WASD - Hur håller du fingrarna?

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

Oh inte ensam!
Kör nästintill så! Lillfingret får agera space bar ryttare.
Har testat flera gånger att köra någon IJKL version istället för WASD. Men det innebär för mycket ändringar i alla spel.

Alltså nu blir jag fett nyfiken då jag har svårt att visualisera det framför mig, skulle du kunna lägga upp en bild på hur du sitter med din hand?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl

  • Ringringer: A

  • Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)

  • Pekfinger: D/E/R/F/C

  • Tumme: Space

Då ser man ganska raskt att det stackars pekfingret får jobba allra mest med både strafe, use, omladdning och kanske lite granatkast. Det här är ju något jag bara tagit för givet, sedan jag börade med WASD i Quake för 25 år sedan.

Därför blev jag nyfiken på hur ni håller fingrarna, där första tangententen är "viloposition" och alternativa nedtryck kommer efter.

Kör exakt samma som dig. Fast tummen får använda C i spel. Men inte när jag skriver.

Standard WASD här men tummen jobbar melkan space och vänster alt som jag alltid har crouch på. Förstår inte hur man kan ha crouch på c den är svår o träffa med typ pekfinger


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Medlem
Skrivet av Sweez:

Alltså nu blir jag fett nyfiken då jag har svårt att visualisera det framför mig, skulle du kunna lägga upp en bild på hur du sitter med din hand?

Blir ju jättelätt om du använder höger hand istället för vänster hand...

Medlem
Skrivet av Sweez:

Alltså nu blir jag fett nyfiken då jag har svårt att visualisera det framför mig, skulle du kunna lägga upp en bild på hur du sitter med din hand?

På IJLK setup eller? Aldrig fastnat för det, för mycket jobb med att binda om alla knappar. Grejen är att det handlar bara om att binda om alla knappar i spelet.. Sätter du till exempel mitt på tangentbordet så har du brutalt många knappar runt om som kan användas till lite vad som..

Men jag kör WASD fast med höger hand då jag är vänsterhänt.. Så har ett mindre tangentbord för att det inte ska puta ut på sidan av skrivbordet

C2
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag kör exakt som du. Testade att lägga fingrarna som i citatet och fick nästan direkt panikångest.

Det var fruktansvärt... uschdå

Finns det någon som kör med handen som en reumatisk klo på riktigt? Det känns som det skulle vara väldigt specifikt för ett visst/vissa spel?...

Inaktiv

w & s:
långfinger
a:
gullebrand
d:
pekfinger
hoppa:
tummen på space

växla vapen i spel:
scroll

Attacker: mouse 1, i saker med unreal motorn, mouse 2 också.

Medlem

Gick över till WEFD för länge sedan efter att jag började få ont i handleden av för mycket gibbande. Ser ju för dingt ut med WASD:are som sitter med tangentbordet vinklat 45 grader mot skärmen

WF för strafe och ED för framåt och bakåt. När handen är avslappnad ligger fingertopparna på AWEF.

Lillfinger: A z TAB
Ringfinger: W s x
Pekfinger: E D
Långfinger: F r t g v b
Tumme: Space

Shift och ctrl har man väl för fasen på musens tumknappar?

Medlem

Kopierar CeeJay's inlägg då jag håller exakt lika.
_________________________________________________
Jag håller så här:

Lillfinger: Vänster shift/Vänster ctrl
Ringringer: A
Mittfinger (eller fulfinger som kidsen säger): W/S (och även ibland 2/3)
Pekfinger: D/E/R/F/C
Tumme: Space


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag håller så här:

  • Lillfinger: Numpad

  • Ringfinger: Högerpil/Numpad (ibland)

  • Mittfinger: Upp-/nerpil/DEL/END/

  • Pekfinger: Vänsterpil/CTRL/Shift/Enter

  • Tumme: Handledstödet

Kan tillägga att jag är vänsterhänt och att det är högerhanden på tangentbordet och även kör inverterad mus i FPS. Om någon undrar så är hoppa på höger och skjuta på vänster musknapp, extra action/zoom på en av sidoknapparna.

Medlem

Körde ESDF, då man kan ha fler knappar runt omkring, men nu har jag en OrbWeaver och kör med helt omprogrammerade knappar.

Medlem

Lillfinger: SHIFT/CTRL/<
Ringringer: A/CAPSLOCK/TAB
Långfinger: W/S
Pekfinger: D/3/4/5/E/R/T/F/G/X/C/V
Tumme: Space/ALT

Hmm, ingen vidare balans i arbetsbörda mellan fingrarna direkt.

Medlem

Pilknapparna här oxo

Medlem

W: pekfingret
A: fulfinger
D: tumme
S: pekfingret
Ctrl: lillfinger
shift: ringfinger
Space: början av tummen då den ligger vilande över space och behöver då aldrig flytta den från D.
R: pekfinger


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Kör hellre med kontroll …

Medlem

W, S, 2 - långfinger
Q, A, 1 - ringfinger
SHIFT, Ctrl, TAB - lillfinger
E, R, D, F, 3, 4, 5 - pekfinger
SPACE, X, C, V, B - tumme

Detta rör bara WoW på tangetbordsdelen.

Variationer förekommer på FPS och DotA 2


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Quake-konnässsör

Lillfinger: 0x00 (< > knappen, aka: Holy RL Key), Shift, Ctrl

Ringfinger: S, A, W

Långfinger: E, 3, 4

Pekfinger: F, R, T, G, V

Tumme: Space, ALT, B

Medlem

Började med ASDX istället för WASD någon gång i historien. QWE blir då tillgängliga för lean och sprint.

Medlem

8456 - för att jag är vänsterhänt

Medlem

TFGH, inverted mouse, vänsterhänt

Lillfinger: M
Ringfinger: H (HÖGER), Y, U, J, K
Långfinger: T (FRAM), G (BACK)
Pekfinger: F (VÄNSTER), 5, E, R, D, C, V, B
Tumme: Space, ALT

I grova drag


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

12
Skriv svar