3Dfx, P2... hårdvaran i din första speldator?

Redaktör
3Dfx, P2... hårdvaran i din första speldator?

Nostalgidags: Hur började din speldatorhistoria?

Min började så här:

  • Intel Pentium 2, 300 Mhz

  • 64 MB RAM

  • 3,2 GB hårddisk (Jag hör mig själv säga "Större behövs inte" och ångra mig rätt jäkla snabbt)

  • Icke-accelererad grafik.

  • 15-tumsskärm

  • Nåt standardljudkort

Köptes sommaren 1998 av min dåvarande sambo för alldeles för mycket pengar. Förhållandet tog slut, jag behöll datorn - köpte snabbt hårddisk, Voodoo 2-grafik, 17-tumsskärm... och så var cirkusen igång.

Edit: den började egentligen med en C64 och sen Amiga 500, det ovan är min pc-historia.


signatur
Medlem

En Commodore C64, Cirka 1985.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Få se:

- intel Pentium 2 266MHz
- 64M RAM
- 4.2GB HDD
- Hercules Stingray 128/3D (4+4MB)
- Soundblaster (lite osäker om de var 64 ja hade)
- Samsung 15” (som troligen hade nåt fabriksfel då min bild var alldeles för mörk i spel så som Alien vs Predator, blev retad på LAN att ja aldrig såg nåt, tills polarna kollade på skärmen... ja kunde inte se nåt alls 👍😝)
- CD-RW med hela 2x write, kan varit en Plextor.

Detta måste varit 1997 eller 1998. Awww them memories.

Uppgraderade grafikkortet till den med de kortaste namnet ”Creative 3D Blaster GeForce 256 Annihilator Pro” (32MB) något senare. Ville minnas att den hette "Creative Soundblaster 3D GeForce 256 Annihilator Pro", men har säkert fel

Medlem

Minns inte så mycket mer än att det var en Intel Pentium MMX 166mhz. 16mb ram kanske.

Lyssnande så klart mycket på mIRCwar! https://www.youtube.com/watch?v=dfeOxboVYUg

Medlem

Hade en Compaq Presario 425 som jag spelade UFO: Enemy Unknown på.

  • CPU 486SX25 (25MHz)

  • 4 MB RAM. Uppgraderades senare till hisnande 12 MB.

  • 540 MB HDD (original var 200MB)

  • 3 1/2 Floppy

  • 14 tums integrerad skärm

Nån annans galleri: https://imgur.com/gallery/zcrZw9G

Edit: Innan hade jag ju förstås en Commodore C128 med separat 5¼-station. Den finns fortfarande kvar i nån garderob i föräldrahemmet. Presarion däremot gick till återvinningen för ett antal år sedan.

Medlem

1984 så köpte min far en C64 som han sedan sålde 1987 efter han hade köpt en Amiga 1000. Det tog 7 år till nästa datorköp då han köpte en PC i maj 1994.

Intel 80486DX2 66MHz
16 MB RAM
250 MB hårddisk
512 KB Trident graphics
14-tumsskärm
Sound Blaster 16
2x CD-ROM-läsare

Denna dator fick jag sedan när jag flyttade ut 1996 och han köpte en Intel Pentium 133 MHz till sig själv. Första och enda uppgraderingen jag gjorde var en 1,6 GB hårddisk för 2200kr.

Medlem

Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att den inte hade kraft nog att klara av GTA 3. Ett spel som jag kunde spela på min iPhone tio år senare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Redaktör
Skrivet av Akronym:

En Commodore C64, Cirka 1985.

Tror jag fick hjärnsläpp - C64 är ju också dator. Jag började också där. Tanken med tråden var pc-speldatorer, men andra lösningar är ju lika gångbara så länge det kan spelas på dem.


signatur
Medlem

Vilket minne ni har, vet inte ens vad jag åt till lunch igår. 😟

Medlem

Året var 1995 när jag skaffade första PC-n, en IBM Aptiva.

CPU DX4 100Mhz
8 MB RAM
540 MB hårddisk
14-tumsskärm
Soundblaster 16
CD-Rom

Medlem

Min allra första dator, december 1993:

486 SX 25Mhz
4 MB RAM (senare uppgraderat till 8 MB)
80 MB hårddisk
14-tums-skärm

Det var rätt torftigt i början, men blev en helt annan upplevelse efter något år när jag uppgraderade med både ljudkort och CD-ROM-läsare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tror jag fick hjärnsläpp - C64 är ju också dator. Jag började också där. Tanken med tråden var pc-speldatorer, men andra lösningar är ju lika gångbara så länge det kan spelas på dem.

Där ser man.

Den första PC:n anlände någon gång runt 1998, Hade mellan den och C64:an både hunnit med en Amiga 500 och en Amiga 1200.

Få se.

Minns inte vad processorn hette, någon sorts Pentium på 200 Mhz tror jag
Mängden minne och hårddiskar, inte den blekaste.
Minns inte heller om jag hade 3Dfx kortet från början, eller om jag köpte till det senare .
Dock vill jag minnas att det satt ett snofsigt ljudkort från Creative i riggen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

En Commodore C64, Cirka 1985.

Kommer inte ihåg året men, liknande.

En Commodore C64 var första "speldatorn".

Första PC'n var en.
Victor 286c på 12Mhz. (tower modellen)


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Första egna datorn var en 286:a med EGA kort och monokrom skärm. 20 mb hårddisk har jag för mig och DOS 5.0 som operativ. Lirade golden axe, alley cat, winter games, mm mm

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Första egna datorn var en 286:a med EGA kort och monokrom skärm. 20 mb hårddisk har jag för mig och DOS 5.0 som operativ. Lirade golden axe, alley cat, winter games, mm mm

Jösses, det är ganska exakt vad jag också började med! Både WInter och Summer Games spelades väldigt flitigt och möjligtvis att jag också spelade första Civilization på den datorn (det kan ha varit på nästa dator dock då jag hade en 386:a något år senare och ytterligare senare uppgraderade till färgskärm just för Civilization!).

/ LordDaimos

Medlem

En 486:a med DOS. Blev winter games och wolfenstein.

Första 3d-fx maskinen var med ett monster voodoo 3D som jag köpte för hela min dåvarande sparbössa som tagit år att bygga upp.
Men jäklar vad värt det var! Quake rullade på som en dröm med det kortet

Någon som minns denna, haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Första datorn var ju så klart en C64, hade senare även en amiga 500. Båda finns kvar fortfarande, även om C64:an inte längre är orginal.

Första PC:n hade knappt grafik, men minns att det var ett gigantiskt Herculeskort i den. Det var faktiskt en commodore pc 8086 från farsans jobb, den hade 10MB HD som tog upp två st 5,25" platser och vägde fasiken mer än skärmen
Den första PC:n som gick att spela någonting med grafik var en 386:a med en AMD i, har för mig det var en 40 MHz, men kan minnas helt fel. Försökte hålla mig undan PC in i det längsta >_< Efter det har det ju varit en drös PC.

Den första PC:n jag köpte själv var 98 efter sommarjobbet. På den tiden fick man ju inte tjäna över vad det nu var utan att bli straffad av CSN, så företaget jag jobbade på köpte datorn via lönen åt mig och jag kunde hålla mig under den jäkla gränsen.
Minns inte riktigt vad som satt i den, minns att det var ett matrox g200 i den iaf ^^
Och så var det en ViewSonicskärm (lådan är kvar i förrådet, förvisso full med kläder tror jag

Medlem

Creative 3d blaster voodoo 2 (med 8 eller 12 MB minne) köpte jag för egna pengar i starten av tonåren för att kunna installera (farsans polare hjälpte till) i familjens dator. Jag kommer inte exakt ihåg vad vi hade men vet att vi ägt en 386a, en 486a och en Pentium 90 dator under 90-talet. Nostalgi med box art från Voodoo2 kortet. Den gula kartongen med en galen vetenskapsman med crazy frissa.

http://completecardedset.com/3dfx-creative-3d-blaster-voodoo-...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

intel i486 dx2 processor
4 mb ram som jag uppgradera till 8 mb efter ett tag =D
256mb HD om jag minns rätt
köpte till ett ljudkort soundblaster 16bits något, som jag ej kommer ihåg exakt namn på.
och dator var av märket compaq. året var 1991 eller 92. Före det körde jag nintendo 8 bits ^^

Medlem

Min andra speldator, som är den första jag kommer ihåg specs ifrån, hade 500GB hårddisk! Var ju allt som betydde något, för en ung o dum unge, för nästan 20 år sedan.

Medlem

Om man bortser från föräldrarnas hem-pc, så var det om jag minns rätt en pentium 4, ram av något slag, 40gb hdd och ett geforce 4600 tro jag det hette.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

AMD Athlon XP 1500+
512 MB DDR RAM
FX 5200
Hade 10/100/1000-nätverksport, vilket klasskompisarna var avundsjuka på.

EDIT: Nu med bild, som togs flera år i efterhand, så ursäkta den provisoriskt, eh, lösta hårddiskplaceringen.

Medlem

Min första dator var en Commodore 128, brukade reta mina kompisar som bara hade en Commodore 64 för att min var ju faktiskt dubbelt så bra
Första egna PCn var en Pentium 90, inte många vettiga spel jag kunde köra på den. Blev mest Death Rally och GTA 1.

Kontot avslutas

Köpe min första dator i december 2004

Kommer inte ihåg exakt vad som satt i den
150 GB hårddisk
4GB ram (det mesta XP 32 bit klarade av)
Windows XP

Sen har jag ingen koll på vad mer jag hade eftersom jag aldrig varit direkt data intresserad.
Jag hade så att jag klarade mig, sen skaffade jag mig även en 500 GB extern hårddisk typ 2 år senare när det hade blivit ett fel på datorn så att det blev lite fel på några filmer jag hade efter att jag försökte rädda dessa genom att bränna ut dem på skivor innan jag lämnade in datorn.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv

486 dx2
4mb minne
2-3hundra nåt hdd
Nåt skumt grafikkort, som hade 2 "bäddar" för hisnande 1mb (tillsammans) mer grafikminne.

Har en av gamlingarna kvar, Zinclair zx spectrum, med tangenter som känns som suddgummi.....

Jh
Medlem

Zx Spectrum gissningsvis 1985 🤔 byttes relativt snabbt till..
C64
Amiga

..och första PC:n köptes 1997

Pentium 2 233 Mhz, 32Mb ram och 1Gb hårddisk.
Den komplettetades med ett 3dfx Voodoo 2 senare.
Kul tråd 😊


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Tja jag började faktiskt med en VIC-20 (3kb), fick i julklapp ett 8k minneskort med omkopplare som införskaffades via tyskland. Allt för att kunna köra Shamus, GORF & Omega race 😁

Medlem

Minns inte ens vad jag hade som första. Var något monster med EGA grafik som lät som en motorsåg när man startade den. Men! Man kunde spela Space Quest 1 på den och det var allt som behövdes.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

GSX
Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Min första dator var en Commodore 128, brukade reta mina kompisar som bara hade en Commodore 64 för att min var ju faktiskt dubbelt så bra
Första egna PCn var en Pentium 90, inte många vettiga spel jag kunde köra på den. Blev mest Death Rally och GTA 1.

Haha! Exakt samma som mig. C128 som första dator, första PCn en Pentium 90 med mattrox kort och senare la jag till ett voodoo 3dfx kort. Var en Amiga 500 där mellan också med massa extra lull lull.


signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NvME 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Medlem

Lite svårt att definiera vad som kan räknas till en speldator, men den första datorn jag någonsin spelade ett spel på var nog en 386:a eller möjligtvis 286:a, ca 1992. Har tyvärr ingen aning om vilka andra komponenter som den innehöll.

Första spelet jag spelade var för övrigt Leisure Suit Larry, jag var typ 4 år

Skriv svar