3Dfx, P2... hårdvaran i din första speldator?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Minns inte så mycket mer än att det var en Intel Pentium MMX 166mhz. 16mb ram kanske.

Var här jag började, mina första egna dator egentligen, eller ja päronens först, fick ta över den mer och mer efterhand. Överklockade den till 200mhz, försökte med 233 men det vart för ostabilt.

Farornas Konung

i9 9900K Och ett Rtx 3090. 64Gb 3600mhz ram 2Tb SSD.

Medlem

1995, familjens dator:
cpu: Intel pentium 75 mhz
16mb ram
800 mb disk

Skarpa minnen från Rebel Assault, the Dig, ka-52 Hokum, nationalencyklopedins multimedia-cd, command & conquer och såklart DOOM <3

något år senare köptes ett matrox mystiqe-grafikkort med sketchy at best performance; Tomb Raider flöt som en dröm och såg sådär härligt smetigt ut som tidig AA resulterade i. Unreal däremot såg ut som en riktigt skön LSD-tripp.. good times

KoP
Medlem

En C64 med hissnande 0.985 MHz och 64 KB minne.

Senare A500, A600, A1200 (bestyckade med div. acceleratorer, hårddiskar, extraminnen, cd-läsare, samplers och video digitizers).

Ännu senare en pc med Voodoo 2 kort köpt via jobbet, mycket mera av vad som satt i den burken kommer jag inte ihåg men man lirade väl mest Half-Life och BF1942.

Nuförtiden används mest laptops ifrån Asus för div. video-editering. Spelandet sköts helt å hållet via konsoler (Xbox och Playstation).

Medlem

Den första egenköpta datorn 2002:
Pentium 4
Ram ?
Msi moderkort
Geforce 2
17" skärm
60gb hårddisk

Medlem

Min första PC som jag hade var en AST, 100mhz (Intel Pentium?) 8mb RAM, 3dfx hade inte ens kommit ut ännu

Edit: 850mb HDD också , tyckte det var skit mycket då!


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Jag kommer inte ihåg, tror att det var en 386a. Den hade dock 8MB RAM och en hårddisk på 200MB och inget ljud över huvud taget. Kommer också ihåg att man fick seconds per frame i doom.
Den dog till slut när jag försökte montera ett ljudkort när jag var runt 10 och inte hade någon aning om vad jag gjorde.

Medlem

Första jag köpte för egna pengar, var en begagnad IBM. Med P4 2,53ghz 512MB ram 120GB hdd och GeForce 4600ti 128MB.
Får jag räkna föräldrarnas dator så var det något med en intel 386.

Medlem

C64 -87
Första pc:n var en begagnad 3:86 med ljudkort(!), 40 mb hårddisk, både 5,25 och 3,5 tums diskettläsare , vad den hade i ram vete tusan men den gick i 33 mhz . Den köptes iaf in 1992 och det var också där jag kom i kontant med wolfenstein 3d och doom, men också monkey island 1-2 för att nämna några av alla de spelen som jag växte upp med 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Min första speldator var en Amiga 500

Det enda jag minns från min första PC var att den hade en knapp där man kunde trycka på så att den gick från 33 mhz till 66 mhz, kunde det ha varit en 386:a?

Doom var spelet som fick mig att helt överge Amiga för PC. Minns att jag köpte en hårddisk till min Amiga 1200 för 4-5000 kr, den var väl typ 50-100 mb

Medlem

Första hemdatorn var en AST Advantage! år 1995.

Minns inte exakt modell eller specifikationer, men den hängde med till 1999 och fick uppgraderingar på hårddisk och möjligen ram eller dylikt.

Det spelades Grand Theft Auto, Elder scrolls II Daggerfall, Doom, Warcraft II, Heroes of Might & Magic II, Duke Nukem 3D, SWAT 2, lite obskyra peka klicka spel som Gabriel Knight: the beast within, 11th Hour, Frankenstein m.m. Vi hade ett rum i förrådet som farsan byggde om till dator rum, och föräldrarna gick hemdator kurs och hade diplom för att styrka detta på väggen, haha.. Goda gamla tider


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Minns inte min första PC, tror det var en Pentium 120Mhz.

Min första speldator var dock en Spectrum 48k, sedan Spectrum 128k+2, sedan Amiga 500 innan jag hamnade med en PC måååånga år efter.


signatur

I drank what?

Medlem

När jag var liten hade familjen en C64. Men den räknar jag knappt med för jag var så liten.
Sen skaffade jag en Amiga 1200. Kanske bör räknas?

Annars så skulle jag väl säga att min första "riktiga" dator som jag använde som mer än TVspels maskin köpte jag för cirka 15,000.

Packard Bell 486.
SX2 50mhz
4mb RAM
340 hårddisk
4X hastighet på CDläsaren!

Uppgradera sen med 4 meg till RAM för typ en tusenlapp. Och mot slutet, när Pentium redan blivit en överkomlig grej, fyndade jag en DX4 100mhz. Så då gick det undan och jag slapp uppgradera ett år till

Medlem

Pentium 2(3?) 500Mhz med Nvidia TNT

Medlem

Min första var en Commodore Amiga 500. Var lite för liten för C64an men en kompis storebror hade en.
Men som sagt ja.. min första var en Amiga 500 med 0,5MB extra RAM och köpte även till en extra diskettstation. Grymma grejer.
Den gick varm den datorn. Var kul o leka i workbench också med deras text to speech hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Medlem

Kul tråd, har haft en hel del olika datorer i min barndom, jag hade turen att pappa kunde plocka hem ifrån företaget han jobbade på. Samt en mycket äldre bror med intresse som jag adopterade och till slut övertog!

Jag kommer inte ihåg exakta Specs men här är ett urval av de datorer jag hade som mina egna.

Det började med en C64, för att sedan övergå till 286, hade en 386 kort därefter, spännande nog hade jag plotter printer till dem, vilket var fascinerande.

Vidare till en 486, med band backup.
Pentium 90, med ett stort ISA Soundblaster 16 kort om jag inte minns helt fel.
Pentium MMX 233 ( P.O.D Racing var ju hype titeln där! ) tror det var denna som jag fick tag i ett Vodoo Banshee ( AGP Någon? ) samt ett SoundBlaster PCI 128 ( Kul att GamePad porten satt på ljudkorten förr! )
Pentium III 533(?) kul hur man "dockade" CPU´n på moderkortet!
Pentium 4 1.7 GHz ( RAMBUS minnen, GeForce 6800 Ultra, samt SCSI diskar, en tid då 56k ersattes med ISDN, mycket spännande tid)

Tror det var vid Pentium 4 tiden man lirade mycket Operation Flashpoint om jag inte minns helt fel också?

Från det har det rullat på och har haft flertalet riggar efter, ett litet axplock. Kul att tänka tillbaka på! Har byggt datorerna för oss hemma sedan 486. Det har varit otroligt roligt att se hur mycket som förändras i sättet datorer byggs på, olika Sockel lösningar, form faktorer ( ATX var en Revolution ).

Numera uppgraderar jag väldigt sällan så det går längre tid emellan riggarna!


signatur

Nämen!

Medlem

Min första egna ägda dator var en C64. Men min första egen ägda PC var en begagnad 486 dx2 66 med Tseng Labs ET4000 grafikort. En bildskärm på 800x600 i upplösning. Blev många timmar Doom & Warcraft 2 på den.

Första dator jag spelade på i huvud taget var brorsans ZX Spectrum..

Medlem

Commodore C64 med färgskärm och kassettbandspelare, faktum är att jag fortfarande har kvar den i källaren, inklusive originalförpackning med sin frigolit, plastpåse och kartong
Dock saknas skärmen


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Inte min men första familjedatorn var en Apricot PC (kan ha varit Xi) med 4,77 MHz Intel CPU, 256kb RAM, en 9 tums skärm och 5MB hårddisk.

Medlem
Min första PC ...

Min första egna PC var en Commodore 128D

Medlem
Skrivet av Akronym:

En Commodore C64, Cirka 1985.

Samma här fast 1987. Den var trimmad med the final cartridge III på senare tid också


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nostalgidags: Hur började din speldatorhistoria?

Min började så här:

  • Intel Pentium 2, 300 Mhz

  • 64 MB RAM

  • 3,2 GB hårddisk (Jag hör mig själv säga "Större behövs inte" och ångra mig rätt jäkla snabbt)

  • Icke-accelererad grafik.

  • 15-tumsskärm

  • Nåt standardljudkort

Köptes sommaren 1998 av min dåvarande sambo för alldeles för mycket pengar. Förhållandet tog slut, jag behöll datorn - köpte snabbt hårddisk, Voodoo 2-grafik, 17-tumsskärm... och så var cirkusen igång.

Edit: den började egentligen med en C64 och sen Amiga 500, det ovan är min pc-historia.

En dator med denna spec runt 1982:

Apple ][+
MOS 6502, 1 MHz
Zilog Z-80 , 2 MHz, SoftCard (Microsoft CP/M Card för Apple II).
64 KB RAM (med Microsoft 16KB RAM Card http://www.apple-iigs.info/doc/fichiers/msram.pdf)
Disk II, 5.25", 140KB, Apple
12" skärm

Festlig fakta 1:

Rätt kul att i början på 80-talet ha en dator med dåtidens största processorer, som inkluderade MOS 6502 (tack vare Apple) och Zilog Z-80 (tack vare Microsofts kort för Apple). 😺

Festlig fakta 2:

Detta var hårdvara och mjukvara från Apple och Microsoft från slutet av 70-talet. Rätt festligt att så här många år senare så är mina främsta datorer och mjukvara fortfarande från Apple och Microsoft. Skriver detta på en MacBook Air 13" med Apple M1, och min andra favoritbärbar är en Surface Book 3 15" med Intel i7 och GTX 1660 Ti.

Festlig fakta 3:

Microsofts Z80-baserade SoftCard för Apple II konstruerades på uppdrag åt Microsoft av Tim Paterson när han jobbade för Seattle Computer Products (SCP). Förutom att konstruera detta Z80-kort åt Microsoft som var avsett att kunna köra Digital Research (DRI) CP/M på Apple II, så skrev han sedermera en egen klon av DRI CP/M som han döpte till QDOS. Detta system köpte Microsoft rätten till några år senare från SCP, och Microsoft sålde sedan i sin tur vidare en licens av QDOS till IBM för att användas i deras då kommande IBM PC. IBM döpte om QDOS till PC-DOS, och Microsoft sålde senare samma system till andra datortillverkare under namnet MS-DOS.

Favoritspel; Spelfavoriterna för mig var Choplifter, Karateka (skrev senare det utökade spelet Prince of Persia), Loadrunner och Castle Wolfenstein (vars rättigheter köptes några år senare av id Software när de skulle släppa Doom-föregångaren Wolfenstein 3D).

Favoritapplikationer; Största nyttan med CP/M och Z-80 som Microsoft sålde för Apple II var inte för spel, men för att köra kontorsapplikationer som WordStar (speciellt med 80-teckenkort som CP/M krävde praktiskt) och programmering i Turbo Pascal (som Borland köpt upp och släppte för CP/M på Apple II med Microsoft-kortet, och för C64 med CP/M-cartridge).

Festlig fakta 4:
Anders Hejlsberg som skapat Turbo Pascal, fortsatte hos Borland efter fokuset på CP/M att utveckla flera versioner för PC-DOS/MS-DOS. Senare under sin tid hos Borland skapade han uppföljaren Delphi som var en effektiv miljö att utveckla grafiska program för Windows. Intressant fakta är att han även är upphovsmannen till det moderna språket C# hos Microsoft (som kombinerade det mesta bra med Delphi med det mesta bra hos Java, men med C som grundsyntax), och jobbar där än idag med att utveckla det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_Pascal

Lite mer detaljerad historia om Microsofts start med att, förutom tillverka och sälja BASIC, sälja Z-80-hårdvara åt Apple och licensiera CP/M från Digital Research (som tillsammans med Linux SUSE, via omvägen genom Caldera och Novell, numera ägs av Micro Focus):

https://finapple.hho.fi/finapple/index.php/2019/05/06/microso...

https://www.businessinsider.in/36-years-ago-microsoft-became-...

Första PC var runt 1985 och en Intel 8088 på 8MHz.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

VIC-20 - spelade Choplifter, Gorf, Loadrunner, Ms Pacman, Pole Position mm.

Medlem

C64. Har fortfarande kvar den.

Medlem

Commodore Vic20 var grejer det...

Vic20 > C64 > Amiga > PC... Den första egna PC var en Pentium 90 och jag betalde straxt under 21.000


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Commodore Vic20 var grejer det...

Vic20 > C64 > Amiga > PC... Den första egna PC var en Pentium 90 och jag betalde straxt under 21.000

Gick precis samma väg förutom att jag hade en Atari ST 520 samtidigt som Amigan. Gjorde så mycket musik på den.

Medlem

Jag kommer inte ihåg vad som satt i min första dator, vet bara att den inte kunde installera första Colin McRae Rally för det var för krävande, så fick byta den mot Backpackers 2 istället (köpte datorn och spelet från OnOff. Som tur var så tillät dem byta spel vid den tiden även fast man hade öppnat paketet).

Det var en Packard Bell dator med Windows 95. Den höll sig länge innan jag köpte en ny dator genom Dataknuten (som jag antar har gått i konkurs sen länge sedan)

Lyckades hitta en bild på den modell som jag hade, skärmen med högtalare som man kunde plocka ner, tangentbord och mus

Medlem

Var ganska sent på det, gick redan i gymnasiet när jag fick en hand me down dator som min morsa hade köpt genom jobbet:

Cyrix 6x86 233 Mhz
32-256 MB Ram (uppgraderad efter hand)
TNT2 32 MB (PCI) (uppgraderat från ett S3 4MB kort)
32GB HDD (uppgraderad, kommer inte ihåg orginalet)

Har inga direkta minnen av att jag lirade mycket på den (var mest på nästa dator som jag köpte själv där det blev Half Life, CS alpha/beta och Ragnarök Online), var helt insnöad på PSX då, kommer ihåg Motorhead flöt på i 60 fps dock vilket var ganska ovanligt för 3d spel på den tiden, iaf med ett TNT 2.

Medlem

Amiga 500 när jag var 10, uppgraderades en del, hade en 120mb hårddisk och 5mb ram på slutet.
Första egna PCn som jag byggde 1998 kommer jag inte ihåg vad den hade för processor (nån Intel variant) men den hade ett Diamond Stealth II S220 Rendition Verite V2100 grafikkort i alla fall minns jag.

Skriv svar