Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av Nemo:

The Dead Don't Die (2019)

Netflix.

En zombie-parodi med Bill Murray och Adam Driver i huvudrollerna. Även Steve Buscemi finns med på ett hörn, liksom Chloë Sevigny, Tilda Swinton och Danny Glover med flera. Med ett sådant gäng skådisar hade det kunnat bli hur bra som helst, kanske rentav samma klass som Shaun of the Dead eller Zombieland, men tyvärr faller det platt på grund av ganska blekt manus av Jim Jarmusch som även regisserat.

Filmen är lite av en slow-burner som saknar spänning och det är rätt glest mellan skämten. Det hade gärna fått vara lite mera tempo kände jag, men det kanske är en typisk Jarmusch-grej, vad vet jag. Bill Murray & Co briljerar dock stundtals och visar att de kan få även ett blekt manus att glänsa till ibland, men det räddar ändå inte den här filmen.

2 av 5 rullande zombieskallar

https://i.imgur.com/1aimcnO.jpg

Såg den också med förhoppningen att den skulle vara riktigt bra men blev istället väldigt besviken.
Som om någon gjort en film "på måfå" helt utan planering.
Jag tycker inte ens skådisarna gör en bra insats, mest bara löjligt likgiltiga inför allt som händer.

Förväntade mig zombiland eller shaun of the dead men den här kommer inte ens i närheten.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Såg den också med förhoppningen att den skulle vara riktigt bra men blev istället väldigt besviken.
Som om någon gjort en film "på måfå" helt utan planering.
Jag tycker inte ens skådisarna gör en bra insats, mest bara löjligt likgiltiga inför allt som händer.

Förväntade mig zombiland eller shaun of the dead men den här kommer inte ens i närheten.

Ja, det var märkligt hur likgiltiga de var. Jag tänkte att det står väl så i manus så det är nog en typisk Jarmusch-grej — han har ju både skrivit och regisserat det hela så han måste tycka att sånt är jättekul.

Förresten, ett av de bottennappen i filmen tyckte jag var det här (Spoilervarning för dem som ännu inte sett den)...

De två poliserna Robertson (Bill Murray) och Peterson (Adam Driver) satt och pratade i polisbilen. Robertson undrade hur det kommer sig att Peterson känner till så mycket om handlingen och vad som ska hända varpå Peterson svarade att det är på grund av att han läst manuset...

Så sjukt dåligt! Jag har nog aldrig sett en sämre variant av bryta fjärde väggen.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det var märkligt hur likgiltiga de var. Jag tänkte att det står väl så i manus så det är nog en typisk Jarmusch-grej — han har ju både skrivit och regisserat det hela så han måste tycka att sånt är jättekul.

Förresten, ett av de bottennappen i filmen tyckte jag var det här (Spoilervarning för de som ännu inte sett den)...

De två poliserna Robertson (Bill Murray) och Peterson (Adam Driver) satt och pratade i polisbilen. Robertson undrade hur det kommer sig att Peterson känner till så mycket om handlingen och vad som ska hända varpå Peterson svarade att det är på grund av att han läst manuset...

Så sjukt dåligt! Jag har nog aldrig sett en sämre variant av bryta fjärde väggen.

Instämmer helt!
Så mycket med filmen, egentligen hela filmen, kändes helt meningslös och var aldrig varesig spännande eller tankeväckande. Personligen fann jag den knappt rolig heller.

Nä ett riktigt bottennapp vilket borde vara omöjligt med den rollistan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Total Recall extended dc från 2012, bra, den är bättre än Arnolds från 1990.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

The Outpost (2019)

Verklighetsbaserad krigsfilm, som utspelar sig i Afghanistan 2006.

Ger filmen 3,5/5 i betyg, d.v.s helt ok film.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Mortal Kombat (2021)

Verkligen super dålig. Saknar charm helt, töntig dialog. Action-musiken är så generisk och så opersonlig att den inte bidrar ett skit med att höja upp stämningen. Några snygga dödscener men annars var det här bara meh.

1/5 - Skräddaren säger nej

Medlem

Danger Close (Danger Close: The Battle of Long Tan) (2019)

Verklighetsbaserad krigsfilm som utspelar sig i Vietnamkriget 1966, där man följer stridigheter mellan
australiensiska soldater och vietcong.

Samma betyg som föregående film, dvs 3,5/5.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd

Ninja in the Dragon's Den från 1982, underhållande martial arts film.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

FM-guru
F.d. Sisyr

Revanche (2008)

Österrikiskt drama/thriller om en småbrottsling som är ute efter hämnd efter en stöt som går galet. Långsam och medveten, ibland lite långsökt för att komma dit den vill, men i allmänhet diskbänksrealistisk med stensäkert foto, bra regi och habila skådisar.

3/5.

Medlem

Stowaway

Marsuppdrag som går åt pipsvängen på ett rätt så fjantigt men trots allt oväntat sätt.
Som scifi fan får man inte vara kräsen och det kan vara långt emellan de riktigt bra filmerna.
Detta är inte en av dem men en helt okej film med relativt trovärdiga karaktärer och bra skådespelare.
Snöpligt slut där det känns som något saknas.

Väl värd att ses, 3/5


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Stowaway

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRy_F2d...

Marsuppdrag som går åt pipsvängen på ett rätt så fjantigt men trots allt oväntat sätt.
Som scifi fan får man inte vara kräsen och det kan vara långt emellan de riktigt bra filmerna.
Detta är inte en av dem men en helt okej film med relativt trovärdiga karaktärer och bra skådespelare.
Snöpligt slut där det känns som något saknas.

Väl värd att ses, 3/5

Jag håller med om betyget. Som sagt inte en av de riktigt bra scifi-filmerna men ändå klart sevärd.

Apropå filmen så kan jag rekommendera en video av Scott Manley som filmteamet konsultade angående raketfrågor, mm. Manley går igenom detaljer som är korrekta i filmen rent tekniskt och fysiskt, samt några detaljer som är mera åt fiction-hållet (konstnärlig frihet 😊). Intressant hur som helst.

Medlem

Såg "Predators" från 2010 ikväll för första gången. Långt ifrån ett toppbetyg :/

Skulle lagt de dryga 2timmarna på något annat känner jag.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag håller med om betyget. Som sagt inte en av de riktigt bra scifi-filmerna men ändå klart sevärd.

Apropå filmen så kan jag rekommendera en video av Scott Manley som filmteamet konsultade angående raketfrågor, mm. Manley går igenom detaljer som är korrekta i filmen rent tekniskt och fysiskt, samt några detaljer som är mera åt fiction-hållet (konstnärlig frihet 😊). Intressant hur som helst.

Läckert! Jag brukade se Scott Manley's KSP videor för många år sedan, visste inte att han var involverad


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Army of the Dead

Den var ok, men en mild besvikelse. Började bra, och jag hoppades på nåt lika bra som Dawn of the Dead. Men det blev ännu en lite tom Snyder/CGI-fest

Medlem
Skrivet av matt76:

The Outpost (2019)

Verklighetsbaserad krigsfilm, som utspelar sig i Afghanistan 2006.

Ger filmen 3,5/5 i betyg, d.v.s helt ok film.

Om du gillar att läsa eller lyssna på ljudbok så kan jag rekommendera Red Platoon. Den handlar om just den där händelsen och är riktigt jävla bra. När jag såg filmen så tyckte jag att jag kände igen saker och ting men fattade inte varför, men det kopplade efter ett tag


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Har kollat på Mission: Impossible 1-2 i helgen. Den första av de två är ju bäst, och såklart filmen som startade det hela - men jag kan inte stå emot John Woo-överflödet. Klart grabben ska ha chicken race på stranden


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Såg Tenet igår för första gången. Var väldigt stökig första halvtimme-timman, var för mycket information att försöka ta in på för kort tid, blev bättre i andra halvan när man hade lärt sig alla regler och storyn började make sense. Som vanligt med Christopher Nolan var den spektakulär, stämningsfull musik och häftiga actionsekvenser. Gillade den ändå, och den ska ju bara bli bättre om man ser den fler gånger, så jag får väl se om den igen om ett tag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Army of the Dead (2021)

Extremt förutsägbar och stereotypisk film som tycks vara mest intresserad av att stapla så många klyschor som möjligt på höjd, och under så lång tid som möjligt (148 minuter klockar fiaskot in på). Inte ens de många actionscenerna bjuder på något intressant. Snyders sämsta film hittills, och därtill en av de sämsta jag sett i år.

1/5.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Army of the Dead (2021)

Extremt förutsägbar och stereotypisk film som tycks vara mest intresserad av att stapla så många klyschor som möjligt på höjd, och under så lång tid som möjligt (148 minuter klockar fiaskot in på). Inte ens de många actionscenerna bjuder på något intressant. Snyders sämsta film hittills, och därtill en av de sämsta jag sett i år.

1/5.

Hade tänkt se den men blir bara mer osugen. Dawn of The Dead (2004) som var hans debutfilm var ju riktigt bra. Army of The Dead som har mycket fetare budget ser ju ut som ett CGI skämt i jämförelse med snustorra karaktärsark. Så tråkigt, lär väl se den ändå i brist på annat pga. panedemins dåliga film år.

Avstängd

Drunken Master från 1978, bra kung fu film. Snyggt koreograferade närstrider och hyfsad humor.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Återbesökte Elysium (2013) i morse.

Inte så värst subtil film om samhällets orättvisor, men det är kanske inte heller poängen. Å andra sidan är det en tajt, actionfylld upplevelse på 1 timme och 49 minuter, vilken samtidigt hinner med en del världsbyggande.

Neil Blomkamps framtidsvision för med sig en del intressanta inslag, som hur teknik ser ut och används av de olika samhällsskikten. Jämför t.ex. den modifierade, (då) 140 år gamla Nissan GTR mot överklassens privata rymdskepp. Eller automatkarbinen AKM mot "Chemrail".

Elysium var inte omotiverat kritiserat vid släpp, men med avstånd till dåvarande zeitgeist tycker jag ändå att filmen har ett underhållningsvärde. Är man ute efter "Cyberpunk: The Movie"(-ish) kan det vara värt att kolla in den här. I båda fall har vi att göra med en protagonist som tvingas vidta drastiska åtgärder, p.g.a. extrema omständigheter.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Avstängd

Silent Rage från 1982, en rolig kalkonfilm, typisk Chuck Norris film.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Midsommar (2019) - https://www.imdb.com/title/tt8772262/?ref_=nv_sr_srsg_0

"A couple travels to Scandinavia to visit a rural hometown's fabled Swedish mid-summer festival. What begins as an idyllic retreat quickly devolves into an increasingly violent and bizarre competition at the hands of a pagan cult."

Jag tyckte Ari Asters Hereditary var något av det bättre inom skräck/drama jag sett på ett bra tag så hade höga förväntningar på Midsommar. Tyvärr levde den inte riktigt upp till hans föregående film, med det sagt var den fortfarande ganska bra, dock så störde jag mig på en del saker, framförallt karaktärerna. En sak är säker, Ari Aster är grymt skicklig på att göra välproducerade, visuellt snygga och tungt atmosfäriska filmer.

Betyg: 7/10

Enemy (2013) - https://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=nv_sr_srsg_7

"A man seeks out his exact look-alike after spotting him in a movie."

En intressant och bra psykologisk thriller/drama med Jake Gyllenhaal i huvudrollen, en film man får ta sig en funderare eller två på vad det egentligen är man sett. Vill man se en slow burner full med metaforer och karaktärsstudie är den värd att spana in.
Betyg: 8/10

Båda från A24 förövrigt, dom publicerar många bra filmer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Midsommar (2019) - https://www.imdb.com/title/tt8772262/?ref_=nv_sr_srsg_0

"A couple travels to Scandinavia to visit a rural hometown's fabled Swedish mid-summer festival. What begins as an idyllic retreat quickly devolves into an increasingly violent and bizarre competition at the hands of a pagan cult."

https://resizing.flixster.com/3Q-le8L5EBRUHHEG28Uz2dfF9FA=/em...

Jag tyckte Ari Asters Hereditary var något av det bättre inom skräck/drama jag sett på ett bra tag så hade höga förväntningar på Midsommar. Tyvärr levde den inte riktigt upp till hans föregående film, med det sagt var den fortfarande ganska bra, dock så störde jag mig på en del saker, framförallt karaktärerna. En sak är säker, Ari Aster är grymt skicklig på att göra välproducerade, visuellt snygga och tungt atmosfäriska filmer.

Betyg: 7/10

Enemy (2013) - https://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=nv_sr_srsg_7

"A man seeks out his exact look-alike after spotting him in a movie."

https://english-films.com/uploads/enemy.jpg

En intressant och bra psykologisk thriller/drama med Jake Gyllenhaal i huvudrollen, en film man får ta sig en funderare eller två på vad det egentligen är man sett. Vill man se en slow burner full med metaforer och karaktärsstudie är den värd att spana in.
Betyg: 8/10

Båda från A24 förövrigt, dom publicerar många bra filmer.

Kikade på Midsommar på jobbet inatt jag också! Hade sett den en gång förut, tyckte den var bättre nu än första gången jag såg den. Han får till jävligt ruggig stämning i sina filmer.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

The Quiet Place Part II

Såg denna häromdagen och hade inte så stora förväntningar. Jag diggade ettan men var faktiskt riktigt negativ inställd till den filmen.

Måste säga Part II är väldigt bra, första halvan är sjukt intense och känslosam och jag reagerade mycket IRL som jag inte brukar göra när jag ser film (resting bitch face annars)

8/10

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Kikade på Midsommar på jobbet inatt jag också! Hade sett den en gång förut, tyckte den var bättre nu än första gången jag såg den. Han får till jävligt ruggig stämning i sina filmer.

Jag jämförde den lite med The Wicker Man(1973) som jag tyckte gjorde ett större intryck på mig. Men som sagt, Midsommar är inte en dålig film och är helt klart värd att se. Det som förstörde mest var tyvärr karaktärerna, hade svårt för att hitta anledningar att bry mig om dom. Var verkligen inte förtjust i "comic relief" snubben, kändes onödigt att ha med, eller man kunde gjort han bättre/intressantare.
Dom flesta manliga karaktärer var ganska undermåliga. Sen var majoriteten ganska tröga hehe, blev irriterad på deras val och hur dom betedde sig, kanske var medvetet val från Aster dock. Måste säga att tjejen som hade huvudrollen gjorde en bra skådespelarinsats.

Håller med, Ari Aster är riktigt bra på att få till atmosfär och stämning, helt klart.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Har absolut inte fattat vad folk ser i Midsommar. Filmen var ju sjukt tråkig och obvious. Kanske är jag bara för avtrubbad.

The Conjuring - The Devil Made Me Do It var helt okay. Conjuring filmerna har ju varit helt klart sevärda. (utom The Nun)

Medlem

Arrival
https://www.imdb.com/title/tt2543164/
Finns på Netflix. Högt betygsatt sci-fi film som enligt mig är kraftigt överskattad. En högst medioker och tråkig film med logiska luckor.

Har dessutom "the choosen one" syndromet där en enda som kan lösa allt. Om nu dessa aliens kunde se framtiden, behövde de bara skicka ner ett skepp och lära henne eftersom de redan visste att hon löste det.

Jeremy Renner som ett odugligt bihang som inte gjorde något alls i hela filmen. Regissören Villeneuve har också gjort Blade Runner 2049 som är lite bättre än Arrival men inte en speciellt bra film.

Ett betydligt roligare slut hade varit om ingen fattade något och alla stod kvar som frågetecken när de åkte iväg.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Arrival
https://www.imdb.com/title/tt2543164/
Finns på Netflix. Högt betygsatt sci-fi film som enligt mig är kraftigt överskattad. En högst medioker och tråkig film med logiska luckor.

Har dessutom "the choosen one" syndromet där en enda som kan lösa allt. Om nu dessa aliens kunde se framtiden, behövde de bara skicka ner ett skepp och lära henne eftersom de redan visste att hon löste det.

Jeremy Renner som ett odugligt bihang som inte gjorde något alls i hela filmen. Regissören Villeneuve har också gjort Blade Runner 2049 som är lite bättre än Arrival men inte en speciellt bra film.

Ett betydligt roligare slut hade varit om ingen fattade något och alla stod kvar som frågetecken när de åkte iväg.

Tror inte du förstod filmen om det är vad du trodde var mening med allt som dem gjorde. Försök att kolla igenom den en gång till. Hade försökt förklara, men är väldigt dålig på att föra över tankar till ord.

FM-guru
F.d. Sisyr

Inte sett Arrival, men däremot läst novellen den är baserad på. Vet ju inte hur noga filmen följer novellen, men där så är det i alla fall intressanta teman som utforskas, men med ett väldigt begränsat och gimmicky narrativ. Lite överskattad i min bok (heh) med tanke på hur hyllad den är.

Själv såg jag A Quiet Place Part II (2020) igår. Snygg och välregisserad, men det kändes mest som en upprepning av den första filmen minus de personliga konflikter som fick den att stå ut från mängden. Lite slöseri också att anlita fantastiske Cillian Murphy bara för att sedan låta honom spela en så pass stel karaktär.

6/10

Skriv svar