WASD - Hur håller du fingrarna?

Skägg.
10 Chambers
WASD - Hur håller du fingrarna?

Jag ramlade på den här artikeln på pcgamer.com om hur skribenten placerar fingrarna på WASD-tangenterna och jag blev först konfunderad. Eftersom jag bara skummade artikeln och nedan lista trodde jag först att detta var det mest vanliga, men det var istället "fel", om nu något kan vara fel. Det lät dock väldigt obekvämt

Citat:

Here's how I play PC games, which was quickly coined The Wes Maneuver:

  • A: Pinky

  • W/S: Ring finger

  • D: Middle finger

  • R/F/C/etc.: Index finger

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)

  • Pekfinger: D/E/R/F/C

  • Tumme: Space

Då ser man ganska raskt att det stackars pekfingret får jobba allra mest med både strafe, use, omladdning och kanske lite granatkast. Det här är ju något jag bara tagit för givet, sedan jag börade med WASD i Quake för 25 år sedan.

Därför blev jag nyfiken på hur ni håller fingrarna, där första tangententen är "viloposition" och alternativa nedtryck kommer efter.


signatur
Medlem

Lillfinger på Shift.
Ringfinger A
Långfinger W och S
Pekfinger D
Tummen på Space

Förr i tiden hade jag det helknas där handen var typ uppochner med tummen på Shift. Fråga mig inte varför.


signatur

Halo kompis!

Skribent

Jag kör exakt som du. Testade att lägga fingrarna som i citatet och fick nästan direkt panikångest.

Medlem

Den där "Wes" är nog den enda i världen som spelar som han gör, jag försökte och det är ju totalt absurt.
Resten av världen håller precis så som du beskriver det (med tummen på space), allt annat är ju galenskap, man handikappar ju sig själv genom att hålla på något annat sätt?

Medlem

Jag har alltid (om man ignorerar den tiden man använde pilangenterna i början av 90 talet), använt WASD precis som Mr Carl här.

Att ha lillfingret på vänster shift och ctrl gör mycket, och dessa tangenter används ofta i spel. Har svårt att se hur de med lillfingret på A kan nå dessa på något bekvämt och snabbt sätt (Kanske använder de < ?).

Lilfingret går snabbt upp till Q och 1 och ner till Z om det behövs. Ringfingret fixar W, S och 2 och 3. Pekfingret har en del jobb med D, E, R, T, G, etc, samt 4 och 5.

Tummen klarar sig lätt med bara space och alt. Vilken slacker!

Medlem

Långfinger - W
Pekfinger - A
Ringfinger - D
Lillfinger - F/G
Tumme - vänster ctrl
Handflatan - Space

om det låter konstigt så testa med höger hand istället för vänster....

Funkade riktigt bra i t.ex. Wow då det var enkelt att binda saker till CTRL + Knapp. En av de få gångerna jag kände att vara ärkevänsterhänthet har varit bra

Medlem

Lillfinger:
Vänster CTRL = Ducka
Vänster shift = Hoppa
Ringfinger:
A = Strafe Left
Q = Sprint
1 = Throw Grenade
Fulfinger:
S = Strafe Right
W = Prone
Pekfinger:
C = Fire
X = ADS
V = Melee
F = Flashlight
E = Use
R = Reload
D = Push to talk (flyttad till tumknapp på musen på senare år)

Framåt och bakåt på left och right click på musen.

Medlem
Skrivet av one63:

Långfinger - W
Pekfinger - A
Ringfinger - D
Lillfinger - F/G
Tumme - vänster ctrl
Handflatan - Space

om det låter konstigt så testa med höger hand istället för vänster....

Funkade riktigt bra i t.ex. Wow då det var enkelt att binda saker till CTRL + Knapp. En av de få gångerna jag kände att vara ärkevänsterhänthet har varit bra

Oh inte ensam!
Kör nästintill så! Lillfingret får agera space bar ryttare.
Har testat flera gånger att köra någon IJKL version istället för WASD. Men det innebär för mycket ändringar i alla spel.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag kör exakt som du. Testade att lägga fingrarna som i citatet och fick nästan direkt panikångest.

Hahahaha samma här!!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ramlade på den här artikeln på pcgamer.com om hur skribenten placerar fingrarna på WASD-tangenterna och jag blev först konfunderad. Eftersom jag bara skummade artikeln och nedan lista trodde jag först att detta var det mest vanliga, men det var istället "fel", om nu något kan vara fel. Det lät dock väldigt obekvämt

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)

  • Pekfinger: D/E/R/F/C

  • Tumme: Space

Då ser man ganska raskt att det stackars pekfingret får jobba allra mest med både strafe, use, omladdning och kanske lite granatkast. Det här är ju något jag bara tagit för givet, sedan jag börade med WASD i Quake för 25 år sedan.

Därför blev jag nyfiken på hur ni håller fingrarna, där första tangententen är "viloposition" och alternativa nedtryck kommer efter.

Exakt samma som dig. Den med lillfinger på A fick mitt centrala nervsystem att kollapsa och jag ligger nu som en fisk på golvet.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ramlade på den här artikeln på pcgamer.com om hur skribenten placerar fingrarna på WASD-tangenterna och jag blev först konfunderad. Eftersom jag bara skummade artikeln och nedan lista trodde jag först att detta var det mest vanliga, men det var istället "fel", om nu något kan vara fel. Det lät dock väldigt obekvämt

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)

  • Pekfinger: D/E/R/F/C

  • Tumme: Space

Då ser man ganska raskt att det stackars pekfingret får jobba allra mest med både strafe, use, omladdning och kanske lite granatkast. Det här är ju något jag bara tagit för givet, sedan jag börade med WASD i Quake för 25 år sedan.

Därför blev jag nyfiken på hur ni håller fingrarna, där första tangententen är "viloposition" och alternativa nedtryck kommer efter.

Exakt likadant, kan man spela på andra sätt?!

Edit: testade det som stod i citatet. Va fan?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag kör exakt som du. Testade att lägga fingrarna som i citatet och fick nästan direkt panikångest.

Skrivet av ClockWise:

Exakt samma som dig. Den med lillfinger på A fick mitt centrala nervsystem att kollapsa och jag ligger nu som en fisk på golvet.

Jag skulle ha lagt till en liten brasklapp: "Testa på egen risk. Rapporter om panikångest och fiskkollaps kan varken bekräftas eller dementeras".


signatur
Medlem

Skulle jag försöka mig på The Wes Manuever skulle jag paja handen efter ett tag..

Medlem

Jag kör en liten skadad layout sedan Quake3 tiden.

Mus 1 - Skjuta - Pekfinger
Mus 2 - Gå framåt - Långfingret

Z - Smyga - Lillfingret
D - Strafe vänster - Ringfingret
F - Hoppa - Långfingret
G - Strafe Höger - Pekfingret

Medlem

Kör som dom flesta standard wasd, men när jag lirade cs .1.5 -1.6 så kunde jag inte spela så utan spela enl ned

Vänster hand finger 2.3.4 på piltangenterna , lillfinger på högershift samt höger ctrl

Helt bonkers men det plus razer boomslang 2000 på högsta sens så ägde man


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Lillfinger på Shift/Control
Ringfinger A (trycker även på Q)
Långfinger W och R
Pekfinger S (Trycker även på F, P, G, T, D och H)
Tummen på Space

Låter det konstigt är det för att jag kör Colemak som layout


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

Oh inte ensam!
Kör nästintill så! Lillfingret får agera space bar ryttare.
Har testat flera gånger att köra någon IJKL version istället för WASD. Men det innebär för mycket ändringar i alla spel.

Elller hur, I'm not alone! 😀

Har testat samma med ijlk, inte ett fan, däremot så använder jag caps + IJKL som piltangenter på mitt tangenbord (Vortex Pok3r)

Medlem

Kör som Calle, kan tänka mig många som hakade på "trenden" när Quake kom kör så fortfarande. Innan var det lite si å så, framförallt innan man körde med mus också

Minns knappt, men första gången körde jag helt med tangentbord, gick snabbt över till mus och kollade aldrig i backspegeln så ^^

Medeltidsman 🧔

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger : ,/O

  • Pekfinger: E/./P/U/J

  • Tumme: Space

Om det låter märkligt, är det högst troligen för att jag kör med (sv)dvorak


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Gnällkuk

Kör som Calle, känns väl som de flesta kör på den utgången iaf? Beror väl sedan lite på spel hur man bindar övrigt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

fp
Medlem

Mitt lillfinger är kort och svagt, så det får bara titta på när de andra spelar (möjligen trycka på shift vid behov).

Gjorde en snabbtest med "The Wes Manuever" och det kändes inte helt fel, men lillfingret sakna styrkan. Kanske dags att börja gå på gymet och träna lillfingert. Hur många kilo är lämpligt att börja med i "Keypress"?

Medlem

Håller precis som du, men tar hjälp av musens sidoknappar till granatkast och snabba knivhugg.

FM-guru
F.d. Sisyr

Håller som Calle. Sen har jag funderat flertalet gånger på att ändra om så att man har typ RDFG istället för WASD, för att på så sätt få fler knappar nära till hands att binda annat till. Har dock aldrig kommit längre än till att fundera på saken, och lär aldrig göra det heller... Men intressant tanke är det i alla fall.

Medlem

jag spelade quake 3 med UHJK
valet att inte spela med WASD var på grund av att jag får fler knappar med UHJK för både lillfinger och för tummen vilket behövdes för alla vapen med mera.
behövde inte heller spela så brett mellan händerna vilket blev en bonus för mig

tycker fotrfarande UHJK är mer optimalt än WASD, men bryr mig oftast inte att ändra knappar från default i dagens spelande vilket gör att det många gånger blir WASD då.

något såhär har jag för mig typ
Lillfinger: G (hoppa) / F/T (vapen) V/B (smyga,ducka)
Ringringer: K (vänster) / Y (vapen)
Mittfinger: U/J (fram/bak) 7/8 (annat)
Pekfinger: K (Höger) L/O/I/;/M (vapen)
Tumme: Space / höger Alt (vapen/annat)

Medlem

Jag kör med ESDF istället för WASD då jag gillar att kunna använda QWAZ för andra funktioner då det enligt mig är obekvämt att använda TAB, SHIFT och CONTROL.

Medlem

Visste inte att det fanns flera sätt att hålla på.

KoP
Medlem

Piltangenterna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ramlade på den här artikeln på pcgamer.com om hur skribenten placerar fingrarna på WASD-tangenterna och jag blev först konfunderad. Eftersom jag bara skummade artikeln och nedan lista trodde jag först att detta var det mest vanliga, men det var istället "fel", om nu något kan vara fel. Det lät dock väldigt obekvämt

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)

  • Pekfinger: D/E/R/F/C

  • Tumme: Space

Då ser man ganska raskt att det stackars pekfingret får jobba allra mest med både strafe, use, omladdning och kanske lite granatkast. Det här är ju något jag bara tagit för givet, sedan jag börade med WASD i Quake för 25 år sedan.

Därför blev jag nyfiken på hur ni håller fingrarna, där första tangententen är "viloposition" och alternativa nedtryck kommer efter.

Håller exakt som du. Kan lägga till att ringfingret också pillar på Caps och Tab. Mindblowing att någon skulle göra annorlunda, har aldrig tänkt att det ens är möjligt Ctrl blir ju muppig som fan att komma åt om man håller på det andra sättet, och den tangenten använder jag ofta.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

WASD? Beginners

ZDFG här

Medlem

Pekfinger: F, 5, 6, G, H, (ibland R, T, Y)
Långfinger: E, D, R, T, Y, H, 3, 4 (ibland V, B)
Ringfinger: S, X, Q, W, A, 2, Z, <, shift
Tumme: Mellanslag, alt, C, N, X (oftare V, B)
Lillfingret för ctrl, 1, §, shift, Z, X, <

ESDF-masterrace.
I wasd-spel där det inte går att byta kontrollkommandon spelar jag med handkontroll. Spel där jag inte kan göra någondera och tvingas använda wasd, well, det fungerar inte för mig. Jag blir obekväm av det och låter bli att spela de spelen.

Använt ESDF sedan World of Warcraft kom och förstörde mitt studerande, och avser hålla fast vid det. Fler kontrollkommandon tillgängligt, når shift och ctrl mer bekvämt.

Intressant nog satt jag och funderade över just det här i fredags, om alla använder samma fingrar för samma kontrollkommandon (dvs, Långfinger = framåt) eller hade en förskjutning där som jag har med ESDF och om det ger andra en bekvämlighet.

Jag har för övrigt testat RDFG, och kan väl säga att det finns gränser för allt.

Jag är för övrigt kraftigt vänsterhänt och har musen i höger hand, så jag upplever det ganska lätt att hoppa omkring och åstadkomma det jag vill på tangentbordet, medan reaktionstiderna på musknapparna är betydligt långsammare

12
Skriv svar