Bara 3 % av branschen tycker Steams 30 % av intäkterna är försvarbart

Robot
Bara 3 % av branschen tycker Steams 30 % av intäkterna är försvarbart

Enligt enkät. Rösta – hur mycket tycker du är rimligt?

#android, #epic-games-store, #gdc, #gog, #ios, #steam


Medlem

Skulle vara intresserat att veta vad pengarna går till. Det är klart det kostar lite med serverhallar och att vidareutveckla butik osv. Men 30% känns inte rimligt. Rent spontant känns det som att 3-5% borde räcka för att täcka driftkostnader för en digital butik i den storleksordningen som steam men kanske har jag fel.

Medlem

10% tycker jag är mer än nog, dom gör ju ingenting utom att håva in miljarder


signatur

//monster

Medlem

Med tanke på att vi inte vet hur lite/mycket utav dem 30% faktiskt räknas som vinst efter utgifter så är det konstigt att fråga konsumenterna om 30% är orimligt eller inte.

Såklart vill man om man har publiserat ett spel att 100% av intäkterna ska gå tillbaka till sig själv, allt annat över det kan anses orimligt då det är subjektivt.

Medlem

Jag tycker att 10 % känns rimligt som basnivå, spontant. Kanske att utvecklare fick lägga på någon procentenhet om de vill få tillgång till Workshopen eller dylikt. Alltså kan det landa runt 10 - 15 % beroende på vilka opt-ins utvecklarna väljer.

Nämnvärt är ju att momsen på 25 % oavsett är i ungefärlig paritet med Steams nuvarande avgift, kan man räkna på hur många serverhallar och nya features vi får för de intäkterna?

Medlem

Valve tjänar nog helt sjukt mycket pengar på steam, det kan aldrig i närheten kosta så mycket att driva steam som de får in.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Spontant säger jag 10-15 % är ok.

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

10% tycker jag är mer än nog, dom gör ju ingenting utom att håva in miljarder

Ähum. Lite grann kostar det nog allt att driva Steam.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ähum. Lite grann kostar det nog allt att driva Steam.

Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)

Medlem

Så länge vi inte vet hur mycket Valve omsätter varje år och hur mycket som går till vinst så är det svårt att ta ställning till huruvida 30% är rimligt eller inte. De har ett sjukt stort spelbibliotek, många kunder och hostar spelservrar i många delar av världen. Känns som att 15-20% ändå är rimligt, och att det sedan sänks ju mer spelet säljs. 10-15% brukar ses som standard inom retail, och då har man inga dyra serverkostnader att täcka. Sen om det nu är så många i branschen som är så missnöjda med Valves prissättning, varför inte gå över till Epic om det nu är så mycket bättre där? Något måste ju Valve erbjuda som inte Epic har, och erbjuder ett företag något som ingen annan kan så brukar det resultera i ett högre pris.

Skrivet av AHTF:

Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)

Visst e det.. och allt detta för att för en person på Epic sa att det e för högt och utan att själv visa några siffror om det, man kan ju undra hur mycket det hade dividerats om han aldrig hade sagt nåt om det..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent

Svårt att säga, även om jag givetvis är för att en så stor del av kakan som möjligt ska gå till utvecklarna. Man får tänka på att man inte bara betalar för själva funktionerna hos den plattform man släpper spelet på, utan även plattformens potentiella räckvidd.

Ska två plattformar med identisk funktionalitet ta lika stor del av kakan om den ena plattformens etablerade kundbas är 100 000 användare och den andra 10 miljoner användare?

Det är som sagt en svår fråga, men jag tror inte att Valve skulle börja gå på knäna om de sänkte sin andel, och det skulle nog vara bra för marknaden.

Medlem

Ganska värdelös undersökning, det är som att fråga anställda om dom är nöjd med sin lön. Vem vill inte ha mer pengar?

Redaktör
Skrivet av AHTF:

Fascinerad att så många ändå är villiga att välja en summa. Jag har verkligen ingen aning om vad Valve har för kostnader för steam. Jag orkar inte heller gräva fram en årsredovisning och analysera denna för att besvara enkäten .:)

Samma här, jag har ingen aning om vad som är rimligt. Som köpare tycker jag det rimliga ligger i hur mycket jag måste betala och vad jag får för pengarna. Steam-spel har alltid fått kritik för att de inte är billigare till ordinarie pris än fysiska spel, men de erbjuder ju en produkt med massa mervärde: tillgång direkt och överallt, snabb nedladdning, massa kringfuktioner och extremt stor räckvidd. Valve erbjuder en så bra produkt att många av oss är (eller har varit) beredda att betala lite mer än lägsta möjliga pris. Jag tycker de har en svinbra tjänst. Men om de är värda 30 procent av utvecklarens intäkter vet jag inte. Fast ryggmärgen säger "nej, det är för mycket".


signatur
Medlem

Nu är det ju inte 30% på allt heller, det sjunker ju om du säljer mer. Men det kunde helt klart varit mer dynamiskt det där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem

Nu jämför du äpplen med asfalt.


signatur

I drank what?

Medlem

Som många redan påpekat, vi har egentligen ingen aning om vad de har för omkostnader för att hålla plattformen igång och fortsätta utveckla den. Jag tycker absolut att 30% är i överkant och att utvecklarna borde få lite mer. 20% till Valve tycker jag personligen känns som en ganska rimlig summa.

Redaktör
Skrivet av Rakoon:

Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem

Då får de allt köra hem maten åt mig, krydda den vid behov och fixa vänner jag kan äta den med.


signatur
Medlem

30% är väldigt mycket, dom borde sänka helt klart.

Medlem

Om man då säger att livsmedelsgrossister ligger på 5-10% så låter 30% väldigt högt med tanke på att det finns bara digitala lager och allt levereras via nätet.
Steam hugger alltså en stor del av kakan av våra och speltillverkarnas pengar på ett sätt som kan ifrågasättas,själv använder jag Epics site numera om det inte finns tillverkarnas egna sidor att tillgå.
Jag surfar och kollar om spelen är värda mina slantar så jag behöver inte STEAM.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tänk om typ paypal och kreditkort osv tog 30% avgift för använda deras betalsystem

Paypal tar avgift så jag vet inte vad du vill komma med detta. Inte 30% men dock ändå avgift.

OT: Så tycker jag att dom borde sänka till 10--15%


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Som utvecklare som vill lägga ut något på Steam så förstår jag att de 2021 inte vill betala för alla olika tjänster som Steam tillhandahåller. Steam borde bryta ut sin store, och ha sina andra tjänster i en annan app.


signatur

IDKFA

Medlem

Får nog avstå röst den här gången. Jag har verkligen ingen aning om vad som är rimligt, jag bara spelar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jobbar inte i den branchen så vet inte vad en vettig siffra är mer än 30% känns lite saftigt nått ska dom ju ha så klart eftersom dom har viss infrastructure dom erbjuder till spelutvecklare


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att 19% av dom som svarat på enkäten på GDC tycker 5% eller lägre är en rimlig summa visar ganska tydligt att dom inte har någon aning om vad det kostar att driva en onlinebutik. Speciellt inte när EGS på sina 12% går back redan som det är för att vinna marknadsandelar. Man får väl hoppas att alla dom publicerar sina spel på itch io där dom kan välja själva hur mycket pengar som går till butiken, annars har dom det jobbigt med en hel branch som tar mer än dom tycker är rimligt.
Alternativt sälja genererade steamkeys på sin egen hemsida för 100% vinst, men det kräver ju att folk är intresserade att köpa spel på det sättet och inte via steambutiken.

Gammal artikel men tror inte sifforna ändrats så mycket på revenue splits sen dess.
https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Att 19% av dom som svarat på enkäten på GDC tycker 5% eller lägre är en rimlig summa visar ganska tydligt att dom inte har någon aning om vad det kostar att driva en onlinebutik. Speciellt inte när EGS på sina 12% går back redan som det är för att vinna marknadsandelar. Man får väl hoppas att alla dom publicerar sina spel på itch io där dom kan välja själva hur mycket pengar som går till butiken, annars har dom det jobbigt med en hel branch som tar mer än dom tycker är rimligt.
Alternativt sälja genererade steamkeys på sin egen hemsida för 100% vinst, men det kräver ju att folk är intresserade att köpa spel på det sättet och inte via steambutiken.

Gammal artikel men tror inte sifforna ändrats så mycket på revenue splits sen dess.
https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...

Nu är det ju inte pga sina 12% som epic går back på, det är att de köper upp rättigheter, ger bort gratis spel samt deras "minimum guantees" program

Medlem

Vad får man för sina 30%?
El kostar, lokaler personal osv
Sen tycker jag det är bra att Steam är dyrare en andra butiker så inte blir så stort monopol.

Sen när det kommer till jämförelse till Paypal,Visa,Klarna så handlar det om att dom är snabba på dra pengar men tar ett par dagar innan man får betalt så dom får rätt bra ränta på pengarna under dom dagarna.

Medlem
Skrivet av snubben:

Nu är det ju inte pga sina 12% som epic går back på, det är att de köper upp rättigheter, ger bort gratis spel samt deras "minimum guantees" program

Om dom behöver köpa upp exklusiva rättigheter och ge bort spel för att locka folk till butiken så ingår det i deras omsättningskostnader. Det finns inget som garanterar att när dom väl slutar med detta att folk kommer fortsätta köpa saker i deras butik. Med det sagt så stämmer det att deras 12% inte täcker kostnaderna för att driva deras butik i dagsläget.
Givetvis är inte deras plan att gå plus i dagsläget för dom tar intäkter från annat håll i förhoppning om vinster senare.

Ambassadör
Xbox

Lägligt att Microsoft nu sänker sin andel till 12% för Windows store

https://www.theverge.com/2021/4/29/22409285/microsoft-store-c...


signatur

Jump in.

123
Skriv svar