Europa Universalis IV-expansion "belönas" med extremt låga Steam-betyg

Robot
Europa Universalis IV-expansion "belönas" med extremt låga Steam-betyg

Buggar och högt pris går inte hem hos köparna.

#europa-universalis-iv


Ett sätt av Paradox och rädda deras kvartal misstänker jag men bättre kvalitet kan de, men de är ju inte kända direkt för buggfria spel


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Vad får man för 200kr? Det vill jag veta. Får man mycket förstår jag inte klagomålet.

Medlem

Att släppa spel/DLCs som uppenbarligen aldrig speltestats för 5 öre verkar bli vanligare och vanligare i dag. Och det finns inget som gör mig mer förbannad. Det är ungefär som att gå och köpa en ny bil, men ingen har märkt att bilen stannar var 5:e meter och att den saknar både ratt och hjul. På nått jäkla mystiskt vis har ingen lagt märke till det, trots att man har jobbat med bilen i två år, och ändå finns den där ute på marknaden, till fullt pris.

Kontot avslutas
Skrivet av Mortac:

Att släppa spel/DLCs som uppenbarligen aldrig speltestats för 5 öre verkar bli vanligare och vanligare i dag. Och det finns inget som gör mig mer förbannad. Det är ungefär som att gå och köpa en ny bil, men ingen har märkt att bilen stannar var 5:e meter och att den saknar både ratt och hjul. På nått jäkla mystiskt vis har ingen lagt märke till det, trots att man har jobbat med bilen i två år, och ändå finns den där ute på marknaden, till fullt pris.

Att kunna patcha och uppgradera sina spel gör nog många spelutvecklare mer ”lata.”
Förr var ett spel tvunget till största del att vara fel fritt, ibland hände det dock att en jobbig bug kom med i spelet men det var någonting som man försökte till största del att undvika.

Idag när de flesta har internet och spel kan köras mer eller mindre från hårddisken så är det nog inte lika stor prio att ett spel måste vara helt bugg fritt eftersom man kan fixa det senare i en uppdatering.

Det betyder (tror jag) att om 20 till 30 år kommer många spel från idag vara i stort sett ospelbara när det inte längre går att uppdatera dem.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Senaste patchen (3.x) till Stellaris har också blivit ganska hårt sågad (de flesta recensionerna handlar om patchförändringar), det känns som att Paradox har lite av en svacka atm.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Paradox är ju Paradox, det har väl alltid varit lite så här? Sällan man ser saker med så långa betyg dock... =D Det slår XIII Remake =D=D=D=D==DDDDD


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Senaste patchen (3.x) till Stellaris har också blivit ganska hårt sågad (de flesta recensionerna handlar om patchförändringar), det känns som att Paradox har lite av en svacka atm.

Yep. Såg att det ligger en beta branch ute som fixar pop growth nu dock, så kanske löser sig.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Yep. Såg att det ligger en beta branch ute som fixar pop growth nu dock, så kanske löser sig.

Såg en notis om det också, tänkte pröva sedan när moddarna hunnit i kapp patcharna.
Vansinnigt vad trögt mid-/endgame är sedan 3.x, är ju helt meningslöst att skapa fler sektorer än 1-2, när varje pop tar flera decennier att växa fram till slut. Även med så gott som samtliga growth-buffs (gene clinic, fertile trait, osv.) som går att slänga på.

Känner dock inte riktigt för att betatesta åt Paradox, inte minst när de inte fixar bättre släpp än så här. De borde kunna bättre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Paradox är ju Paradox, det har väl alltid varit lite så här?

Nja, Paradox har förändrats mycket sedan Svea Rikes tid. Det var väldigt annorlunda fram till CK2/EU4. De problem de har nu är något som har vuxit fram de senaste åren efter att företaget riktade in sig på spel med långvarig livstid med regelbundna DLCer.

De modernare paradoxspelen, eu4, HoI4, stellaris, CK2 (och säkert snart också CK3) var fullt dugliga/kompletta spel vid release, men blev snabbt dåligt sammansatta kompotter av DLC-features som sällan har vart helt igenomtänkta och aldrig passar in riktigt bra i det som redan finns i spelet.
EU4 framför allt är ett dåligt ihopsytt lapptäcke som har sytts under en lång tid av många utvecklare under varierande ledarskap som har haft väldigt olika idéer om vad spelet ska gå i för riktning.
Jag tycker fortfarande om EU4, det är ett av mina alltime favoritspel. Men IMO så var nog spelet som bäst efter den stora overhaulen Wiz gjorde innan han lämnade EU4 för stellaris, (två/tre expansioner in tror jag det var), sedan har det bara gått utför, sakta i början med fort på slutet.
Det är förvisso trevligt med ny content, det lockar alltid tillbaka mig. Men på sistone önskar jag egentligen att kunde finputsa allt de lagt till under årets gång spelet, fixa allt som är obalanserat och trasigt, avsluta utvecklingen för att leverera en "final-edition" (jag betalar gärna för det). istället för att pilla dit nya features som bara ställer till strul medans allt som är trasigt fortsätter skava och irritera.

Förut så kändes Paradox som en utvecklare som var passionerade över att göra spel, och var ett företag som tjänade pengar för att fortsätta kunna spel. Numera känns Paradox som ännu ett företag i mängden som gör spel för att tjäna pengar för sina ägare.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Att kunna patcha och uppgradera sina spel gör nog många spelutvecklare mer ”lata.”
Förr var ett spel tvunget till största del att vara fel fritt, ibland hände det dock att en jobbig bug kom med i spelet men det var någonting som man försökte till största del att undvika.

Idag när de flesta har internet och spel kan köras mer eller mindre från hårddisken så är det nog inte lika stor prio att ett spel måste vara helt bugg fritt eftersom man kan fixa det senare i en uppdatering.

Det betyder (tror jag) att om 20 till 30 år kommer många spel från idag vara i stort sett ospelbara när det inte längre går att uppdatera dem.

Tror inte att det gör utvecklare lata. Spel är extremt mycket mer komplext idag än då.

Däremot gör det utgivare hetsiga och det leder till Cyberpunk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

RHK
Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror inte att det gör utvecklare lata. Spel är extremt mycket mer komplext idag än då.

Däremot gör det utgivare hetsiga och det leder till Cyberpunk.

Instämmer helt.

För att ge lite perspektiv. Quake är cirka 300.000 rader kod (https://github.com/id-Software/Quake) och Assassin's Creed Unity är enligt wikipedia cirka 20miljoner rader.

En ensam grym programmerare klarar att hålla koll på en kodbas ensam med 300.000 rader kod men 20 miljoner då är det större team som gäller. Så snart system blir så stora att ingen har koll på allt så ökar det komplexiteten något enormt.

Kontot avslutas
Skrivet av Freakon:

Tror inte att det gör utvecklare lata. Spel är extremt mycket mer komplext idag än då.

Däremot gör det utgivare hetsiga och det leder till Cyberpunk.

Det var därför jag också satte lata inom citationstecken.

De vill ju kunna få ut ett spel så fort som möjligt och känner folk till att ett spel är under utveckling så blir det stressigare att utveckla.

Själv tycker jag att det ofta är synd att dem har sådan press på sig att spel idag både ska se så snygga ut som möjligt med mera. Det är ungefär som med filmer att man kostar på en massa specialeffekter som jag själv tycker att man kunde klarat sig utan. Och sen går det ju som det går med om det inte säljer bra, att dem går väldigt mycket mer back än vad dem skulle gjort annars.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Nja, Paradox har förändrats mycket sedan Svea Rikes tid. Det var väldigt annorlunda fram till CK2/EU4. De problem de har nu är något som har vuxit fram de senaste åren efter att företaget riktade in sig på spel med långvarig livstid med regelbundna DLCer.

De modernare paradoxspelen, eu4, HoI4, stellaris, CK2 (och säkert snart också CK3) var fullt dugliga/kompletta spel vid release, men blev snabbt dåligt sammansatta kompotter av DLC-features som sällan har vart helt igenomtänkta och aldrig passar in riktigt bra i det som redan finns i spelet.
EU4 framför allt är ett dåligt ihopsytt lapptäcke som har sytts under en lång tid av många utvecklare under varierande ledarskap som har haft väldigt olika idéer om vad spelet ska gå i för riktning.
Jag tycker fortfarande om EU4, det är ett av mina alltime favoritspel. Men IMO så var nog spelet som bäst efter den stora overhaulen Wiz gjorde innan han lämnade EU4 för stellaris, (två/tre expansioner in tror jag det var), sedan har det bara gått utför, sakta i början med fort på slutet.
Det är förvisso trevligt med ny content, det lockar alltid tillbaka mig. Men på sistone önskar jag egentligen att kunde finputsa allt de lagt till under årets gång spelet, fixa allt som är obalanserat och trasigt, avsluta utvecklingen för att leverera en "final-edition" (jag betalar gärna för det). istället för att pilla dit nya features som bara ställer till strul medans allt som är trasigt fortsätter skava och irritera.

Förut så kändes Paradox som en utvecklare som var passionerade över att göra spel, och var ett företag som tjänade pengar för att fortsätta kunna spel. Numera känns Paradox som ännu ett företag i mängden som gör spel för att tjäna pengar för sina ägare.

HoI4 var en smörja vid release dock, spelets betyg har också höjts markant i och med att de patchat spelet över åren.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det var därför jag också satte lata inom parantes.

De vill ju kunna få ut ett spel så fort som möjligt och känner folk till att ett spel är under utveckling så blir det stressigare att utveckla.

Själv tycker jag att det ofta är synd att dem har sådan press på sig att spel idag både ska se så snygga ut som möjligt med mera. Det är ungefär som med filmer att man kostar på en massa specialeffekter som jag själv tycker att man kunde klarat sig utan. Och sen går det ju som det går med om det inte säljer bra, att dem går väldigt mycket mer back än vad dem skulle gjort annars.

Citationstecken.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

HoI4 var en smörja vid release dock, spelets betyg har också höjts markant i och med att de patchat spelet över åren.

HOI4 är fortfarande en opolerad härva, med gamla opatchade buggar, trots att aktiva dedikerade spelare rapporterar in buggar så verkar man nu mera bara ignorera dessa buggrapporter, nya expansioner släpps och tillför nya buggar, nätkoden för MP är fortfarande kass med frekventa desynch problem och 'player lagging behind'. Dags för Paradox att pausa DLC's och fokusera mer på kvalitetskontroll och lyfta spelet till den nivå det förtjänar att ligga på.

Och om Paradox tror att mer micromanagement i form av att släppa nya funktioner som 'designa din tank' är rätt väg att gå så tror jag att dom har gjort en kraftig felanalys av vad den 'trogna' spelarbasen gillar med dessa spel. Småpill med utrustning/moduler är ju så larvigt i den skalan av krig som 'simuleras' i HOI och hör inte riktigt hemma i ett spel av denna dignitet.

Syftar till detta...
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/hoi4-devdiary-ta...

HOI3 är fortfarande ett bättre spel enligt mig....

Kontot avslutas
Skrivet av Dreijer:

Citationstecken.

Tack!


signatur

ゼルダの城

Medlem

200 spänn. Haha. Låt oss gå ut och demonstrera. Löjligt. Haha. Värst vad nätet har blivit mer klagande dissande än någonsin. När ska folk lära att aldrig köpa något på release. Jag gör det för jag är medveten om att saker kommer fixas, investering ser jag på mina spelköp. Har jag tur är det ospelbart och en massa fina gratis dlc's till nerladdning sen när det fixas.

Medlem
Skrivet av denza:

200 spänn. Haha. Låt oss gå ut och demonstrera. Löjligt. Haha. Värst vad nätet har blivit mer klagande dissande än någonsin. När ska folk lära att aldrig köpa något på release. Jag gör det för jag är medveten om att saker kommer fixas, investering ser jag på mina spelköp. Har jag tur är det ospelbart och en massa fina gratis dlc's till nerladdning sen när det fixas.

Fast... det här väl precis den här typen av kritik som community-recensioner och diskussionsforum är en utmärkt plats för?
Att (förhållandevis) kort skriva ner sina tankar och synpunkter på något är väl inte riktigt samma sak som att plocka fram högafflar och gå ut på gatorna och demonstrera?

Kritik är inte något farligt eller något dåligt i sig, och bör varken över- eller undervärderas. Den leder förhoppningsvis till en förståelse hos skaparen varför upprördheten existerar, och det ger denne också mer incitament att förklara sig varför denne valt att ta besluten som tagits. (Om det är ex. utgivningspress, tekniska begränsningar, designval, balansering eller något helt annat.) Något som kan ge en förståelse hos spelare likväl som möjliga försök från utvecklarhåll till att lösa problemen som spelare upplever, genom förbättringsarbete över tid. Win-win. I bästa fall, alltså.

Sen är vi människor och av naturen helt hopplösa varelser, så visst finns det en baksida med kritik också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag såg Paradox twitch steam i januari (eller var det februari?). Där beklagade de verkligen att empire of sin släpptes i dåligt skick och de pratade om att de lärt sig mcyket och borde avvakta med att släppa spelet. Väldigt förvånad över att de nu gör en nästan ännu större blunder med detta. Det verkar vara väldigt många dom har problem att spela spelet med detta DLC men än värre är att det verkar vara väldigt obalanserat och överlag dåligt(inte roligt).

Paradox behöver skärpa sig och se till att de har gott om marginal i deras tidsram för att kunna lägga mer tid när kvaliteten inte är på topp. Bättre kvalitetskontroll!

1
Skriv svar