Manligt håravfall och/eller grått hår

Medlem
Manligt håravfall och/eller grått hår

Jag har förstått att medelåldern på FZ är 30+ så jag misstänker att fler på FZ stött på detta.

Jag är 30, snart 31 och har flint I släkten. Både min far och farfar tappade håret tidigt så det finns definitivt I mina gener. Nu är det tydligen min tur.

Sedan några år tillbaka har hårfästet letat sig uppåt och format vikar. Det har gått att dölja hyfsat. Det senaste året har det dock börjat tunnas ut på hjässan och snart har jag en kal fläck där. Inte nog med det så börjar mitt hår bli grått, inte bara ett enstaka hårstrå utan rejält grått i tinningar bland annat. Även detta kom tidigt för både min far och farfar. Skägget även så, grått.

Ni som blivit tunnhårig eller tappat stora delar av ert kära hår - hur har ni gått tillväga? Har ni rakat av er håret? Äger ni det och med stolthet visar upp ert höga hårfäste och kala hjässa?

Nu som blivit grå - färgar ni eller kör ni på som om inget hänt?

Jag ligger inte sömnlös över detta men det kan störa mig då och då. Jag känner att jag inte skulle passa utan hår, mitt huvud är litet och behöver det stora hår jag alltid haft.

Att det blir grått har jag vant mig vid, det är okej trots att jag ser bra mycket äldre ut än mina ynka 30.

Jag söker egentligen inga tips eller råd utan mer en "gemenskap". Finns det fler som tidigt råkat ut för genetikens mörka sidor?

Medlem

Samma situation fast jag kör snagg och gjort länge innan håret började tunnas ut.
Enda skillnaden att jag klipper mig tidigare, förr kunde jag vänta ut värsta Beatles frillan innan allt åkte av.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det viktigaste är att man är bekväm med det och äger det.
- Känn och visa ingen osäkerhet över det <-- det är det riktiga problemet.

Du har redan observerat det.
- Ha tillgodo ett par skämt till de som observerar det sent.

Jag är 34 och tänker inte färga mina gråa fläckar i sidorna.
Det är min platina som växer ut. Ett tecken på att jag är mer erfaren och vis.

Om jag blir tunnhårig tänker jag raka av och säga:
God only made so many perfect heads, the rest...
he covered with hair

Hämta inspiration ifrån den här sidan:
https://www.hair-loss-is-awesome.com/100-baldness-jokes/

Tunnare hår?
- Jo, som du kan se har jag förbättrat min aerodynamik i flera år nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Rakade av allt i ca sju år. Men under pandemin lyckades jag spara ut en del hår, och först då märkte jag hur jävla tunnhårig jag var på framsidan av huvudet. Gamblade och drog till en frisör för första gången på nästan ett decennium. Tycker nästan att jag ser ett par år yngre ut nu med frisyr, även om det syns att håret börjar fly fältet. Nu är ju bara kruxet att man ska behöva köpa vax och orka fixa till åbäket när man ska vara ute.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Grått hår tycker jag är stiligt och gör att man ser mogen ut.

Angående flint. Det gräsligaste man kan göra är att försöka dölja det genom att kamma fram/över håret. Då blir det extremt uppenbart och du är tunnhårig och att du är medveten om det. Man ser det verkligen så himla tydligt. Alla vet att du vet att du börjar bli tunnhårig. Jag skulle säga att man antingen snagga/raka sig eller äga flinten som den är. Dessutom är det ganska maskulint med rakat huvud.

Här är ett exempel på när man uppenbarligen är tunnhårig, men kämpar in i det sista.

Kan ju vara så att faktiskt gillar sin frisyr, men jag skulle gissa på att han lever i lite förnekelse.

Inaktiv

Jag fick vikar extremt tidigt, innan jag var 20. Men sen stannade det där och har gjort så i 14år eller vad det är.

Jag rakade mig fram till för 3-4år sedan just för att dölja detta men min fästmö ville att jag skulle skaffa "frisyr" och vad gör man inte för sin käresta. Så nu för tiden klipper jag mig och känner mig bekväm med det. Tänker inte ens på mina vikar nu för tiden.

Så länge du är bekväm med ditt hår så gör vad du vill. Vill du färga håret gör det, det viktiga är väl ändå att vi är nöjda med oss själva.

Eller ännu viktigare att våra respektive är det! Husfriden bör inte underskattas..

Redaktör
Ponny

Har märkt att det blivit allt tunnare högst upp på huvudet, och det märkte jag redan för typ 7-8 år sedan (är 37), men då jag brukar raka av hela kalaset då och då stör det mig inte öht. Hade nog inte stört mig ändå, är ganska obrydd kring sådant här. Har på tal om hår råttfärgat hår (som det så charmigt heter) men rött skägg. Hade hellre haft rött överallt, ärligt talat. Mer av en färgklick.

Gillar det där gråa som kommit i polisongerna och skägget på senare år. Känner mig vis.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Snagga skallen, sen kan du leta upp någon huvudbonad du trivs i. Finns väl någon keps eller hatt som ser fin ut.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Grått hår tycker jag är stiligt och gör att man ser mogen ut.

Angående flint. Det gräsligaste man kan göra är att försöka dölja det genom att kamma fram/över håret. Då blir det extremt uppenbart och du är tunnhårig och att du är medveten om det. Man ser det verkligen så himla tydligt. Alla vet att du vet att du börjar bli tunnhårig. Jag skulle säga att man antingen snagga/raka sig eller äga flinten som den är. Dessutom är det ganska maskulint med rakat huvud.

Håller med.

Med överkamning försöker man dölja sin flint eller tunnhårighet
Problemet är att det inte går. Det är dessutom mycket lättare för andra att se igenom än vad man själv kan eller vill tro. För det första så ser du sällan dej själv, och OM gör du det i är det oftast framtill, medan alla andra människor ser dej hela tiden ifrån alla möjliga vinklar. Därav finns det egentligen ingen "schysst combover eller överkamning", utan det kommer lysa igenom. I mångas ögon kommer det kommer lysa av osäkerhet.

Det lämnar 3 val:
- snagga
- raka av eller
- äg flinten, utan överkamning.

Då kommer du utstråla mer självsäkerhet.

Såvida inte... du lyckas äga din överkamning.
Fast det är nog svårt att kamma hem i alla lägen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Är 36 och började snagga mig mig för några år sedan när det blev kalt på hjässan.

Kan väl säga två saker:
- Det är inte så stor grej att snagga sig, även om det kan kännas så i början.
- Det blir snyggt och manligt, jämför Zidane och Ljungberg före och efter.

Plus att man får anledning att köpa en pryl till (trimmer) och prylar är alltid kul. Trimmer ska man unna sig en bra en, kostaden tjänar man snabbt in på uteblivna besök hos frisören.

Medlem

Tappade håret i 5e klass typ, inte tittat tillbaka sedan dess.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Jag börjar också bli lite tunnhårig framtill medan jag börjar få hockeyfrillavarning i nacken - jag provar spara för att se hur mongoloid frisyr jag kan få!

Hursomhelst så kan det vara en idé att göra det jobbiga - snagga dig för att vänja dig vid det möjligen oundvikliga (flintskallig) så tillvida inte du tänker köra med hårväxtmedel resten av livet.

Eftersom du vet hur det ligger till i släkten så vet du vad Du kommer att behöva göra inom kort: vänja dig vid flint eller köra hårväxtmedel livet ut. Vad väljer du att göra?

Jag provade snagga mig för ett år sedan och visst såg det lite obehagligt ut den första veckan att se sig själv med nästan inget hår (särskilt när man haft det ananrs i 30 år - är 32 år) men sedan med en skinnpaj så ser du riktigt badboy-aktig ut. Ingen liten pöjk längre!

Så välj vad du kommer göra och kör på det:
1. Anamma flintskalligheten i förtid - snagga!
2. Behåll håret med hjälp av hårväxtmedel.

Välj vad Du vill göra och "bär" sedan upp det med stolthet. Så länge du själv har fattat och stått vid ditt beslut så kommer osäkerheten sakta och säkert försvinna med tiden!

P.S. Välkommen till 30+-års åldern!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Snagga skallen, sen kan du leta upp någon huvudbonad du trivs i. Finns väl någon keps eller hatt som ser fin ut.

Nu fick jag flashback till studenten. Fick specialbeställa min studentmössa då huvudet var för, ska vi säga, "grandiost".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu fick jag flashback till studenten. Fick specialbeställa min studentmössa då huvudet var för, ska vi säga, "grandiost".

Haha sitter lite i samma sits, har problem med hitta cykelhjälmar som passar...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu fick jag flashback till studenten. Fick specialbeställa min studentmössa då huvudet var för, ska vi säga, "grandiost".

Har samma. Min förra arbetsgivare beställde ett större headset då det vanliga one-size-fits-all inte allas passade.

On topic:

Har börjat bli grå i skägget (32 år). Märkte det efter att jag började spara ut det. Håller fortfarande på att vänja mig vid det, men det tar lite tid att acceptera. Dessutom är det inte symmetriskt, utan har en vit fläck på vänstra sidan hakan stor som en enkrona.

Angående tunnhårighet så är det 50/50. Från farsans sida är alla män tunnhåriga/skalliga men från mammas sida har alla lika mycket hår som pudelrockare från 70-talet. Så vi får helt enkelt se vilka gener som är starkast...


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Har samma. Min förra arbetsgivare beställde ett större headset då det vanliga one-size-fits-all inte allas passade.

On topic:

Har börjat bli grå i skägget (32 år). Märkte det efter att jag började spara ut det. Håller fortfarande på att vänja mig vid det, men det tar lite tid att acceptera. Dessutom är det inte symmetriskt, utan har en vit fläck på vänstra sidan hakan stor som en enkrona.

Angående tunnhårighet så är det 50/50. Från farsans sida är alla män tunnhåriga/skalliga men från mammas sida har alla lika mycket hår som pudelrockare från 70-talet. Så vi får helt enkelt se vilka gener som är starkast...

Men det är väl ganska sällan mammor blir skalliga med eller? Tror inte jag sett en enda, kanske Skin eller hon O'Connor då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör

Vikarna har rört sig uppåt sen 20-årsåldern och det som är kvar i mittfåran blir inte tjockare. Håret går i fars fortspår, om jag säger så. Det lustiga är att brorsan har Stalin-tjockt hår, precis som vår farbror. Kul för honom. Tyvärr fick han farbrors aptit på köpet, så han ligger väl en god bit över 90 på vågen (jag klockar väl in på 86 kg eller så. 85,999 om vi tar bort hårets vikt..). Någon sorts rättvisa kanske. Nä, håret bekymrar mig inte så mycket.


signatur
Medlem

Ett par PRP behandlingar kan göra susen. Blir man helt flintis kan man köra hårtransplantation. Eller leva med det ba beror väl på hur man känner själv.

Inaktiv

Började få grått för kanske 10år sedan. Inget hårbortfall och kommer nog knappast att få det. Börjar bli mer och mer silver i skägget med, har inget emot det, tycker bara det ger prestige. Skulle jag börja bli flint hade jag faktiskt kört helrakat men som sagt, liten chans. Farfar hade däremot flint men verkar slippa det.

Medlem

Har rakat håren senaste 3-4 åren kanske, fyller 33 år till hösten. Blev vikar tidigt i 20-års åldern.
Tar med apparat 1-2 veckors mellanrum, ids fan inte oftare.
Provat att hyvelraka men det var lite för omständligt, plus att jag har något slags brosk på baksidan så den blir tyvärr mer synlig då. Blödde gjorde jag också

Det lustiga är att vi som har sämre "täthet", så likt förbannat ska de växa fort det lilla man har...
Är inte helt tillfreds med allting, har å andra sidan aldrig tyckt att man har haft snyggt hår.
Skägget växer är lite bättre men där så är det en virvel på ena sidan under hakan som förstör, så inte ens det kommer man undan!

Det positiva i kråksången är förmodligen insparade frisörskostnader, dock en klen tröst om man frågar mig.

Att färgen går över till grått och dylikt kan jag tycka är stiligt som oberoende part ni som har den tendensen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Både min far och farfar var skalliga vid 25 års ålder. Jag fick själv höra av mina kamrater redan i mellanstadiet att jag nog skulle vara skallig vid 20 på grund av min tunnhårighet. Nuförtiden gråter jag varje gång jag ser mig själv i spegeln och förbannar det genetiska svek mina föräldrar lämnat mig med..

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Både min far och farfar var skalliga vid 25 års ålder. Jag fick själv höra av mina kamrater redan i mellanstadiet att jag nog skulle vara skallig vid 20 på grund av min tunnhårighet. Nuförtiden gråter jag varje gång jag ser mig själv i spegeln och förbannar det genetiska svek mina föräldrar lämnat mig med..

Ärsh, rätt skönt att slippa bry sig om att kamma sig

Skägg.
10 Chambers

De grå håren är än så länge mest i skägget, och de gör mig inget. Skulle aldrig falla mig in att färga det. Håret på skallen snaggar jag regelbundet, och har gjort så de senaste tjugo åren, med vissa inslag av frisyr då och då. Alla virvlar gör det dock till en ohållbar kamp.

Och på tal om trimmer, mina senaste två har varit av märket Moser, 1400-modellen med sladd. Det hände alltid att trimmers laddade ur när man kommit halvvägs så numera chansar jag inte. Behövde köpa en ny bara för att den första tappades i stengolvet och gick inte att laga. Annars finns det gott om reservdelar och nya skärhuvuden för den som gillar att mecka snarare än att köpa nytt.


signatur
Medlem

Började snagga mitt nyligen då jag upptäckte att det började bli lite kalt på toppen, har nog sparat in några tusen redan nu på att slippa gå till frisören
Lite gråa strån finns det lite här och var men inget jag bryr mig om.

Jag går nog däremot emot mina gener lite då farsan var både den äldsta på sin avdelning när han jobbade och även den med mest hår och minst gråa strån, för tusan nu är han 75 och har allt hår kvar och allt är inte ens grått heller. Själv är man 34 och det börjar tunnas ur.

Medlem

Tja, bestämde tidigt att om aldrig göra comb-over. Att om det blev tunt så var det fram med trimmern och riktigt kort.

Så blev det så klart, sedan ca 10 år så är det redigt kort som gäller. Lite avis på farsan som fortfarande har redigt med hår på skallen sin. Har väl förvisso så jag skulle kunna ha lite frisyr, men det är så tunt så det känns inte lönt.

En av min bästa kompisars vän drog ner till Turkiet för ett gäng år sen och gjorde hårtransplantation. Blev faktiskt riktigt bra för honom. Nu har jag inte träffat honom sen min kompis 40-årsfest. Det är ju sex år sen nu, vet inte om resultatet hållit i sig.

Medlem

Skönt att höra era berättelser. Är inte ensam, det vill man ju aldrig vara.

Någon nämnde hårväxtmedel och någon transplantation. Det är dock inget för mig. Är väl relativt obrydd av mig generellt, har till exempel aldrig haft en "frisyr". Blir väl att beställa hem en trimmer och få det gjort lagom till sommaren - nu sitter man ju ändå bara hemma och den enda som ser det är sambon och var hon står i frågan vet jag. Av med det. 😂

Tack för alla svar. Det är snällt av er att dela med er.

Medlem
Skrivet av Emelal:

Skönt att höra era berättelser. Är inte ensam, det vill man ju aldrig vara.

Någon nämnde hårväxtmedel och någon transplantation. Det är dock inget för mig. Är väl relativt obrydd av mig generellt, har till exempel aldrig haft en "frisyr". Blir väl att beställa hem en trimmer och få det gjort lagom till sommaren - nu sitter man ju ändå bara hemma och den enda som ser det är sambon och var hon står i frågan vet jag. Av med det. 😂

Tack för alla svar. Det är snällt av er att dela med er.

Lugnt.

Jag skulle säga att om man är helt fri ifrån några som helst sjukdomar, defekter, avvikelser, ålderstecken etc. Då är man rätt ensam om det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Rakhyvel var tredje/fjärde dag. Huvudet blir smooth som fan. Man ser fräsch ut. Och slipper kostnader för frisör och dyra hårprodukter. Och efter ett tag går det att "klippa" sig på under 7-8 minuter.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och på tal om trimmer, mina senaste två har varit av märket Moser, 1400-modellen med sladd. Det hände alltid att trimmers laddade ur när man kommit halvvägs så numera chansar jag inte. Behövde köpa en ny bara för att den första tappades i stengolvet och gick inte att laga. Annars finns det gott om reservdelar och nya skärhuvuden för den som gillar att mecka snarare än att köpa nytt.

Moser är ren tysk kvalitet. Jag köpte en för att trimma hunden, trimmern är tung som en stridsvagn och jag tror man skulle kunna invadera Polen med den om man ville.

Nu ligger den tyvärr bara i en låda eftersom hunden blir rädd för den eftersom den är så kraftfull.

Medlem

Jag är 44 år och alltid varit så jäkla nöjd med mitt långa tjocka hår och trodde aldrig det skulle bli något problem då min far närmar sig 70 och har fortfarande rätt så fint hår utan någon kal hjässa, men dom senaste två åren så har mitt hår blivit märkbart tunnare. Det har inte gått så långt att det finns någon kal fläck men om det fortsätter så här så kommer det nog ske inom dom närmsta åren. Har också grått hår vid tinningen men det märks inte så mycket då jag har blont hår.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu fick jag flashback till studenten. Fick specialbeställa min studentmössa då huvudet var för, ska vi säga, "grandiost".

Jupp, ingenting får plats på min stora skalle. Kommer ihåg att jag var avundsjuk på kompisar i tonåren som kunde ha keps på sig utan att det såg helt fel ut.

12
Skriv svar