Diskutera – Vilket är tidernas snyggaste spel?

Medlem

Var van med små och lågupplösta objekt som man knappt kunde urskilja på NES så höll på att tappa hakan när jag såg It Came from the Desert på en bekants Amiga 500.

När 3D blev standard så kändes det som att vara tillbaka på ruta 1. Fyrkantiga objekt med lågupplösta texturer gjorde att man återigen knappt kunde se vad saker skulle föreställa. Blev dock golvad igen när jag spelade Outcast där miljöerna ritades ut med ray tracing vilket gav mjuka landskap som verkade oändliga.

Det snyggaste spelet jag hittills spelat är nog dock The Dream Machine. Har en väldigt säregen stil där allting är gjort av riktiga material.

Medlem

Retro?
Final Fantasy 6. Pixel perfektion!
Hjältarna var distinkta och fyllda av känslor.
Monstrena var fantastiskt vackra konstruktioner av Yoshitaka Amano, och fyllde ofta halva skärmen.
Till och med bakgrunderna (och de paralaxa dito) var finfina!

Super Mario Galaxy får en guldstjärna för design med. Otroligt snyggt trots den klena hårdvaran på Wii.

Medlem

Subnautica var sjukt vackert. Även Doom Eternal var riktigt läckert.

Fragtjuv

Minns att jag blev enormt imponerad av Half-Life 2 när jag spelade det första gången.

Annars får jag nog säga att jag tycker att Super Mario World är ruskigt snyggt. Det var ett av de första spelen som jag spelade så det ligger varmt om hjärtat.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Donkey Kong FTW
Skrivet av Slugger:

Donkey Kong Country till Snes!

Julen -94(?) satt jag, 10-år gammal, och sket fullständigt i alla andra paket. Jag hade sparat vecko/månads-pengen ett helt år och betalt halva snes:en med donkey kong själv. Jäklart vad jag blev mindblown! grafiken alltså! och musiken! Och spelet sen! sjukt bra

https://www.youtube.com/watch?v=1po8m0eM56E&t=9s

Min bästa spelupplevelse någonsin! Sommaren 94'. Var helt otroligt att man kunde komma upp från djungeln till bergstopparna på ön. Så mycket att utforska!

Medlem
Skrivet av Grodan:

Min bästa spelupplevelse någonsin! Sommaren 94'. Var helt otroligt att man kunde komma upp från djungeln till bergstopparna på ön. Så mycket att utforska!

Grymt kul spel! Även efterföljaren är bra! Mitt favoritfodral till mina Switchar är därför detta:

https://www.nintendo.se/tillbehor/nintendo-switch-deluxe-trav...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Shadow of the beast på Amiga500 tordes ligga jäkligt bra till. Det var galet för sin tid och det håller grafiskt upp helt ok än idag.
The Getaway på ps2an är något jag kommer o tänka på också. Bättre spel har jag förvisso spelat men grafiskt var det otroligt för sin tid.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det första spelet som jag blev ordentligt imponerad av var första Farcry. Grafiken togs till en helt ny nivå i det spelet. Tyvärr har det inte blivit ett lika wow moment för mig efter det spelet,

När det gäller nutidens spel så toppar nog Hitman 1 och 2.

Medlem

Super Mario 64
Final Fantasy X
Shenmue
Mass Effect

Medlem

Enkelt. Half Life: Alyx

Medlem

Sam och Max på min gamla 486a. Va grafik som en serie tidning minns jag man tyckte som grabb, vilket då va grymt. Samt Full Thorotle..
Sen med tiden har nya nivåer av wow upplevelser upprepats givetvis

Medlem

Har jag missuppfattat frågeställningen eller varför nämner folk gamla SNES-spel och liknande?

Det snyggaste jag spelat är nog Microsoft Flight Simulator (i rätt väderförhållanden och rätt plats med bra satellitdata) samt vissa banor i Battlefield 1. Har inte spelat Demon's Souls ännu men det ska ju vara det snyggaste spelet någonsin, i alla fall på konsol.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Har jag missuppfattat frågeställningen eller varför nämner folk gamla SNES-spel och liknande?

Det snyggaste jag spelat är nog Microsoft Flight Simulator (i rätt väderförhållanden och rätt plats med bra satellitdata) samt vissa banor i Battlefield 1. Har inte spelat Demon's Souls ännu men det ska ju vara det snyggaste spelet någonsin, i alla fall på konsol.

Det är snyggaste spelet för sin tid. Doom var galet läckert 1993, men håller inte riktigt i dag.


signatur
Medlem

Anser money island 3 var det snyggaste spelet för sin tid. Men även day of the tentacle. Det var spel som helt var som att spela en serietidning.

Annars ett spel jag kommer ihåg var sjukt fint var altered beast när det kom.

Medlem

När första Halo kom ut minns jag hur blown away jag blev över hur snyggt det var.
Samma sak med Zelda: Ocarina of time.

Skriv svar