3Dfx, P2... hårdvaran i din första speldator?

Medlem

Hade en c64 först i familjen men om vi snackar PC så var det en Pentium MMX 200 MHz som jag överklockade till 266. 32 GB ram och Matrox Mystique grafikkort. Blev ett Voodo2 senare 8MB som senare när jag fick en P2 400Mhz, fick en kompis så det blev SLI!
Quake 2 med 3dfx var ju fan helt sanslöst.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Spelade mycket på familjens datorer som jag misstänker många andra knattar gjorde, men min första egna:

- P2 300MHz (underklockad till 266MHz, högsta frekvensen den gick att köra stabilt av någon anledning - för ung för att felsöka exakt varför)

- Soyo-moderkort i ett vackert fulltower-chassi

- 16MB EDO RAM, vill minnas att jag utökade till 32MB någon gång där

- ATi Rage Pro AGP 4MB (får träsmak bara jag tänker på hur hopplöst kortet var, inte minst hur mycket jag bråkade med D3D och OpenGL i Half-Life och tidiga betaversioner av CS)

- 2GB WD Caviar-hårddisk, vill minnas att jag köpte till en 3.2GB jag fick hyfsat billigt något år senare

- Något PCI-ljudkort med A3D-stöd, var imponerande att se hur väl Aureal stod sig mot Creative då vad gäller omgivningseffekter.

- Samsung Syncmaster 3 14" CRT

Plus lite annat smått och gott, önskar jag hade kvar grejerna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det enda jag minns från min första dator var att den körde Windows 3.1.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Den första speldatorn jag köpte för egna pengar var en
Athlon k7 600Mhz, vad jag hade för grafikkort minns jag inte men jag köpte vid ett senare tillfälle ett 3DFX kort till det.
Vet att jag hade nån riktigt stor AOpen Fulltower med ett 300W nätaggregat, det "värsta" soundblaster ljudkortet man kunde ha då, det var grejer det

Före det var det datorer som mina föräldrar betalade för så räknar inte det som min egna första speldator


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Första datorn var en 486a @ 66MHz, hade en granne som var datorkunnig så han hade en 99MHz CPU över så han satte in den i min dator.
Kommer ihåg att jag köpte mitt första "riktiga" grafikkort på Claes Ohlsson, ett Geforce 2 men tror jag hade uppgraderat till en P2 300MHz då.

Medlem

Den första datorn som jag använde var en HP vectra, jag tror att detta var 1997.
-Pentium med 166mhz
-32mb ram min äldre bror utökade detta till hela 40mb!!
-2gb hdd
-inbyggt-GPU 2mb
Det blev mycket starcraft, diablo, red alert, homm3 och tiberian sun på denna bjässen. Sorgligt nog så var diablo 2 och red alert 2 lite för krävande för att kunna spelas (jag tror dessa krävde 233mhz).

Min första egna dator som jag köpte var lite mer kraftfull.
-Pentium 4 HT 2600mhz
-4gb ram
-80gb hhdd
-Geforce fx5600 blev senare uppgraderad till en Geforce 6800 ultra
NFS Most Wanted på högsta inställningar! och nån billig ratt.

Nu när jag skriver detta så kom jag på att Geforce 6800 ultra var första gången jag handlade en GPU och första gången från Webhallen och nu sist så köpte jag en en Radeon 6800xt från Webhallen. Tiden går fort


signatur

Are you controlling the game or is the game controlling you ?

Medlem

Skulle nog säga att den första datorn som var dedikerad till spel som vi hade var en:
P2 Klamath 266Mhz
Uppgraderat till 64MB ram
dubbla voodoo2 kort.
Windows 98 som OS.

Kommer ihåg att det var en fröjd att spela "Hidden & Dangerous" efter den uppgraderingen

Men det är klart att man spelat lite Doom och annat sköj på vår gamla 486a innan dess.

Flakmonkey

Ingen aning vad det var i den första datorn, var 1983-84 och en monokrom (bärnsterns-varianten) IBM-PC-variant. Då var jag dock så lite att det nog inte räknas även om jag spelade Space Invaders och annat på den. Den första datorn som jag på riktigt använde var en C64 med kasset, vilket följdes upp med en Atari 1024 STE innan det var dags med PC igen och då var det en 386 SX 25MHZ. Den uppgraderas senare till en 486 DX 66MH och Soundblaster Discovery CDROM-paket.

Efter det har jag väldigt dålig koll. Minns en dator med Matrox g400 och ett voodoo2-kort, leasedatorer som föräldrarna fixade och sedan att jag började köpa egna prylar men där började det uppdateras så pass ofta att de inte kändes så speciella. Minns dock att jag föll av PC-tåget under PS3 och Xbox 360-generationen och köpte egentligen inte en ny förrän förra året. Ingen värsting men tillräcklig för att kunna spela de spel jag vill spela på PC iaf

Medlem

ZX Specrtum 48k - 1983/84

Atari 520ST

Första PC blev en 386:a typ 1991, har tyvärr ingen koll vilka komponenter som satt i, hade PC speaker och VGA kort och 19" skärm!
Körde SimCity och Flight Simulator på den! Gick inte att spela Doom laggfritt haha

Köpte sedan en 486:a DX2 66 för att kunna spela Doom II. Skaffade ett AWE 32 och cd-rom + 16mb ram... och hade en super hi-tech dator på den tiden

Det här var innan Windows 95 och jag körde Dos 6.22 med Windows 3.11 och sedan OS/2 Warp 3 ibland samt 14.400 modem (USR Robotics)!
https://www.youtube.com/watch?v=9jQpolEfPyQ

Medlem

CPU: Pentium mmx 200 mhz
GPU: vet ej
Bonus GPU: Voodoo 2
Hårddisk: 3gb
Ljudkort: Soundblaster 16

Modem: 56k

Spelade mycket på polarens dator som var mycket äldre, någon av datorerna hade svartvit skärm och man kunde bara installera spel från diskett.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv

Rtx 2070, gddr 5000, ryser 3700x, två ram, SSD Diskar 512 gb och nocturna 12cm fläkt fram och bak

Medlem

Tänker ibland på dokumentären på SVT som jag inte hiuttat sen dess när en person intervjuades och sa att med MMX behövs inte grafikkort längre


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Akronym:

En Commodore C64, Cirka 1985.

Samma här Ca 1986 sen ca 2 år senare Amiga 500 när dom sänkte priset om jag inte mins fel
Men skall vi prata PC så fick farsan hem en från jobbet

  • Model PC XT 286

  • CPU Intel 80286 6 MHz

  • RAM 640 KB

  • En 5.25'' disk-drive & 20 MB hard disk

  • Grafik CGA

Medlem

IBM 8086, 4.77MHz, 2st 5,25" slots, EGA-grafikkort, 20MB Hårddisk.

Ljudkort: Internal Speaker (sedermera ett AdLib).


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skribent

Familjens första, någon gång på 90-talet:
486, 100 Mhz
16 RAM
Typ 1 GB hårddisk
Intel Pentium 2, 300 Mhz
Inget 3D-kort

Inköpt strax innan pentium-eran, lite tidigare än kompisarnas familjer, vilket innebar att jag halkade efter och hade svårt att köra många spel. Dög dock fint till peka och klicka, och Warcraft 2!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Tnekmeister:

Få se:

- intel Pentium 2 266MHz
- 64M RAM
- 4.2GB HDD
- Hercules Stingray 128/3D (4+4MB)
- Soundblaster (lite osäker om de var 64 ja hade)
- Samsung 15” (som troligen hade nåt fabriksfel då min bild var alldeles för mörk i spel så som Alien vs Predator, blev retad på LAN att ja aldrig såg nåt, tills polarna kollade på skärmen... ja kunde inte se nåt alls 👍😝)
- CD-RW med hela 2x write, kan varit en Plextor.

Detta måste varit 1997 eller 1998. Awww them memories.

Uppgraderade grafikkortet till den med de kortaste namnet ”Creative 3D Blaster GeForce 256 Annihilator Pro” (32MB) något senare. Ville minnas att den hette "Creative Soundblaster 3D GeForce 256 Annihilator Pro", men har säkert fel

Vad sjukt att vi har haft samma problem! Hade en på tok för dyr CRT monitor från Samsung som jag köpte för i stort sett majoriteten av pengarna från ett sommarjobb. Fick som sagt helt identiskt problem med det du beskriver. Testade en ny RGB-kabel och vips hade jag fetaste skärmen i stan (byn)! 😆

Medlem

Hade en C64 med syskonen när jag var riktigt liten men min första egna dator var en AST Advantage! Adventure 6066d med följande innehåll:

  • 486DX2-66 Mhz

  • 4MB RAM

  • 540 MB hårddisk

  • Både 3.5" disketläsare och en 4x CD-ROM-läsare (vilken lyx)

  • 16-bitars ljudkort av ospecificerad typ

Medlem

En ABC 80 i början på 80-talet, som vi programmerade våra egna spel på i BASIC. Typ tennis och snake.
Samt det ambitiösa spelet vi började på som vi kallade Starmap, där tanken vara att vi skulle styra ett "rymdskepp" i rymden och kunde zooma in i bilden. Sen tog minnet slut, Man kunde sen drömma om en ABC 800 med grafik i färg.

Återkom till spelande (mer konsumerande än skapande) på 90-talet med en hemdator. Tror det var en 486 med 33 Mhz, Soundblasterkort, Matroxgrafik.

Senare uppgraderad med en snabbare processor och ett Matrox m3D-instickskort (dvs PowerVR PCX2) för de första 3d-spelen som Tombraider och Quake. Minnesmängden innebar att det gick att spela i 1024x768, till skillnad från Voodoos 640x480. Färgrymden var större också, 16.7 miljoner färger mot 65536 på Voodoo. Så nej, jag hängde inte på Voodoo- och 3dfx-hajpen.

m3D var även lysande i Tombraider 2, men när Tombraider 3 kom hade utvecklingen passerat kortet. Då blev det kort med integrerad 3d, lite olika Matrox och sen uppkomlingen Nvidia så småningom, som RIva TNT fram till Geforce 4. Men uj, vilken dålig bildkvalitet de första Nvidiakorten hade jämfört med Matrox, men de var ju snabbare i 3d...

Sen började ju Nvidia som företag tyvärr med vad jag tyckte var alltför många tveksamheter, som att fuska sig till bättre prestanda i 3D Mark, missledande namn som Geforce 4 MX som egentligen var Geforce 2 i grunden mm. Nvidia som först var någon sorts hjältar i 3d-världen för mig, föll alltmer när de började bete sig som de gjorde (och fortfarande gör), jag kunde inte stödja dem längre. Då letade jag mig in på ett företag som jag kände större moraliskt förtroende för, Efter ett Geforce FX 5900 Ultra har grafikkorten varit från AMD/ATI, medan processorerna varit både från Intel och AMD.

Medlem

Första datorn som vi skaffade innehöll:
Pentium 1 MMX 233mhz, 64mb sdram, 2.3gb hårddisk och ett S3 virge grafikkort, om jag minns rätt.

Medlem

Det enda innehållet jag minns är mina gömda kondomer och snusdosor som förvarades där.

Medlem

Amiga 500 (Som jag har fortfarande har framme)...

Sen PC, blev en Pentium 150mhz, 16 MB ram, och ett voodoo 2 kort senare.

2gb i hårddisk . Jävlar vad stort man tyckte det var 😁😁


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Första egna datorn som jag hade byggde jag ihop 2006 efter mycket koll av gör det själv guider, den hade:

* Antec Aerocool chassi
* Hiper Type R 580W nätaggregat
* DFI Lanparty RDX200-Crossfire moderkort
* AMD Athlon64 4000+ 2.4Ghz cpu
* Corsair XMS Xpert series 2*1024mb ram
* Sapphire ATI X1950XTX 512mb gddr4 gpu
* Western Digital Caviar 320gb 7200rpm sata hdd
* Asus DVD-Spelare

Den hade jag i ungefär ett år innan den fick någon kortslutning som slog ut moderkort med tillhörande ram och cpu, men det var en för sin tid väldigt potent speldator

Det spelades bla. battlefield 2, stalker, crysis, counter strike source, call of duty mw1, dark messiah of might and magic, test drive unlimited, elder scrolls iv oblivion, lost planet och annat som var hett på den tiden


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Inaktiv

Min första speldator var en Intel Pentium 166MHz MMX med ett Diamond Monster 3D (3Dfx Voodoo 1)

OMG Turok och första Unreal, vilken grafik Quake också

Medlem

Minns inte om det var en pentium 2 eller 3, men det var en sån som var typ som ett eget kort snarare än som nuförtiden när man spänner fast processorn på modermodemet- själva hjärnan i hårddisken. Det jag däremot minns är att jag hade ett Riva TNT2 kort för grafiken. Jävlar vad fett det kortet var.

Medlem

Vic 20 införskaffades 1982

- 5kb ram
- 1 Mhz
- Bandstation

Medlem

min första dator jag byggde till mig själv hade ett st nv riva tnt2 och en k6? cpu...jag kan inte gå ed på att det var en k6 var ett par år sen nu. första datorn jag byggde med good ekonomi tryckte jag in ett 8800gtx i den idlade på 90°C vågade inte en spelar på burken

Medlem

Första familjen ägde?

Det var en sådant där AIO-paket från Compaq som farsan fick via jobbet på slutet av 90-talet.

Processor:

K6-2 450 MHz

Grafikkort:

Integrerad GPU från AMD.

Interminne:

96 MB

Lagring:

8 GB HDD

Att flytta chassit, som bestod av en stålkonstruktion med sidoplåtar i plåt var ju inte det enklaste.

Den första datorn JAG PERSONLIGEN ägde var ett projekt som en lokal datorbutik (nu icke existerande längre) satt ihop åt mig.

Processor:

AMD Athlon 64 x 2 5200+

Moderkort:

Okänt

Grafikkort:

AMD 1950XTX 512 MB GDDR4

Internminne:

1 GB DDR2

Lagring:

320 GB HDD

Medlem

ZX Spectrum... och "The Hobbit" gick varmt

48 kB RAM, 16 färger och 256x192 upplösning.

Medlem

VIC-20. Köpte den1981 om jag inte minns fel för ca 2000 kr + bandspelare typ 800 kr. Tror faktiskt jag va den enda i klassen som hade en dator då. Minns att den hade 5 kB RAM-minne och att jag spelade Alien Attack, Choplifter och Ghost Manor.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Första datorn hemma va något av ett dåtida monster med sin PII 450Mhz, 256MB Ram, 3dfx Voodoo 2, Soundblaster pci 128, DVD spelare, slot in CD och en CD-brännare. Kringutrustningen bestod av en 19" Nokia-skärm, Microsoft Natural Elite tangentbord och ljudet kom ur ett 2.1-system från Cambridge Soundworks. Hade 56k modem men fick 10Mbit julen 99/00.

Skriv svar