FZ 25 år - Spelmilstolpar 1996-2021

Medlem

Morrowind 2002 var en stor händelse för mig!

Medlem

Kul läsning! Tycker att många relevanta milstolpar täcktes (någonstans lär man sätta stopp) Möjligtvis att olika stycken kan vidareutvecklas i senare artiklar, t.ex. om Guitar Hero (dess uppgång och fall) eller retrospektiv över numera nedlagda speltidningar. Vad som nu är relevant.

Intressant att läsa om vad som ledde fram till dagens FZ!


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Härlig läsning!

Här är väl några som ni glömt bort:

- Age of Empires (1&2) satte väl sin prägel också?
- Runescape v1.0

Skrivet av SID 6.7:

Bästa tiden: 2002-2011: Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas, Skyrim.
Sämsta tiden: 2012-20XX: Inget Elder Scrolls.

Så kan man också se det. Har aldrig spelat någon av spelen du nämner dock.

Testpilot

Kul läsning det slog mig att min resa inom spel är parallell med FZ, jag började spela spel runt 1995-96 och det har bara fortsatt sedan dess.

Sonic i 2D var coolt men tycker även att Nintendo tog det till en högre nivå med Mario 64 som var helt magiskt, att springa runt, hoppa och röra sig fritt i en 3D värld var otroligt. Sedan kom rollspelen till Playstation och tog spelandet till en högre nivå där berättelsen hamnade i fokus.

Medlem

bioshock var i min mening ett friskt tag med plogen, och uncharted stal facklan från tomb raider, annars tycker jag att listan ger en väldigt god bild av de gångna åren.. man inser att man haft det väldigt bra som var 8 år när Diablo kom och sen haft förmånen att spela i princip allt på listan..
speaking of: D3 var ju också väldigt omsusat, främst vad gäller kritiken blizzard fick ta för sitt money-grabbing. CCG-genren exploderade med Hearthstone-släppet, och kickstarter banade väg för återkomsten för nischade "storspel".


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

1996. Saknade ett spel där. Resident Evil
1998. Metal Gear Solid.
1999. Shenmue och Silent Hill.

Redaktör

IL-2 Sturmovik var stort. Den flygkänslan förnyade flygsims-genren med flera år, som att gå från digital till analog joystick.


signatur
Medlem

Hur lång tid tog den här artikeln att sammanställa egentligen? Väldigt många guldklimpar jag glömt.
Väldigt kul läsning och jag hoppas det blir 25 år till!


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent

Bra text. Bra skrivet. Framkallar helt klart en hel del minnen, även om jag inte spelat många av spelen på listan så kan jag helt klart relatera. Jag fastande i CS-träsket och det tog det mesta av min tid tillsammans med JRPG och plattformare på konsolerna.

edit: Om det är en grej jag saknar så är det retroboomen i samband med att kidsen på 80-90 talet kom upp sig i åren och började snegla bakåt med rosaskimrande glasögon. Samma NES-spel som gick på loppis för en guldtia kostade helt plötsligt flera hundra på Tradera. Även hela speedrunning comunityn som växt fram under senare år, med AGDQ som samlar in miljontals dollar varje år på att spela till största del retrospel. Kanske inte revolutionerade på något sätt, men hade varit värt en rad eller två tycker jag

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Morrowind 2002 var en stor händelse för mig!

Ja det var helt sjukt men en så stor öppen värld. Kommer ihåg att jag köpte det på en klassresa på Gotland när jag gick i nian. På Åhlens har jag för mig. Tyvärr hade jag för svag dator så jag fick ut typ 10-15 fps men jag spelade några hundra timmar ändå.


signatur

PSN: MrOakenborn

Frilansare
Skrivet av Mutumba:

Kul läsning det slog mig att min resa inom spel är parallell med FZ, jag började spela spel runt 1995-96 och det har bara fortsatt sedan dess.

Sonic i 2D var coolt men tycker även att Nintendo tog det till en högre nivå med Mario 64 som var helt magiskt, att springa runt, hoppa och röra sig fritt i en 3D värld var otroligt. Sedan kom rollspelen till Playstation och tog spelandet till en högre nivå där berättelsen hamnade i fokus.

Superintressant det där hur många som jag interagerar med, här och annorstädes, som har just mitten av 90-talet till millenieskiftet som någon slags måttstock. Därav att jag inledde 96 med "de formativa åren". Sjukt intressant hur präglad man kan bli av en viss period när man är i en viss ålder. Jag började ju spela tidigare med ändå så är det de här åren som har fastnat.

Skulle vilja se en avhandling på det här, hur våra barn sen ser på sina spelformativa år, vilka titlar de kommer at lyfta.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

OffT, men jag älskar er och @Rockefellerz.

My dude! <3

Kontot avslutas
Skrivet av scaryfoot:

1998. Metal Gear Solid.

Ja, det var en viktig milstolpe för Metal Gear serien eftersom det var det första riktiga Metal Gear spelet som kom hit till väst.
Metal Gear och Metal Gear 2 hade tidigare bara släppts i Japan till deras MSX innan de kom till Playstation 2 många år senare.

Vi hade ju fått Metal Gear tidigare till NES men det var ju bara en omgjord version från originalet. Sen fick vi ju Snake’s Revange som också var ett spel som inte hörde till huvud serien.


signatur

ゼルダの城

Medlem

The witness släpps och är en milstolpe i puzzelgenren,Dante får en revival i DMC: Devil may Cry, Halo 5 släpptes vart inte som fansen förväntade sig i storyn men hade en fantastisk multiplayer, från medeltidens Lothran till viktorianska mörker i yaarnham (aa låter som man har den lilla piraten i det vilket var på den tiden) med gotisk tentakel skräck i Bloodborne, EA redwood gör mästerskap i klaustrofobiska korridorer och dessa äckliga mutanter i dead space.

Finns säkert mer än så men dessa är viktiga spelsläpp som man inte kan missa.

Testpilot
Skrivet av Joakim Bennet:

Superintressant det där hur många som jag interagerar med, här och annorstädes, som har just mitten av 90-talet till millenieskiftet som någon slags måttstock. Därav att jag inledde 96 med "de formativa åren". Sjukt intressant hur präglad man kan bli av en viss period när man är i en viss ålder. Jag började ju spela tidigare med ändå så är det de här åren som har fastnat.

Skulle vilja se en avhandling på det här, hur våra barn sen ser på sina spelformativa år, vilka titlar de kommer at lyfta.

Ja att det sammanföll så för mig var att det var då jag var barn och väldigt mottaglig för spännande upplevelser och där var spel i högsta klass. På den tiden var ju varje ny konsol ett jättekliv rent grafiskt och spelbranschen var ännu väldigt ung, spännande tider. I dag är det mycket mer stabilt men inte lika progressivt kanske.

The first cut is the deepest tror jag stämmer på det mesta och även inom spel. I dag är det nog mer fragmenterat, det finns så mycket spel att barn i dag kanske spelar något vi aldrig hört talas om, eller så är det bara Fortnite och Roblox. Problemet med de titlarna tror jag är att de är svåra att inspireras av och göra liknande spel som vi såg på 90-talet och framåt. De känns inte lika tidlösa, men där kan jag ha fel.

It's not a lake, it's an ocean

Det är egentligen svindlande. Vilket annat medium har genomgått samma utveckling som spelbranschen under samma tid?

Några av mina största spelupplevelser under denna långa, långa tid är nog följande:

Resident Evil (1996)
Tomb Raider (1996)
Shenmue (2000)
Shenmue II (2001)
Phantasy Star Online (2001)
Halo (2002)
Halo 3 (2007)
Project Gotham Racing 4 (2007)
Uncharted 2 (2009, fast jag spelade det senare)
Rayman Legends (2013)
The Last of Us (2013, fast jag spelade det lite senare)
BioShock Infinite (2013)
The Witcher III (2015)
Inside (2016)
Detroit: Become Human (2018)
Yooka-Laylee and the Impossible Lair (2019)

Det händer sällan att jag blir tagen av ett spel numera, senast det hände var nog Detroit: Become Human och dessförinnan BioShock Infinite. När det väl inträffar är det dock häftigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Kontot avslutas

En annan stor milstolpe är:
Nordic Games som startade som en postorder firma 1993 sålde sina butiker till Game i början av 00-talet (vet att butiken hette Nordic Games här i Karlstad 2000. 2003 vet jag att den hette Game men då hade den ändå hetat Game ett tag)
Lars Wingfors som grundade Nordic Games köpte ju upp de skandinaviska Game butikerna 2012 men 2015 gick de butikerna i konkurs.

Lars Wingfors återskapade Nordic Games med (ingen koll på vilket år) men satsade nu mest på själva spelindustrin där han bland annat köpte upp spelföretaget THQ.
Bytte senare namn till Nordic THQ och nu har jag ingen koll på vad de heter längre.


signatur

ゼルダの城

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ZeldasCastle:

En annan stor milstolpe är:
Nordic Games som startade som en postorder firma 1993 sålde sina butiker till Game i början av 00-talet (vet att butiken hette Nordic Games här i Karlstad 2000. 2003 vet jag att den hette Game men då hade den ändå hetat Game ett tag)
Lars Wingfors som grundade Nordic Games köpte ju upp de skandinaviska Game butikerna 2012 men 2015 gick de butikerna i konkurs.

Lars Wingfors återskapade Nordic Games med (ingen koll på vilket år) men satsade nu mest på själva spelindustrin där han bland annat köpte upp spelföretaget THQ.
Bytte senare namn till Nordic THQ och nu har jag ingen koll på vad de heter längre.

Nordic Games, ja! Därifrån beställde jag en del spel på postorder. Minns att de hade annonser i Super PLAY.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Grattis FZ! Jag vet inte om jag hängde här före 2012 då mitt konto gjordes om jag inte hade ett innan, det är bra att forumet finns kvar år 2021 i den andan som ett internetcommunity utan att man behöver säga exakt vem man är i namn och så vidare som man tvingas göra idag med IG och facebook.

Det som ni har "missat" är C&C-serien, Sim City-serien och en hel del annat haha! Nä bra tråd. Det största spelupplevelsen för mig är förmodligen Red Alert 1 eller Sim City 3000. Att Nitendo64 släpptes -97 känns annars som en evighet sedan, det är lite sjukt att jag satt precis bakom nacken på mig och lirade James Bond Golden eye, Mari Kart osv för 24 år sedan i samma rum som jag sitter i under karantän här på landet.

Kontot avslutas
Skrivet av Ruffles:

Nordic Games, ja! Därifrån beställde jag en del spel på postorder. Minns att de hade annonser i Super PLAY.

Ja, själv upptäckte jag dem i slutet på Svenska Playstation Magasinet där de också hade annonser.
Men Svenska Playstation Magasinet och Super Play trycktes väl på samma ställe om jag inte missminner mig.

Första gången som jag besökte deras butik i Karlstad var i januari 2000.
Köpte Worms Armageddon den gången till Playstation och tog en katalog där det stod priserna på spelen med mera som jag har kvar i källaren.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Ja, själv upptäckte jag dem i slutet på Svenska Playstation Magasinet där de också hade annonser.
Men Svenska Playstation Magasinet och Super Play trycktes väl på samma ställe om jag inte missminner mig.

Första gången som jag besökte deras butik i Karlstad var i januari 2000.
Köpte Worms Armageddon den gången till Playstation och tog en katalog där det stod priserna på spelen med mera som jag har kvar i källaren.

Minns också Nordic Games, hade flera kataloger. Jag besökte aldrig butiken, men brorsan köpte Saturn och Quake där. 1998 tror jag.

Medlem

Duke Nukem Forever minns man ju (lika glatt som en spark i pungen)


signatur
Medlem

Några år tidigare förvisso, men som Amiganörd så minns jag svenska Datormagazin, Amiga info och brittiska Cu Amiga och Amiga Format.

Kontot avslutas

Jag hoppas verkligen att Nintendo kommer fira en annan 25 åring i år, Nintendo 64. Men det är ju något som jag har tjatat om ända sedan jag blev medlem här.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Wow, vilken resa det har varit ändå.
Bra sammanfattat och riktigt mysig läsning!

Medlem

Härlig läsning! FZ fanns med tidigt för mig då jag är gammal HPW (någon som minns?), men var aldrig aktiv i communityt. Tror jag kanske hade något konto som försvann då detta konto inte är äldre än 2008. Det skaver lite i spelentusiasten i mig att jag aldrig ägt en PS konsol, många spel som jag aldrig kunnat uppleva. Samtidigt är ju tiden begränsad så något missar man alltid.

Medlem

Trevlig läsning! Hoppas på 25 år till!

Medlem

Inget om Interactive Movies (full motion video) trenden? Gabriel Knight, Phantasmagoria m.m. Amiga CD32 MPEG.

Peka och klicka-spel 🙂

Medlem

Men "heregud"
Ni glömde att sätta dit FZ 20 år i tidslinjen, med träffen på Skyddsrummet.

FZ firar 20 år på Skyddsrummet,
https://www.fz.se/nyhet/268099-fz-firar-20-ar-pa-skyddsrummet

FZ fyller 20 år – Designa vår jubileumslogga!
https://www.fz.se/nyhet/264052-fz-fyller-20-ar-designa-var-ju...

Var där med grabben, har säkert någon bild därifrån.
VR för hela slanten, och video intervjuer, inte jag

Och Stort Grattis förstås!

Edit in,
Vid närmare eftertanke så hade ni inte 5, 10 ,15 med heller......

(om det firades)


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

123
Skriv svar