Se 15 minuter Ratchet & Clank-gameplay

Medlem

Det är likadant varenda gång ett konsolexklusivt spel anses vara snyggt.

En liten grupp PC-spelare dyker alltid upp och känner sig tvingade att hävda att det inte alls är speciellt snyggt.

Medlem

Min plattform är bättre än din plattform!
pilutta dig! 🤪

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är likadant varenda gång ett konsolexklusivt spel anses vara snyggt.

En liten grupp PC-spelare dyker alltid upp och känner sig tvingade att hävda att det inte alls är speciellt snyggt.

Så jäkla sant!

Medlem

Det var sjukt snyggt. Det enda spelet som ens är på samma nivå eller bättre på pc är Cyberpunk på max

Sen ett spel med den streamingen av data existerar inte ens på pc

Ingen aning vad folk snackar om att det inte är snyggt.

Och ja jag spelar mest på pc med alla spel maxade på en ultrawide med mitt 3080

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om det ska vara relevant att jämföra pc- och konsolspel får du plocka ihop en dator med liknande komponenter och ta hänsyn till vad den kostar. Annars blir det som att Duplantis skulle avfärda Sjöbergs gamla världsrekord i höjdhopp för att han kan hoppa mycket högre med stav. Det är ju helt olika förutsättningar - du bygger inte en speldator som fixar detta för under 6 000 spänn.

Det här spelet är snyggt alldeles oavsett, både design- och teknikmässigt.

Handlar mer om utveckarna än att det är hårdvara för 6000 spänn. Går ju inte att jämföra. En ps5 kanske kostar 20kr att bygga vad vet jag, samma med en pc. Inte direkt så en iphone kostar 12995kr att bygga. Hårdvaran i en pc är ju inte bättre för att den kostar dubbelt så mycket. Det är konsumenten som är dum nog att betala hutlösa priser. Det enda ps5an har som inte pc har är en snabbare hårddisk som även den skulle fungera i en pc med rätt konfiguration i övrigt så är det ju exakt samma sak. Angående spelet så är det inget speciellt, det är ett ratchet spel, mediokert på sin höjd, kul för stunden. Grafiskt... Ja det är fint att titta på men inget över speciellt. Skulle ju inte betala 700spänn för ett platform spel som är fint. Skulle iofs inte betala 6000 för en konsol i dagsläget heller.

Dex
Medlem
Skrivet av Margy:

Det är likadant varenda gång ett konsolexklusivt spel anses vara snyggt.

En liten grupp PC-spelare dyker alltid upp och känner sig tvingade att hävda att det inte alls är speciellt snyggt.

Ja det är kul att man visste att just exakt dessa kommentarerna skulle komma innan man ens gick och läste kommentarerna. Det är alltid så och kommer alltid att vara så

Medlem

Är det bara jag, 1080p video?!

Medlem
Skrivet av robbis:

Snyggt? Vad är det som utmärker det? Att det är det snyggaste ratchet spelet? Förstår inte hypen? Det är ett ps5 spel? Dvs en hyfsat bra konsol med snabba laddtider? Det är ju inte direkt så den gör nåt som inte en PC klarar. Så whats da fuss? Fattar inte iaf.... Har dom gjort nåt med spelet som jag missat? Tycker inte det är något extremt supersnyggt som utmärker sig. Ett helt vanligt ratchet spel på ny hårdvara helt enkelt. Klart det är snyggare än det på ps4 men hallå? Det är samma ratchet fast på en ps5... Förväntar mig självklart snyggare grafik,heptisk feedback för det måste ju användas. Men samma skit hade ju funkat på en pc för 5 år sedan, ja förrutom det med kontrollen då. Det är snart standard. Men finns inget nytt på ps5 o xbs1 som inte redan funkar på pc. Imponerande? Nä...

Håller med fullständigt. Tycker inte den grafiska skillnaden är enorm mot det till PS4. Visst att du kan ta dig till olika världar på en millesekund, men det borde vara snyggare med tanke på PS5:ans hästkrafter.

Redaktör
Skrivet av wibbe44:

Jo, men därav är ju artikelrubriken missvisande. Se 15 minuter "snorsnyggt" Ratchet & Clank: Rift Apart-gameplay.
Är ju inte alls så snyggt som det framstår av rubriken?
Att en PC kostar mer än en PS5 har väl inget att göra med att grafiken är sämre i Ratchet & Clank än tidigare nämnda titlar?

"Snorsnyggt" är ett subjektivt uttryck, inte ett bestämt mått på hur snyggt något är. Så jag har svårt att se hur det kan vara missvisande. Ratchet & Clank är ett PS5-spel, rubriken ska ses i det sammanhanget.

Det är väl klart att det går att få snyggare grafik med en pc där du kan stoppa i mycket, mycket kraftigare hårdvara än i en färdigbyggd konsol. Eller fattar jag dig fel?


signatur
Medlem
Skrivet av baggso:

Min plattform är bättre än din plattform!
pilutta dig! 🤪

Hemma på min gamingmaskin i staaaaaan!

Medlem
Skrivet av robbis:

Snyggt? Vad är det som utmärker det? Att det är det snyggaste ratchet spelet? Förstår inte hypen? Det är ett ps5 spel? Dvs en hyfsat bra konsol med snabba laddtider? Det är ju inte direkt så den gör nåt som inte en PC klarar. Så whats da fuss? Fattar inte iaf.... Har dom gjort nåt med spelet som jag missat? Tycker inte det är något extremt supersnyggt som utmärker sig. Ett helt vanligt ratchet spel på ny hårdvara helt enkelt. Klart det är snyggare än det på ps4 men hallå? Det är samma ratchet fast på en ps5... Förväntar mig självklart snyggare grafik,heptisk feedback för det måste ju användas. Men samma skit hade ju funkat på en pc för 5 år sedan, ja förrutom det med kontrollen då. Det är snart standard. Men finns inget nytt på ps5 o xbs1 som inte redan funkar på pc. Imponerande? Nä...

Ja det hade ju "kunnat" det. men tyvärr så är PC alltid flera steg efter. Vi får tacka konsolerna som för bättre standard framåt.

Det är imponerande som fan för att inget går att jämföra ens idag.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Snorsnyggt" är ett subjektivt uttryck, inte ett bestämt mått på hur snyggt något är. Så jag har svårt att se hur det kan vara missvisande. Ratchet & Clank är ett PS5-spel, rubriken ska ses i det sammanhanget.

Det är väl klart att det går att få snyggare grafik med en pc där du kan stoppa i mycket, mycket kraftigare hårdvara än i en färdigbyggd konsol. Eller fattar jag dig fel?

Jag utgick från rent generellt med termen "snorsnyggt" och inte PS5 specifikt. Att syftet var att mäta det mot samtliga spel, alla plattformar. Därav min reaktion.
Exakt, vi står på samma plan

Skribent

Måste. Motstå. Att. Kolla. På. Gameplay.

Fast det är fan svårt, men vill ha den där häftiga "wow-upplevelsen" när jag startar spelet för första gången. Strax över 40 dagar kvar bara.

Medlem

Rent visuellt så är det riktigt tilldragande, men gameplay-mässigt måste jag säga att det känns galet simpelt och enkelt av det jag har sett hittills, känns som PS2-era nästan (bortsett från gimmicks de gör med hjälp av de snabbare laddningstiderna).

Medlem

Ok, för mig ser detta snyggare ut än tex Cyberpunk och med tanke på jävla dåligt Cyberpunk flyter så är jag klart imponerad av vad PS5 klarar av. Sen med tanke på priset på en PS5 så är det ännu bättre.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av aholman:

Är det bara jag, 1080p video?!

Ja, inte jag i alla fall.

Medlem
Skrivet av Peete:

Ok, för mig ser detta snyggare ut än tex Cyberpunk och med tanke på jävla dåligt Cyberpunk flyter så är jag klart imponerad av vad PS5 klarar av. Sen med tanke på priset på en PS5 så är det ännu bättre.

På PS5 ser Cyberpunk ganska fint ut. Men det är väl ytterst få som har spelat det på PS5. Flesta bedömer Cyberpunk utifrån lastgen konsol vilket blir helt missvisande.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Ser verkligen helt fantastiskt ut! Måtte min Ps5 komma fram bara.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

"Snorsnyggt" är ett subjektivt uttryck, inte ett bestämt mått på hur snyggt något är. Så jag har svårt att se hur det kan vara missvisande. Ratchet & Clank är ett PS5-spel, rubriken ska ses i det sammanhanget.

Det är väl klart att det går att få snyggare grafik med en pc där du kan stoppa i mycket, mycket kraftigare hårdvara än i en färdigbyggd konsol. Eller fattar jag dig fel?

Skrivet av wibbe44:

Jag utgick från rent generellt med termen "snorsnyggt" och inte PS5 specifikt. Att syftet var att mäta det mot samtliga spel, alla plattformar. Därav min reaktion.
Exakt, vi står på samma plan

Spelet är snyggt som tusan hur man än vrider och vänder på det. Även om jag tycker Motvinds How we know we're alive är snyggare personligen då jag älskar den stilen och även all pixelkonst. Men så tekniskt avancerat detta ser ut att vara så är det ”snorsnyggt” precis som Tompa säger


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av robbis:

Handlar mer om utveckarna än att det är hårdvara för 6000 spänn. Går ju inte att jämföra. En ps5 kanske kostar 20kr att bygga vad vet jag, samma med en pc. Inte direkt så en iphone kostar 12995kr att bygga. Hårdvaran i en pc är ju inte bättre för att den kostar dubbelt så mycket. Det är konsumenten som är dum nog att betala hutlösa priser. Det enda ps5an har som inte pc har är en snabbare hårddisk som även den skulle fungera i en pc med rätt konfiguration i övrigt så är det ju exakt samma sak. Angående spelet så är det inget speciellt, det är ett ratchet spel, mediokert på sin höjd, kul för stunden. Grafiskt... Ja det är fint att titta på men inget över speciellt. Skulle ju inte betala 700spänn för ett platform spel som är fint. Skulle iofs inte betala 6000 för en konsol i dagsläget heller.

Vi vet att du tycker det ser mediokert ut, du skrev det i ditt förra inlägg. Frågan är vad du hade tyckt om det kom till Stadia?😛

Medlem
Skrivet av aholman:

Är det bara jag, 1080p video?!

Kom en separat trailervideo på 4K efteråt 🙂

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Visst ser det både snyggt och gulligt ut men av de tidigare spel i serien jag testat så har jag aldrig fastnat för gameplay.

Det var gratis för alla, inte exlusivt till PS+, fram till sista mars.

Men det finns fortfarande på PS+ om man missade att plocka hem det innan siste mars.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av robbis:

Handlar mer om utveckarna än att det är hårdvara för 6000 spänn. Går ju inte att jämföra. En ps5 kanske kostar 20kr att bygga vad vet jag, samma med en pc. Inte direkt så en iphone kostar 12995kr att bygga. Hårdvaran i en pc är ju inte bättre för att den kostar dubbelt så mycket. Det är konsumenten som är dum nog att betala hutlösa priser. Det enda ps5an har som inte pc har är en snabbare hårddisk som även den skulle fungera i en pc med rätt konfiguration i övrigt så är det ju exakt samma sak. Angående spelet så är det inget speciellt, det är ett ratchet spel, mediokert på sin höjd, kul för stunden. Grafiskt... Ja det är fint att titta på men inget över speciellt. Skulle ju inte betala 700spänn för ett platform spel som är fint. Skulle iofs inte betala 6000 för en konsol i dagsläget heller.

Nej, den kostar inte 20kr. Konsoler är supbventionerade för att säljas billigt från företagen som släpper dom. Sony och Microsoft går med förlust på varje konsol men tjänar pengar på spel. Det är välkänt. PS5 och Xbox Series X är otroligt mycket hårdvara för pengarna till skillnad från PS4 och Xbox One.

Däremot är konsoler låsta system till skillnad från PC, därav skillnad i pris. PC kostar snormycket men går göra vad som helst med. Konsoler är mer som att köpa rätten att få använda någons system, det kan likaväl vara fött nästa generation. Betala för det du ska använda det för. Varken konsol eller PC är ett felaktigt val, man måste bara förstå vad man ska använda de för eller behöver.

Även hårddisk (nåja SSD är mer korrekt) är något PC faktiskt har snabbare om man vill. Samsung 980 Pro är märkbart snabbare än PS5 t.ex. och än mer så när DirectStorage släpps för PC.

Och jo, det är över speciellt rent grafik. Vansinnigt snyggt till och med. Finns nog inget spel med så mycket next-gen teknik. Spelet kanske inte är toppen men grafiskt går det inte säga något annat.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Håller med fullständigt. Tycker inte den grafiska skillnaden är enorm mot det till PS4. Visst att du kan ta dig till olika världar på en millesekund, men det borde vara snyggare med tanke på PS5:ans hästkrafter.

👍😎

Medlem
Skrivet av MrValle:

Ja det hade ju "kunnat" det. men tyvärr så är PC alltid flera steg efter. Vi får tacka konsolerna som för bättre standard framåt.

Det är imponerande som fan för att inget går att jämföra ens idag.

I och med att konsolerna använder PC hårdvara rakt av, hur menar du att det är efter? Alla delar finns ju i nyare snabbare varianter på PC än de som finns till PS5 och Xbox Series X och det saknas även tekniker som PC har tillgång till (t.ex. DLSS som snart kommer till konsol). Fortfarande grymma konsoler men de känns som ett märkligt uttalande.

Medlem

Tror att pc spelarna är frustrerande över att ha byggt en dator för 30k när de kunde köpt en konsol för 6k som har snyggare grafik 😉

Medlem

Ser grymt ut. Även Ratchet (från 2016) såg bra ut, grafiskt sett, men detta är helt klart på en helt ny nivå. Allt ifrån högupplösta, detaljerade, texturer, partikel- och ljuseffekter, densitet (antal NPCs och fiender), laddningstider, Ray tracing etc etc. Ska bli intressant att läsa Digital Foundry analysen senare kring det tekniska.
-


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tja, dra på cyberpunk, Doom, flight simulator, whatever med 4k ser det också snyggt ut.
Kör du ultrawide eller nått ger det också lite extra jämfört med "standardformatet"
Sen ska det flyta också.
Jag har inte tittat klippet du får gärna posta nån timestamp på vad som är så unikt som inte finns nån annanstans eller "en PC inte kan prestera".

Jag tycker att animationer, partikelfysiken och vad som händer samtidigt på bild ser betydligt mer levande och bättre ut än när jag jämför med till exempel Doom.

Du får nog läsa om det jag skrev, det är som sagt absurt att bara försöka jämföra råprestanda.

Kom gärna med ett exempel när de lyckas knyta upp detta på samma nivå som Rift apart, med timestamp såklart.

Ska bli intressant att se DF video när spelet släpps.

Medlem

Jag spelar enbart på PC men är helt för snygga spel som är exklusiva för nya generationen. Även om inte detta kommer till PC så innebär det i slutändan snyggare och bättre spel på PC också. Just nu är gamla konsolgenerationen en begränsning då de sätter en lägre standardnivå p.g.a HDD och svag CPU. Man kan se i det här spelet att det inte bara är grafiken som fått en pusch utan också antalet NPC och fiender samtidigt i världen. Fysiken verkar också schysst med tanke på spelet. Utnyttjar antagligen den mycket mer kraftfulla CPU som finns i nya generationen.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men det finns fortfarande på PS+ om man missade att plocka hem det innan siste mars.

OK. My bad!
Bra att du rättar mig.

Skriv svar