Det bästa spelet ni aldrig klarade?

Medlem

Sekiro.
Så coolt spel, men ack så svårt.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Sekiro...

Efter att ha fallit på mållinjen mot nån boss för 15:e gången (tror det var den där munken på bron, när jag tänker efter) så tänkte jag att en paus från spelet var på sin plats.

Jag spöade Lady Butterfly till slut, efter över 100 försök (överdriver inte)
Senaste bossen jag fastnade på var aset

man träffar på i början av spelet. Nu är han tydligen God of Thunder

Medlem

Har tagit upp och lagt ner Witcher 3 säkert 4-5 gånger. Helt klart bra, men jag orkar bara inte ta mig i mål. Och nu kommer jag knappt ihåg vad jag gjorde, så jag kommer nog aldrig ta mig an det igen.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag känner igen det där. Jag spelade igenom 99 % av Sekiro vid releasen för två år sedan och jag hade bara sista bossen kvar, men vid det laget var jag så mätt på spelet så jag tog en paus och spelade några andra spel.

Jag tänkte att jag skulle fixa den där slutbossen efter pausen men det har ännu inte blivit av...

Haha samma sak hände mig. Lade säkert ned 30 försök på Demon of Hatred (som för den delen är optional) innan jag vann fighten och när det efterföljdes av sista bossfighten tappade jag suget. Problemet var att det inte fanns något andrum mellan bossarna, utan de kom direkt efter varandra. Annars brukar jag kunna få tillbaks motivationen om jag kan utforska ett nytt område och farma lite vanliga fiender. Det var ytterligare två boss på boss tillfällen där jag höll på att tappa suget, men lyckades tillslut ändå ta mig igenom dessa.

Edit: Utöver ovan så är det nästan alltid ett par bra spel per år som jag inte spelar klart. Ett par exempel är Witcher 3 Blood and Wine och Dark Souls 2. Har även försökt att spela igenom Xcom 2 säkert 5 gånger.

Medlem

Darkest Dungeon. Älskade spelet och stämningen, men det var lite för svårt för min smak. Kanske ska ge mig ikast med en ny omgång snart dock...


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av AHTF:

Just witcher 3 tog jag mig igenom, men jag har rent allmänt problem med alla open world rpg. DAI har jag bara spelat igenom 1 gång, bethesaspelen blir aldrig klara.
De fyller kartan med så mycket saker att göra, och jag känner att jag misslyckas om jag inte gör allt. Det leder till att jag tröttnar efter att ha döda några random mobs för 357 gången för någon kista med skräp loot.

Jag älskar mass effect och Biowares tidigare spel, då de lyckats skapa känslan av öppenhet och ändå hålla det så styrt så att storyn alltid fanns där.
Witcher 3 lyckades också, men var väldigt nära att falla på målsnöret för mig.
Bethesda spelen orkar jag istället aldrig ta mig igenom, storyn blir alltför lidande när jag glider runt halva världen för att tömma kartan på olika symboler.

Ja, jag håller med om detta. Tror problemet för mig är att spelen blir för stora med Open World. Mass Effect var tillräckligt öppet samtidigt som de behöll det linjära berättandet. Nog en stor anledning till varför jag älskar nya God of War. Samma linjära berättande men med en stor levande värd.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Darkest Dungeon. Älskade spelet och stämningen, men det var lite för svårt för min smak. Kanske ska ge mig ikast med en ny omgång snart dock...

Jag tyckte Darkest Dungeon var riktigt bra early- och mid-game, men blev på tok för grindigt mot slutet. Det räckte med att klara Darkest Dungeon level 1 för mig, sen kunde jag lägga ned spelet med gott samvete.

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan lägga till Ninja Gaiden till Xbox här också. S snyggt, så läckert men rackarns vad jag hade svårt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Horizon zero dawn och Ghost of Tsushima, har märkt att jag är innerligt uttråkad av Open world conceptet när det görs så generiskt.

Medlem

Oblivion.
Älskade allt med spelet och det är en av mina favoriter. Men just main ploten, eller rättare sagt, behöva gå in till oblivion var motbjudande 😅

Dark souls 3 hade kunnat vara här men så glad att jag gav det en andra chans.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

För mig är det mestadels open world-spel som smetar ut sig över hundra timmar. Man brukar säga att ju mer innehåll, desto bättre spel, men jag tycker att många bra spel lider av att vara för långa.

Jag har återvänt till The Witcher 3 från och till sedan 2015, så det är ett "project in progress" om man säger så.

Breath of the Wild är hur vackert som helst, men det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag kommer att söka upp 900 korokfrön. Blev mätt på spelet en bra bit innan jag nådde slottet. Måste väl tröska mig igenom resten så småningom.

Assassin's Creed IV: Black Flag är än idag en riktigt vacker upplevelse med knakande sjörövarskepp, lummiga djungler och Tiktoktrendiga sjömansvisor. Jag uppgraderade min skorv med allsköns utrustning och smulade sönder varenda fort på kartan, men main storyn bjöd på ett träigt eavesdrop-uppdrag för mycket. Du får inte vara för långt borta, för då tappar du bort målet. Men går du en meter närmare än tillåtet fast du är tio meter ovan jord på en takås så blir du upptäckt och det blir instafail. Älskar miljöerna, avskyr quest designen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Brukar slutföra asbsoluta majoriteten av spel som jag väl påbörjar, vilket inte är speciellt många per år. Men det senaste jag minns som jag inte orkade till slut var Doom Eternal. Var väl inget större fel på spelet egentligen, men jag tröttnade halvvägs på plattformandet och att det kändes allt för repetitivt. Hade inte samma känsla när jag körde Doom 2016.

Plocka upp det igen. Det gjorde jag efter att ha tröttnat likt du beskriver ovan. Blev en av mina bästa upplevelser någonsin. Bästa fps någonsin.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

Jag spöade Lady Butterfly till slut, efter över 100 försök (överdriver inte)

Jag hade sjuka problem med Lady Butterfly också, men lyckades till slut ta henne. Jag tror till och med att jag kan ha tagit en paus från spelet i åtminstone ett par dagar innan jag spöade henne. Det är något med såna där j***a bossar som gör att man till slut bara spelar sämre och sämre för varje försök.

Medlem
Skrivet av eriksson1993:

Hade precis samma problem som du, vid precis samma moment som i spoilertaggen – en lösning som fungerade förvånansvärt bra, var att helt enkelt springa förbi torget, så långt till vänster som det går. De två tappade då intresset, och fienden därnäst kan besegras ifred. Hoppas att det fungerar för dig också, om du inte hellre väntar till next-gen

Bättre fly än illa fäkta alltså, skall prova. Var nog ett år sen jag provade sist. Tack för tips!

Inaktiv

Dark Souls 2/3 och Sekiro.
Dark Souls 1 är fortfarande det enda av dem som jag klarat. Och det har jag klarat flera gånger.

I Dark Souls 2:s fall tröttnade jag för att spelet aldrig tog slut, var inte svårt utan bara tradigt med ännu ett område varje gång man trodde man närmade sig slutet.

Dark Souls 3 engagerade mig aldrig men kom hyfsat långt innan jag bara tröttnade.

I Sekiro kom jag till sista bossen Sword Saint Isshin och han var svår, men hade redan kollat upp på nätet att han var sista bossen så hade aldrig motivationen att nöta honom eftersom spelet ändå skulle ta slut efter honom. Såg liksom ingen anledning till att fortsätta.

Gnällkuk

Witcher 3... det var innan GOG erbjöd cloud saves och jag glömde helt bort det när jag köpte nya komponenter så de försvann med nyainstallation av Windows. Aldrig orkat börja om igen, någon gång kanske jag gör det, men det känns så svårt. Grämer mig än idag och har ju inte spelat igenom DLCena heller, de fanns inte ens då *suck*


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av trickeh2k:

Witcher 3... det var innan GOG erbjöd cloud saves och jag glömde helt bort det när jag köpte nya komponenter så de försvann med nyainstallation av Windows. Aldrig orkat börja om igen, någon gång kanske jag gör det, men det känns så svårt. Grämer mig än idag och har ju inte spelat igenom DLCena heller, de fanns inte ens då *suck*

Om du gillade spelet (vilket det låter som att du gjorde?) så är det bara att ta tag i skiten! Det "svåra" lär släppa när du kommit in i det igen.

Medlem

"Moonstone: A Hard Days Knight" på Amiga 500. Helt omöjligt pga buggen.

Gnällkuk
Skrivet av Sisyr:

Om du gillade spelet (vilket det låter som att du gjorde?) så är det bara att ta tag i skiten! Det "svåra" lär släppa när du kommit in i det igen.

Jo, men det är liksom samma som när man behöver ta tag i något tråkigt som att städa eller liknande. Det är svårt att komma igång och så är jag så bitter att jag förlorade de 60-talet timmar jag hade lagt ned. Jag lovade mig själv att spela igenom det när jag köpte nya kortet... men så blev det inte, nu har jag nytt grafikkort igen. Installerat, spelade kanske 45min.. sen har det inte blivit att jag känns minsta sug att starta det igen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

God of War. Trevlig start med fina miljöer men senare i spelet är man inne i ett j*vla berg och allt är becksvart och deprimerande. Försöker dock fortfarande ta mig an spelet i omgångar och förhoppningsvis kommer man ut i dagsljus igen innan eftertexterna rullar?

Medlem

Kingdom Come: Deliverance.
Ett spel som verkligen växte på mig. Hade nått fram till main questet "Payback" om jag minns rätt, hade gjort många side missions och verkligen gottat ner mig i striderna. Var väldigt engagerad i karaktärerna och världen men så plötsligt var jag tvungen att pausa min genomspelning.
Nu såhär ett halvår senare så skulle jag nog vilja fortsätta men får huvudvärk bara av att tänka på att lära mig spelet igen, speciellt striderna, vapnen, combos osv. Fyfan det tog en evighet att bli duktig på det ju och nu har jag glömt av allt...
I vanliga fall så brukar jag inte ha problem med att varva spel, lirar nog klart nästan allting jag köper faktiskt, men jag lär aldrig starta Kingdom Come igen. Synd.

Medlem

Alldeles för många... men de bästa:
Nier Automata
Witcher 3 (kanske kommer hända)
Alla GTA-spelen
Final Fantasy Tactics

Sen tror jag att de flesta av de nya spelen klarar jag kanske inte längre, men back in the days så klarade jag i stort sett varenda spel jag spelade.

Medlem

Metal Gear Solid 5
Fullständigt älskar MGS serien och har spelat alla från det första till PSX. Har inte spelat de som "bara" heter Metal Gear dock.
Lirat alla till PSP också.

MGS5 gillade jag inte, kan inte sätta fingret på det alls men något gjorde att jag inte fastnade och la ner det.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Inaktiv
Skrivet av Dralion:

"Moonstone: A Hard Days Knight" på Amiga 500. Helt omöjligt pga buggen.

Det gick väl att klara av iaf vill jag minnas? Var det buggen när en dark knight plötsligt hade en moonstone i sitt inventory? Grymt spel btw.

Medlem

Nioh efter cirkus 40 timmar in och många svordomar och en aningen mer kantstött kontroll…
Bravely Default, tog en paus när jag skulle möta sista bossen. Kanske ska damma av min N3DSXL och göra ett försök?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Det senast jag kommer på är xcom 2.
Jag gillar xcom spelen och spelade ut 1an på iron man normal.
Xcom 2 har jag svårigheter med easy.
Misslyckades och starta om så många ggr att till slut fick andra spel fokus.
Vet inte vad som gör spelet så svårt för mig jämfört med 1an. Jag köpte 2an ganska sent tillsammans med chosen tillägget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Le Erik:

Kingdom Come: Deliverance.
Ett spel som verkligen växte på mig. Hade nått fram till main questet "Payback" om jag minns rätt, hade gjort många side missions och verkligen gottat ner mig i striderna. Var väldigt engagerad i karaktärerna och världen men så plötsligt var jag tvungen att pausa min genomspelning.
Nu såhär ett halvår senare så skulle jag nog vilja fortsätta men får huvudvärk bara av att tänka på att lära mig spelet igen, speciellt striderna, vapnen, combos osv. Fyfan det tog en evighet att bli duktig på det ju och nu har jag glömt av allt...
I vanliga fall så brukar jag inte ha problem med att varva spel, lirar nog klart nästan allting jag köper faktiskt, men jag lär aldrig starta Kingdom Come igen. Synd.

Den där känner jag igen mig i. Glömde med bort det och ville börja igen men nepp var för svårt.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Nier automata. Klarade till slut c. Sedan pallade jag inte mer


signatur

Allätare

Medlem

Usch, det har varit flera. De jag kommer på:

Red Dead Redemption 2. Stämningsfullt som få, men ack så långsamt gameplay. Rid i 4 minuter, spåra en älg i en kvart, bär den i 10 minuter till en slaktare, etc. Otroligt filmiskt, men faktiskt inte särskilt roligt att spela för egen del.

Subnautica. Jag ser verkligen storheten i spelet, men tyvärr har jag inte tid med ett spel som är grindigt på det sättet. Och jag fattar att folk älskar att det är så, men för min del är handhållningen lite för avslappnad. Jag har inte längre tiden att upptäcka som jag hade förr.

Demon Souls till PS5. På tok för svårt för min del. Jag charmas inte av att ta mig igenom samma passage 30 gånger och ge samma uppsättning underhuggare på nöten varje gång på exakt samma vis.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Red dead redemtion 2. Inte för att det är svårt, men för att det är för långt. Jag hinner bli less pådet innan det är slut. Håller på med en andra genomspelning nu på pc istället för ps4, hoppas jag når slutet.

Tänkte samma, men plockade upp det efter ca 10 månaders uppehåll och svepte igenom det. Satte dock lite förhållningsregler att inte fastna helkvällar med Side quests utan försöka nå +0,5% av completion varje sittning. Sjukt nöjd att jag är klar. Saknar det dock nästan redan

Skriv svar