Diskutera – Vilket är tidernas snyggaste spel?

Medlem

Beyond Good & Evil!
Första gången jag spelade (då det släpptes 2003) var ett underbart vackert spel med dess tecknade stil, föll mig i smaken direkt.
Jag kommer ihåg att jag fick problem med ett enormt laggande i spelet efter ett tag, visade sig att jag hade fyllt min stackars hårddisk med över 3000 skärmdumpar 🤣.
Sedan så var musiken helt underbar och olik den mesta av musik i spel på den tiden.
Hela stämningen i spelet var underbart och än i dag så är det spelet mig mycket varmt om hjärtat. ♥


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Battlefront 2

Och wind waker


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

ZF
Medlem
Skrivet av landahl:

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Ett ordentligt moddat Skyrim SE är det snyggaste jag sett hittills i ett spel. Man kan få superskarpa texturer och annat.

Ja, och så är det nog. Åsikterna baseras nog på rejält skild grundsyn på vad bra grafik egentligen innebär.

Får allt oftare intrycket att det går en tydlig gräns mellan de flesta av de som främst uppskattar ren tydlig grafik och de som uppskattar en luddigare mjukare grafik. En del kallar skillnaden estetiskt eller tekniskt snygg, men riktigt så enkel verkar inte skiljelinjen gå heller.

Själv tycker jag rent generellt att de flesta av de där spelen som förr hyllades för sin grafik såg stela och tråkiga ut redan då, och att de bara blir allt fulare och stelare ju mer de skalas upp. Högupplösta texturer på geometriskt enkla modeller kan också bidra till grunden bara känns ännu mer påtaglig.

Så, det är kanske därför jag tror Cyberpunk både ser bättre ut och även kommer hålla lite längre, rent subjektivistiskt. Den luddiga VHS-estetiken passar helt enkelt den retromoderna era spelet vill återskapa, och döljer en del av de tekniska brister som vår samtid fortfarande trots allt fortfarande dras med.

Samtidigt blir jag bara ett frågetecken när ett gäng professionella grafiknissar hetsar upp sig över ett "raytracing only" Metro. Visst, det är kul att ficklampan orsakar en skugga även på böckerna i bokhyllan. Men spelet ser ju fortfarande ut som ett uppskalat PS3-spel. Fast utan luddet.

Medlem

Det första spelet som jag minns att jag satt att det nästan ser ut som på riktigt var Skitching till mitt Sega mega drive.

När det kommer till strategispel har Warcraft 3 en självklar plats för mig.

Doom 3 och Crysis 1 är också två starka kandidater.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Minns när jag skaffade 3dfx kort och körde igång Quake 2 första gången. Ni som var med vet vad jag menar

Minns jag rätt att jag seriekopplade två st Voodoo2 som gjorde att jag kunde köra Unreal i enorma 1024*768? Ja, jag minns. Jag höll på att tappa hakan när jag spelade Tomb Raider 2 med mitt 3dfx.
Jag tänkte "snyggare än så här kan det inte bli".

Medlem

Finns många till Amiga, det var verkligen Wow känsla över dom när det begav sig. Svårt och finna den känslan nu som då.
Spel kan vara riktigt snygga, men man får inte den där känslan man fick som ung när man stoppa in en diskett i Amigan.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Quake 3 Arena är det första som dyker upp.

https://youtu.be/cyCgMQvG_rc

Classic men tycker Unreal var snyggare i allt, Quake 1 var ju den första "snygga" shootern men kommer inte ihåg hur många år som skiljde dessa spel åt dock. Tribes är ju ett annat ,snyggt men förbannat tråkigt tom på den tiden

Medlem

När man körde Unreal med en MMX processor. Woow. Sen blev det ännu bättre med 3dfx när man skaffade det

Medlem

Kommer ihåg att Unreal, Wargasm och Ground Control blåste mig av stolen när man spelade på morsans IBM dator med voodoo 2
https://thewertzone.blogspot.com/2015/07/ground-control-relea...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Minns när jag skaffade 3dfx kort och körde igång Quake 2 första gången. Ni som var med vet vad jag menar

Får fortfarande gåshud när jag tänker på det... kan vara det största lyftet rent grafikmässigt som jag varit med om.
Samt flyby introt till unreal,

Men sen fanns det ju spel till t.ex Amiga som man tyckte var skitsnygga, några är redan nämnda i tråden.
Ett spel jag tyckte var otroligt snyggt som redan fanns till Amiga 500 är det bortglömda The Adventures of Willy Beamish, tror det fanns till PC med men det visste man inte då, sen var ju alla spel till PC generellt fulare på den tiden.

Medlem

Måste nämna Halo: Combat Evolved. När man tog sina första steg på ringvärlden. Ren magi alltihop. Inte bara texturerna utan hela designen och mystiken skapade en oslagbar känsla.

Medlem
Skrivet av landahl:

Är cyberpunk snyggt? Man hör så extremt skilda åsikter om cyberpunks grafik.

Ett ordentligt moddat Skyrim SE är det snyggaste jag sett hittills i ett spel. Man kan få superskarpa texturer och annat.

2077 med mitt nya 3080 rtxkort är as fint för ögonen,annars så tycker jag nog witcher 3 är snyggt som f..an även med dagens mått.
Håller på med ESO online för tillfället och jag måste säga att det har åldrats med grace,har riktigt skoj med.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Redaktör
Skrivet av Atreyu:

Finns många till Amiga, det var verkligen Wow känsla över dom när det begav sig. Svårt och finna den känslan nu som då.
Spel kan vara riktigt snygga, men man får inte den där känslan man fick som ung när man stoppa in en diskett i Amigan.

Det var en grym jäkla dator grafiskt.

En kompis kompis med pc på 90-talet (jag hade fortfarande Amiga då) visade nåt flygspel. Såg väl ok ut utan att imponera. Han drog upp grafiken och fick ca 1 fps - men jäklar vad snyggt det var för en som var van vid Interceptor och Falcon.


signatur
Medlem

Största wow upplevelsen var shadow of the beast på amiga. Annars var day of the tentacle nog det jag tyckte var snyggast. För det var som att flyga in i en serietidning.

Medlem

Okami är ett så snyggt spel hoppas på fler spel i serien

Medlem

Vill även tillägga, snyggaste 3D spelet jag har spelat som inte försöker sig på cellshading är utan tvekan Demon's Souls Remaster. Första och enda spelet där jag faktiskt använt Camera Mode bara för att titta på diverse detaljer överallt.

Medlem
Skrivet av Slugger:

Donkey Kong Country till Snes!

Julen -94(?) satt jag, 10-år gammal, och sket fullständigt i alla andra paket. Jag hade sparat vecko/månads-pengen ett helt år och betalt halva snes:en med donkey kong själv. Jäklart vad jag blev mindblown! grafiken alltså! och musiken! Och spelet sen! sjukt bra

Själv så ogillade den grafiken. Antar jag alltid varit någon sorts 2D pixel purist då jag alltid ogillat 2D-spel som använder sig av 3D-renderade eller scannade sprites.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, och så är det nog. Åsikterna baseras nog på rejält skild grundsyn på vad bra grafik egentligen innebär.

Får allt oftare intrycket att det går en tydlig gräns mellan de flesta av de som främst uppskattar ren tydlig grafik och de som uppskattar en luddigare mjukare grafik. En del kallar skillnaden estetiskt eller tekniskt snygg, men riktigt så enkel verkar inte skiljelinjen gå heller.

Själv tycker jag rent generellt att de flesta av de där spelen som förr hyllades för sin grafik såg stela och tråkiga ut redan då, och att de bara blir allt fulare och stelare ju mer de skalas upp. Högupplösta texturer på geometriskt enkla modeller kan också bidra till grunden bara känns ännu mer påtaglig.

Så, det är kanske därför jag tror Cyberpunk både ser bättre ut och även kommer hålla lite längre, rent subjektivistiskt. Den luddiga VHS-estetiken passar helt enkelt den retromoderna era spelet vill återskapa, och döljer en del av de tekniska brister som vår samtid fortfarande trots allt fortfarande dras med.

Samtidigt blir jag bara ett frågetecken när ett gäng professionella grafiknissar hetsar upp sig över ett "raytracing only" Metro. Visst, det är kul att ficklampan orsakar en skugga även på böckerna i bokhyllan. Men spelet ser ju fortfarande ut som ett uppskalat PS3-spel. Fast utan luddet.

Jag tycker grafiken (designen) av skyrim är det snyggaste och mest tilltalande jag har sett hittills i ett spel trots att spelet snart är 10 år. Spelet är helt enkelt oerhört vackert speciellt med moddar.

Medlem

Är en grafiknörd som alltid har uppskattat när spelen tar kliv framåt och sätter nya grafiska standarder.

MDK var ju rackarns läckert för sin tid. Minns att det var en rejäl hype kring MYST på 90-talet också, men det var väl typ döda miljöer? Baldurs Gate ritade också om kartan för sin genre med en betydligt mer avancerad grafik än vad man annars fick nöja sig med när det skulle äventyras. Gran Turismo till PS var hur snyggt som helst - bilarna!!! Ultima IX hade hissnande vackra miljöer på vissa ställen, som när man kom till ett dimmigt Moonglow. Battlefield serien har bjudit på sjukt snygga spel under mitten på 2000-talet. Crysis kändes helt sanslöst när det kom. Witcher 2 fick mig att köpa ett nytt grafikkort. GTA IV var spektakulärt snyggt utifrån att det var en enorm stad att köra runt i, men Mafia var snyggare - om än mindre vid liv. Kommer tillslut till Cyberpunk 2077. Grafiken i det spelet är en klass över allt jag annars sett med texturer och detaljrikedom som får mig att vilja köpa en till TV eftersom frugan envisas med att använda den hela tiden.

Medlem

På Amiga 500: Shadow Of The Beast
Commodore 64: The Last Ninja
Intellivision: Lock ‘n’ Chase
Nes: Castlevania III: Dracula’s Curse
Snes: The Legend of Zelda: A Link to the Past
Jaguar: Alien vs Predator

PC: Då bör vi nästan börja gå in på ett spel varje årtioende.

It's not a lake, it's an ocean

Oj. Svårt. Spel imponerar ju på olika sätt. Jag minns hur Sonic & Knuckles imponerande på mig något oerhört. Jag trodde inte Mega Drive var kapabel till detta. Dead or Alive 3 till Xbox var galet imponerande, det var spelet jag visade upp min Xbox för andra med. Soul Calibur hade samma effekt för Dreamcast. Halo, förstås. Det var så läckert att jag gick omkring och beundrade både gräset och barken på träden.

Men det spel som gett mig den allra största wow-känslan någonsin är Shenmue. Jag har aldrig varit så haktappad (?) vare sig förr eller senare. Det var något jag inte sett förut. Det var... verkligheten. En helt unik upplevelse för sin tid. Shenmue II är egentligen både större och snyggare (och bättre), men inte tillräckligt mycket för att ge samma första gången-effekt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Cyberpunk 2077 utan konkurrens hittills...


signatur

"Kebab?"

Medlem

Read Dead Redemption 2 lämnade det starkaste grafiska intryck som jag upplevt de 20 senaste åren.

Både gällande teknik men framförallt hur homogen ”art style” det har.

Medlem

Började spela pc-spel runt 1990, här är största wow-ögonblicken jag minns:

Ultima Underworld
Doom 3
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Cuphead
Kingdom Come: Deliverance

Men hade jag sett Defender of the Crown 1986 på en färgskärm hade jag nog fått en stroke.

Medlem

För mig är designen (värld, karaktärer etc) viktigare än den tekniska biten. Jag kan tycka att World of Warcraft är ett otroligt snyggt spel av den anledningen.

Heroes of Might and Magic 3, Skyrim och Witcher 3 hamnar också otroligt högt upp.

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem

Super Mario World blev jag knockad av när det kom. Zelda Breath of the Wild är det vackraste spelet jag spelat. Inside är väldigt läckert också.

Medlem

Sååå jävla svårt då de kommer nya snyggare spel med jämna mellanrum 😂
Battlefield 1942 och Command & Conquer Generals minns jag va riktigt häftigt och vrålsnyggt när man spelade det första gången.
Men på senare tid måste jag nog säga Ghost of Tsushima och Red dead Redemption 2. Dom är vrålsnygga på alla sätt!

Kommer säkert ändra mig om en kvart men det är vad som kom upp först i hjärnan!

Medlem

Super Mario Bros 3. Världens bästa spel och en sådan wow-känsla.

Crash Bandicoot till PSX. Min första upplevelse i 3D.

MSG och FFVII var också magiskt snygga.

Half-Life 2. Håller än idag.

Battlefield 3. Min första upplevelse av serien sedan ett väldigt kort game av BF 1942 på ett lan. Helt sjukt att kunna slåss mot både tanks och jets. Kunde gå omkring i timmar bara för att titta på miljöerna.

Alyx. Går inte att beskriva, måste upplevas med ett bra VR-headset.

Skriv svar