Spel som håller än idag

Medlem
Spel som håller än idag

Har fastnat helt i metal gear solid 4 till ps3 som var helt fantastiskt när det kom 2008.
13 år senare är jag fortfarande lika trollbunden. Det spelet var verkligen före sin tid game mechanics.
Visst är bilduppdatering svajig och upplösningen lite klen men annars håller spelet upp väldigt bra.

Så jag tänkte starta en tråd där vi kunde tipsa om lite gamla spel som vi spelat om sista tiden som har några år på nacken men som ändå är värda att spela igenom.

Medlem

Heroes Might and Magic 3 - Håller än idag

Medlem

Half Life 2, släppt 2004, helt sjukt att det gått snart 20 år


signatur

Devil made me do it!

Medlem

mad max spelet. lirar det emellanåt. brukar ej göra så med gamla spel.

Medlem
Skrivet av My2nd:

Heroes Might and Magic 3 - Håller än idag

Så sant! Hur får man ungdomen att prova dessa spel haha 😂

Skrivet av Masterbest:

Half Life 2, släppt 2004, helt sjukt att det gått snart 20 år

Håller faktiskt på med en genomspelning av det på pcn. Lite långdraget upplever jag det nu. Men helt klart värt att spela igenom för den som aldrig spelat det.

Skrivet av UggleMannen:

mad max spelet. lirar det emellanåt. brukar ej göra så med gamla spel.

Är det avalanches mad max? Var det inte lite repetetivt?

FM-guru
F.d. Sisyr

Fan alla gamla godingar är värda att lira om man 1) gillar genren och 2) spelen rent prestandamässigt inte havererat.

Spelade själv igenom Grim Fandango i julas via Xbox Game Pass. Inte lirat det sen... 2005? Fortfarande fantastiskt, även om man märker hur mycket mindre handhållning det var på den tiden.

Annars slår jag gärna ett slag för Planescape: Torment. Striderna är väl inte de bästa (det var dem inte på sin tid heller), men annars är det ju ett magiskt spel som håller än idag genom Enhanced Edition-versionen.

Medlem
Skrivet av Masterbest:

Half Life 2, släppt 2004, helt sjukt att det gått snart 20 år

;__; 20? Tror jag måste gå till badrummet och se om jag hittar några grå hårstrån. Verkligen sjukt.

Jag skulle nog säga att Diablo 2 och de klassiska Doom-spelen håller än idag, för mig i alla fall. Faller tillbaka i att spela om dem med någorlunda jämna mellanrum och har lika kul nu som jag hade förr.

Medlem

Startar fortfarande upp Skyrim, annars så är Troikas gamla Temple of Elemental Evil en storfavorit. Eller varför inte Vampire the Masquerade: Bloodlines?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Definitivt Diablo 2 och Heroes of Might and Magic 3. Köpte båda kort efter deras ursprungliga släpp och de är fortfarande bättre än majoriteten av dagens spel.

Super Mario 64 är fortfarande en störtskön plattformare som håller bra idag.

Jag uppskattar inte att ni tycker Skyrim "håller än idag". Den har ju inte ens en uppföljare än, så det räknas knappt.

Medlem

Master of Orion 2. Spelet som fick mig att älska DOSbox.

Civilization IV startas fortfarande upp lite då och då.

Borderlands 2 är ett betydligt bättre spel än Borderlands 3.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Definitivt system shock 2. Inväntar enhanced edition. Närmaste spelet vi har kommit är nog Prey (2017).

Beyond good and evil. Fortfarande riktigt kul, har sjyst story och karaktärer man minns och bryr sig om.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag uppskattar inte att ni tycker Skyrim "håller än idag". Den har ju inte ens en uppföljare än, så det räknas knappt.

Vore det bättre om man sa 1-åriga NHL 20 istället för ett 10-årigt spel, då det har en uppföljare?

Max Payne . . .


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot

Super Mario Bros 3.
Chrono Trigger.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Som Walter redan påpekat, Max Payne (1 och 2). Visst ser herr Payne rätt bajsnödig och lågupplöst ut, men spelmekaniken är grymt rolig.

Final Fantasy IX och VII har också åldrats jäkligt bra.

KoP
Medlem

Ports of Call (1986).

Medlem

Diablo 2
Skyrim
Fable


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av My2nd:

Heroes Might and Magic 3 - Håller än idag

Håller fullkomligt med. Brukar lira detta emellanåt och det är roligt varje gång. Utöver det anser jag att The Witcher 2 håller än idag, för att inte nämna Fable. Annars har vi odödliga klassiker som Donkey Kong Country och givetvis Super Metroid. Som nostalgiker anser jag att Pokemon-spelen kan vara roliga att återspela, men redan efter ett par timmar börjar den traggliga loopens fula ansikte uppenbara sig och mitt tålamod dala. I små korta perioder kan det vara roligt, men det fungerar verkligen inte längre spelsessioner.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ports of Call (1986).

Minns att man spelade det på en pentium 75a men datorn var för stark så spelet gick I ultra rapid. Verkligen unlocked framerate 😊
Men det var ju riktigt roligt när man var liten 👍

Inaktiv

Spelade igenom Another world för ett år sedan. Såg när det kom för massa år sedan men testade det aldrig då. Klart värt kultstatusen det har, hade väldigt roligt med det när jag drog igenom det ett varv. Mycket trial and error mem har inte så mycket emot det. Tack vare den speciella grafiken så störde man inte sig så mycket på att den är utdaterad.

Medlem

Lirade sjukt mycket Heroes 3 som kid så blev lite nostalgisk och funtar på att skaffa det. Blev aldrig speciellt duktig dock hehe.

God of War 2 är ett sjukt bra spel som definitivt håller idag. Skaffade platinum till det på PS4an nyligen. GoW1 är inget dåligt spel och håller säkert också upp än idag men det går verkligen inte att jämföra med 2an. 2an var bättre på alla fronter.

Final Fantasy X är ett av mina favoritspel, finns väldigt få spel som ligger så nära hjärtat som FFX. Det enda av alla FF spel som jag faktiskt orkat dra ner alla super bossar. FF är inte för alla och X är verkligen kluven inom fanbasen men enligt mig är det ett av de bästa spelen som någonsin släppts. VII är också grymt men jag är en av dem som tycker X är bäst. Känns som många nya spelare har lite svårt för grafiken i VII. Jag gillar VIIs grafik, charmig och älskar bossfighterna med alla flashiga effekter och ljud :D.

Fan vad jag älskar Final Fantasy och Kingdom Hearts spelen. Snälla ni som inte testat dem ge de åtminstone en chans! Nomura (Skaparen och Guden bakom de de flesta FF spelen och KH) är ett galet geni. Finns ingen som skapar spel som honom.

Medlem

Detta är en svår fråga, men ps3 eran t.ex ser ju fortfarande ok ut, så känns som man ska titta lite längre tillbaka.

Många spel håller ju i gameplay, story, musik osv men faller på grafik. Att någon som spelade Diablo 2 påstår att diablo 2 håller än idag, vet inte om jag håller med. Har svårt att den stora massan av unga skulle orka spela igenom det.

För att sammanfatta, om du gillade det då (eller är lagd åt retro), så kommer det hålla. Annars kan det bli svårt.

Jag tänker dock rekommendera Super Mario 3 och Super Mario World.

Medlem

Starcraft, Age of Empires, självklart Heroes of Might and Magic 2,3,4 tycker även MDK spelen.

RHK
Medlem

Om det håller utan de nostalgiska känslorna de väcker vet jag inte men följande har jag spelat om senaste åren med ett leende på läpparna:
Settlers 2
Wing Commander: Privateer
Beneath a Steel Sky

Skribent

Chrono Trigger. FFVI, FFIX, Metal Gear Solid (PS1), Metal Gear Solid 3, The Last Blade 1 & 2, MvC2, SF3 samt alla Metal Slug-spelen och Lucas Arts-klassiker som: The Dig, Full Throttle, Indiana Jones.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Både Max Payne 1 och 2 håller ypperligt hög klass fortfarande, trots sina 20 år ute för 1:an.
Sällan så pass gamla spel lirar bra på en modern dator, men dessa gör det fortfarande grymt!

Medlem

Kingdom Hearts 1. (2002) Jag har spelat igenom det 4 gånger.

Medlem

Baldur’s Gate-serien, men främst tvåan. Mästerverk!

KoP
Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Minns att man spelade det på en pentium 75a men datorn var för stark så spelet gick I ultra rapid. Verkligen unlocked framerate 😊
Men det var ju riktigt roligt när man var liten 👍

Det är fortfarande lika roligt. Spelade/spelar det dock på Amigan.

Skriv svar