Spel som håller än idag

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Holy Crap! En människa utanför min bekantskapskrets som känner till och uppskattar Saturns bästa spel.

Du har så rätt Guardian Heroes är ett odödligt mästerverk som går hem i alla tider och väder.

Verkligen hade viljat spela det sen 1995 men insåg för två år sedan att det gick att köpa till Xbox 360 och är bakåtkompatibilit med Xbox One/series X

Medlem

Def Jam: Fight For NY är fortfarande jätte bra

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Har försökt mig på olika FF-spel igenom åren men fastnar bara inte för dem. Gillar ”konceptet” och vill gilla att spela dom men kommer inte riktigt in i dem. Lite samma sak med Kingdom Hearts, testade första förra året när det släppets till Xbox. Men fastnade på ön i början. Spelmekaniken kändes lite föråldrad, vilket i och för sig inte är så konstigt. Man kanske ska börja med 3:an.

Alltså grejen är med Kingdom Hearts att Nomura måste varit påtånd på både koks och LSD när han skapa spelet för storyn är helt bananas. Jag älskar det för jag tycker det är så fascinerande och bisarrt att dessa spel ens existerar. Tänk dig att du springer runt som en anime karaktär med Kalle och Långben och helt plötsligt stöter du på Jack Sparrow eller Tron för de är Disney karaktärer och båda är med i serien, liksom WTF! Men tro mig börjar du med 3an, du kommer fatta 0! Inget kommer vara logiskt. Det kommer bara vara en feberdröm till spel. Det är väldigt många och långa cutscenes och extremt mycket references till alla tidigare spel inklusive spinoff spelen. Ettan är skitseg i början jag håller med, du måste nästan orka investera 2-3 timmar av skitseg intro tills det verkligen börjar, många JRPGs är så. Bryr du dig inte alls om story så är inte KH ett spel värt att investera sig i.

Gillar du inte ettan eller något FF så kommer du inte gilla KH3. Du kanske kommer gilla estetiken för 3an är ett väldigt vackert spel och om du är ett Disney fan så kan du uppskatta det men du kommer förmodligen bara få huvudvärk av storyn. Liksom det räcker inte ens att spela trilogin för att fatta man måste köra spinoffsen för det är extremt story baserat. KH är lite av ett all-in typ av spel. Gillar du inte FF eller första KH då kommer du till 99% inte gilla KH3. KH serien är ett Final Fantasy som utspelar sig i ett universum där Disney karaktärer finns. Många Final Fantasy karaktärer har cameos i serien.

Som sagt det är inte för alla. Jag älskar galenskapen som är den här serien. Och det finns många fina och mysig moment. De gör ett väldigt bra jobb med Kalle och Långben och de är förmodligen de två bästa karaktärerna i spelen. Långben är en riktig fadersfigur och jag är en som växt upp utan en pappa så sättet de byggt hans karaktär på berörde mig starkt. Slutet på KH2 var också extremt vackert gjort och fick mig ärligt att fälla en tår vilket är väldigt sällsynt för mig i spel. Haha ska inte bli FÖR sentimental nu

https://www.youtube.com/watch?v=d-ae06Z1NcM - Den här är också ganska rolig.

Hoppas det är OK att jag baxa 80% av det här kommentarsfältet men vill bara förklara exakt vad för typ av spel det är. Hade det inte varit för pandemin hade jag aldrig lyckats ta mig in i skiten men nu är jag nästan klar med ALLT och det har tagit över runt 200 timmar...... Jag är dock extremt glad att jag nu kört de här spelen och jag vet att i framtiden kommer de ligga väldigt högt på nostalgi listan.

Medlem

Kingdom Hearts-serien är inte stökig eller svårbegriplig om man spelar/tittar alla spinoffs som Chain of Memories, 358/2 Days och Birth by Sleep. Skippar man någon del är det i princip kört, ja.

En av världens bästa spelserier trots besvikelsen i trean.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Mitt bidrag till tråden:
The Legend of Zelda: A Link to the Past.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent

Suikoden 1 och 2

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Menar du att Goldeneye och Perfect Dark har åldrats väl?

Jag håller inte med. N64:ans luddiga grafik tar död på många spel och spelen är riktigt svårtstyrda i dagsläget eftersom man numera styr FPS på ett annat sätt. På PD och Goldeneye tittar man upp och ner med N64-kontrollens råkonstiga gula styrkors.

Jag önskar att fler spel från eran PS1/N64 hade åldrats bättre men som du skriver har tidig 3D åldrats dåligt. Snes spelen har dock åldrats riktigt bra.

Punch Out (NES) och Super punch Out (Snes) håller kanon. Mario behöver man knappt nämna. Alla huvudtitlar i serien är fortfarande värda att spela i min mening.

Ja, jag tycker att de spelen har en sådan tydlighet i layouten, man ser omedelbart vad som är en fiendes kroppsdel som sticker ut nånstans, vad som är ett vapen som ligger på marken etc. Allt är som enligt "gyllene snittet" och kan borga för en stor innötning och inövning av rörelsemönster. Modernare spel är så uppsplittrade i synintrycken.

Medlem

Monkey Island 1 och 2 är alltid trevliga att spela igenom lite då och då.

Medlem

Spel med bra moddar brukar hålla länge. Så jag måste säga doom (Med brutal doom) och dawn of war (Med ultimate apocalypse) då dessa är spel man plockar fram ibland även idag.

Medlem

Kan rekommendera amanita designs spel som är handmålade och fungerar ypperligt idag. Machinarium är fortfarande perfekt spel att köra igenom en lördag eftermiddag 👍

Medlem

Chrono Trigger
Chrono Cross

Medlem

Spelar ofta Bad Company 2 när de nyare shooters blir för tråkiga så kan alltid Battlefield leverera en härlig upplevelse än idag.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Sen har vi ju Hugo.... skämt men för att ta något mer seriöst över de som redan är nämnda så säger jag SF2, MMX och Full Throttle

Medlem

DESPERADOS Och Commandos!

Medlem

Civilization 5.
Så fort jag sett en film eller serie om att dominera världen så startas Civ5 upp efteråt. Spelar aldrig Civ6 (fastnade aldrig) eller de tidigare. Att få starta med sin settler på okänd kontinent blir fasen aldrig gammalt!

Medlem
Skrivet av Dohman:

Kingdom Hearts-serien är inte stökig eller svårbegriplig om man spelar/tittar alla spinoffs som Chain of Memories, 358/2 Days och Birth by Sleep. Skippar man någon del är det i princip kört, ja.

En av världens bästa spelserier trots besvikelsen i trean.

Jag tycker att jag förstår serien bra men det är SPOILERS

extremt suddigt i serien vad poängen med "Keyblades" är och vad är "Kingdom Hearts" och du har ett "Heart" men ditt "Heart" är din själ men du har en själ också men i KH är själen något annat som de inte riktigt går in på och du kan bli en Heartless och en Nobody om du förlorar ditt heart eller har ett starkt heart och dödar du dem så återupplivas du och tydligen finns det Dark Keyblades men de är inte direkt ont utan bara en parallell version och bara Musse i hela serien som hittar ett och man sitter spel efter spel och väntar på att de ska förklara varför Musses keyblade ser ut som Soras vilket de gör i KH3 prequelen LOL så skiiiiitlång cliffhanger där och helt plötsligt har Axel ett Keyblade och varför i helvete ser Roxas och Ventus lika dana ut och varför är det så dåligt att Terra använder Dark men att Rikku gör det är inget problem även fastän Terra ska föreställa mycket starkare än Rikku. Sen har vi Xehanort, Xemnas, Ansem, Terranort och Xehanort X10 och hans moster.

Alla saker som jag nämner här förklaras ju ish men det uppstår ännu fler frågor och det är så jävla mycket saker som pågor.

Nu har jag inte spelat klart trean men jag är väldigt nära slutet. Jag har haft väldigt kul och är inte alls besviken. Jag tycker bara spelet har varit för enkelt för jag har lirat svåraste nivån och köttar allt. Det är det enda problemet för mig men fortfarande haft sjukt kul, tycker de gjort magier väldigt roliga. Men tyckte nog Birth By Sleep hade det bästa combat systemet. Sen får vi se kommer kanske hata slutet men meh resan har varit dunder så kommer nog inte bli allt för besviken.

Medlem

Transport Tycoon Deluxe (1995), numera genom OpenTTD (som sedan nyligen även finns på Steam) - håller fantastiskt väl imo.

Settlers 2 (1996) är ytterligare ett spel som faktiskt känns trevligt även om det börjar kännas lite begränsat.

Deus Ex (2000) med lite moddar är också fortfarande ett fantastiskt spel.

Personligen sällar jag mig däremot inte till skaran som lovordar Age of Empires 1 och 2 (inte ens remastered), pathfindingen och enhetsrörelser (speciellt i grupp) är för mig rent plågsamma med dagens mått mätta. Väldigt bra spel för sin tid, dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Förvånad att ingen nämnt WoW. Snart 17 år gammalt och inte bara fortfarande högst relevant utan, så vitt jag vet, toppen på tronen av alla MMO titlar.

Medlem
Skrivet av General White:

Förvånad att ingen nämnt WoW. Snart 17 år gammalt och inte bara fortfarande högst relevant utan, så vitt jag vet, toppen på tronen av alla MMO titlar.

Jodå, det finns med i tråden.

Skrivet av Dralle:

Civilization serien
World of Warcraft
Warcraft 3
Mass Effect serien
Baldurs Gate serien
Dungeon Keeper 1-2

Personligen vet jag inte om jag riktigt räknar med titlar som fortfarande aktivt utvecklas, det är "ganska" stor skillnad på WoW idag jämfört med vid sin release 2005 (EU).

Anser det vara viss skillnad mot att få äldre titlar att fungera smidigt på nyare plattformar, så som med ScummVM, DOSBox och OpenTTD. Eller för den del moddar till klassiska spel, trots att de i vissa fall utvecklats mycket senare än originalspelen.
Men visst, gränsen kan bli suddig i en del fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag tycker att jag förstår serien bra men det är SPOILERS

extremt suddigt i serien vad poängen med "Keyblades" är och vad är "Kingdom Hearts" och du har ett "Heart" men ditt "Heart" är din själ men du har en själ också men i KH är själen något annat som de inte riktigt går in på och du kan bli en Heartless och en Nobody om du förlorar ditt heart eller har ett starkt heart och dödar du dem så återupplivas du och tydligen finns det Dark Keyblades men de är inte direkt ont utan bara en parallell version och bara Musse i hela serien som hittar ett och man sitter spel efter spel och väntar på att de ska förklara varför Musses keyblade ser ut som Soras vilket de gör i KH3 prequelen LOL så skiiiiitlång cliffhanger där och helt plötsligt har Axel ett Keyblade och varför i helvete ser Roxas och Ventus lika dana ut och varför är det så dåligt att Terra använder Dark men att Rikku gör det är inget problem även fastän Terra ska föreställa mycket starkare än Rikku. Sen har vi Xehanort, Xemnas, Ansem, Terranort och Xehanort X10 och hans moster.

Alla saker som jag nämner här förklaras ju ish men det uppstår ännu fler frågor och det är så jävla mycket saker som pågor.

Nu har jag inte spelat klart trean men jag är väldigt nära slutet. Jag har haft väldigt kul och är inte alls besviken. Jag tycker bara spelet har varit för enkelt för jag har lirat svåraste nivån och köttar allt. Det är det enda problemet för mig men fortfarande haft sjukt kul, tycker de gjort magier väldigt roliga. Men tyckte nog Birth By Sleep hade det bästa combat systemet. Sen får vi se kommer kanske hata slutet men meh resan har varit dunder så kommer nog inte bli allt för besviken.

Japp, sen får vi inte glömma hur väldokumenterade journalerna i spelen är. Jag lusläste allt, förutom kanske texterna om själva Heartless-monstren. Jag gissar att många inte pallar läsa dessa, och då kan jag tänka mig att det brister.

Håller med om svårighetsgraden, åh så jävla bitter jag var över hur de gjorde spelet väldigt anpassat för småbarn. Körde också på svårast, tror inte jag dog en enda gång mot någon boss. De släppte sedan ett DLC med old school-svåra bossar men det har jag inte pallat köra, var (och är) rätt less på Kingdom Hearts efter att ha tittat/spelat ut alla övriga delar.

Angående Keyblades:

Har du inte spelat Birth by Sleep? Tycker att det visar och förklarar tydligt om Keyblades härkomst. https://kingdomhearts.fandom.com/wiki/Keyblade_War


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv

Funkar: Super Mario Bros.
Funkar inte: CS:GO - Känns lika daterat som dinosaurieskit.

Medlem

Tycker Pinball Dreams och Pinball Fantasies till Amiga håller otroligt hög klass än idag. Finns inga bättre flipperspel vad jag vet...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tycker Pinball Dreams och Pinball Fantasies till Amiga håller otroligt hög klass än idag. Finns inga bättre flipperspel vad jag vet...

För att inte tala om musiken... Olof Gustafsson gjorde ett jäkla fint jobb, soundtracks värda att lyssna på än idag.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

För att inte tala om musiken... Olof Gustafsson gjorde ett jäkla fint jobb, soundtracks värda att lyssna på än idag.

Roligt att jag fortfarande minns den där musiken som EXTREMT hög. Vi hade det på vår gamla Pentium 60 när jag var barn och det var ett av spelen man behövde starta via DOS och då var volymen alltid flera gånger så hög som när man körde windows-spel (antar att windowsvolymen var nerdragen, men sånt förstod jag inte då).
Detta glömde man såklart alltid så varje gång man skulle spela Pinball Fantasies fick man i panik krypa in bakom datorn för att vrida på volymratten som såklart satt där bak och inte på något ställe man enkelt kommer åt. Aah.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Roligt att jag fortfarande minns den där musiken som EXTREMT hög. Vi hade det på vår gamla Pentium 60 när jag var barn och det var ett av spelen man behövde starta via DOS och då var volymen alltid flera gånger så hög som när man körde windows-spel (antar att windowsvolymen var nerdragen, men sånt förstod jag inte då).
Detta glömde man såklart alltid så varje gång man skulle spela Pinball Fantasies fick man i panik krypa in bakom datorn för att vrida på volymratten som såklart satt där bak och inte på något ställe man enkelt kommer åt. Aah.

Jag vill också minnas att defaultvolymen var ganska hög på DOS-versionen, jag och mamma spelade sönder det på vår 486:a hemma. ^^ Hade dock turen att ha högtalare med volymkontroll, så jag tänkte nog inte jättemycket mer på det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Metal Gear Solid 2
Toejam & Earl
Broken Sword: Shadow of the Templars
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Grim Fandango
Silent Hill 2
Half-Life
The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Medlem

Ingen som nämnt X-Com: UFO Defense & X-Com Terror from the deep som båda är tekniska mästerverk och som fungerar lika bra att spela i dag!

Doom 1 & 2 har ju ZDoom med musstöd och då fungerar ju de också utmärkt.

TES IV Oblivion fungerar ju också bra trots sina 15år.. med sina moddar.

Quake, originalet är ju också helt fantastisk och fullt spelbart i dag trots 25år gammalt!

Dark Messiah of Might & Magic, snart 15 år gammalt och fortfarande tämligen unikt i sin gameplay!

The Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay är en klassiker som i likhet med Dark Messiah har egen gameplay och vars grafik var före sin tid.

Lands of Lore Throne of Chaos är en tidlös äventyrsklassiker som med riktigt bra gameplay och charm måste spelas med jämna mellanrum.

Knights of the Old Republic 1 & 2, Starwars klassiker och med bra story och grafik som duger än i dag.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Super Mario 64 är fortfarande en störtskön plattformare som håller bra idag.

Hear, hear!

Medlem

Tomb Raider
Silent Hill
Resident Evil 1-3
Quake
Worms Armageddon
Metal Gear Solid
Ape Escape
Legacy of Kain: Soul Reaver
Tombi
Spyro the Dragon
Oddworld: Abe's Oddysee
Shenmue
The Nomad Soul

Skriv svar