Spel som håller än idag

Flakmonkey

Det supertråkiga och givna svaret är ju Tetris. Håller i alla tider, alla väder, alla platformar, etc etc.

Ska man ta lite mer specifika titlar så kan jag nämna UT2004 och Super Mario Bros 1-3 på NES. Rent allmänt så är det spelen som fokuserar på att göra enkel spelmekanik på ett bra sätt som håller. Pangandet i UT2004 känns inte gammalt och plattformshoppandet i Super Mario på NES är lika krispigt som det var då. De spel där grafiken och annat lullull var en stor grej då har en tendens åldras sämre i mina ögon.

It's not a lake, it's an ocean

Sonic 2 (Mega Drive) är ett sådant spel för mig. Det är fortfarande otroligt solitt, trots sina snart 30 år på nacken. Bland lite nyare spel tycker jag att BioShock Infinite (2013) fortfarande är fantastiskt och att Alan Wake (2010) håller överraskande bra. Däremot vet jag inte hur de kommer kännas 2030 eller 2040. Ett annat spel som är lika roligt i dag som för runt 20 år sedan är Samba de Amigo till Dreamcast. Ren galenskap och oförfalskad spelglädje.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

RTCW! Brukar försöka hinna med en genomspelning varje år och det är lika bra varje gång!

Medlem

Brukar spela om dom här med jämna mellanrum, fortfarande riktigt kul!

Ports Of Call

Steam: https://store.steampowered.com/app/1085260/Ports_of_Call_Clas...

Oil Imperium

Mega Lo Mania

Medlem

I stort sett alla spel som inte är "3D-spel när 3D var nytt" håller bra trots förändrade prestanda- och grafiska förväntningar. Dock, två spel som var bra i 3D även när det var "nytt" var GoldenEye och Perfect Dark.

T.ex. ett spel som det bara är bra att det är "dålig" grafik i, är första Worms. De nyare, bulligare iterationerna känns mycket oskarpare, otydligare och sämre.

Medlem

Dragon Age origins


signatur

Allätare

Medlem

Red Storm Rising (C64)
Darklands! (PC)
Elite (Amiga)
Silent Hunter 3 (PC) +GWX3 mod


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Age Of Empires 2

Medlem

Civilization serien
World of Warcraft
Warcraft 3
Mass Effect serien
Baldurs Gate serien
Dungeon Keeper 1-2

Medlem
Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Lirade sjukt mycket Heroes 3 som kid så blev lite nostalgisk och funtar på att skaffa det. Blev aldrig speciellt duktig dock hehe.

God of War 2 är ett sjukt bra spel som definitivt håller idag. Skaffade platinum till det på PS4an nyligen. GoW1 är inget dåligt spel och håller säkert också upp än idag men det går verkligen inte att jämföra med 2an. 2an var bättre på alla fronter.

Final Fantasy X är ett av mina favoritspel, finns väldigt få spel som ligger så nära hjärtat som FFX. Det enda av alla FF spel som jag faktiskt orkat dra ner alla super bossar. FF är inte för alla och X är verkligen kluven inom fanbasen men enligt mig är det ett av de bästa spelen som någonsin släppts. VII är också grymt men jag är en av dem som tycker X är bäst. Känns som många nya spelare har lite svårt för grafiken i VII. Jag gillar VIIs grafik, charmig och älskar bossfighterna med alla flashiga effekter och ljud :D.

Fan vad jag älskar Final Fantasy och Kingdom Hearts spelen. Snälla ni som inte testat dem ge de åtminstone en chans! Nomura (Skaparen och Guden bakom de de flesta FF spelen och KH) är ett galet geni. Finns ingen som skapar spel som honom.

Har försökt mig på olika FF-spel igenom åren men fastnar bara inte för dem. Gillar ”konceptet” och vill gilla att spela dom men kommer inte riktigt in i dem. Lite samma sak med Kingdom Hearts, testade första förra året när det släppets till Xbox. Men fastnade på ön i början. Spelmekaniken kändes lite föråldrad, vilket i och för sig inte är så konstigt. Man kanske ska börja med 3:an.

Medlem

många bra svar här, Själv kan jag väl lägga till ActRaiser till Snes , spelade faktiskt för någon vecka sedan på en retro vecka jag hade. var väldigt skoj fortfarande ^^

Medlem

Metal Gear Solids 2 story är mer relevant nu än någonsin, och Kojima förutspådde allt för 20 år sedan.. Kan verkligen rekommendera FuturaSoundproductions youtube kanal för alla analyser han gör vecka in och vecka ut om Kojima / Metal Gear och paralleleler till verkligheten.

Medlem

Måste slå ett slag för samtliga Mulle Meck spel (är inte alls nostalgisk från barndomen)

Medlem
Skrivet av Dralle:

Civilization serien
World of Warcraft
Warcraft 3
Mass Effect serien
Baldurs Gate serien
Dungeon Keeper 1-2

Blir lite sugen på att testa nya versionen av Warcraft 3 ändå, Warcraft-spelen var när det begav sig.

Medlem

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (och Majoras Mask för den delen) går alltid hem för mig! Varvas ~1 gång om året (numera de ”remastrade” versionerna på 3DS dock).

Magin är fortfarande kvar och till skillnad från en del åsikter tycker jag både grafik och kontroller håller klass (på sitt sätt)🙂

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://imgur.com/Hn9FJUT.jpg

Sonic 2 (Mega Drive) är ett sådant spel för mig. Det är fortfarande otroligt solitt, trots sina snart 30 år på nacken. Bland lite nyare spel tycker jag att BioShock Infinite (2013) fortfarande är fantastiskt och att Alan Wake (2010) håller överraskande bra. Däremot vet jag inte hur de kommer kännas 2030 eller 2040. Ett annat spel som är lika roligt i dag som för runt 20 år sedan är Samba de Amigo till Dreamcast. Ren galenskap och oförfalskad spelglädje.

Skulle säga att Sonic and Knuckles är det bästa av old-school Sonic spelen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Super Mario Bros 3.
Chrono Trigger.

Chrono Trigger tillhör allmänbildningen!
Måste se till att fixa så jag kan spela Chrono Cross.

Medlem

Guardian heros till Saturn/Xbox 360

Medlem

The legend of Zelda: A link to the past


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Guardian heros till Saturn/Xbox 360

Holy Crap! En människa utanför min bekantskapskrets som känner till och uppskattar Saturns bästa spel.

Du har så rätt Guardian Heroes är ett odödligt mästerverk som går hem i alla tider och väder.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Många SNES och Sega Mega Drive spel håller än idag, då jag anser att bit/sprite-grafik håller än idag. Samma med spel som t.ex. Worms 2 och liknande som körde tecknad stil.

3D spel som har åldrats väl skulle jag säga Zelda Wind Waker. Det spelet ser och känns verkligen inte ut som att det släpptes 19 år sen.

Medlem

RTCW och NOLF 1, odödliga klassiker <3

Inaktiv

Metal Gear serien var det länge sedan som jag körde igenom, men det är spel som jag kan spela om och om igen när jag känner för det och har tid för det.
The Legend of Zelda spelen är också spel som jag kan avnjuta då och då som jag aldrig tröttnar på.

Men annars så tycker jag att The Elder Scrolls spelen Oblivion och Skyrim är spel som jag kan återvända till och många gånger, om jag undersöker terräng med mera så kan jag hitta något nytt som jag inte kände till innan. Något som för mig gör att dessa spelen aldrig blir för gamla och man kan återvända till dem om och om igen.

Medlem
Skrivet av korvmos:

The legend of Zelda: A link to the past

Lätt!

Medlem

Finns många spel som håller än idag.

NES - Zelda-spelen.
SNES - Zelda - A Link to the past, Secret of mana och Donkey Kong country-spelen.
Amiga, Sid Meier's Pirates!, Crystal Dragon och Pinball Dreams osv.
PC - Diablo, Diablo 2, Baldur's Gate-spelen, HoMM-serien och Might & Magic VI - the mandate of heaven.

Fin lista jag själv spelar än idag


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Miindz:

Både Max Payne 1 och 2 håller ypperligt hög klass fortfarande, trots sina 20 år ute för 1:an.
Sällan så pass gamla spel lirar bra på en modern dator, men dessa gör det fortfarande grymt!

håller med, nyskapande och välskrivet, ett action aväntyr man inte glömmer i första taget.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

StarCraft, yes! Inte den remastrade. Grynigheten och kornigheten i originalet är awesome.

Geeks Gaming

Heroes of might and magic 3
System shock 2
Homeworld (hela serien)
Fallout 1,2,3 och nv.

Dessa är det första jag installerar på datorn.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

I stort sett alla spel som inte är "3D-spel när 3D var nytt" håller bra trots förändrade prestanda- och grafiska förväntningar. Dock, två spel som var bra i 3D även när det var "nytt" var GoldenEye och Perfect Dark.

T.ex. ett spel som det bara är bra att det är "dålig" grafik i, är första Worms. De nyare, bulligare iterationerna känns mycket oskarpare, otydligare och sämre.

Menar du att Goldeneye och Perfect Dark har åldrats väl?

Jag håller inte med. N64:ans luddiga grafik tar död på många spel och spelen är riktigt svårtstyrda i dagsläget eftersom man numera styr FPS på ett annat sätt. På PD och Goldeneye tittar man upp och ner med N64-kontrollens råkonstiga gula styrkors.

Jag önskar att fler spel från eran PS1/N64 hade åldrats bättre men som du skriver har tidig 3D åldrats dåligt. Snes spelen har dock åldrats riktigt bra.

Punch Out (NES) och Super punch Out (Snes) håller kanon. Mario behöver man knappt nämna. Alla huvudtitlar i serien är fortfarande värda att spela i min mening.

Skriv svar