Diskutera – Vilket är tidernas snyggaste spel?

Robot
Diskutera – Vilket är tidernas snyggaste spel?
Redaktör

Oj vilken svår fråga ni ställer, FZ! Men jag säger väl (EDIT: ändrade mig) Defender of the Crown då. Det var omskakande snyggt för sin tid (1986, gott folk!) Amiga 500 var ett grafikmonster.

Finns massa andra förstås. Quake, Quake 2 och Half-Life med med 3dfx-kort. Team Fortress 2 (designen!). IK+ på Amigan. Crysis (men då var man mer van med snygga spel än på 80- och 90-talen). Battle Chess (också Amiga). Senaste Flight Simulator, och detaljerna i F-14 Tomcat-modulen till DCS.


signatur
Medlem

Dragons Lair eller Hunter (för att det var 3D) till Amiga. Outcast till PC?

Medlem

Crysis 1 måste vara ohotad etta? Det var flera flera år framför något annat spel. Lägg därtill den fysiska motorn.

Medlem

Minns när jag skaffade 3dfx kort och körde igång Quake 2 första gången. Ni som var med vet vad jag menar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Unreal var ju grymt snyggt när det kom.

Inaktiv

Star Citizen eller Cyberpunk 2077.

Tyvärr är jag extremt onostalgisk av mig.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Star Citizen eller Cyberpunk 2077.

Tyvärr är jag extremt onostalgisk av mig.

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Ett ordentligt moddat Skyrim SE är det snyggaste jag sett hittills i ett spel. Man kan få superskarpa texturer och annat.

Medlem

Far Cry var magiskt vackert!
Men största upplevelsen är fortfarande Doom 😊 grafiken var helt fantastisk och fastans hade köpt ett sound blaster 16 ljudkort så jag kunde spela doom i stereo 😁

Inaktiv
Skrivet av landahl:

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Nu spelade jag på ett 3080, men hos mig var det ett extremt vackert spel.

Medlem

Något från 16-bitars eran. Super Mario World eller Legend of Zelda - A link to the past skulle jag säga. Alla nyare spel åldras på ett sätt som gör pixelgrafik överlägsen i den här typen av frågor. Sen är ju frågan om TS menar design eller prestanda/ögongodis.

Medlem

Jag orkar inte diskutera något men jag kan tillföra Firewatch och Subnautica till listan om ni vill prata om lite nyare spel.

Skribent

Den största "wow!"-upplevelsen är nog fortfarande första Crysis. Det var verkligen groteskt snyggt när det begav sig.

Death Stranding får ett hedersomnämnande för sina riktiga häftiga och vidsvepta landskap.

Medlem

Jag tror nog att Unreal och Half Life 2 var dem som gav mig den största wow känslan när det kommer till det grafiska.

Edit: Och kanske Oblivion 🙂

Medlem

Unreal, är det enda spel som gav en riktig wow-känsla.

Medlem
Doom 3 tech demo!

När jag såg John Carmack presentera Doom 3s tech demo tackade jag faan hakan.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Quake 3 Arena är det första som dyker upp.

Medlem

Donkey Kong Country till Snes!

Julen -94(?) satt jag, 10-år gammal, och sket fullständigt i alla andra paket. Jag hade sparat vecko/månads-pengen ett helt år och betalt halva snes:en med donkey kong själv. Jäklart vad jag blev mindblown! grafiken alltså! och musiken! Och spelet sen! sjukt bra

https://www.youtube.com/watch?v=1po8m0eM56E&t=9s

Medlem

Doom 1.

Jag tappade hakan helt när brorsan hade (plötsligt, utan förvarning) bytt ut sin Amiga 4000 till en PC och körde Doom. Jag kommer specifikt ihåg uttrycket "Det är som ett foto!" när man såg ut genom fönstren på bergen i bakgrunden.

Sedan något besviken att det inte gick att köra på min Amiga 600....

Medlem

Största wow-faktorerna historiskt måste nog vara Unreal 1 och Crysis 1. På senare tid Horizon Zero Dawn till PC.

Medlem
Skrivet av landahl:

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Ett ordentligt moddat Skyrim SE är det snyggaste jag sett hittills i ett spel. Man kan få superskarpa texturer och annat.

Anledningen är att det beror på vilken plattform du spelar Cyberpunk på. De flesta spelar det på lastgen plattformar vilket ger medioker grafik och en dålig spelupplevelse. De få som spelar på PS5 eller monsterdator har en mer positiv erfarenhet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Diablo 3 var också rätt snyggt när det begav sig, för 9? år sedan nu.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av landahl:

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Det är vansinnigt snyggt förutsatt att man har rätt rigg. Vad gäller stadsmiljöer är det tveklöst det snyggaste spelet jag kört.

Sen kan man ju tycka vad man vill om spelet i övrigt...

Medlem

Det första för mig var nog Half Life 2. Kommer ihåg det första teknikdemot som jag satt och dregglade över.
Sen blev det nog Far Cry > Crysis.

På senare tid är det nog Horizon Zero Dawn när det släpptes.

Sen är självklart Cyberpunk 2077 toksnyggt på max med Ray Tracing. Men det var nog skalan som gjorde mig mer imponerad än själva grafiken. Kluven där.

RHK
Medlem

https://youtu.be/zi6eAz0OY7o
Automobilista 2 när det är lite mörkare väder är väldigt snyggt kan jag tycka.

Medlem

Mmmm svårt svårt... Skulle säga Crysis eller Sea of Thieves.

Medlem

Det här konsolspelet...

Medlem

Många nämner Crysis, men för mig så var första Far Cry något där jag häpnades över hur snyggt det var, och hur realistiskt vattnet såg ut (då).

Men för mig så kommer SNES alltid vara det som är snyggast. Kan spela Mega Man X även idag, Link to the Past, Final Fantasy 6 med mera. Super Punch Out också. Det är något med just sprites/bit grafik som är riktigt trevligt att titta på. Även idag så kan jag pyssla ihop någon (t.ex. med Perler Beads) karaktär från den eran.
3D spel känner jag ådras dåligt då det kommer alltid komma något som är snyggare, medan Sprite har nått sin prime (om man bortser från 2.5D-ish som t.ex. Octopath Traveler) som kommer vara lika fint flera år framöver.

Om jag måste nämna enstaka spel så blir det nog Zelda: Link to the Past på 2D fronten, och Dragon Ball FighterZ på 3D fronten (om den räknas, om inte så Zelda: Wind Waker).

Medlem
Medlem
Skriv svar