Windows 10-bugg som sänkte prestandan fixad

Redaktör
Skrivet av Gen:

Kir och Kir Royal baseras väl på svartvinbärslikör (Crème de Cassis)?

KULTURSKYMNING.

Jag hittar inte dumstruten så jag får späka mig på annat vis. Nån som har Kir?


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

huh? Det där har jag aldrig varit med om - att den väljer att uppdatera utan att fråga mig om tillstånd först.

Skrivet av Phyrino:

udda.
min ber mig att bestämma en tid som den ska uppdatera. eller starta om manuellt.
inte varit med om automatisk ominstallation sedan windows 7.

Skrivet av Mithos-SWE:

Vad kör folk med för version... Home eller Pro?
Jag har för mig man har mer bestämmandekontroll om man kör Pro.

Iaf, jag har bara Home, så visst frågar Windows of den får starta om och du kan säga nej, men jag har för mig du kan bara säga nej så många gånger innan den startar om ända, och om du MISSAR frågan för du inte sitter vid datorn har jag för mig den startar om efter en countdown.

Skrivet av Påskmust:

Kan inte påstå att jag haft några större problem med Win10 under de fem år jag använt det. Aldrig varit med om att datorn startas om utan förvarning för att uppdateras heller.

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Medlem

Jag gillar Windows 10, har inte några bekymmer nu och har även modifierat några saker. Även installerat Nvidia drivrutiner minimalistiskt med hjälp av NVCleanstall. Har oftare bekymmer med de maskiner som jag kör Linux på. Gillar båda OS, 5st med Windows och 10st med Linux.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Prestandan är väl bra men svarar ändå BLÄ för att hela Windows 10-upplevelsen är riktigt keff. Hela designspråket har ju skrikit efter hjälp sedan lansering.
Platt, färglöst, sterilt, kantigt och ser ut som 1993.

Platta eller Desktop?
Två helt olika kontrollpaneler...
Identitetskris deluxe.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Nope, min dator står alltid igång. Jag har faktiskt 2 datorer som alltid står igång på det viset.
Jag sa aldrig att det inte kunde ske för dig, jag sa att jag har då aldrig upplevt det med mina.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tyvärr så funkar ju inte spel så bra på Mac annars hade jag gärna skaffat en. Men jag håller med om att MacOS fungerar bra.

Hade spel fungerat bra i andra operativsystem så hade jag nog bytt för över 15 år sedan, tyvärr så ser verkligheten ut som den gör

Mac är lite för tråkigt för egen del, men det verkar vara stabilt i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Testa "KillUpdate".
Ett litet program som hindrar Windows från att komma åt Windows Store och Update.
Låt det starta med Windows så kan du uppdatera när du känner för det.
https://github.com/dlebansais/Kill-Update

CTI
Medlem

När ska denna fix rulla ut?

Finns inte i min update logg att den skulle ha installerats, och japp jag är den procenten som kör med 3 skärmar.

Förklarar varför jag helt utan anledning fått ca -500 pts i 3dmark, yay go win10


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av deezel:

Mja, finns diverse saker man kan göra om man råkar ut för den där typen av mög men det kan vara en jäkla massa trixande och är man inte savvy på det kan det ju te sig omöjligt och då är ominstallation absolut enklast. Finns en hel del matnyttigt att göögla-fram, beroende på vad för typ av problem man har. Jag skulle börja med att kolla upp hur man blåser sin update cache och låter den plocka ner allt sådant fräscht.

Hade initialt den fina "black screen with mouse pointer"-problemet när jag skulle uppgradera till windows 10, tog ett jäkla tag att komma runt >_<

Japp, lagt en kväll på detta redan med massor av felsökning och testning och rensning av allt möjligt. Men den vill inte installera orkar inte installera om Windows heller, men i framtiden någon gång kanske

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Japp, lagt en kväll på detta redan med massor av felsökning och testning och rensning av allt möjligt. Men den vill inte installera orkar inte installera om Windows heller, men i framtiden någon gång kanske

Har ju suttit i den båten, slutade med att jag lyckades få på en större uppdatering, creators update eller vad de kallar dem. Efter det så har jag inte haft några problem. Ligger kvar på 2004 iof, skall väl iaf ta mig upp på en senare vad det lider, men tänker då inte hoppa på bleeding edge iaf ^^

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Jag hade en Windows 10 LTSB installation för ett par år sedan. Fy fasen vilket OS det var. När det var nyinstallerat så fanns fan ingenting. Inte ens miniräknaren var installerad har jag för mig. Sen kunde jag själv lägga på dom paket jag ville ha. Men efter nått år eller 2 när den halkat efter i uppdateringar rejält så slutade vissa spel att fungera mm. Då vart jag tvungen att överge och gå till vanliga. Funkar väl, men inte så som jag hade velat.

LTSC som det heter nu har jag inte haft några problem med. Kört det i flera år, alla spel funkar klockrent. Så länge man inte behöver widnows store.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Startar bara om den när det behövs vilket inte är speciellt ofta, kanske någon gång i månaden, troligen mer sällan än så. Den står mest i strömsparläge annars.

Medlem

Inga problem alls. Upplever generellt att det fungera riktigt bra även efter uppdateringar.
Den har aldrig startat om sig själv, dock stänger jag av varje kväll. Väljer helt själv när jag vill installera uppdateringar samt starta om.
Kör Win 10 Pro på alla mina maskiner.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag har goda erfarenheter med WinXP, Win8 och Win10.


signatur

autograph

Medlem

Kir. Solbacka och Rosita den berömda trion.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Du gissar fel.
och gå in på windows update, avancerade alternativ och klicka bort de alternativ som du inte vill ha.
min dator startar om sig när jag trycker på knappen för det. inte annars.

Medlem

Vet ej om det är relaterat men fick massa lagspikes i rocket league från ingenstans och inget jag gjorde hjälpte. Fick bli en ominstallation av Windows och då fixade det till sig

Medlem
Skrivet av snubben:

Vet ej om det är relaterat men fick massa lagspikes i rocket league från ingenstans och inget jag gjorde hjälpte. Fick bli en ominstallation av Windows och då fixade det till sig

Har också haft det senaste dagarna i exakt samma spel haha. Aldrig upplevt det innan men droppade under 120 fps vilket kändes


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Mortac:

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

Det låter helt sjukt.

Jag har kört windows 10 på flera datorer sedan release. Både privat och på jobbet med datorer som står igång dygnet runt.

Har aldrig upplevt det du skriver. Låter knäppt att det skulle fungera så.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gen
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

KULTURSKYMNING.

Jag hittar inte dumstruten så jag får späka mig på annat vis. Nån som har Kir?

Nu verkar allt stämma Du kanske tänkte på körsbär på Tyska = Kirsche?

Har faktiskt Crème de Cassis hemma, en Kir som aperitif svalkar gott under varma sommarkvällar.

Testpilot
Skrivet av Mortac:

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Det finns en inställning under advanced som heter "Restart this device as soon as possible when a restart is required"
Den är inbockad per default men du kan stänga av det.

Då kommer den inte göra det mitt i natten då du inte jobbar på datorn utan du ser att den vill göra omstart och kan planera.

Har så på min server hemma och den har aldrig startat om då jag själv inte velat.
(ja du kan inte låta uppdateringar vara icke installerade för alltid nej du måste , men vi snackar veckor innan det tvingas)

Redaktör
Skrivet av Gen:

Nu verkar allt stämma Du kanske tänkte på körsbär på Tyska = Kirsche?

Har faktiskt Crème de Cassis hemma, en Kir som aperitif svalkar gott under varma sommarkvällar.

Jag rättade.

Jag bara skrev utan att tänka. Min storebror drack Kir som ung, själv har jag ingen relation till den mer än att jag smakat och ogillat den nån gång som ung.


signatur
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det finns en inställning under advanced som heter "Restart this device as soon as possible when a restart is required"
Den är inbockad per default men du kan stänga av det.

Redan stängt av den funktionen. Det står trots allt "Restart ... as soon as possible." Inte att man stänger av det helt.

Testpilot
Skrivet av Mortac:

Redan stängt av den funktionen. Det står trots allt "Restart ... as soon as possible." Inte att man stänger av det helt.

Stämmer , man kan ju inte stänga av uppdateringarna helt. Detta gör dock att man slipper en oplanerad omstart mitt i natten.

Man kan fördröja upp till 35 dagar men sen måste det uppdateras. Detta är ju korrekt tänk av Microsoft också efter hur många miljoner opatchade win7 maskiner det fanns då folk stängde av säkerhetspatcharna och körde på i åratal sen kom det nån skojig 0day och vips hade busarna miljoner zombiemaskiner att tillgå om de ens var så snälla och lät maskinen fungera efter de smittat ner den.

Det är ju föråldrat tänk att tro man kan köra en dator opatchad så detta funkar bra som metod tycker jag. Få en blänkare att en patch installeras och att man startar om och då i sin tur kan vänta några dagar tills det passar. Vänta i Veckor / månader nej tack.

12
Skriv svar