Medlem

Inte helt lik Suikoden kanske men ett säkert val nonetheless.

Medlem

Inget tips just nu men attans vad jag vill spela suikoden I och II igen. Tycker man borde slänga upp dem i PS NOW ärlig talat eller släppa dem i storen för en billig summa så en kan köra dem på ps4 o ps5 om man så vill. Älskade de två spelen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag gillar: The Legend of Heroes: Trails in the Sky

Tror att det finns 3 stycken spel i serien.

https://www.youtube.com/watch?v=nth9hrrORUs

50% Rea på Steam just nu: https://store.steampowered.com/app/251150/The_Legend_of_Heroe...
Något som är ganska ovanligt.

Tror det finns till Playstation 3 också.

Japp! Jag rekommenderar också Legend of heroes som är en riktigt bra JRPG serie. Har själv snöat ner mig ordentligt i den (även om storyn är lite väl cheesy emellanåt).

Om man som jag föredrar att endast spela dom mer (relativt) moderna spelen så kan jag rekommendera följande playlists för att få koll på story och lore utan att behöva spela igenom dom rätt så gamla spelen.

Liberl Arc:
Legend of Heroes - Trails in the Sky FC (1)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMQgOmBWq6bBtokEEUU8Fp...

Legend of Heroes - Trails in the Sky SC (2)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMQgOmBWq6bBIvfAxQ1Blb...

Legend of Heroes - Trails in they Sky 3rd (3)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMQgOmBWq6bCW9yDat178i...

Crossbell Arc:

Denna finns inte officiellt i väst ännu utan man måste köra en fan translation isof. Men nedan är det någon som gjort just det så man kan få koll på storyn här. Vilket är relativt viktigt framför allt inför Cold steel 2 och 3.

Legend of Heroes - Zero no Kiseki (4)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMQgOmBWq6bAZN4tgDsj5n...

Legend of Heroes - Ao no Kiseki (5)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMQgOmBWq6bBcpHPzwEg4G...

Här nedan börjar nu serien bli lite mer modern och det är härifrån jag skulle rekommendera att man börjar spela spelen själv istället för att youtubea sig igenom serien. Därför länkar jag till steam istället här. Trails of Cold Steel IV är det senaste spelet som finns översatt på engelska.

Erebonia Arc:

Legend of Heroes - Trails of Cold Steel 1 (6):
https://store.steampowered.com/app/538680/The_Legend_of_Heroe...

Legend of Heroes - Trails of Cold Steel 2 (7):
https://store.steampowered.com/app/748490/The_Legend_of_Heroe...

Legend of Heroes - Trails of Cold Steel 3 (8):
https://store.steampowered.com/app/991270/The_Legend_of_Heroe...

Legend of Heroes - Trails of Cold Steel 4 (9):
https://store.steampowered.com/app/1198090/The_Legend_of_Hero...

-----
Legend of Heroes - Hajimari No Kiseki (10)
Denna finns inte översatt till engelska ännu men ryktas ska dyka upp i väst på konsolerna i år och sen på PC nästa år.

Inser så klart att detta är SJUKT många timmar att lägga ner på ett spel men gillar man det man ser i Trails in the Sky så är det lätt värt att dyka ner i detta rabitt hole imho!

Medlem

Då du redan har en PS3 så finns det många RPGs redan på den platformen.

Taktiska RPGs:

Teras to tiara 2: Taktiskt RPG. Utspelar sig i en alternativhistorisk version av Europa under romartiden. Kretsar runt motståndsrörelsen i landet Hispania (spanien) som ockuperas av det förtryckande Imperiet (Rom) vilka försöker utplåna Hispanias religion samt kulturella identitet. Mycket bra.

Natural doctrine: Taktiskt RPG som har starka influenser av dungeon crawlers. Får jobbet gjort men inte utmärkande på nått sätt.

Valkyria Chronicles 1: Ännu ett tactics RPG i ett alternativhistorisk Europa. Den här gången i ett alternativt andra världskrig där flyg aldrig uppfunnits. Kretsar runt det lilla neutrala landet Gallia som har stora fyndigheter av Ragnite ore. Den mineral som driver motorfordon, genererar elektricitet osv. Så landet blir invaderat av East European Imperial Alliance (typ Tyskland). Mycket bra. Finns uppföljare på andra platformar samt en HD remaster på PS4 samt på PC.

Disgaea serien. Tactics RPG som kör mycket over the top humor med orealistisk feta attaker osv. Hyllas av många men faller inte mig personligen i smaken.

Lost Dimension Tactics RPG med VN inslag där valen man gör förgrenar storyn väldigt mycket. Har många olika slut. Postapokalyptisk framtid är ett mystiskt torn visat sig i världen som skall utforskas.

Vandal Hearts: Flames of judgement. Tactics RPG i samma stuk som äldre Vandal Hearts. Klassisk story om frihetskämpar. Helt OK.

Record of Agarest War serien: En liten serie Tactics RPGs som är byggda efter generationer. Huvudpersonen kör en kampanj, gör val som slutar med att han gifter sig med en av flera karaktärer som finns i slutet på dessa val. Sedan är det deras barn som tar över, med nya förmågor etc baserat på föräldrarna och kör sin kampanj tills denne gifter sig och så får man ännu en kampanj med nästa barn osv. Inte en roguelike så efter en handfull generationer är storyn klar. Finns även portat till PC.

Utawarerumono: Mask of Deception + Mask of truth: Tactics RPG med mycket storartad storytelling. Om en man som vaknar i en avlägsen framtid från en kryokammare utan några minnen. Världen har blivit helt oigenkännlig. Andra spelet är en direkt fortsättning på första. Första spelet har även en Anime gjord på sig. Finns en prequel släppt på PS4 samt två spinoffs. Finns även släppt på PS4 nu samt PC. Mycket bra.

Regelrätta RPGs:

Resonance of Fate: JRPG. Utspelar sig i en alternativ framtid där världen gått under och befolkningen tvingats flytta till ett steampunk inspirerat torn bestående av massa kugghjul som i en gammal klocka, där de levt under så många generationer att ingen längre kommer ihåg hur det var före tornet. Unika strider med handeldvapen som inspirerats av en John Woo film med mycket akrobatik i skjutandet. Striderna har ett unikt Semi realtime system där tiden bara går när du rör dina egna karaktärer. Står man still så kan man planera hur mycket man vill. Mycket bra. Finns även som HD remaster till PS4.

Dragon Age Origins:
CRPG. Behöver nog ingen vidare presentation. Det bästa spelet i Dragon Age serien imho. Gör sig dock bäst på PC.

Dragon age: 2 Crpg. Vi talar inte om Dragon age 2. *spottar 3 gånger över axeln*

Dragon age: inquisition RPG. Third person RPG som egentligen är Dragon age 3. Betyyydligt bättre än Dragon Age 2 men inte i närheten av origins. Är ett bra RPG med öppen värld. Bättre till PC som mycket annat.

Tales serien: JRPG.Finns många Tales spel till PS3. De är i princip alla bra dessutom. De har klassiska real time strider men mekaniken vid strider och character progression varierar något mellan spelen. Vissa finns till PC.
Tales of Symphonia Chronicles. Innehåller Tales of Symphonia samt uppföljaren Symphonia a new world. Båda portar över från Gamecube. Ett av de mest hyllade tales spelen, men visar sin ålder i bland.
Tales of graces F. PS3 porten av Tales of Graces som släpptes till Wii.
Tales of Xillia
Tales of Xillia 2
Tales of Zestiria
Tales of Berseria.

Final Fantasy serien: JRPG. Kräver inte heller mycket av en presentation.

Final Fantasy VIII. Finns som remastrad version till PS4
Final fantasy IX
Final fantasy X/X2 HD remaster, Remaster släpptes även till PS4
Final fantasy XIII. Ett av det mest hatade Final fantasy spelen eller ett av de mer omtyckta. Beror på smak. Myclet beror på att de gick över till en mer styrd story till skillnad från den öppna värld som fanns i Final Fantasy XII. Final fantasy XII släpptes till PS4 som en remaster här om året och är fantastiskt.
Final fantasy XIII-2. Mer omtyckt än XIII då man är mindre styrd. Har även ett pokemon inpsirerat system där man kan tämja monster.
Final fantasy XIII: Lightning returns. Minst omtyckt av alla. Inte ett riktigt party based RPG utan mer ett solo RPG.
Final Fantasy XIV online. Detsamma som du hittar på PC. PS3 har dock varit lite klen för detta spel.

Atelier serien: JRPG. Charmig serie spel som alla involverar någon form av alkemist som genom storyn får praktisera alkemi. Vilket pretty much är en form av crafting. Blivit mycket populär genom åren och finns på de flesta platformar. Striderna är i de flesta fall turn based.
Atelier Rorona: The alchemist of arland
Atelier Totori: The adventurer of arland
Atelier Meruru: The apprentice of arland.
Atelier Ayesha: The alchemist of dusk.
Atelier Escha & Logy: The alchemists of the dusk sky
Atelier Shallie: Alchemist of the dusk sea

Eternal Sonata: JRPG. RPG som cirkulerar runt den kända pianisten Chopins pianomusik.

Star ocean: The last hope.
JRPG. Prequel till den hyllade Star ocean serien. Sci fi inspirerat med rymd och okända planeter. Går av stapeln före Star ocean 1. Real time strider och party based precis som alla andra spel i serien. Finns spel i serien till många andra platformar. Mycket bra.

Persona 5: JRPG. Skulle nog säga att det här spelet slåss om bästa spel på platformen. Men Royal verisonen till PS4/PC är att rekommendera då det är en utbyggd version av grundspelet. Persona 5 har vunnit många game of the year. Precis som Persona 4: Golden till PS Vita/PC är en utbyggd version av Persona 4 från PS2. Persona serien är en av mina personliga favoriter dock så är lilte biased Det är en spinoff serie från Shin Megami Tensei i grunden som nu står på egna ben. Har en slice of life story som oftast handlar om en huvudperson som är transfer student till en ny stad och ny skola där det sedan händer paranormala saker. Storyn är alltid fantastisk, likaså musiken. Striderna är turn based.

Ar Tonelico: Qoga: JRPG. Turnbased. Unik JRPG serier som började som ett musikalsikt konstprojekt. Tredje spelet i serien. Går av stapeln på ett av tre torn där mänskligheten sista överlevande finns. Seriens kärna är unik musik kallad hymnos som skrivits specifikt för spelen. Det har även upfunnits ett eget språk som kallas hymnos som det sjungs på. Massor av ljudspår. Dessvärre är nog inte Qoga kanske mest barnvänliga i serien då det är jäkligt japanskt cliche. De songstresses man har med sig i striderna tar nämligen av sig fler klädesplagg ju mer i overdrive de kommer tills de står i underkläder Spelserien har också ett fokus på varje songstress inre mentala värld för att låsa upp förmågor.

Ar Nosurge: Ode to an unborn star Nästa del i Ar serien då Qooga avslutade Tonelico trilogin. JRPG. Går av stapeln på ett enormt koloniskepp där det varit så många generationer av boende så ingen längre kommer ihåg hur skeppet fungerar. Turn based. Inte lika Kliche som qooga så de lärde sig en läxa där. Samma fokus på musik och sång som i resten av Ar serien.

The Guided Fate Paradox: Roguelike RPG. Skulle nog likna uppbyggnaden lite vid Hades fast i JRPG format och med bättre story.

The awakened fate Ultimatum: Roguelike RPG. Uppföljaren till Paradox. Lika hardcore. Går av stapeln 6 år efter paradox.

White Knight Chronicles 1 + 2 JRPG. Hade en onlinekomponent inbyggt typ Xenoblade X där man kunde lämna sitt singleplayer äventyr och köra dungeons med folk online men onlinedelen är nedstängt. Men spelar inge roll då det inte behövs för singleplayer delen. Underskattat JRPG med open world känsla i två delar där andra delen är en direkt fortsättning på första. realtime strider liknande de i det superba Xenoblade X.

Fairy fencer F Klassiskt action JRPG.

The legend of heroes: Trails of cold steel 1 & 2 Legend of heroes är en av de bästa Jrpg serierna på många år. Kommer från Nihon falcom, samma gäng som gör YS serien och tokyo Xanadu. Story tung turnbased JRPG av det klassiska slaget men med storartat världsbygge. Finns flera spelserier i samma värld. Den här har tex Trails of the sky 1+2+3 på PSP/PC som går av stapeln i samm a värld i ett grannland ett år före storyn i Cold steel. Sedan Trails to Zero och Trails to Azure som går av stapeln i Crossbell samtidigt som Cold steel 1 och 2. Cold steel har 2 stycken delar på PS3 som även släppts på PS4 och PC. De är direkta fortsättningar på varandra dessa två delar. Sedan Har det släppts en del 3 och 4 av Cold Steel på bland annat PS4, Switch och PC. Dessa fortsätter storyn med samma huvudperson men det kan spelas mer standalone är tanken. Cold steel 4 avslutade den story arcen och de håller på släppa ytterligare en ny nu som kommer till PS4 eller PS5. Rekomenderas.

@Excerion Kan inte mer än hålla med Kört igenom hela serien, även Crossbell arc med fan patches och även om det är många timmar så är det klart värt det!

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Jag skulle skulle gärna vilja ha era bästa tips på RPGs i stil med Suikoden, Breath of Fire IV osv.

Författaren bakom dom två första Suikoden-spelen skrev även scenariot till The Alliance Alive till Nintendo 3DS. Sedan dess har även The Alliance Alive HD släpps till Switch, PS4 och Steam.

https://store.steampowered.com/app/1027250/The_Alliance_Alive...

Och om du vill spela Suikoden igen så finns 1-4 på Playstation Store tillgängligt till PS3, synd att femman eller Tactics aldrig släpptes digitalt där.

Medlem

Jag vet inte om detta inte räknas eftersom man kallar det mobilspel men jag tycker det är ett rent rpg spel som ska spelas på konsol eller PC men Genshin Impact. Jag tycker personligen att det är riktigt skoj, fin grafik, bra story och väldigt mycket innehåll.
Vet att det finns på PC och mobil, osäker på konsol dock. Önskade själv att den fanns till switchen men kanske kommer stöd längre fram. Men kan varmt rekommendera det spelet i alla fall.

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes . vad säger du! jag jublade precis. suikoden 2 är det bästa som gjorts i manna minne. spelat det flera gånger och faktist lyckats hitta alla hjältar även den hint hint dolda .vilket jävla toppen tips

https://www.youtube.com/watch?v=RutrB3Jkf2g

bara trailern gör det värt köpa


signatur

New life, New hope

Skrivet av kalle.lindestrom:

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes . vad säger du! jag jublade precis. suikoden 2 är det bästa som gjorts i manna minne. spelat det flera gånger och faktist lyckats hitta alla hjältar även den hint hint dolda .vilket jävla toppen tips

https://www.youtube.com/watch?v=RutrB3Jkf2g

bara trailern gör det värt köpa

vill även tipsa att suikoden går allt spela på pc har min kompis berättat. hur man gör det får man tydligen googla enligt kompisen


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vill även tipsa att suikoden går allt spela på pc har min kompis berättat. hur man gör det får man tydligen googla enligt kompisen

När något sätt att spela något kan googlas så brukar det betyda att det inte alltid är helt lagligt

Medlem

Child of Light (Nintendo Switch, Microsoft Windows, Wii U, Xbox 360, Xbox One, Playstation 3)

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Child of Light (Nintendo Switch, Microsoft Windows, Wii U, Xbox 360, Xbox One, Playstation 3)

Skrev i TS att jag spelat det spelar 2 ggr med barnen. Har köpt Ni No Kuni på Tradera och ska börja till helgen tänkte jag. Kul att det finns en tvåa också!

Återigen stort tack till alla er som svarat! Ska kolla igenom ordentligt och youtuba lite så är det bara att välja vad en ska lägga sina timmar på sen.

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Skrev i TS att jag spelat det spelar 2 ggr med barnen. Har köpt Ni No Kuni på Tradera och ska börja till helgen tänkte jag. Kul att det finns en tvåa också!

Återigen stort tack till alla er som svarat! Ska kolla igenom ordentligt och youtuba lite så är det bara att välja vad en ska lägga sina timmar på sen.

Oj, missade

Skrivet av Aletheides:

När något sätt att spela något kan googlas så brukar det betyda att det inte alltid är helt lagligt

Ansvar på eget behåg 😉


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av fudgadeliq:

Skrev i TS att jag spelat det spelar 2 ggr med barnen. Har köpt Ni No Kuni på Tradera och ska börja till helgen tänkte jag. Kul att det finns en tvåa också!

Återigen stort tack till alla er som svarat! Ska kolla igenom ordentligt och youtuba lite så är det bara att välja vad en ska lägga sina timmar på sen.

Uppföljaren är faktiskt helt okay. Väldigt mycket att göra.

12
Skriv svar