Skåda ett pixelfagert spel, i "en bruksort i svenska bibelbältet"

Robot
Skåda ett pixelfagert spel, i "en bruksort i svenska bibelbältet"

Släpps 1 maj och är gratis – om du vill.

#how-we-know-were-alive, #motvind-studios


Medlem

Jag har längtat efter det här spelet. Har varit orolig att det aldrig skulle komma.

Medlem

Atmosfäriskt, mysigt, svenskt? Skall def ge det ett försök!

Medlem

Ska absolut prova

Medlem

Ser snyggt ut.

Men jag undrar, hur funkar det egentligen att använda företags logotyper i spel som dom gör? Det man är van vid från spel är ju att det är en liknande logo/namn men inte rakt av.

Medlem

Ser snyggt ut! Hade gärna haft den Statoil-bilden i större format.

Medlem

Ser lovande ut! Vet någon vilken/vilka plattformar den kommer att vara tillgänglig på?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Ser lovande ut! Vet någon vilken/vilka plattformar den kommer att vara tillgänglig på?

Bara PC.

Medlem

Ser ut som ett spel jag hade gjort om jag hade kunnat göra ett spel!

Medlem

Jag visste egentligen om det långt tidigare, men Valheim har fått mig att komma till total insikt om hur missvisande en screenshot egentligen kan vara. Jag aktar mig därför noga för att döma innehållet efter förpackningen. Den pixliga grafiken brukar aldrig tilltala mig, men jag ser fram emot att kanske bli fullkomligt överraskad.

Medlem

Tar mig lätt en titt. Tycker det är kul att man får ser mer och mer titlar riktade till länderna de kommer ifrån medan man fortfarande får frihet att spela både dem och mer internationellt inriktade titlar. <3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Någon får påminna mig så jag inte glömmer detta. Passar mig helt perfekt, men vill inte skruva upp förväntningarna. Är det bra slänger jag givetvis in en slant 👍

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Och OS X, står det ju i teasern. Kanske inte stämmer?

Medlem
Skrivet av bluebird:

Och OS X, står det ju i teasern. Kanske inte stämmer?

Mac är PC

NuZ
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

Mac är PC

Tolkningsfråga
Windows och OS X är väl hur man bör skriva om det inte räcker med bara PC


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Mac är PC

Ja, jo okej då. Men PC innebär tyvärr sällan Mac, så ändå värt understryka att det åtminstone är både till Windows och OS X.

För övrigt älskar jag att (Para)Diset är med på en av bilderna. Är det månne nån av utvecklarna som har koppling till Örnsberg och dess sunkhakpärla Pub Diset?

ELF
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Mac är PC

Inte enligt Apples gamla reklam. Där separerar de på mac och pc.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Inte enligt Apples gamla reklam. Där separerar de på mac och pc.

Den reklamkampanjen är ju hyffsat ny i sammanhanget och baserades på att det andra lägret under längre tid försökt få "PC" att bli synonymt med "IBM-kompatibel", även om det i sig är en fåfänga.
Nu för tiden är det väl delat mellan de som inte förstår bakgrunden till förkortningen och än mindre den faktiska skillnaden mellan Mac och Windows, och nördar som undviker använda begreppet "pc" för att definiera vilket system datorn kör på.

Själv saknar jag tiden då ens dator hemma kallades "hemdator" kort och gott.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skribent

Får bra feeling av det lilla som visats. Blir helt klart ett köp.

KoP
Medlem

Vågat att använda sig utav riktiga varumärken i spelet såsom Statoil (som nu heter Circle K) och Ica med mera. Ponera att något utav varumärkena inte blir så förtjusta? 🤔

Medlem
Skrivet av ELF:

Inte enligt Apples gamla reklam. Där separerar de på mac och pc.

Ja men det är reklam och självklart vill de ju att Mac ska framstå som något speciellt.

Medlem

Länken verkar inte fungera och jag lyckas inte hitta det när jag söker på det

Medlem

Finns det ett svenskt 'bibelbälte'? Vartdå?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Finns det ett svenskt 'bibelbälte'? Vartdå?

Nere runt jönköping tror jag.

Skrivet av waeress:

Ser snyggt ut.

Men jag undrar, hur funkar det egentligen att använda företags logotyper i spel som dom gör? Det man är van vid från spel är ju att det är en liknande logo/namn men inte rakt av.

Skrivet av KoP:

Vågat att använda sig utav riktiga varumärken i spelet såsom Statoil (som nu heter Circle K) och Ica med mera. Ponera att något utav varumärkena inte blir så förtjusta? 🤔

Det borde vara okej både utifrån svenska upphovsrättslagen och utifrån svenska varumärkeslagen. Andra länder kan ha kinkigare regler.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Anton Q:

Finns det ett svenskt 'bibelbälte'? Vartdå?

"Det är framför allt området i och kring Jönköping som utgör bibelbältets centrum, eftersom frikyrkor, främst Pingströrelsen men även andra frikyrkliga rörelser, har ett mycket starkt fäste just kring detta område. Större samhällen inom svenska bibelbältet med stark kyrklig tradition är Sävsjö, Vetlanda, Aneby, Vaggeryd, Gislaved, Smålandsstenar och Gnosjö med flera. Det svenska bibelbältets utbredning är dock inte enbart begränsad till Jönköpings län, utan har med förgreningar via Sjuhäradsbygden i södra Västergötland mot Göteborg och Göteborgs skärgård en utlöpare åt väster, söderut mot Växjö-trakten, mot skånska Örkelljunga och Hässleholm. Österut finns en utlöpare mot Oskarshamn via Målilla som ensam utlöpare."


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kul att få se att det blev ett spel det här. Det började som en gif upplagd på svenska reddit. https://old.reddit.com/r/sweden där många i kommentarsfältet till gifen sa att dom gärna skulle spela ett spel i samma stil.

Edit: Hittade tråden

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/9jlruc/nytt_f%C3%B6r...


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ftmch:

Nere runt jönköping tror jag.

Gud ja! (Pun intended)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Finns det ett svenskt 'bibelbälte'? Vartdå?

"Bibelbältet i Sverige är en inofficiell sociogeografisk term som avser områden präglade av mycket hög frikyrklig aktivitet, och generellt större kristen aktivitet. Området runt Jönköping och på Småländska höglandet beskrivs som det svenska bibelbältet. Wikipedia"

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Det borde vara okej både utifrån svenska upphovsrättslagen och utifrån svenska varumärkeslagen. Andra länder kan ha kinkigare regler.

Det gäller väl bara vid privat användning? Så fort du "lånar" andras logotyper i näringsverksamhet måste du ha deras godkännade efetrsom de äger rätten till sitt varumärke.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

12
Skriv svar