7,8 miljoner Playstation 5:or skeppade sen premiären

Robot
7,8 miljoner Playstation 5:or skeppade sen premiären

Säljer snabbare än Playstation 4.

#playstation-5


Medlem

Man kan ju undra hur många de hade sålt om det funnits obegränsat antal att få tag i... Eller är det torkan som just fått folk att panik köpa?

Dex
Medlem

Hade varit väldigt intressant och se försäljnings siffror om det inte hade varit komponent brist. Verkar ju sälja som galet.

Dock så vill väl folk ha saker ännu mer när det är svårt att få tag i det. Så svårt och säga om det hade sålt så himla mycket mer även om det inte hade varit komponent brist

Men vi får ju aldrig veta så vet inte varför jag drog upp det egentligen....

Skrivet av B-itta:

Man kan ju undra hur många de hade sålt om det fanns obegränsat antal att få tag i... Eller är det torkan som just fått folk att panik köpa?

Haha precis min tanke också.

Medlem
Skrivet av Dex:

Haha precis min tanke också.

Det är ju intressant hur människan funkar. Så fort det är något limiterat eller svårt att få tag i så dras vi med. Jag kan erkänna att jag inte tänkt köpa PS5 förrän större spel som Horizon eller nästa God of War släppts. Men jag måste ha påverkats av det hela då jag nu är en lycklig ägare av en...

Redaktör
Skrivet av B-itta:

Man kan ju undra hur många de hade sålt om det fanns obegränsat antal att få tag i... Eller är det torkan som just fått folk att panik köpa?

Playstation har ju jätteflyt efter PS4:an. Det märks bland mina ungars klasskompisar: när de lekt här hemma efter skolan har PS5:an varit intressant, inte de andra konsolerna. Samtidigt är det ofta brist på konsoler den första tiden efter release, jag vill minnas att det var likadant med PS4:an.


signatur
Medlem

Personligen så köper jag en konsol när det finns ett spel jag vill spela, jag köper inte en konsol för att sedan hoppas att det släpps något jag vill spela. Det räcker oftast med ett spel för att jag skall köpa en Konsol. Wii U och Xenoblade Chronicles X är ett sådant exempel. Det slutar således oftast med att jag köper få konsoler dag ett.

Kanske dags att köpa PS5 snart dock för att köra tales of arise i lite högre FPS. Om de finns att få tag i

Medlem

Grattis Playstation.
Det känns som playstation 5 kommer bli en av deras bästa konsoler.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hämtade precis min! Måste först jobba klart och sen städa undan så man får plats med den dock...

It's not a lake, it's an ocean

En följd av framgångarna med PS4, skulle jag säga. De har alltså slagit rekord i hur många spel som har sålts till en konsol - det har nu sålts fler spel till PS4 än till PS2, vilket är galet imponerande. Framgång föder förstås inte sig själv, men Sony hade behövt göra rejäla snedsteg för att tappa momentum efter PS4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Imponerande! Man kan bara sia om hur mycket den kommer sälja men det börjar helt klart bra. Är tyvärr rädd för att bristen på dem kommer pågå längre än vad man kanske tror när det är sånt kaos som det är på marknaden.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Jag var på jakt i ca 3 v tills jag fick mitt ex från cdon🤤 och anledning att jag ville ha en är enbart för ff7 intergrade+dlc

Medlem

Måste säga att denna generation känns betydligt mer som ett tekniskt lyft jämfört med förra - oavsett PS eller Xbox. Har inte testat Xbox men hört alla lovord så jag tror oavsett märke så är ett köp en klar rekommendation tack vare också bakåtkompatibiliteten. Jag har egentligen bara lirat PS4 spel på min PS5 men njuter i fulla drag

Medlem

Nice, ifall detta håller i sig så kanske vi får fler exklusiva next gen(nu gen? ☺) spel snart.
Frågan är var gränsen går för att utvecklare ska fimpa stödet för PS4.

RaC ser ju lovande ut i alla fall, synd att Horizon och GoW inte blir exklusiva.

Ingen liten siffra det, grymt fint att det säljer bra.
Nu e det bara att hoppas att folket som väntar på sina konsoler börja få dom mer å mer frekvent


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

ZF
Medlem
Skrivet av B-itta:

Man kan ju undra hur många de hade sålt om det funnits obegränsat antal att få tag i... Eller är det torkan som just fått folk att panik köpa?

Coronan har nog inte en obetydlig del också.

Sen har det har ju även varit en mindre skitstorm av incidenter som byggt upp till detta. De tidigare översvämningar och bränder i fabriker har säkert fortfarande följdverkan då det blivit ett lagg i hela tillverkningsprocessen.

Skrivet av Ruffles:

En följd av framgångarna med PS4, skulle jag säga. De har alltså slagit rekord i hur många spel som har sålts till en konsol - det har nu sålts fler spel till PS4 än till PS2, vilket är galet imponerande. Framgång föder förstås inte sig själv, men Sony hade behövt göra rejäla snedsteg för att tappa momentum efter PS4.

PS2 hade inte riktigt samma möjligheter att sälja indiespel för småpengar bara. Så det blir allt lite glädjekalkyler av att jämföra senare maskiner med den.

Medlem

Kul. Och hur många har sålts vidare av scalpers?

Medlem

Jag är mer intresserad av vad dragnings krafter varit hos köpare förutom fanboism för att betta i bland dubbla priset.
För mig har PS5 inte varit intressant för de finns inget exklusivt spel som jag vill ha.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Grattis Playstation.
Det känns som playstation 5 kommer bli en av deras bästa konsoler.

PS5 handkontroll är definitivt den bästa handkontrollen som någonsin gjorts till konsol.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av feistin:

Måste säga att denna generation känns betydligt mer som ett tekniskt lyft jämfört med förra - oavsett PS eller Xbox. Har inte testat Xbox men hört alla lovord så jag tror oavsett märke så är ett köp en klar rekommendation tack vare också bakåtkompatibiliteten. Jag har egentligen bara lirat PS4 spel på min PS5 men njuter i fulla drag

Ja hitils känns det som en riktigt skutt uppåt.
Både Xbox och PS5 verkar betydligt kraftfullare än sin föregångare till skillnad vad man tyckte förra generationens hopp var.
Precis samma på datorkomponentsidan känns det som.
Där man med nuvarande generation såg ett flera tusen kr billigare kort prestera bättre än förra generationens topp-kort.
Tyvärr har ju världsläget gjort att priserna och tillgången spårat ut men som sagt, hade det bara funnits tillgängliga så är det imponerande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

SSD är den stora grejen med denna generation, konsolerna får en helt annan fart. Samma effekt som när datorer tog/tar samma steg, det gör enorm skillnad. Givetvis bidrar snabbare CPU och annat också. För ett gäng år sen bytte jag till SSD i min trötta gamla Macbook från 2008, det blev verkligen som en helt ny dator.


signatur
Medlem
Skrivet av feistin:

Måste säga att denna generation känns betydligt mer som ett tekniskt lyft jämfört med förra - oavsett PS eller Xbox. Har inte testat Xbox men hört alla lovord så jag tror oavsett märke så är ett köp en klar rekommendation tack vare också bakåtkompatibiliteten. Jag har egentligen bara lirat PS4 spel på min PS5 men njuter i fulla drag

Skrivet av Molotov:

Ja hitils känns det som en riktigt skutt uppåt.
Både Xbox och PS5 verkar betydligt kraftfullare än sin föregångare till skillnad vad man tyckte förra generationens hopp var.
Precis samma på datorkomponentsidan känns det som.
Där man med nuvarande generation såg ett flera tusen kr billigare kort prestera bättre än förra generationens topp-kort.
Tyvärr har ju världsläget gjort att priserna och tillgången spårat ut men som sagt, hade det bara funnits tillgängliga så är det imponerande.

Just nu så känns det i alla fall som ett mer spännande steg framåt, en stor del av det hela är nog att de inte sparade in på processorn lika mycket och att lagringsenheten ger ett flyt som får systemet att kännas snabbt och smidigt.

Men priset steg också med 50%, men är klart värt det för egen del och väldigt många verkar ändå okey med det än så länge.
Den extra prispressade prestandan man får ger ju ändå bra valuta för pengarna.
Sen utöver det så låg det väldigt bra i tiden med AMD och deras arkitekturer.
Väldigt glad över att vi fick SSD denna generationen även fast att det är dyrt, storleken på lagringen är ändå rätt okey samtidigt som jag tror att priset inte kommer vara ett lika stort problem en bit in i generationen, nyttan kommer dock vara enorm hela generationen.

Jag förbereder mig dock på att God of war och Horizon inte kommer vara lika imponerande, eftersom att de ska fungera på PS4 som sagt.

Medlem
Skrivet av Kris:

PS5 handkontroll är definitivt den bästa handkontrollen som någonsin gjorts till konsol.

Utan tvekan. Den är grym och lägger till ytterligare ett lager av nöje för mig. Nu hoppas jag multiplatforms utvecklare kommer nyttja den iaf någorlunda framöver med nyare spel o så (ex i RE 8 som kommer strax) och då vet jag vilken plattform jag kommer köra spelen på iaf.
Dualsensen är den här generationens vinnare. 4k, ray tracing o SSD i all ära. Det ger fint ögongodis men handkontrollen.
Jösses, den slår en homerun.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

"Eftersom konsolerna varit konstant slut kan vi antat de allra flesta av dem faktiskt också sålts, inte skeppats till butik för att stå där och samla *dam*."

Som en annan heheh... Jo inte har man problem med fruntimre. Dom dras till en som en playstation.

1
Skriv svar