavsnitt av HLTV-confirmed (talkshow om cs-scenen) om dev1ce transfer till Ninjas in Pyjamas.

Skribent
Skrivet av anon_38597:

Är han ingame leader? 8 miljoner för en av de bästa spelarna som inte är det, låter överdrivet mycket.

Nej, han är AWP-spelare. En av världens bästa. Ständigt med på topp 5 listor över bästa spelarna. Många argumenterar att han är bäst genom tiderna i CS:GO. Varit ledande i de senaste tre majorvinsterna för Astralis. Vunnit totalt fyra Majors, vilket är mer än någon annan. Två st Major MVP. Burit Astralis (som räknas som världens bästa lag genom tiderna) på sina axlar år efter år. Har smeknamnet "mr Consistent" för att han alltid är en maktfaktor när han spelar och alltid har stor påverkarna på matcherna han spelar, extremt sällan han bara försvinner.

Was ranked the 20th best player of 2014 by HLTV. [4]
Was ranked the 3rd best player of 2015 by HLTV. [5]
Was ranked the 3rd best player of 2016 by HLTV. [6]
Was ranked the 5th best player of 2017 by HLTV. [7]
Was ranked the 2nd best player of 2018 by HLTV. [8]
Was ranked the 3rd best player of 2019 by HLTV. [9]
Was ranked the 3rd best player of 2020 by HLTV. [10]

https://liquipedia.net/counterstrike/Dev1ce

Här är lite highlights (finns måååååånga videos. Jag bara tog en på måfå.)

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Nej, han är AWP-spelare. En av världens bästa. Ständigt med på topp 5 listor över bästa spelarna. Många argumenterar att han är bäst genom tiderna i CS:GO. Varit ledande i de senaste tre majorvinsterna för Astralis. Vunnit totalt fyra Majors, vilket är mer än någon annan. Två st Major MVP. Burit Astralis (som räknas som världens bästa lag genom tiderna) på sina axlar år efter år. Har smeknamnet "mr Consistent" för att han alltid är en maktfaktor när han spelar och alltid har stor påverkarna på matcherna han spelar, extremt sällan han bara försvinner.

Was ranked the 20th best player of 2014 by HLTV. [4]
Was ranked the 3rd best player of 2015 by HLTV. [5]
Was ranked the 3rd best player of 2016 by HLTV. [6]
Was ranked the 5th best player of 2017 by HLTV. [7]
Was ranked the 2nd best player of 2018 by HLTV. [8]
Was ranked the 3rd best player of 2019 by HLTV. [9]
Was ranked the 3rd best player of 2020 by HLTV. [10]

https://liquipedia.net/counterstrike/Dev1ce

Här är lite highlights (finns måååååånga videos. Jag bara tog en på måfå.)

https://www.youtube.com/watch?v=TTZ0d6fZ-EE

Har inte koll på de andra i NiP eller CS:GO överlag men tänker lite så här:
CS är ju främst ett lagspel och vad jag kan se på liquidpedia så har de fyra andra spelarna i NiP verkligen inte bevisat sig som ett topplag.
Kommer verkligen en spelare göra sådan stor skillnad om laget inte har top5 teamplay/skills/aim/shotcaller innan?
Undrar även hur kontraktet ser ut när de köper ut honom för lite mindre än hälften av det han tjänat in under sin karriär.
Approx. Total Winnings:$1,897,000 (2009-nu)

Kommer ihåg under 1.6 tiden, kontrakt betydde absolut ingenting, folk bytade lag hur de ville ändå, har det ändrats något?

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Kommer ihåg under 1.6 tiden, kontrakt betydde absolut ingenting, folk bytade lag hur de ville ändå, har det ändrats något?

Eh, JA!

Skribent
Skrivet av anon_38597:

Har inte koll på de andra i NiP eller CS:GO överlag men tänker lite så här:
CS är ju främst ett lagspel och vad jag kan se på liquidpedia så har de fyra andra spelarna i NiP verkligen inte bevisat sig som ett topplag.
Kommer verkligen en spelare göra sådan stor skillnad om laget inte har top5 teamplay/skills/aim/shotcaller innan?
Undrar även hur kontraktet ser ut när de köper ut honom för lite mindre än hälften av det han tjänat in under sin karriär.
Approx. Total Winnings:$1,897,000 (2009-nu)

Kommer ihåg under 1.6 tiden, kontrakt betydde absolut ingenting, folk bytade lag hur de ville ändå, har det ändrats något?

Jag förstår hur du tänker, ser i efterhand att mitt svar kan verka lite drygt men det var inte min mening utan jag ville bara rabbla upp en del av det han gjort under sin karriär.

NiP har inte haft en riktigt bra AWP-spelare med hög nivå sedan Allu i princip, och det var 2015. Från det och till idag har det varit många som avlöst varandra (maikelele, draken, naawk, pyth, spelat utan AWP + säkert någon som jag glömt) och alla de har haft en hög högsta nivå, men inte levererat regelbundet. Vidare har NiP gått igenom en generationsväxling och är på väg att bygga upp sitt lag, medelålder (om vi räknar med ztr) är 20. De må inte vara topp 5 idag, men REZ och Plopski kan bli i princip hur bra som helst. Hampus som IGL har en del kvar att bevisa och den femte platsen är fortfarande oklar (ztr nu, men han är inte listat som ordinarie). Så "nya NiP" är ett relativt nytt projekt, som jämförelse så innan Astralis slog igenom var de bara ett gäng danskar som fick spö av de svenska lagen.

Med dev1ce som en AWP-spelare med konsekvent hög nivå som kan påverka matchbilden och ge en annan trygghet kan de andra spelarna växa, tror jag i alla fall. Tänk fotboll, att du som mittback helt plötsligt kan lita på att din målvakt konsekekvent håller en hög nivå och inte släpper in strumprullare lite då och då. Du vet att målvakten är på tå på hörnorna och går ut och nyper bollen i luften, på samma sätt att du vet att din main AWP kan plocka en entry eller solohålla en bombsite.

Det säger inte jättemycket om total winnings eftersom potterna blir större och större för varje år som går, det är idag mycket mer pengar på spel och framförallt kringförsäljningen som en spelare genererar. Man får helt enkelt se hur mycket han kan bringa in till bolaget som helhet med tanke på tröjor och annat, samt all extra publicitet det kommer ge. Dessutom så om summan ~1 000 000 $ stämmer så är det ändå rätt billigt, hade han haft kontrakt med Astralis längre än till december i år så hade det varit flera gånger det tror jag.

Kontrakten idag är av en helt annan nivå än 1.6 vilda västern. Visst byts det spelare lite titt som tätt, men blir mer och mer som vanlig sport där det är under speciella "fönster" som förändringarna sker. Du som spelare kan inte bara lämna och hoppa på ett annat projekt, utan spelarna har agenter som förhandlar åt dem och det finns klausuler som säger att spelarna måste streama si och så mycket och göra massa grejer åt organisationerna. Min uppfattning är att det sakta men säkert går mot att vara som i vanlig sport, men det är en del kvar såklart.

I slutändan den största övergången i historien i CS:GO och det ska bli jävligt spännande att se hur NiP kan utvecklas i den här nya konstellationen. De har nästan tre veckor på sig innan årets hitills viktigaste turnering drar igång, Flashpoint 3 (10 maj) som även är första kvalturneringen till Majoren i Stockholm.

edit: Dessutom så går ju snacket nu att Astralis kommer tappa rejält utan dev1ce i laget. Att han är i princip oersättlig och den här Astralis-eran vi har sett ett bra tag nu är slut, så viktig är han för sitt lag. Hade någon annan i Astralis lämnat så hade det varit negativt, men det hade inte pratas om att den personen inte var oersättlig.

Skribent

Från devi1ce första dag hos NiP. Pratar riktigt bra svenska måste jag säga.

1
Skriv svar