Ps5 Extern HDD/SSD

Medlem
Ps5 Extern HDD/SSD

Hej!

Hur fungerar det nu med externa lagringsplatser till ps5. Kan man ha en och spela från den samtidigt eller hur gör man? Kan nån också rekommendera en SSD som man kan använda?

På förhand, tack!

Medlem

Du kan lagra både PS5- och PS4-spel på en extern enhet men bara spela PS4-spel från den. Du måste också först installera PS5-spel på den interna lagringen för att sedan flytta det till den externa (för ren förvaring eftersom de inte går spela där).

PS4-spel utnuttjar inte snabbare enheter något nämnvärt (en liten boost blir det dock) så jag skulle säga att det inte är argument för att köpa en speciellt snabb enhet. Det räcker med en snurrdisk till och med. Dock antar jag att själva flytten till och från enheten går snabbare om du till exempel har en SSD.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Du kan lagra både PS5- och PS4-spel på en extern enhet men bara spela PS4-spel från den. Du måste också först installera PS5-spel på den interna lagringen för att sedan flytta det till den externa (för ren förvaring eftersom de inte går spela där).

PS4-spel utnuttjar inte snabbare enheter något nämnvärt (en liten boost blir det dock) så jag skulle säga att det inte är argument för att köpa en speciellt snabb enhet. Det räcker med en snurrdisk till och med. Dock antar jag att själva flytten till och från enheten går snabbare om du till exempel har en SSD.

Men om jag måste installera dem på den interna lagringen så försvinner ju syftet med att ha den? Ta t.ex. warzone som tar 90% av utrymmet, jag kan enbart ha astros playroom installerat och det börjar bli irriterande.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men om jag måste installera dem på den interna lagringen så försvinner ju syftet med att ha den? Ta t.ex. warzone som tar 90% av utrymmet, jag kan enbart ha astros playroom installerat och det börjar bli irriterande.

Konsollen kommer få stöd för att expandera den interna lagringen med en M2 ssd som sitter i ett fack under en av de vita panelerna. Sony kommer stödja testade och godkända ssd:er som måste vara pcie generation 4 och mycket snabba. Dessa finns knappt på marknaden ännu och kommer kosta rätt mycket.
Med en sån kommer det dock gå expandera utrymmet för ps5-spel.

Frågan är när uppdateringen för att slå på detta kommer. Jag hoppas senast till hösten men ingen vet.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men om jag måste installera dem på den interna lagringen så försvinner ju syftet med att ha den? Ta t.ex. warzone som tar 90% av utrymmet, jag kan enbart ha astros playroom installerat och det börjar bli irriterande.

Har inte koll på Warzone, men tar det spelet verkligen upp över 500GB av det tillgängliga utrymmet (på 667GB)?

Det du vinner på att spara dina PS5 spel på en extern SSD (hdd) är så klart främst nedladdningshastighet (överföring via USB 3 lär vara bra högre än nedladdningshastigheten från PSN). Har inte kollat, men kan eventuellt även vara så att man även slipper att installera spelet ifråga mer än en gång.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Har inte koll på Warzone, men tar det spelet verkligen upp över 500GB av det tillgängliga utrymmet (på 667GB)?

Mitt Modern Warfare tar över 300 GB tror jag och har inte ens alla delar installerade.

Medlem

Kan verkligen rekommendera en Samsung T7 SSD som extern lagring till PS5!

Jag har en sådan och jag har alla mina PS4-spel installerade på den (inkl. CoD Warzone) och jag kör alla PS4-spel direkt ifrån den, jag spelar Warzone typ varje dag ifrån den och det är 100% laggfritt. Det jag har installerat på PS5ans interna SSD är endast renodlade PS5-spel vilka drar mer nytta av den interna SSDn än vad PS4-spel som t.ex. Warzone gör.

Också väldigt nice att det finns en inställning på PS5ans menyer som gör att du kan välja att automatiskt installera alla PS4-spel direkt till den externa SSDn så de lagras och spelas därifrån, supersmidigt!

Det finns en annan tråd på samma ämne här på FZ, jag skrev två inlägg om min upplevelse av extern Samsung T7 SSD till PS5 här: #4082203 och här: #4082583

Hojta gärna om frågor

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men om jag måste installera dem på den interna lagringen så försvinner ju syftet med att ha den? Ta t.ex. warzone som tar 90% av utrymmet, jag kan enbart ha astros playroom installerat och det börjar bli irriterande.

Warzone är ett PS4-spel och går därför att installera och köra från extern disk utan problem. Rekommenderar starkt att köpa en SSD

Skrivet av matt76:

Har inte koll på Warzone, men tar det spelet verkligen upp över 500GB av det tillgängliga utrymmet (på 667GB)?

Vi dras ju tyvärr fortfarande med att spel som uppdateras behöver dubbla utrymmet när uppdateringen installeras. Därför kan det nog bli lite snålt

Medlem
Skrivet av kberg:

Warzone är ett PS4-spel och går därför att installera och köra från extern disk utan problem. Rekommenderar starkt att köpa en SSD

Vi dras ju tyvärr fortfarande med att spel som uppdateras behöver dubbla utrymmet när uppdateringen installeras. Därför kan det nog bli lite snålt

Det är fan sant, men vad med Cold War?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Det är fan sant, men vad med Cold War?

Beror på om du kör PS4 eller PS5 versionen. Står det inget efter Cold War i PS5ans home screen så är det till PS5. Annars står det "|PS4" efter som på bilden.

Medlem
Skrivet av kberg:

Beror på om du kör PS4 eller PS5 versionen. Står det inget efter Cold War i PS5ans home screen så är det till PS5. Annars står det "|PS4" efter som på bilden.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/i6KnksXRi7d_HAJBZRndQEPSZfg=/...

Ok, tack för hjälpen! (Till alla) Lutar mest åt att jag bara avinstallerar warzone med allt extra

Medlem

På PS4 är det riktigt raskt med extern USB3 SSD,
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-ps4-ex...

Extern disk på PS5,

Kör själv med USB3 SSD på båda.

Edit in,
Dvs. rätt raskt med extern USB3 SSD på PS5 också


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

1
Skriv svar