Det bästa spelet ni aldrig klarade?

It's not a lake, it's an ocean
Det bästa spelet ni aldrig klarade?

Att ge upp spel som man ledsnar på eller helt enkelt inte gillar är en sak. Men att spela ett spel man verkligen gillar och ändå inte ta sig i mål är knepigare. Och ändå händer det. I alla fall mig.

The Witcher III är ett exempel. Jag gillar det verkligen (förutom striderna, och det är väl i och för sig inget obetydligt klagomål), miljön är fantastisk, berättelsen intressant och... ja, ingen på detta forum behöver väl höra mer om The Witcher III. Men det är så långt, så stort, så omfattande och så tidskrävande att jag tvivlar på att jag någonsin kommer ta mig i mål. Jag kan helt enkelt inte prioritera bara ett spel och ignorera allt annat nytt och i backloggen med tanke på hur lång tid det skulle ta om jag använde all ledig tid för spel enbart till Geralts äventyr.

Vilket är det bästa spel som ni inte har klarat ut? Och hur blev det i så fall på det viset?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Det är Witcher 3 för min del också. De la så mycket energi på att animationerna ska se bra ut att jag inte kan styra Geralt korrekt. Om han precis tog ett högersteg och man svänger åt höger så går det direkt. Om han precis tog ett vänstersteg och man svänger åt höger så går han ett fullt steg fram innan han börjar svänga, för att animationerna ska se bra ut.

Detta, och det är nästan lika dåligt i GTA 4, gör Witcher 3 ospelbart för mig. Jag har verkligen försökt men får ont i hjärtat av hur svårt det är att styra fanskapet. Jag går in i väggar jämte dörrar eller faller ner för stup konstant.

Vem fan tycker animationerna är så viktiga att de totalt bortser från hur spelaren styr?

Skribent

Sekiro...

Efter att ha fallit på mållinjen mot nån boss för 15:e gången (tror det var den där munken på bron, när jag tänker efter) så tänkte jag att en paus från spelet var på sin plats. Tanken var att lira något annat ett tag och sedan komma tillbaka med rensade smaklökar, men av oklar anledning blev så aldrig fallet.

Men den här tråden blev en bra påminnelse. Jag kanske ska klämma in lite Sekiro innan jag försöker tvinga mig igenom Resident Evil Village.

Dec
Medlem

Jag minns inga relativt moderna spel, och det senaste som jag minns är ett dåligt spel (FlatOut 3). Det spelade jag dock utan några uppdateringar så nästa gång kan jag tänka mig att ge det en andra chans med alla uppdateringar.

Ett "bättre" spel som jag minns är Commandos 3. Jag gillade 1:an och älskade 2:an, men 3:an var för svår. Jag minns inte exakta detaljer men jag tror något uppdrag hade en tidspress, och knapparna var annorlunda. Det är möjligt att jag inte hade tålamodet då att försöka mer än 2-3 gånger.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Intressant fråga.

Jag har bra spel som jag börjat på och bara tröttnat. T. Ex. Sprider Man. Blev rätt mätt på svingandet och att manuset än så länge halvvägs in var alldeles för förutägbart.

Men spel som jag inte klarat av som jag tycker om. Jag har kört fast på Blood and Wine. Kommer inte förbi. Jag har tittat på tutorials, lets play, backtrackat till Velen för att kunna göra mängder av potions, sänkt svårighetsgraden...det går bara inte. Funderar på att spela om hela skiten när nextgen versionen kommer för att skapa ngt. slags momentum för att trycka mig igenom.

Om problemet:

Det är när vampyrisarna tar över staden. Går bra i början men när man väl kommer till ett torg där det är flera spritt språngande nakna tjejer som vill ta livet av Geralt, då lyckas de med det om och om igen.

Medlem

Brukar slutföra asbsoluta majoriteten av spel som jag väl påbörjar, vilket inte är speciellt många per år. Men det senaste jag minns som jag inte orkade till slut var Doom Eternal. Var väl inget större fel på spelet egentligen, men jag tröttnade halvvägs på plattformandet och att det kändes allt för repetitivt. Hade inte samma känsla när jag körde Doom 2016.

Flakmonkey

Har sedan jag slutade recensera spel gett mig fan på att klara de spel som jag tar mig an. Spelar ett i taget tills jag klarar det (MP-spel undantagna förstås) och är faktiskt nästan 100% där. Enda plumpen i protokollet som jag kommer på såhär direkt är GTAV. Jag har egentligen aldrig gillat GTA-spelen men tänkte att det här hade ju ändå fått så himla bra omdömen för sin story så varför inte, men nej det räckte inte. Är ju inte heller som att jag är emot open world spel. The Witcher 3 som många nämnt här var inga problem alls och jag diggar Ubisofts Assassins Creed och Far Cry-serier även om de kan bli lite enformiga. Men det är något med GTA som tar emot.

Medlem

Impossible Mission på Commodore 64. Älskade spelet men jag var nog för dum och hade för lite skills....

Ett spel som fortfarande ligger och skvalpar är LoZ: Twilight Princess.
Får lägga in det på min att-göra-under-semestern-lista.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag skulle nog säga Parasite Eve. Älskade spelet fram till slutbossen som jag hade stora problem att besegra, i slutändan blev jag aldrig klar med det.

Medlem

Parasite Eve 2. Det var bra men jag kom aldrig in i det ordentligt så det blev skitsvårt efter ett tag så jag gav upp.
Final Fantasy XII har jag aldrig lirat färdigt heller. Kanon bra spel men av ngn anledning så slutade jag spela det och kom aldrig tillbaka. Man kanske skulle ge Zodiac age versionen en chans!?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ja Witcher 3 här också. Tog mig aldrig igenom hela.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Sekiro...

Efter att ha fallit på mållinjen mot nån boss för 15:e gången (tror det var den där munken på bron, när jag tänker efter) så tänkte jag att en paus från spelet var på sin plats. Tanken var att lira något annat ett tag och sedan komma tillbaka med rensade smaklökar, men av oklar anledning blev så aldrig fallet.

Men den här tråden blev en bra påminnelse. Jag kanske ska klämma in lite Sekiro innan jag försöker tvinga mig igenom Resident Evil Village.

https://s.isanook.com/ga/0/rp/r/w728/ya0xa0m1w0/aHR0cHM6Ly9zL...

Jag känner igen det där. Jag spelade igenom 99 % av Sekiro vid releasen för två år sedan och jag hade bara sista bossen kvar, men vid det laget var jag så mätt på spelet så jag tog en paus och spelade några andra spel.

Jag tänkte att jag skulle fixa den där slutbossen efter pausen men det har ännu inte blivit av...

Medlem

Jag försöker spela klart de spel jag påbörjar. Så jag har egentligen inget att redovisa på den fronten. En konsekvens är ju då att jag istället har en enorm backlogg av spel att ta tag i

Medlem

Code Vein - när man mötte två bossar på samma gång
Bloodborne - slutbossen

Sa F detta på båda ställena och stängde av spelen för att aldrig någonsin röra det igen

Medlem

Red dead redemtion 2. Inte för att det är svårt, men för att det är för långt. Jag hinner bli less pådet innan det är slut. Håller på med en andra genomspelning nu på pc istället för ps4, hoppas jag når slutet.

KoP
Medlem

Alla spel jag har tyckt om och fastnat för har jag klarat av. Spel som man har upptäckt inte var så bra har kasserats.

Medlem

Cyberpunk, jag var 45 timmar in och väntade på ett samtal för att få gå vidare i main storyn, men fick inget, så efter 3-4 timmars spelande och väntande på att få ett telefonsamtal och även testat alla fixes man hittade på nätet så la jag av. Det var 4 månader sedan och jag har inte rört spelet sedan dess för jag vart så jävla lack. Jag kanske borde spela klart det nu när jag tänker på det men jag är fortfarande för arg för att förlåta detta svek.

Medlem

Alla Assassins Creed spel förutom Syndicate.
Spelen i sig (främst storyn) tilltalar mig inte så mycket. Det blir jobbigt då med stora open world spel. Speciellt när ett annat intressant spel släpps innan man hunnit klarat ut.

Nier Automata
Schysst gameplay och bra musik. Men jag har lite svårt för "high fantasy asiatspel". Vet inte riktigt varför.

Dark Souls 3
Coolt spel, men just då när jag lirade saknade jag en mer fokuserad och berättad story

Bloodborne
Typ samma anledning som ovan

Mad Max
Var trött på Open World. Hade precis lirat klart Witcher 3 för andra gången

Metal Gear Solid 5
Kommer inte ihåg faktiskt. Fastnade bara inte.

Alien Isolation
Alien är min favoritfranchise tillsammans med Star Wars. Det blev dock jobbigt mot slutet när det kom flera Aliens. Jag har ibland mardrömmar (även före spelet) om Alien där jag vaknar helt svettig. Haha. Jag var nära slutet dock. Kanske 30 minuter ifrån. Youtubade sista delen.

Ghost of Tsushima
Främst fel tillfälle för ett Open World spel. Men storyn och temat fastnade jag inte för.

Spiderman
Jag älskar Insomniac och deras Ratchet and Clank spel. Spider Man var bra. Men jag tog mig aldrig vidare. Gissar på att något PC spel tog intresset istället.

Medlem

De båda nya Xcom-spelen. Galet bra och roliga spel men tycker att de blir för långdragiga utan att något händer

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Intressant fråga.

Jag har bra spel som jag börjat på och bara tröttnat. T. Ex. Sprider Man. Blev rätt mätt på svingandet och att manuset än så länge halvvägs in var alldeles för förutägbart.

Men spel som jag inte klarat av som jag tycker om. Jag har kört fast på Blood and Wine. Kommer inte förbi. Jag har tittat på tutorials, lets play, backtrackat till Velen för att kunna göra mängder av potions, sänkt svårighetsgraden...det går bara inte. Funderar på att spela om hela skiten när nextgen versionen kommer för att skapa ngt. slags momentum för att trycka mig igenom.

Om problemet:

Det är när vampyrisarna tar över staden. Går bra i början men när man väl kommer till ett torg där det är flera spritt språngande nakna tjejer som vill ta livet av Geralt, då lyckas de med det om och om igen.

Hade precis samma problem som du, vid precis samma moment som i spoilertaggen – en lösning som fungerade förvånansvärt bra, var att helt enkelt springa förbi torget, så långt till vänster som det går. De två tappade då intresset, och fienden därnäst kan besegras ifred. Hoppas att det fungerar för dig också, om du inte hellre väntar till next-gen

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/BzrC8l5.jpg

Att ge upp spel som man ledsnar på eller helt enkelt inte gillar är en sak. Men att spela ett spel man verkligen gillar och ändå inte ta sig i mål är knepigare. Och ändå händer det. I alla fall mig.

The Witcher III är ett exempel. Jag gillar det verkligen (förutom striderna, och det är väl i och för sig inget obetydligt klagomål), miljön är fantastisk, berättelsen intressant och... ja, ingen på detta forum behöver väl höra mer om The Witcher III. Men det är så långt, så stort, så omfattande och så tidskrävande att jag tvivlar på att jag någonsin kommer ta mig i mål. Jag kan helt enkelt inte prioritera bara ett spel och ignorera allt annat nytt och i backloggen med tanke på hur lång tid det skulle ta om jag använde all ledig tid för spel enbart till Geralts äventyr.

Vilket är det bästa spel som ni inte har klarat ut? Och hur blev det i så fall på det viset?

Just witcher 3 tog jag mig igenom, men jag har rent allmänt problem med alla open world rpg. DAI har jag bara spelat igenom 1 gång, bethesaspelen blir aldrig klara.
De fyller kartan med så mycket saker att göra, och jag känner att jag misslyckas om jag inte gör allt. Det leder till att jag tröttnar efter att ha döda några random mobs för 357 gången för någon kista med skräp loot.

Jag älskar mass effect och Biowares tidigare spel, då de lyckats skapa känslan av öppenhet och ändå hålla det så styrt så att storyn alltid fanns där.
Witcher 3 lyckades också, men var väldigt nära att falla på målsnöret för mig.
Bethesda spelen orkar jag istället aldrig ta mig igenom, storyn blir alltför lidande när jag glider runt halva världen för att tömma kartan på olika symboler.

Gen
Medlem

Bästa är svårt att säga men ett spel jag gillade mycket de första 50h var AC:Odyssey (vid två tillfällen). En tredje gång lade jag ytterligare 20h för att åtminstone klara av main quest men orkade bara inte. Gillar det mesta men allt är så utdraget samt att det inte riktigt känns som det finns en kontinuitet pga. allt runtomkring.

Flakmonkey

Känns som att det vore en idé för utvecklare av Open World-spel att lägga in ett val precis som de gör med olika svårighetsgrader där de av oss med någon form av lätt OCD kan ställa in så att det inte blir fullt lika många utrops och frågetecken på kartan. Typ att man bara vill ha "riktiga" sidequests och inte jagande av fjädrar, rävar, ryggsäckar och allt annat som de proppar världarna fulla med. Kan ju bara tala för egen del, men jag har som sagt samma tendens som flera här att vilja (känna sig tvingad) att undersöka varenda liten ikon på kartan, men jag hade inte tyckt att spelet var sämre om de skippats helt åtminstone de som inte bjuder på något form av storyutveckling.

Skulle vara bra customer service. Sen kan man ju då inte gnälla om att spelet har lite innehåll heller iom att man väljer det själv. Men jag skulle faktiskt hellre se ett sådant väl än svårighetsgrad för den typen av spel.

Medlem

Dark Souls 3. Älskade stämningen men krävde för mycket fokus för lång tid.

Medlem
Medlem

Inte klarat ett enda single player spel, fast man har ett spelbibliotek på över 100 spel 😅 hinner alltid tröttna för dom är så långa, fastnar bara i multiplayer spel

Medlem

Tidigare nämnda Final Fantasy XII är min sådan. Det var mitt första FF så jag fattade väl inte alla mekaniker, och helt plötsligt rampades svårighetsgraden upp väldigt så jag tyckte inte det var kul längre. Det är först i efterhand som jag har insett att det var liksom den absolut sista sekvensen. Nu är PS2:an long gone, men kanske att man får ta revansch på The Zodiac Age.

FM-guru
F.d. Sisyr

Xenonauts ligger nära till hands - bokstavligen. Har nämligen börjat spela det igen nu. Klarade det dock aldrig när det begav sig. Dels är kampanjen rätt lång, men framför allt spelade jag nog på för svår svårighetsgrad och dessutom med Ironman, så jag fick helt enkelt stryk rätt många timmar in i spelet och tappade lusten. Nu är jag dock på't igen, som sagt. Typ tre år senare.

Förbannat bra spel är det dock, förmodligen det bästa av alla XCOM-spel och XCOM-kloner.

Medlem

Okej insåg just att jag aldrig har kört klart main quest i Skyrim. Har hundratals timmar spelade, men det har visst aldrig blivit av....

Skriv svar