Läskigaste fienden i ett spel?

Medlem

Den osynlige rackaren i i vattnet Amnesia - the dark descent, Den fan fyllde mig med adrenalin i flertalet sekunder


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Bulletsponge deluxe på den gubben i sista minuten? Är det en stalker?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Facehuggers i det första Alien spelet på PC
Tror det var runt 99 det kom

Alla liknande småkräk framkallade mardrömmar när jag var liten. Facehuggers från AvP 2, protozoid slimers från Duke Nukem 3D och headcrabs i Half-Life. Just när jag började kunna hantera de sistnämnda kom jag till första stället med poison headcrabs i HL2 som är ännu äckligare. Bleh.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Lurkers i Dead Space. Jag pallar inte monster barn, ännu en anledning till att inte skaffa barn just in case Necromorphs finns.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Delen när man möter Jeff i Half-Life Alyx (VR) är så sjukt panikframkallande, nog det värsta jag varit med om i ett spel.

Det var riktigt obehagligt ja, usch.

Björnar i spel...smått panik svettig i Metro exodus.

Medlem
Medlem

Usch! Det monstet fick mig att minnas Beholder i Baldurs Gate / D&D.

Beholder

När jag var 10 bast var jag sketskraj för spindlarna i Syndicate Wars.

spindel

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Fear serien med lurarna på fick mig att få panik,det känndes som att jag hade massa spökerier i lägenheten så jag fick gå ut på krogen flera gånger för jag började tvivla på mig själv.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Alla liknande småkräk framkallade mardrömmar när jag var liten. Facehuggers från AvP 2, protozoid slimers från Duke Nukem 3D och headcrabs i Half-Life. Just när jag började kunna hantera de sistnämnda kom jag till första stället med poison headcrabs i HL2 som är ännu äckligare. Bleh.

Half life alyx så är väll headcrabs rätt obehagliga, speciellt om man kanske inte är van att saker hoppar mot ansiktet.
Men när man börjar möta poison headcrabs blir det otrevligare.
Speciellt en bana när man är inne i en trasig byggnad och ser dom svarta head crabsen länst ner i källavåningen (golven borta i flervåningshus) och inser så småningom att man måste ner dit för att slå på strömmen för att kunna öppna en dörr 😬


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tjuvarna och äggplantekastarna i Kid Icarus. Metroiderna i Metroid.

Medlem

Det absolut första jag tänkte på var zombiesarna som "andas" i RE4. Efter lite scrollande i tråden kan jag bara hålla med om regenerators som de visst heter.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Den simmande tjejen i Inside som ser ut som Samara från The Ring
https://youtu.be/N612Bb1_Pjc

This! För övrigt ett helt fantastiskt spel.

Annars ligger nog Reaper Leviathan i Subnautica nära tillhands.

Hmm... Det verkar helt klart finnas en koppling mellan skräck och min topplista med favoritspel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

KoP
Medlem

Poison headcrabs (dom svarta headcrabsen) ifrån Half-Life 2. Paniken när dom plötsligt hoppar fram å rädslan av att bli biten då dom dränerar nästan all hälsa.

eld
Medlem
Medlem

Condemned : Criminal Origins
Snuskigt obehaglig känsla genom spelet.
Många jumpscares tex när man undersöker en kropp inne i ett skåp med sin UV-lampa och fanskapet gör utfall mot en.
Sen att man alltid hade så dåligt med hp,ammo och andra nödvändigheter gjorde inte saken bättre.

Men högst upp på listan av skita-bly-i-byxan kommer ändå P.T.
Tror fortfarande inte att jag klarat av hela P.T.
Slängde kontrollen efter Lisa's attack vid radion. Då man första vändan i korridoren hör på radion "Look behind you, Look behind you" eller något liknande och det är ingenting där. Man går igenom resten av korridoren för att göra nästa loop och vid samma ställe så vänder man sig om så hoppar hon på en och våldgästar sig på en.

F.E.A.R 1 och 2 ligger högt upp på listan också.

Även Return to castle wolfenstein när man kom ner i catacomberna, dock var jag så ung när jag spelade det och antar att det inte hade varit likadant idag.

RE:Biohazard ligger med i toppen av obehagskänsla under spelets gång och höll i sig under hela speltiden tills man kom halvvägs in i skeppet.

Finns fler obehagliga moments i spel som jag inte kommer på på rak arm.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Evil Otto (berzerker 1980)

https://youtu.be/ELE24jchei4

Med sitt "snälla" utseende är han inte alls vad han utger sig för. Typ en lömsk pacman.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Fast Zombies i HL2. Fy fan, alltså. Definitivt den värsta delen av Ravenholm för stackars fjortonåriga mig.

På det temat vill jag även ge en shoutout till Clive Barker's Undying och dess Howlers. Jag verkar ha svårt för fiender som springer snabbt som attan och försöker riva av fejset från en.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

I Half Life så fanns det en fiende som satt i taket och sög tag i en och drog dig uppåt, sjukt obehagligt.

Medlem
Visage

Måste säga något av varelserna i skräckspelet (Visage). Så jäkla bra o stämningsfullt spel med grym grafik i Unreal Engine 4 motorn. Krypande iskall atmosfär spelet igenom. Ett MÅSTE för skräckfantasterna.
_____________________________________________________________________
(Chapter 1: Lucy) hade just lilla spök flickan Lucy som även hade en vidrig lång demon med saxhänder efter.
_____________________________________________________________________
(Chapter 2: Dolores) hade den gamla dementa kvinnan Dolores som var rejält creepy.
_____________________________________________________________________
(Chapter 3: Rakan) hade den skadade långa mannen Rakan som hoppade på kryckor efter dig i mörka korridorer i sjukhuset under nattetid.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag fixar generellt sett inte renodlade skräckspel, men "Baby cherubs" i Doom 3 skrämde skiten ur mig, framförallt scenen med kvinnorösten som viskar "they took my baby".

Medlem

Tyckte tentakelmonstren på bana 3 i Dark Forces var det läskigaste som fanns (var nog 8-9) så fick fuska mig till bana 4. Sen kom ju dock dom där robotarna med svärd o sköld samt flygande Dark Troopers, båda med hemska ljudeffekter som gjorde att man sket ner sig varje gång man hörde dom!
Allt var läskigare förr av nån anledning^^

Medlem

Kom ihåg en sekvens i Thief Deadly Shadows där jag gick in i en skitläskig byggnad för att börja ett uppdrag och plötsligt hörs läskiga ljud och några skitläskiga varelser uppstår från ingenstans. Sen har jag för mig att man var tvungen att smyga ut och jag hade panik hela tiden. Var tvungen att googla och det verkar vara uppdraget Robbing the Cradle och varelserna som går runt i byggnaden heter Puppets.


signatur

PSN: MrOakenborn

Ett spel jag körde för inte så länge sen som hade sina otäcka stunder var Prey (2017)

I början av spelet så är nästan alla fiender otrevliga att möta, man har lite ammo och designen är iaf i början otrevlig. Mimics som är den vanligaste fienden är bokstavligt talat gjort för jumpscares då dom kan se ut som andra föremål. Finns även ett par andra jumpscares som är riktigt otrevliga.

Otäckaste fienden är däremot Nightmare, något av en miniboss som när den väl har introducerats återkommer genom hela spelet och jagar en.

Det är däremot i början som spelet är som otäckast, precis som i Bioshock så blir man mer och mer kraftfull igenom spelet och mot slutet så är man i princip OP och bara slaktar allt som rör sig. Fiendedesignen blir också ganska tråkig mot slutet.

Gen
Medlem

Vicar Amelia och Mergo's Wet Nurse i Bloodborne.

Medlem
Medlem

Av någon anledning har jag alltid försatts i ett tillstånd av äckel, skräck och panik när Mirelurk Hunters från Fallout 4 (till viss del också Radscorpions) dundrar upp ur marken.

Subnauticas expeditioner, som många redan nämnt, kan också vara ren och skär nattskräck.

Frilansare

Alien Isolation-alien är otroligt ruggig. Sen var Hig Daddys från Bioshock rätt läbbiga, innan man lärde sig deras mönster.

Skribent

En fiende som var sjukt läskig när jag var liten – och som också är en så där jäkel som inte går att döda – var Baron von Blubba från Bubble Bobble, eller "Hurry" som vi kallade honom.

Alltså den där skelettvalen (?) som dyker upp och jagar en när man hållit på för länge med en bana.

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Björnar i spel...smått panik svettig i Metro exodus.

Japp, björnar. Dom är alltid läskiga, vet inte varför. Till och med som robotar är dom läskiga som fan, som i

Horizon Zero Dawn

(Spoilertag för vilket spel jag menar, better safe than sorry)


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skriv svar