Medlem
Tips på RPG

Hej alla!

Har nyss hittat hit och skummat igenom lite trådar. Jag skulle skulle gärna vilja ha era bästa tips på RPGs i stil med Suikoden, Breath of Fire IV osv. Har alltid gillat de spelen mest och har för några dagar sedan spelat klart Child of Light med mina barn för andra gången. De älskar spelet och det är fantastisk att se de lika uppslukade så som jag en gång har varit när det spelades som mest.

Jag har ett PS3 (jag vet, jag vet), iPhone, iPad och en MBP just nu. Väldigt intresserad av Playstation 5 och till och med möjligen Xbox Series S beroende på spelutbud.

Så vilka är era bästa tips och till vilken plattform finns de tillgängliga? Tar också gärna tips på kommande spel.

Tack på förhand!

Medlem

Många av dom gamla final fantasy spelen finns till Android iallafall och misstänker även till ios så dessa kan jag rekomendera starkt om det kan vara något?

Medlem

Har du tittat något på Ni No Kuni till PS3? Kan passa att även spela med barnen.

Annars kan du kolla upp Octopath Traveler om du skaffar ett Xbox eller Fantasian till Ipad/Mac.

Medlem

Tack för tipsen!

Ni No Kuni känns som givet spel. Har haft ögonen på det ett par gånger, men lite dyrt på PS-store just nu.
Final Fantasy-spelen har jag aldrig fastnat för trots att mina bröder brukade nöta de när det begav sig.

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Tack för tipsen!

Ni No Kuni känns som givet spel. Har haft ögonen på det ett par gånger, men lite dyrt på PS-store just nu.
Final Fantasy-spelen har jag aldrig fastnat för trots att mina bröder brukade nöta de när det begav sig.

Kolla ni no kuni begagnat på tradera


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Kolla ni no kuni begagnat på tradera

Ha! Känner mig lite dum som inte tänkte på det....Tack för tipset!

Medlem

Tar gärna emot fler speltips! Särskilt intressant med kommande eller nyare spel.

Medlem

Chrono Trigger!!!

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Tar gärna emot fler speltips! Särskilt intressant med kommande eller nyare spel.

Införskaffar du en ps5a eller ev ett ps4a kan jag varmt rekommendera persona 5 också! Då ska det enligt hörsägen vara royal-versionen har dock bara spelat vanilla själv 🙂
Så måste jag även tipsa om dragon quest XI

Medlem

Roligaste jag spelat är Dragon Quest 8: The Journey of the Cursed King (Playstation 2, Nintendo 3DS, Android, IOS)

Persona 4 (Playstation 2, Playstation Vita, Playstation 3, Microsoft Windows)

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (Nintendo Switch, Playstation 4, Nintendo DS, Playstation 3, Xbox One, Microsoft Windows)

Persona 5 (Playstation 4, Playstation 3)

Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age (Playstation 4, Nintendo Switch, Nintendo 3DS, Xbox One, Microsoft Windows, Google Stadia)

Ett som är coolt, men svåraste jag spelat är Lucifer's Call. Lite mörkare, och kanske att det upplevs som skrämmande om barnen är små. (Shin Megami Tensei) (Playstation 4, Nintendo Switch, Playstation 2, Microsoft Windows)

Medlem

Om du är sugen på att spela PS3, så finns Persona 5 där också. Det finns givetvis digitalt, men även som fysisk kopia hos ex. Retrospelbutiken.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Quake-konnässsör

Valyria Chronicles kan vara värt och ta en titt på, finns säkert och köpa via digital shopen, eller begagnat.

Kanske inte är precis något RPG, men en fantastisk upplevelse.

Dragon's Dogma hade jag rätt kul i, det kanske inte är så väldigt story tungt som vissa RPG. Men känns ändå som att det finns en värld värd att uppleva.

Medlem

Vill du ha den typen av spel så är det switch och 3ds som gäller. Då finns det så man drunknar i dom
3ds kan du hitta begagnat för bra pris och sanslösa mängder jrpg

Men lite 3ds: Bravely Default, Radiant Historia, Golden Sun: Dark Dawn (otroligt bra spel, nds men funkar på 3ds), ett gäng final fantasy spel, dq-spelen som någon nämnt ovan, YS-serien (lite mer som zelda än turn-based)

(är jrpg-nörd så väljer konsoll utifrån det)

Mina favoriter:
Final Fantasy VI/VII/IX/X/XII
Golden Sun (GBA, Wii, DS)
Valkyrie Profile (Playsation, PSP)

Kan varken Android eller IPhone men till PS3 kan du hittat (utöver det som är nämnt): Resonance of Fate, White knight Cronicles 1 och 2, Neir (nästa samma spel som släpptes under dagarna som Nier Replicant), Eternal sonata. Finns väl två samlingar med Kingdom Hearts-spel som innehåller flertalet spel innan trean.

Är även västerlänska spel intressanta så föreslår jag Dragon Age Origins.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Gnällkuk

Octopath Traveler! Finns på alla plattformar så vitt jag vet, lite osäker iofs om det går att spela på PS3.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av fudgadeliq:

Tar gärna emot fler speltips! Särskilt intressant med kommande eller nyare spel.

Om vi skruvar fram till hösten 2022 kommer ju Suikoden-"uppföljaren" Eiyuden Chronicle. Samma järngäng som gjorde de gamla Suikoden-spelen, med samma mekaniska grunder, men ett nytt IP.

Tycker vi ställer in 2021 (också) och går rakt in i 2022... Längtan är stark!


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Mina favoriter bland JRPG har alltid varit Phantasy star 1-4 och Skies of arcadia till Dreamcast. Sega var bäst på att göra RPG.
Sen Shining force 1 & 2 till MD om man vill ha taktiska RPG. Även FF Tactics till PS1 är grymt bra. Kommer ju något som ser ut som det till Switch eller vad det var.

Skribent

Som redan nämnts så dräller det av jrpg-titlar till Vita och 3DS att gräva i, för den som vill. Väldigt mycket är överflödig dynga, ärligt talat, men det finns gott om juveler också.

På underskattade PS Vita kan man bland annat spela Lunar, Breath of Fire 3, Persona 3 (PSP-versionen), Persona 4 Golden, Trails in the Sky och Trails of Cold Steel (Trails-spelen finns även på pc numera) och en massa andra. Men man får väl snabba sig innan Sony bestämmer sig för att stänga butiken. De ångrade sig ju den här gången, men förr eller senare så stänger den.

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Tack för tipsen!

Ni No Kuni känns som givet spel. Har haft ögonen på det ett par gånger, men lite dyrt på PS-store just nu.
Final Fantasy-spelen har jag aldrig fastnat för trots att mina bröder brukade nöta de när det begav sig.

Har Ni No Kuni till PS3 som jag kan sälja till dig om du vill
Skicka PM vid intresse.

Det är så pass bra att jag köpte det en gång till på Switch


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Till PS4/5 - Kan jag instämma övriga att med Ni no Kuni 1+2, samt Dragonquest 11 stämmer in rätt bra på det du är ute efter.

Till PS3 - Utöver titlarna fader konungen ovan nämnde (ganska komplett lista), skulle jag säga att Star Ocean - The Last hope international.

Om du är ute efter ett co-op med kidsen så kolla in Cats Quest 2 (ps4 + ps5)

Medlem

"Octopath Traveler" känns ju inte precis som att det är något för barn att kolla på, dock, om detta var en faktor.

Ontopic: Om du nu får för dig att skaffa Ps5, så finns det ju alltid "DRAGON QUEST® XI: Echoes of an Elusive Age" helt okay och underhållande spel, med grafik som tilltalar barn osv.

Och det finns till diverse plattformar: Playstation 4, Nintendo Switch, Nintendo 3DS, Xbox One, Microsoft Windows, Google Stadia. Vilket du dock inte hade, men tänkte föreslå det ändå.

Medlem

Breath of Fire IV alltså... Vilka minnen!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Breath of Fire IV alltså... Vilka minnen!

Yes. BOF3 hade ju en jäkligt kul gene-system, dock. Så gillade faktiskt det mer!

Medlem

Jag är otroligt glad och tacksam för alla fina svar och tips! Tänk att det ändå finns ett hörn av internet där folk verkar vettiga och håller sig till ämnet 🙂

Ska på allvar tänka efter om det är rimligt att skaffa ett Nintendo switch. Är mest lockad av PS5 pga sportspel och lite mer avancerade spel också utöver dessa RPGs som ändå är min favoritgenre.

Stort tack till er alla!

Medlem

Vet inte om någon redan gett tipset. Men för mobil (Andriod) Final Fantasy Tactics.
Underbar portning som är originalet från Playstation troget.
Väldigt bra spel som kan sluka upp sjukt många timmar.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har du tittat något på Ni No Kuni till PS3? Kan passa att även spela med barnen.

Annars kan du kolla upp Octopath Traveler om du skaffar ett Xbox eller Fantasian till Ipad/Mac.

Rekommenderar också Ni No Kuni, riktigt roligt spel.

Medlem

Dragon Quest finns för stunden på xbox ultimate vilket går snart går att streama direkt till browsern när man fått en inbjudan. Eller i deras app. (har kört i edge på osx nu och provat, funkar oväntat bra med lite småproblem ibland)
Då behöver man bara en handkontroll (made for xbox). Dock är det lite tunt på jrpg där i övrigt....
Men om kontroll finnes så finns ju som tidigare sagt otroligt många bra jrpg ur de äldre skolorna på app store, och då spela med kontroll istället för på skärm (tror det går på de flesta) så är man ju hemma.

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Jag är otroligt glad och tacksam för alla fina svar och tips! Tänk att det ändå finns ett hörn av internet där folk verkar vettiga och håller sig till ämnet 🙂

Ska på allvar tänka efter om det är rimligt att skaffa ett Nintendo switch. Är mest lockad av PS5 pga sportspel och lite mer avancerade spel också utöver dessa RPGs som ändå är min favoritgenre.

Stort tack till er alla!

Just Switch kan jag varmt rekommendera. Främst för ett spel: Zelda Breath of the Wild.
Ett av de absolut bästa spelen någonsin. Det är roligt att spela, har ett skönt flyt, är mysigt, och timmarna bara flyger iväg.
Sen finns ju Mario Kart 8 också. Kul spel, och det snyggast designade racingspelet jag sett.

https://www.youtube.com/watch?v=zw47_q9wbBE

https://www.youtube.com/watch?v=ZKB9FEXhJ68

Medlem

Jag gillar: The Legend of Heroes: Trails in the Sky

Tror att det finns 3 stycken spel i serien.

50% Rea på Steam just nu: https://store.steampowered.com/app/251150/The_Legend_of_Heroe...
Något som är ganska ovanligt.

Tror det finns till Playstation 3 också.

Medlem

om du har tillgång till PS Now så bör du kika in Wild Arms 3, riktigt bra spel.

Annars är ju Tales Of - serien helt ok.

Håll även utkik på Saga Frontier Remastered, det var riktigt bra när det släpptes, osäker hur det står sig nu.

12
Skriv svar