Inga planer just nu på snällare saves i Returnal

Robot
Inga planer just nu på snällare saves i Returnal

Njut av utmaningen, säger utvecklaren Housemarqe.

#returnal


Moderator | Testpilot

En "Save on quit" borde inte vara något problem. Det kan inte användas för att spara innan en boss och återuppta den sparningen när man dör.

Hela idén med att man måste ha på konsolen för att kunna lämna den är korkad. Det påminner mig om när jag satt och spelade Sonic Heroes på Playstation 2 och inte hade något minneskort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Spelet blir ju inte svårare för att man inte kan ta en paus utan att lämna datorn påslagen i viloläge. Men okej, jag fortsätter njuta av att ha konsolen i viloläge när jag hellre hade stängt av den helt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Joakim Kilman:

Spelet blir ju inte svårare för att man inte kan ta en paus utan att lämna datorn påslagen i viloläge. Men okej, jag fortsätter njuta av att ha konsolen i viloläge när jag hellre hade stängt av den helt.

Binding of Isaac som är en klassiker, och där kan man spara och stänga av och sedan återuppta ditt spel utan problem. Utvecklarna känns bara pantade.

Förlåt, man ska vara snälla. Men de gör det ju så onödigt komplicerat av ingen anledning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur funkar det? Dvs hur ofta sparar spelet i nuläget?


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Oakenborn:

Hur funkar det? Dvs hur ofta sparar spelet i nuläget?

Bästa tillfället att stänga av är precis när man dött. Då förlorar man inget.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Bästa tillfället att stänga av är precis när man dött. Då förlorar man inget.

Och det låter som folk gör det ofta om man ska tro Internet haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Och det låter som folk gör det ofta om man ska tro Internet haha.

Definitivt. Det hör ju till genren. Men en omgång kan bli rejält lång, när man börjar ta sig nånstans.

Inaktiv

Nu spelar jag inte spelet själv men vi som konsumenter väljer att köpa deras produkt så som de vill se den spelas. Ser inte riktigt problemet?

Lite magstarkt att kalla dom pantade när de levererat ett spel som ligger på 86 hos Metacritic för tillfället.

Medlem

Låter som att Quick Resume hade varit en bra grej i detta spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326114:

Nu spelar jag inte spelet själv men vi som konsumenter väljer att köpa deras produkt så som de vill se den spelas. Ser inte riktigt problemet?

Lite magstarkt att kalla dom pantade när de levererat ett spel som ligger på 86 hos Metacritic för tillfället.

Problemet är väl snarare att det inte finns någon logiskt förklaring till varför man valt att göra som man gjort.

Majoriteten av rogue-likes sparar på något sätt hela tiden för att göra det lätt för folk att stänga av spelet och göra annat - eller utifall ett spel kraschar.

När då det här spelet inte gör det, av egentligen ingen anledning, så kan det blir problem. Många av den här typen av spel kan vara väldigt korta, typ att man "spelar klart" efter 30-40 minuter - här kan det ta 2 timmar.

Den enormt längre tiden man måste spendera på spelet och att de är dryga nog att inte lägga in någon form av sätt att spara och fortsätta senare är bara dumt.

Sedan har folk köpt spelet i tron att en sådan funktion skulle finnas, men det gör det inte. Folk blir då irriterade för det är så befängt att funktionen inte finns till att börja med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vet inte om det finns fler tweets? Men jag läser det som att de tittar på det, bara att de inte har en fix redo just nu denna sekund?

Medlem

Returnal är rätt okej spel men det hade kunnat vara så mycket bättre!

Kortare rundor hade varit bra men nu när de är så långa som de är så hade man gärna sett att det gick att återuppta spelet där man slutar. Kanske man vill spela något annat en stund men det går inte här.

Progression är tyvärr också lite dålig. Spelet är svårt och det får det gärna vara men just spel som detta är så mycket roligare när man har progression. Då blir spelet lättare ju mer man spelar och svårigheten hamnar istället längre fram. Det gör att spelet balanseras bättre för de som tycker att det är för svårt. Som det är nu så kan man spela en runda ett par timmar utan att det gett något alls i progression.

Skribent
Skrivet av anon_326114:

Nu spelar jag inte spelet själv men vi som konsumenter väljer att köpa deras produkt så som de vill se den spelas. Ser inte riktigt problemet?

Lite magstarkt att kalla dom pantade när de levererat ett spel som ligger på 86 hos Metacritic för tillfället.

Jag tycker inte att utvecklarna är pantande. Men även hyllade spel kan ha sämre, eller till och med rent korkade inslag, däremot. Det påverkar alltså inte spelmekaniken eller så överhuvudtaget med en spara och avsluta/quick resume-funktion. Det bara möjliggör för spelare att kunna stänga av konsolen när de vill. Finns definitivt fog för att kalla det dumt att inte kunna spara och stänga av i ett modernt spel. Särskilt som de flesta liknande spel av värde har exakt den funktionen.

Jag tror dock de kommer lägga till en sådan funktion vad det lider.

Medlem

Intressant att se hur en tweet kan tolkas på flera olika sätt. Låter mer som att de lyssnar på användarbasen, men att de för tillfället inte har en lösning på problemet som de kan utannonsera. Det utesluter så klart inte att en sådan funktion kommer senare (sidor som pushsquare, polygon, eurogamer har tolkat det på liknande sätt).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag tycker inte att utvecklarna är pantande. Men även hyllade spel kan ha sämre, eller till och med rent korkade inslag, däremot. Det påverkar alltså inte spelmekaniken eller så överhuvudtaget med en spara och avsluta/quick resume-funktion. Det bara möjliggör för spelare att kunna stänga av konsolen när de vill. Finns definitivt fog för att kalla det dumt att inte kunna spara och stänga av i ett modernt spel. Särskilt som de flesta liknande spel av värde har exakt den funktionen.

Jag tror dock de kommer lägga till en sådan funktion vad det lider.

Nej jag syftade på ett specifikt inlägg som kallade dom pantade, tycker fortfarande att det är magstarkt då vi har noll insyn i utvecklingen samt tankegångarna kring produktionen.

Är det ett stort problem för många av spelarna så är det väl en stor sannolikhet att det fixas. Får man i varje fall hoppas, alternativt att de är öppna kring sin retorik.

Redaktör
Skrivet av matt76:

Intressant att se hur en tweet kan tolkas på flera olika sätt. Låter mer som att de lyssnar på användarbasen, men att de för tillfället inte har en lösning på problemet som de kan utannonsera. Det utesluter så klart inte att en sådan funktion kommer senare (sidor som pushsquare, polygon, eurogamer har tolkat det på liknande sätt).

Jag ändrade rubriken nu så att det inte låter slutgiltigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Definitivt. Det hör ju till genren. Men en omgång kan bli rejält lång, när man börjar ta sig nånstans.

Börjar man alltid om vid skeppet eller finns det några sorts kontrollpunkter längs vägen?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Housemarqe väljer själva om de vill få fler spel sålda eller ej. För många som inte kan sitta och spela 10 timmar i sträck eller ha viloläge på sin PS5 i evighet utan att riskera avbrott innebär ett pausläge ett definitivt köp. Jag är en av dem tex. Allting handlar om vilken målgrupp Housemarqe vill nå. Vill de nå en smal kategori av spelare som är bekanta med rogueelite spel eller vill de få ett kommersiellt genombrott som kan lägga grunden för bättre utveckling av nya spel?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Bästa tillfället att stänga av är precis när man dött. Då förlorar man inget.

Ja men då så, då är ju problemet löst

Skämt åsido. Efter en snabbgoogling så verkar spelet ta 15-20 timmar att spela ut. Nu vet jag inte om detta inkluderar dödsfall, eller om det är en perfekt genomspelning (vilket vore väldigt galet), men autosave i roguelike-spel är ju inget problem, utan finns i de flesta spelen. Att inte ha det känns bara korkat och det exkluderar en hel del spelare.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Börjar man alltid om vid skeppet eller finns det några sorts kontrollpunkter längs vägen?

Man börjar alltid vid skeppet, men allt eftersom låser du upp möjligheten att springa vidare till nya områden utan att behöva göra om allting.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En "Save on quit" borde inte vara något problem. Det kan inte användas för att spara innan en boss och återuppta den sparningen när man dör.

Hela idén med att man måste ha på konsolen för att kunna lämna den är korkad. Det påminner mig om när jag satt och spelade Sonic Heroes på Playstation 2 och inte hade något minneskort.

Förstod det som att anledningen var att man annars exempelvis kan avsluta spelet strax innan en boss eller när man haft tur med RNG, backa upp sin sparfil och sedan skriva över sparfilen med backupen varje gång man dör. Osäker på om detta faktiskt är motiveringen, men jag har sett utvecklare gå längre för att hindra save scumming så det skulle inte förvåna mig. Även om det är så skulle jag nog dock fortfarande säga att botemedlet i detta fall är betydligt värre än sjukdomen.

Medlem

Trodde FZ var så pass pålästa att dom kunde skilja på Roguelike och Roguelite, lär sig något nytt varje dag antar jag

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nimafor:

Trodde FZ var så pass pålästa att dom kunde skilja på Roguelike och Roguelite, lär sig något nytt varje dag antar jag

Folk har olika syn på vad orden betyder, så det finns ingen fast definition. Beroende på vem du frågar så är det olika.

För Returnal har utvecklarna kallat det både like och lite.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Låter som att Quick Resume hade varit en bra grej i detta spel.

Haha Ja, det hade varit en icke-diskussion på Xbox.


signatur

Jump in.

Medlem

Sådana här typer av spel är lite komiska.. Det första jag gör är att installera en trainer med godmode och sedan så är det bara att njuta

Jag har ingen som helst behov av att utmanas i spel utan det överlåter jag till arbetslivet istället. #easylife

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Sådana här typer av spel är lite komiska.. Det första jag gör är att installera en trainer med godmode och sedan så är det bara att njuta

Jag har ingen som helst behov av att utmanas i spel utan det överlåter jag till arbetslivet istället. #easylife

då får du nog vänta länge, tvivlar på att du kommer finna många trainers till ps5

Medlem

Jag håller med om att spelet helt klart behöver en sleep funktion likt hades. I övrigt kan jag inte klaga på längden av en genomspelning.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha Ja, det hade varit en icke-diskussion på Xbox.

Ja men nu finns det inte på XBS, men jag såg att Dragon Quest Builders 2 kommer på GamePass snart, där får vi använda våran Quick Resume! Just det ja,,, jag spelade det för 2 årsen.😪😪(Skojade lite bara, det kommer nya spel till XboxS nån gång såklart, hoppas vi får se nåt på E3)

Medlem

Har inte testat spelet så vet inte hur systemet funkar men att behöva sitta upp på natten för att man är rädd för att förlora saker låter bara konstigt. Sätt konsolen i sleep mode bara. Man är kvar exakt där man avslutade.

12
Skriv svar