Medlem

Rougelike spel där man förlorar I princip allt är inget jag har orkat med. Kanske köper när det blir billigare.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Så är det, definitivt. Att skopa upp flera intryck än att zooma in på ett ger ju en bättre överblick. Att detta skulle vara ett av årets hittills bästa spel (som åtminstone snittet talar för) tycker jag är tokigt. MEN! Det finns några ruskigt höga betyg som pekar på just detta.

Vilka spel hittills släppta detta året känns mer GOTY?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Vilka spel hittills släppta detta året känns mer GOTY?

Året är så ungt, men fem tolftedelar har ändå avverkats. Hittills för egen del: It Takes Two. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av jehuty:

Rougelike spel där man förlorar I princip allt är inget jag har orkat med. Kanske köper när det blir billigare.

Tänkte likadant för en tid sedan.

Dead Cells ändrade min syn.

Binding of Isaac en del.

Konceptet är grymt om det görs rätt. Ex Hades verkar ha lyckats.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Året är så ungt, men fem tolftedelar har ändå avverkats. Hittills för egen del: It Takes Two. ^^

Spelade du det med sambo eller kompisar?

Är sugen. Såg att A way out kostade typ 90 kr på PSN så är sugen på att köpa och spela med brorsan. Aldrig kört något spel av Fares.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Housemarque förtjänar en rejäl framgång efter att under lång tid gjort utmärkta arkadpärlor som har varit lite för nischade för att kunna sälja bra.

Nu är såklart Returnal också rejält nischat (och med högre budget) så det är ett riskabelt spelsläpp men de flesta initiala reaktioner verkar väldigt positiva.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tänkte likadant för en tid sedan.

Dead Cells ändrade min syn.

Binding of Isaac en del.

Konceptet är grymt om det görs rätt. Ex Hades verkar ha lyckats.

Hades är ett spel jag verkligen gillar. Det jag gillar med det är att när man dör en del av världen. Man får höra från andra karaktärer att man har dött. Det är inte bara en spelmekanik.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Hades är ett spel jag verkligen gillar. Det jag gillar med det är att när man dör en del av världen. Man får höra från andra karaktärer att man har dött. Det är inte bara en spelmekanik.

Låter grymt.

Verkar vara liknande i Returnal.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Housemarque förtjänar en rejäl framgång efter att under lång tid gjort utmärkta arkadpärlor som har varit lite för nischade för att kunna sälja bra.

Nu är såklart Returnal också rejält nischat (och med högre budget) så det är ett riskabelt spelsläpp men de flesta initiala reaktioner verkar väldigt positiva.

Håller med.

Super Stardust och Nex Machina är grymt bra. Samma sak med Resogun.

Gameplay, kontroll och effekter är där.

Djupet saknas. Kul i små stötar men svårt att hålla sig kvar vid. Ingen utveckling. Ös på, dö och förlora highscore, börja om.

Returnal verkar ändra på det.

För mig kan det vara en gamechanger för studion.

Finns ett spel till Switch, man styr ett rymdskepp old-school-style och samlar valuta per spelad bana för att kunna uppgradera sitt skepp. En bana som kändes helt omöjlig blev plötsligt möjlig efter lite nötande och uppgraderande.

Vips så försvann 30+ timmar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sparar pengarna till Ratchet and Clank

Men är det inte lite onödigt att skriva " Och vet du? Inte ens vid slutet är det över."....nästan spoilervarning på det...

Medlem
Skrivet av e3henri:

Sparar pengarna till Ratchet and Clank

Men är det inte lite onödigt att skriva " Och vet du? Inte ens vid slutet är det över."....nästan spoilervarning på det...

Tvärtom tycker jag.

Spelet är marknadsfört som ett spel med otroligt högt återspelningsvärde.

Att då få veta att spelet fortsätter att leva även efter storyns slut känns som bra information.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tvärtom tycker jag.

Spelet är marknadsfört som ett spel med otroligt högt återspelningsvärde.

Att då få veta att spelet fortsätter att leva även efter storyns slut känns som bra information.

Jaja, jag är väl tvärtom att jag vill bli överraskad när eftertexterna rullat förbi och så är det inte slut

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Året är så ungt, men fem tolftedelar har ändå avverkats. Hittills för egen del: It Takes Two. ^^

Haha, du är välkommen tillbaka till årets fjärde månad sedan

Medlem
Skrivet av e3henri:

Jaja, jag är väl tvärtom att jag vill bli överraskad när eftertexterna rullat förbi och så är det inte slut

Det kan jag förstå när det kommer till spel vars struktur inte är upprepning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Spelade du det med sambo eller kompisar?

Är sugen. Såg att A way out kostade typ 90 kr på PSN så är sugen på att köpa och spela med brorsan. Aldrig kört något spel av Fares.

Sambo! It Takes Two är parterapi-material. På samma sätt är väl A Way Out brödramaterial.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av e3henri:

Sparar pengarna till Ratchet and Clank

Men är det inte lite onödigt att skriva " Och vet du? Inte ens vid slutet är det över."....nästan spoilervarning på det...

Beror på. I det här loopande spelet kan meningen tolkas väldigt olika, och det tänkte jag på när jag skrev.


signatur

En Bamseponny av folket

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Beror på. I det här loopande spelet kan meningen tolkas väldigt olika, och det tänkte jag på när jag skrev.

Tack för bra recension! Riktigt pepp på spelet och verkar vara riktigt nice och i min smak! Behöver bara en PS5a

Jag verkligen älskar Risk of rain spelen och tolkat att detta är en kopia/modernare version? Alltså gameplaymässigt, vad tycker du själv om det påståendet? Kollar just nu på streams av spelet och verkar vara sjukt roligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

850 kr på PSN Store. Damn vad dyrt. Jag är nyfiken på spelet och genren och tänkte jag kan köpa det för att se vad det är och samtidigt få lite nytt att spela på ps5:an sen DS men kanske inte spela klart det. Sen såg jag det digitala priset (btw har digital ps5) och bara, no way.... nä tror då får det vara, kanske plockar up det om det kommer någon kampanj rea.

Är det vara jag som baxnar av det höga priset?

Redaktör
Ponny
Skrivet av NuZ:

Jag verkligen älskar Risk of rain spelen och tolkat att detta är en kopia/modernare version? Alltså gameplaymässigt, vad tycker du själv om det påståendet? Kollar just nu på streams av spelet och verkar vara sjukt roligt

Har inte doppat tårna i Risk of Rain-spelen, men tycker det finns flera gemensamma nämnare. Tror chansen är stor att du skulle trivas bra här!


signatur

En Bamseponny av folket

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Har inte doppat tårna i Risk of Rain-spelen, men tycker det finns flera gemensamma nämnare. Tror chansen är stor att du skulle trivas bra här!

Nice!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

För att vara en PS5 exklusiv så är det här mer intressant än Ratchet och clank för egen del.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Får mycket Edge of Tomorrow-vibbar av spelet. Alltid undrat när någon skulle plocka upp filmens koncept och göra ett spel. Gillar Housemarques spel och kommer definitivt plocka upp detta också.

Inaktiv
Skrivet av JeloSWE:

850 kr på PSN Store. Damn vad dyrt. Jag är nyfiken på spelet och genren och tänkte jag kan köpa det för att se vad det är och samtidigt få lite nytt att spela på ps5:an sen DS men kanske inte spela klart det. Sen såg jag det digitala priset (btw har digital ps5) och bara, no way.... nä tror då får det vara, kanske plockar up det om det kommer någon kampanj rea.

Är det vara jag som baxnar av det höga priset?

Japp försöker köpa spel digitalt.. men 850 kr digitalt kontra 499 som jag gav på elgiganten är för stor skillnad.

Medlem

Det ser intressant ut, hoppas det släpps till PC sen

Skribent
Skrivet av Morti:

Det ser intressant ut, hoppas det släpps till PC sen

Det är inte troligt. Sony-producerat.

Medlem

Så för att återuppta där man slutade kan man aldrig stänga av konsolen?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av Kris:

Så för att återuppta där man slutade kan man aldrig stänga av konsolen?

Jo. Du kan bara inte stänga av mitt i en spelomgång, utan att förlora just den omgången (vilket inte är nån jättestor förlust, så länge man inte råkat komma ovanligt långt just den här omgången). Det är bättre att passa på att stänga av precis efter att man dött. Det händer rätt ofta, ärligt talat.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jo. Du kan bara inte stänga av mitt i en spelomgång, utan att förlora just den omgången (vilket inte är nån jättestor förlust, så länge man inte råkat komma ovanligt långt just den här omgången). Det är bättre att passa på att stänga av precis efter att man dött. Det händer rätt ofta, ärligt talat.

Det var så jag tänkte med, att stänga av precis efter man dött. Men då kommer vi till problemet. Det är ju precis efter man dött som man är som mest motiverad att spela vidare. Det innebär att det blir för lätt att man sitter fastklistrad timmar i sträck när man egentligen kanske bara vill och kan spela 2-3 timmar i stöten.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av Kris:

Det var så jag tänkte med, att stänga av precis efter man dött. Men då kommer vi till problemet. Det är ju precis efter man dött som man är som mest motiverad att spela vidare. Det innebär att det blir för lätt att man sitter fastklistrad timmar i sträck när man egentligen kanske bara vill och kan spela 2-3 timmar i stöten.

Ja, det är ett av spelets problem.
Ett större, för mig, är att spelet sällan känns så där supermotiverande att faktiskt spela vidare när jag har dött. Tycker att balansen är lite off, med lite för lite variation mellan omgångarna.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja, det är ett av spelets problem.
Ett större, för mig, är att spelet sällan känns så där supermotiverande att faktiskt spela vidare när jag har dött. Tycker att balansen är lite off, med lite för lite variation mellan omgångarna.

Ah ok. Det är ju ett stort minus om motivationen försvinner efter man har dött. Så var det inte i Hades exempelvis. Om inte den motivationen finns där då vetitusan om det är värt att köpa det för 800 kr, mer än 4 ggr högre än Hades.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skriv svar