Microsoft Store sätter press på Steam, sänker provisionen till Epic-nivå

Medlem

Kul att Epic's satsning har get resultat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av heady89:

Problemet med ms-store är ju det helt horribla guit. Kör xbox appen som är lite bättre men fan va de alltid bökar till det, det känns som man vill vara smart och de är integrerat med windows men det faller så platt, gör om skiten i frontend.

Man tycker de borde kunnat fixa till det efter 9 år (MS Store släpptes på Windows 8 år 2012). Men icke, det är fortfarande sunkigt även om det är lite bättre än då.

Medlem
Skrivet av heady89:

Problemet med ms-store är ju det helt horribla guit. Kör xbox appen som är lite bättre men fan va de alltid bökar till det, det känns som man vill vara smart och de är integrerat med windows men det faller så platt, gör om skiten i frontend.

Ryktas ju om att Microsoft Store ska få sig en overhaul, med nytt GUI. Man får hoppas att det stämmer.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ryktas ju om att Microsoft Store ska få sig en overhaul, med nytt GUI. Man får hoppas att det stämmer.

Det är inget rykte.
Det är ett direkt uttalande från Microsoft. Phil Spencer bla.
Nu när de ändrar detta i augusti så kanske de använder det som ett launch event för nya butiken?
Man kan hoppas i alla fall.

Xbox och gamepass programen till Windows är i alla fall bättre än MS store.

Medlem

Hur funkar egentligen digital försäljning av spel? En fysisk vara har oftast ett inköpspris som återförsäljaren betalar i förskott, men hur funkar det för digitala produkter? Jag antar att återförsäljaren endast betalar spelutvecklaren/utgivaren för varje sålt spel, men vem sätter egentligen priset? Kan inte utvecklaren/utgivaren av spelet kräva en minimumsumma per sålt spel?

Medlem

Steam är en bra tjänst som många använder. Epic Games launchern är ju segare än en präst i Age of Empires 1.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Både gaben och Mike Harrington bygger nog slott tillsammans ska du se.
Eftersom steam är etablerat med servrar i hela världen så kan man ju tänka sig att dom faktiskt återinvesterar en hel del, underhåll och donande och löner till dom stackars satarna som får kräla runt bland spindelnäten av kablar. Steam är nog inte gratis direkt att ha i rullning så att säga.

Men jämför det med hur man gjorde förr när man fick skicka ut alla spel och de skulle synas i butikshyllan, tillsammans med all lagringsmedia och kartonger som tillverkades.
Jag menar alltså att det bör blivit betydligt mycket billigare(både i pengar, material och arbetstid)med internet jämfört med fysisk butik.

Var distrubitionen så mycket dyrare förr eller tar man mycket större marginal idag?
Jag har i alla fall bilden av att till exempel Steam passar på att ta betalt bara för att de kan göra det.

Medlem

Alla som tror att spelpriserna går ner bara för att butiker sänker sina avgifter förstår ingenting. Vi som konsumenter har ju för fan redan bevisat att vi är villiga att betala vad spelen kostar i dagsläget.

Det kan säkert hända att något spel i undantagsfall säljs billigare, eller att detta får en temporär effekt på en handfull titlar, men i slutändan kommer priserna hamna precis där de varit med 30% butiksavgift.

Allt annat är önsketänkande.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Alla som tror att spelpriserna går ner bara för att butiker sänker sina avgifter förstår ingenting. Vi som konsumenter har ju för fan redan bevisat att vi är villiga att betala vad spelen kostar i dagsläget.

Det kan säkert hända att något spel i undantagsfall säljs billigare, eller att detta får en temporär effekt på en handfull titlar, men i slutändan kommer priserna hamna precis där de varit med 30% butiksavgift.

Allt annat är önsketänkande.

Så är det ju. De som säljer sina spel har ingen anledning att sänka priset på spelet även om butiksutgifterna sänks. Varför skulle säljaren vilja sänka sin vinstmarginal i samband med minskade utgifter?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja, kinguin är en andrahandsmarknad som inte ger betalt till utvecklarna.
Tänkte mer på Humble bundle, green man gaming osv. Utvecklare kan även själva sälja sina Steam spel via sin egna sida.

Jaha, du menar så. Jo det vet jag. Missförstod lite. Humble Bundle har jag aldrig använt förutom att plocka hem gratisspelen som de släpper fram då o då, däremot har jag gjort flera köp via Green Man Gaming.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så är det ju. De som säljer sina spel har ingen anledning att sänka priset på spelet även om butiksutgifterna sänks. Varför skulle säljaren vilja sänka sin vinstmarginal i samband med minskade utgifter?

Du menar varför skulle inte säljaren passa på att öka vinstmarginalen när de ändå har chansen?
Marginalen blir ju större när utgifterna går ner.

Konsumenterna och andra aktörer har ju också såklart rätten att ifrågasätta detta, vilket nu antagligen håller på att ske.

När de antagligen har större marginal så har de också större möjlighet att pris tricksa.
Till exempel högt pris i början, fiska lite kundbas med relativt tidig rea och för att öka viralt intresse för fullpris till senare försäljning med mera.
Ifall priset ligger närmare marginalen så är risken större att gå med förlust annars.

Medlem

Minns vilken mardröm PC-spel var innan Steam, 30% på spelen direkt sålda genom Steam är rimligt.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

I dagsläget ska man se Steam som en platform, precis som Xbox och Playstation.
Det är ju inte bara en affär, det är ett ekosystem.

Så du brukar köpa ett "nytt Steam" med jämna mellanrum för 5-6 papp när ditt "gamla Steam" känns trögt och inte orkar med dom nya spelen längre?

Avstängd

Vi konsumenter blir alltid pissade på i slutändan oavsett. Nej tack till m$ store och Egs.

Så länge de inte kör fulstilen med exklusivitet som Egs dock så bryr jag mig inte nämnvärt.

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Vilken uppoffring. Nu kommer de bara tjäna 12% gånger noll kronor istället för 30% gånger noll kronor.
Microsoft Store är en mardröm som jag inte kan tänka mig att många utsätter sig för.

Enda gången man använder MS Store är för att utnyttja eggs-bugs gamepass på PC för att spela Sea of Thieves eller försöka ladda ner Wolfenstein 2 utan att lyckas för att sedan ge upp. Det ironiska är att de har sämsta plattformen på sitt egna operativsystem. Jag tar Epic Game Store alla dagar i veckan före MS Store.

Skrivet av anon_119148:

Enda gången man använder MS Store är för att utnyttja eggs-bugs gamepass på PC för att spela Sea of Thieves eller försöka ladda ner Wolfenstein 2 utan att lyckas för att sedan ge upp. Det ironiska är att de har sämsta plattformen på sitt egna operativsystem. Jag tar Epic Game Store alla dagar i veckan före MS Store.

Var du inte tvungen att ladda ned Xbox beta för det? Det var nog därför du misslyckades, det är väldigt otydligt och fientligt designat.

När jag testade gamepass satt jag länge och försökte hitta i Microsoft Store hur kan laddade ner spelen. Och den när jag googlat fram att det var i Xbox klienten så satt jag där länge innan jag hittade att man var tvungen att ladda ner beta versionen. Och den fanns inte ens på Microsoft Store utan det var en installation från nätet.

Efter att ha gjort allt detta fick jag tillslut ner spelen. När gamepasset tog slut ville jag avinstallera spelen men Microsoft hade lagt tre mappar på rooten av min hårddisk som man inte kunde ta bort. Jag vill ha ett städat filträd och de hade lagt fullt med smutsiga mappar på min hårddisk som man inte kunde ta bort pga "säkerhet".

Så jag var tvungen att ominstallera hela datorn för att åtgärda misstaget att installera spel via gamepass.

Medlem
Skrivet av General White:

Vi konsumenter blir alltid pissade på i slutändan oavsett. Nej tack till m$ store och Egs.

Så länge de inte kör fulstilen med exklusivitet som Egs dock så bryr jag mig inte nämnvärt.

Jag förstår inte, utbudet för digital underhållning är ju närmast oändligt. Folk jobbar ihjäl sig för att skapa allehanda spel för dig att köpa. Hur är du pissad på? Köp inte spel och använd inte plattformarna som säljer då?

Medlem
Skrivet av General White:

Vi konsumenter blir alltid pissade på i slutändan oavsett. Nej tack till m$ store och Egs.

Så länge de inte kör fulstilen med exklusivitet som Egs dock så bryr jag mig inte nämnvärt.

Så fort någon skriver M$ så antar jag att personen är 14.
Hellre M$ än €pic eller $ony PayStation (obs, mycket ironi)

Medlem

Utvecklare borde sätta samma pris oavsett butik. Sen blir butikens arvode en add-on. Då kan kunderna bestämma om extrakostnaden är värd det eller inte.
Konstigt agerande av många utvecklare just nu som kör samma eller åtminstone liknande pris i Epic Games Store och Steam. Borde inte generera så mycket bad will då de enkelt kan säga "vi kör samma pris, den skillnad du ser beror på butiken så klaga inte på oss".

Medlem
Skrivet av kebbe:

Minns vilken mardröm PC-spel var innan Steam, 30% på spelen direkt sålda genom Steam är rimligt.

Jag kan ibland sakna pc spelande från den tiden spelen kom på skiva.

Det var inte särskilt svårt att installera och spela.

Med det sagt är det smidigare att komma in i spelandet snabbt idag och mognaden för spel generellt har ökat, speciellt online multiplayer.

Att ta 30% av försäljningen tycker jag är helt galet. Vilken annan branch hade gått med på det om det inte är lyxvaror det gäller? (hmm, är spel lyxvaror? intressant ämne)

Självklart ska alla parter få betalt men det är en stor skillnad i mängd arbete och belöning här.

Nä, det behövs mer konkurrens på marknaden.
Kul att se att förändring är möjligt.

Medlem

Valve verkar göra en vinst på 10-30 miljarder årligen. Med ca 400 anställda. Rätt skapligt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men Steam ger ju rätt mycket för pengarna, som mod-stöd, community-grejer, kommunikation, ofta svinsnabb nedladdningshastighet, mm. På konsol tillkommer ofta prenumeration för att lira online och få vissa av de funktionerna. Mobilspel, däremot... som utvecklare hade jag inte varit jätteglad att betala Apple eller Google 30 procent av intäkterna (det har väl justerats i vissa fall nu).

Det är en bra poäng du lyfter upp. Valve erbjuder ganska mycket genom Steamworks och därför kostar det mer. Windows Store erbjuder så lite att det är skrattretande att de först nu sänker priset. EGS är väl på väg men ligger fortfarande långt efter. De flesta av oss har inte koll eftersom vi inte är utvecklare; vi ser bara att 12% är en lägre siffre än 30% och därmed bättre.

Medlem

Självklart borde Steam sänka arvodet. ASAP. Utvecklarna kan inte göra ett skit - man biter inte handen som föder en. Moment 22.

Vad göra? Gammal hederlig public embarrassment. Gamers till rescue. Starta en välgörenhetsinsamling till Gabe Newell. Stackaren har ju bara 4 miljarder $. Med dagens stigande inflation räcker det inte långt. Insamlade medel överlämnas i kontanter utanför Valves kontor. Samtidigt överlämnas en petition om att höja Steam arvodet till åtminstone 50% - tänk alla fina community funktioner de har infört på sistone. För att inte tala om all extra pesonal de anställt för att klara av Support ärenden snabbt. De är faktiskt lika snabba som Rockstar customer service - en befrift i sig!

🙂

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Utvecklare borde sätta samma pris oavsett butik. Sen blir butikens arvode en add-on. Då kan kunderna bestämma om extrakostnaden är värd det eller inte.
Konstigt agerande av många utvecklare just nu som kör samma eller åtminstone liknande pris i Epic Games Store och Steam. Borde inte generera så mycket bad will då de enkelt kan säga "vi kör samma pris, den skillnad du ser beror på butiken så klaga inte på oss".

För vår del är det ju precis vad som händer redan på ett gäng spel.
Tex. Death Stranding på Epic ligger på 420 kr ord. pris gentemot Steam där det kostar 60€ ord. pris, det är en dryga 200 kr skillnad. Liknande situation med Horizon Zero Dawn, Mount and Blade och Cyberpunk 2077.
Likaså finns det ett par utliggare som kostar mer, och såklart många som kostar lika mycket (beroende på växlingskurs eftersom Valve ligger långt efter i "valutasupport").

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Vilken uppoffring. Nu kommer de bara tjäna 12% gånger noll kronor istället för 30% gånger noll kronor.
Microsoft Store är en mardröm som jag inte kan tänka mig att många utsätter sig för.

Du missar att xbox är en del av microsoft store. Där finns det mycket pengar att hämta ska du se

Skrivet av dummle112:

Du missar att xbox är en del av microsoft store. Där finns det mycket pengar att hämta ska du se

Detta kommer inte påverka konsolen Xbox. "We're updating our Microsoft Store terms for pc game developers". Sen är det inte tydligt om de inkluderar Xbox till PC i denna nyhet eller om det strikt är Store. Det är många som använder Gamepass men Jag tror inte att så många köper spel via Xbox till PC då den plattformen är skit.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Självklart borde Steam sänka arvodet. ASAP. Utvecklarna kan inte göra ett skit - man biter inte handen som föder en. Moment 22.

Klart de kan; utvecklarna kan lansera sitt spel exklusivt på Epic Games store. De uppoffrar hur många kunder de kan nå ut mot lägre avgifter. Det är inte moment 22, inte ens i närheten.
Ingen platform är perfekt, därmed så blir det uppoffring på ett eller annat sätt.
Sen finns ju de som vägrar platform öht såsom Escape from Tarkov eller Minecraft (innan de hamnade på Microsoft Store). De tar risken att ryktet om spelet räcker för att kunna sälja i så pass stor skala, att det är värt risken.

Utvecklarna som klagar på Steam gör så bara för de vill ha mer pengar (vilket alla vill såklart); men de är absolut aldrig bundna eller tvingade att sälja sitt spel genom Steam.

Medlem

Det har varit ett stort drev nu i 1-2 år mot vad butiker/plattformar tar för avgift för spelen. Verkar som att spelutvecklarna vill att vi ska ta oss an någon slags mobb-mentalitet och klaga åt dem. Jag bryr mig inte om Steam tar en högre avgift och någon annan tar en lägre. Jag kommer köpa spelet på Steam även om det kostar mer, för Steam är mer än en butik.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag älskar personligen Steam som plattform och vill ha allt samlat till mitt bibliotek där. Steam innehåller massor med roliga funktioner och statistik som jag använder dagligen. Tycker dock att Valve tar för stor del av vinsten. Vet inte var procenten borde ligga. Kanske 15-20% nånstans.

Bra att MicroSoft sänker procenten. Däremot är deras butik gräslig att använda med noll funktioner och svårnavigerat som i en tornado storm. Även om mina spelköp skulle bli billigare där så lägger jag hellre till extra cash för att kunna få köpa spelet hos Steam.

Problemet i hela diskussionen är att det inte kommer gynna kunderna. Sure utgviare kommer få mer pengar (inte utvecklare p.g.a. avtal så länge du inte distribuerar ditt spel helt själv) men kommer priserna gå ner? Nej varför skulle de göra det, de klagar idag på att 30% gör att de inte har råd så om de ger dem mer pengar så kommer de få mer pengar, varför i helvete skulle de sänka priserna och vara i samma situation som de var i tidigare? Då har ju inget förändrats för utgivarna ändå.

Det är däremot rätt sätt att göra, sänk cutten, få utvecklare att gå till dig naturligt, däremot att göra som Epic med köpta exklusiviteter gör bara att jag ignorerar spel helt även fast spelen släpps på Steam efteråt. Det finns så sjukt många spel man kan spela att om en utgivare hoppar till Epic så spelar jag bara något annat och köper kort och gott inte spelet alls. Hade de istället bara haft en bra plattform, konkurrerat med Steam på flera fronter än bara att TVINGA in dig till deras affär så hade jag inte brytt mig, erbjud bättre priser m.m. Men de tvingar in folk i deras dåliga store och går så utvecklare får dåligt rykte p.g.a. köpen. Vad GOG gör där du kan samla alla dina bibliotek under samma mjukvara och som Microsoft nu gör (så länge de inte börjar köpa mer exklusviteter än vad de redan gör) så är det helt klart ett bättre sätt. Även fast Microsofts store också är undermånlig i jämförelse med Steam.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Klart de kan; utvecklarna kan lansera sitt spel exklusivt på Epic Games store. De uppoffrar hur många kunder de kan nå ut mot lägre avgifter. Det är inte moment 22, inte ens i närheten.
Ingen platform är perfekt, därmed så blir det uppoffring på ett eller annat sätt.
Sen finns ju de som vägrar platform öht såsom Escape from Tarkov eller Minecraft (innan de hamnade på Microsoft Store). De tar risken att ryktet om spelet räcker för att kunna sälja i så pass stor skala, att det är värt risken.

Utvecklarna som klagar på Steam gör så bara för de vill ha mer pengar (vilket alla vill såklart); men de är absolut aldrig bundna eller tvingade att sälja sitt spel genom Steam.

Exakt. Steam har aldrig låst någon utvecklare i Steam om det inte är ett företag som är partner med Valve. VIll utgivarna sälja spelet på MS, Epic, GoG m.m. så är de fullt tillåtna att göra det. Argumentet om Monopol mot Steam är bara ihåligt och visar att folk inte förstår sig på Monopol. Vad Epic gör är vad som leder till Monopol, när jag Inte KAN köpa produkten av någon annan än en försäljare då har den säljaren monopol.

123
Skriv svar