Rapport: pandemin har försenat närmare hälften av alla spel

Robot
Rapport: pandemin har försenat närmare hälften av alla spel

44 % av 3 000 utvecklare nickar instämmande.

#förseningar, #gdc


Medlem

Det finns säkert lite spel som mådde bra att bli försenade med, men verkligen, det har nog påverkat, det är helt enkelt inte alls lika effektivt att jobba hemma och på distans som det är att jobba på ett kontor. Oavsett hur bra och lätt man gör det med kameror och olika program. Då menar jag generellt, jag tvivlar inte på att flera personer gillar att sitta hemma och jobba., själv tycker jag det är en kugge i maskineriet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Mindre än vad jag hade gissat. Utveckla spel är ett enormt samarbete,trodde att det skulle vara mer.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns säkert lite spel som mådde bra att bli försenade med, men verkligen, det har nog påverkat, det är helt enkelt inte alls lika effektivt att jobba hemma och på distans som det är att jobba på ett kontor. Oavsett hur bra och lätt man gör det med kameror och olika program. Då menar jag generellt, jag tvivlar inte på att flera personer gillar att sitta hemma och jobba., själv tycker jag det är en kugge i maskineriet.

Yep, fast största påverkan är nog att det är att det tar tid att vänja sig vid att arbeta på det sättet. Man måste nästan helt ändra om hur man arbetar och hur man kommunicerar spontant som man gör i ett kontor.

Finns dock extrema fördelar med att kunna jobba i otrolig lugn och ro samt helt klippa bort alla resetider man har till och från jobbet.

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Mindre än vad jag hade gissat. Utveckla spel är ett enormt samarbete,trodde att det skulle vara mer.

Gissar på att stora delen av de som inte påverkas av detta redan jobbar hemifrån eller liknande, indiespelsutvecklare och liknande, folk i mindre tid och spel som har teams utspridda i flera länder.

Medlem

@eld Hur har det gått för dig under 2020? Har hört väldigt olika från diverse svenska spelutvecklare som jag fortfarande har lite kontakt med.

Inaktiv

Släpptes det något storspel i spelbart skick 2020?
Även 2021 hittills har ju varit ganska dåligt.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Släpptes det något storspel i spelbart skick 2020?
Även 2021 hittills har ju varit ganska dåligt.

The Last of US Part 2 och Ghost of Tsushima släpptes båda 2020 och i väl fungerande skick. Dom borde väl räknas som storspel?


signatur

PSN: MrOakenborn

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

@eld Hur har det gått för dig under 2020? Har hört väldigt olika från diverse svenska spelutvecklare som jag fortfarande har lite kontakt med.

Frilansare sen ~5 år tillbaka, så för mig är det absolut ingen skillnad i hur jag arbetar.

Det som tar hårdast för mig är väl att man ändå innan corona hade många meetups och träffade folk rätt ofta, och nu har alla dessa event har legat på is.

Inaktiv
Skrivet av Oakenborn:

The Last of US Part 2 och Ghost of Tsushima släpptes båda 2020 och i väl fungerande skick. Dom borde väl räknas som storspel?

Sant. 2 företag som lyckades 2020.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Sant. 2 företag som lyckades 2020.

Kom på att Immortals Fenyx Rising släpptes förra året också och ska tydligen ha fungerat bra.
Så nu är vi uppe i hela 3 företag 👍
Men det är ju fortfarande på tok för få.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Oakenborn:

Kom på att Immortals Fenyx Rising släpptes förra året också och ska tydligen ha fungerat bra.
Så nu är vi uppe i hela 3 företag 👍
Men det är ju fortfarande på tok för få.

och på tal om Ubisoft, AC: Valhalla


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Försening av Deathloop från Maj till September broke my heart.

Medlem
Skrivet av Johlor:

och på tal om Ubisoft, AC: Valhalla

Gött, då är vi uppe i fyra spel från tre företag


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar