Den senaste TV-serien du såg klart?

KoP
Medlem

Jägarna, säsong 2.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Virtues (2019).

Miniserie på fyra avsnitt av Shane Meadows (skaparen av bl.a. This is England och dess efterföljande miniserier). Handlar om Joe, en man kring 40 som går igenom en livskris och åker hem till Irland där han växte upp, för att ta kontakt med släkt han inte träffat sedan han var liten. Stephen Graham är en av mina favoritskådespelare alla kategorier, och han är lika äckligt bra som alltid i rollen som Joe. Det är dock inte bara han som är bra, utan hela serien var otroligt välspelad trots en på pappret ganska intetsägande ensemble. Men så har Shane Meadows alltid varit en jävel på att kräma ut maximalt av sina skådisar också. Därtill är The Virtues väldigt välskriven med trovärdiga karaktärer. Dock är tempot ganska off, där serien är lite väl långsam till en början samtidigt som slutet tvärtom kommer lite för abrupt.

Överlag hur som helst en stark serie med dystra teman (men även en hel del humor som lättar upp i misären). Rekommenderas varmt, särskilt om man gillar tidigare alster av Shane Meadows och/eller liknande verk.

FM-guru
F.d. Sisyr

Line of Duty (2012-)

Sett de första två säsongerna. Handlar om en brittisk polisiär antikorruptionsenhet vars syfte är att utreda andra poliser misstänkta för brott. Ett fall per säsong (i alla fall hittills). Tycker den är välskriven och välspelad, mer än vanligt när det gäller brittiska kriminalare. Vinner också mycket på att protagonisterna inte är Superpoliser™ utan får trilskas med antagonister och andra som inte sällan är väl så kompetenta som huvudkaraktärerna själva. Stort fokus på realism när det gäller utredningar och polisiär verksamhet i allmänhet - eller det är i alla fall mitt intryck, för vad fan vet jag om brittisk polis.

Första säsongen var bra, men den andra var ännu bättre, vilket gör mig hoppfull inför fortsättningen. Båda säsongerna gynnas mycket av väldigt bra skådisinsatser från de som spelar de huvudmisstänkta (Lennie James i första säsongen och Keeley Hawes i den andra). 3/5 till säs 1 och 4/5 till säs 2, typ.

Medlem

Skriv gärna vart ni sett serien så slipper man sitta i leta runt


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hint om vart jag såg serierna nämnda på denna sida. Finns inte det jag vill se på Netflix eller SVT Play så landar det oftast i det. Har dock köpt The Virtues i efterhand, men vet ingen streamingtjänst som har den eller Line of Duty.

Medlem

The Serpant på Netflix, var sådär. Rekommenderar Them på amazon prime

Medlem

Shadow and bone på netflix. LIte cool fantasy serie i just nu 8a delar. Började kolla igår blev klar idag haha.
Lite väl Amerikansk på sina ställen med överlöjliga romanser osv. men cool värld o story ändå.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dödgrävaren

The Falcon and the Winter Soldier, var väl OK, men alldeles för mycket godhetssignalerande, och jag kände ingen som helst sympati för huvudskurken öht. trots att författarna gjorde allt de kunde för att man skulle tycka lite synd om hen. Wandavision var betydligt mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Crank:

Skriv gärna vart ni sett serien så slipper man sitta i leta runt

Skrivet av Sisyr:

Hint om vart jag såg serierna nämnda på denna sida. Finns inte det jag vill se på Netflix eller SVT Play så landar det oftast i det. Har dock köpt The Virtues i efterhand, men vet ingen streamingtjänst som har den eller Line of Duty.

Ett litet tips om man vill kolla om någon av strömningstjänsterna erbjuder en titel: https://www.playpilot.com/se/

Än så länge tycker jag tjänsten har fungerat klockrent. Verkar pålitlig!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Ett litet tips om man vill kolla om någon av strömningstjänsterna erbjuder en titel: https://www.playpilot.com/se/

Än så länge tycker jag tjänsten har fungerat klockrent. Verkar pålitlig!

Tack för tipset verkar som en riktigt bra tjänst👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Inaktiv

Det tog 13 år men har nu sett färdigt Supernatural. Skönt att den är färdig men samtidigt höll den, enligt mitt tycke, måttet i 15 säsonger. Få serier som har lyckats med den bedriften. För mig är det inte den bästa serien jag sett men en av de mer unika precis som Battlestar Galactica.

Som ett litet tillägg har jag även sett färdigt första säsongen av Shadow and Bone, över förväntan! Gillar tidsepoken blandat med fantasy, lite unikt.

Skägg.
10 Chambers

Gör man något annat än att se på serier?

The Serpent
De lyckas inte bara skaffa rätt 70-talskläder, de filmar i 70-talsstuk! Bra hantverk men lite för lång för sitt efter bästa. En del fluff som hade kunna försvinna.

Des
David Tennant storspelar som brittisk seriemördare, baserad på en sann berättelse. Tre väl tempostarka avsnitt. Jag gillar miniserier.

Snöänglar
Svensk serie med ett gäng för mig okända skådisar, med några undantag (”Det är jag, Shanti Rooney”). Det har hänt något med svenska tv-produktioner. Dels ser de inte ut att vara filmade med en hobbykamera och skådisarna kan faktiskt skådespela. Helt okej, hade nog inte sett den om det inte vore för pandemin.


signatur
Medlem

Unabomber på Netflix. Kan inte sluta rekommendera denna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gör man något annat än att se på serier?

Des
David Tennant storspelar som brittisk seriemördare, baserad på en sann berättelse. Tre väl tempostarka avsnitt. Jag gillar miniserier.

Snöänglar
Svensk serie med ett gäng för mig okända skådisar, med några undantag (”Det är jag, Shanti Rooney”). Det har hänt något med svenska tv-produktioner. Dels ser de inte ut att vara filmade med en hobbykamera och skådisarna kan faktiskt skådespela. Helt okej, hade nog inte sett den om det inte vore för pandemin.

Håller med om att Snöänglar är bra! +För Shanti som dessutom påminner om Mammas nya kille

Ska spana in Des! Men som svar på din fråga @Carl - spelar/ser serier 50/50?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Radwick:

Håller med om att Snöänglar är bra! +För Shanti som dessutom påminner om Mammas nya kille

Ska spana in Des! Men som svar på din fråga @Carl - spelar/ser serier 50/50?

Oh, lägger nog garanterat mer tid på serier eftersom det är något vi gör tillsammans i familjen. Vi spelar lite tillsammans men kidsen lirar mest med sina vänner.


signatur
Medlem

Kollade precis klart på sista avsnittet av Yellowstone på Paramount.

En serie på tre säsonger som var mycket bra.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oh, lägger nog garanterat mer tid på serier eftersom det är något vi gör tillsammans i familjen. Vi spelar lite tillsammans men kidsen lirar mest med sina vänner.

Ja nog är det något liknande här också - speltid blir enstaka timmar några sena kvällar i veckan (just nu, pendlar från nuvarande nivå till mer sällan)
Har kanske ett år kvar som jag är intressant att spela med för äldsta grabben men sen är det nog 95% kompisar som spelkamrater.

Inaktiv

Precis klar med S2 Narcos Mexico. Vet att där ska komma en S3 men jag är klar med serien i varje fall. Inte alls i närheten av Narcos (S1-2). Tyckte faktiskt att den var dålig, i varje fall S2.

5/10 hade jag gett den på imdb. 2/5 om jag nyttjar den skalan.

Frilansare

Them. 3/5. Alltför uttdraget.

KoP
Medlem

Snabba Cash (Netflix).

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Såg precis klart Generation Kill på HBO för första gången.

Lite segt till en början och saknar samma finstämda dramaturgi från start till slut som gjorde Band of Brothers så jävla bra. Svårt att sympatisera med någon karaktär förutom Ice Man, spelad av Alexander Skarsgård.

När eftertexterna rullade på sista avsnittet kände jag ändå att det var värt varenda timme. Rekommenderas! Fyra Humvees av fem.

Det är ingen FANTASTISK serie men den är ändå sevärd. Håller med dig om all kritik. Kan vara lite långsam emellanåt men det hela gör sitt, och Alexander gör verkligen sitt jobb bra i serien. 3,8/5.

Medlem

Shadow and Bone

Netflix. En säsong. (Fantasy)

Det är svårt att beskriva den här serien utan att spoila, så jag nöjer mig med att skriva att det är en i mina ögon tämligen genomtänkt story om en flicka/ung kvinna som växer upp på ett barnhem i ett krigshärjat kungadöme.

Det här är en serie där säsong två i mitt tycke inte kan komma snart nog.
Helt klart en av de bästa serierna i år (så här långt)

Fyra av Fem

Ännu mer spoilers än vanligt i den här trailern, så jag sätter den innanför spoilertagg.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

The Shield - https://www.imdb.com/title/tt0286486/?ref_=nv_sr_srsg_0

Fantastiskt bra serie om ett gäng korrupta poliser.

Medlem

Jag såg klart The Mandalorian nyligen. Tog mig lång tid att komma igenom säsong 1, tyckte den var sådär. Säsong 2 däremot - den var riktigt bra och plöjdes på 2 kvällar.

Såg även om Farscape. 17 år sedan sist. Tycker den håller än idag. Riktigt bra sci-fi.

Nästa på listan att se om är Babylon 5 om jag får tag på den. Har den inte på dvd och verksr vara svår att streama.

Medlem

Ragnarök,
Respektabla 7,5 på IMDB, går att se på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt9251798/

Hade sett den klart, dvs. 1 säsong men kom just en säsong till.

Ungdomsserie?
Ja måhända/antagligen men ämnet och upplägget är intressant, jag har nu sett de två första avsnitten av säsong två och kommer själv följa serien med intresse.

Mitt stalltips är att det kommer ytterligare säsonger.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/3614...

Ragnarök,
Respektabla 7,5 på IMDB, går att se på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt9251798/

Hade sett den klart, dvs. 1 säsong men kom just en säsong till.

Ungdomsserie?
Ja måhända/antagligen men ämnet och upplägget är intressant, jag har nu sett de två första avsnitten av säsong två och kommer själv följa serien med intresse.

Mitt stalltips är att det kommer ytterligare säsonger.

Personligen tyckte jag första säsongen var ganska värdelös. En del intressanta inslag, men överlag inte bra. Trist, för premissen lät intressant.

Det är som du säger, det blev snarare en ungdomsserie, den blev alldeles för "teeny" för min smak. Detta vara bara en liten del av varför första säsongen var dålig dock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av cb99:

Respektabla 7,5 på IMDB, går att se på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt9251798/

7.5 på IMDb är väl rätt kasst för en TV-serie? Bra betyg på film, men bland TV-serier är ju betygsinflationen total på IMDb. Allt har ju alltid snorhöga betyg om det inte är en mer eller mindre universellt kritiserad serie. Kommer nog inte ens på någon serie jag följt som har under 8 i betyg.

Sen betyder förstås inte betygen något i sig - att IMDb-användarna ogillar/gillar något är givetvis ingen garanti för att jag gör det. Men det är en annan femma.

Medlem

Ancient Aliens, otroligt intressant!

Medlem

Travelers på netflix, 3 säsonger.

Tidsresenärer från framtiden som åker tillbaka för att rädda mänsklighetens kommande undergång.

Trodde inte jag skulle gilla serien så mycket som jag gjorde.
Började se mest för att slösa bort lite tid men blev rätt snabbt inne och hade väldigt svårt slita mig från rutan.
Dark, en annan serie med tidsresor som jag gillar, började oerhört starkt men blev i min mening sämre allt eftersom.
Travelers går tvärtemot, den börjar lite segt och rätt....fånigt...Men ju längre serien löper dess bättre blir det och så fortsätter det i min mening ända fram till slutet!

Också flera avsnitt som var förvånansvärt rörande.

Serien i helhet, 4/5, definitivt sevärd och en självklarhet om man gillar konceptet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

The Office, den amerikanska varianten. Älskade den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar