Nu är spelen för dyra.

Avstängd
Nu är spelen för dyra.

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Medlem

Har själv ansträngd ekonomi men å andra sidan sjunker priset på spel rätt snabbt nu för tiden mot förr så jag har nog aldrig betalat så lite för att spela så mkt som i den moderna tiden.
Men visst vill man verkligen spela spelen day one så klart det drar iväg.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är väl som allt annat. Vi kunder kräver mer. Då kostar det mer. Att skapa stora spel idag kostar ju enorma summor.

Med det sagt vill man ju få det man betalar (cyberpunk). Men tror det går hand i hand tyvärr.

Däremot finns det ju sidor (vet inte om man får länka dit) där jag alltid köper spel. Dock finns det bara till PC och Xbox. Men spelen är betydligt mycket billigare än Xbox Store, Steam osv.

Medlem

Beror på vad det är för spel. Jag har 1000+ h i Monster Hunter World, om det så hade kostat 1000kr så är det ju 1kr/h, otroligt billigt om man jämför med andra nöjen.

Även om ett spel bara varar i 10h så är det ju typ 80kr/h, sjukt billigt.

Medlem

Jag håller med om att det börjar bli lite väl dyrt. Det kommer säkert bli så att man köper färre spel day 1 och istället väntar tills de går att hitta billigare.

Tycker det är lite synd att man inte kan testa spelen på playstation. Det är betydligt lättare att köpa spel på stream där man får 2 timmar på sig att utvärdera.

Medlem

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Avstängd
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Att köpa ett spel å behöva spela 40 timmar med det. För att komma ner till 20 kr i timmen.. det är dyrt.
Sen.. Alla vet att spelbranchen är extremt framgångsrik. Å bolagen tjänar mer än någonsin. Plus alla som köper tillägg. Finns absolut ingen ekonomisk grund för ett 800 kr spel i dagsläget.
Anyway.. va tvungen prata ut om detta då ja tror det kommer kosta AAA spel mycket i längden. Visst kommer Giganterna fortfarande sälja men "Mnidre" aaa spel kommer inte få det lätt.
dessutom tjänar dom redan tjänar Stora pengar på spelen.
Som sagt. Jag har ekonomi så det räcker å blir över men varför ska jag köpa demon souls för 800kr när ja kan köra mer eller mindre gratis spel som är 2 år gamla. Eller mindre!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Kan inte komma på ett spel som jag varit underhållen i 40-80h. Det är så sinnesjukt mycket dötid och onödiga gamefeatures bara för du ska spela längre. Blir snarare mer irriterad på spel än vad jag har roligt pga dåliga gameplay val.

Medlem

Tycker inte att argumenten om att man minsann lagt ner 1000+ timmar på ett spel och att det därför är billigt per timme håller. Eller att det är billigt jämfört med vad en biobiljett kostar. Det där är högst individuellt och spelen prissätts inte på det sättet. Bolagen höjer priserna så mycket de kan tills de märker att konsumenterna backar. Deras huvudsakliga syfte är att gå med så stor vinst som det bara är möjligt.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Jag förstår att det känns dyrt. Jag tycker också det känns dyrt.
Men jag tror vi tycker det känns dyrt för att vi är så vana vid ett lägre pris kring 500kr
Vad kostade spelen för 20 år sedan? Jag kommer ihåg att jag köpte Morrowind för prick 500kr. Jedi Outcast för 479kr. Osv.
20 år sedan.
Det kanske är helt rimligt att spelen kostar 799kr 20 år senare.
Men man får inte glömma att vi idag har betydligt fler reor. Du kan väldigt ofta hitta bra spel till nedsatt pris. 50% rea är inte så ovanligt för stora AAA spel.

Sedan måste man inte köpa ett spel precis vid release. Det går att vänta tills rea.

Jämför man så tror jag spel ändå är den billigaste formen av media. Sett till vad man faktiskt får för pengarna.

Avstängd
Skrivet av Ronzem:

Jag förstår att det känns dyrt. Jag tycker också det känns dyrt.
Men jag tror vi tycker det känns dyrt för att vi är så vana vid ett lägre pris kring 500kr
Vad kostade spelen för 20 år sedan? Jag kommer ihåg att jag köpte Morrowind för prick 500kr. Jedi Outcast för 479kr. Osv.
20 år sedan.
Det kanske är helt rimligt att spelen kostar 799kr 20 år senare.
Men man får inte glömma att vi idag har betydligt fler reor. Du kan väldigt ofta hitta bra spel till nedsatt pris. 50% rea är inte så ovanligt för stora AAA spel.

Sedan måste man inte köpa ett spel precis vid release. Det går att vänta tills rea.

Jämför man så tror jag spel ändå är den billigaste formen av media. Sett till vad man faktiskt får för pengarna.

Finns ju en anledning till reorna.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Finns ju en anledning till reorna.

Det är klart. Att locka till mer försäljning.
Men vid nysläpp (gäller alla branscher, inte bara spel) så har man redan en hög försäljning och kan då ta ett högre pris.

Medlem

Ett års medlemskap i PS+ för ca 500-600:- får du minst ett spel varje månad, fast du får iofs inte välja. Men du kan hålla dig sysselsätt till 800:- spelen har gått ner i pris.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Ja men om det är ett indie som ny släppta returnal är det dyrt så att säga

Medlem

Problemet är lätt löst.

Sluta dansa efter företagens pipa. Jag förstår mig inte på fullt vuxna människor som bara måste ha spelet precis när det släpps.

Det här gäller inte bara spel. Alla branscher försöker klämma ur så mycket pengar som de tror är möjligt när en produkt är ny. Väntar man lite så går det dock att göra kap och komma undan billigare.

Spel, tv-apparater, telefoner, hörlurar, skor etc går ofta att hitta galet mycket billigare om man väntar lite. Det är välkänt att det är så.

Hänger man på låset och öppnar plånboken så.får man skylla sig själv om det blir dyrt.

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Beror på vad det är för spel. Jag har 1000+ h i Monster Hunter World, om det så hade kostat 1000kr så är det ju 1kr/h, otroligt billigt om man jämför med andra nöjen.

Även om ett spel bara varar i 10h så är det ju typ 80kr/h, sjukt billigt.

Väldigt bra perspektiv Det där tar jag med mig för framtida spelköpsbeslut!

Inaktiv
Skrivet av Isak19:

Ja men om det är ett indie som ny släppta returnal är det dyrt så att säga

Returnal är inte indie.

Avstängd

Man man får tänka lite långsiktigt. Bara för att man har råd med ett nytt 800 kr spel betyder inte det att andra har det. Å spelet kommer sälja mindre. Det är inte bra för någon. Specielt inte utvecklarna. Ja hade vart intresserad av nya ratchet till exempel.. även om det absolut inte är min favoritgenre.. men nu. För 850 kr på psn... nej tyvärr

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Håller med på ett sätt.

En del av ekvationen är att spelen idag är enormt stora och många gånger ger minst 50 timmars speltid. Då blir timpengen väldigt låg. Ca 16 kr /timme för en blockbuster är inte dyrt. Speciellt om man en tid senare spelar om det igen.

Med det sagt så efterfrågar jag fler AA-spel för runt 350 kr nytt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Flakmonkey

Tycker inte man kan dra spel över en och samma kam och säga att de är för dyra eller om de är billiga. Det värderas ju uppenbarligen väldigt olika där vissa tittar på ren speltid, andra gör det inte alls men där de flesta nog ligger någonstans mittimellan. Det jag saknar är mer individuell prissättning. Om ett spel har kostat 100 miljoner att utveckla så är det ju inte konstigt att man behöver sätta ett högre pris för att kunna få tillbaka den investeringen eller så kan man satsa på ett lägre pris men att fler då köper det. Kanske 400 istället för 800? Nu känns det som att det är antingen eller. "fullpris" eller "indiepris".

Känns också vettigt att nu när spel distribueras online att ge andra möjligheter att välja det man vill ha eller kanske till och med kunna betala för utnyttjande. Spelar jag 5h av GoW så kostar det 50 spänn, spelar jag igenom hela ja då är det fullpris. Vill jag ha senaste NHL men bara quickplay och local multiplayer, ja då köper jag bara det och slipper betala för onlineläget och kampanjen som jag ändå inte har något intresse av att spela.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Man man får tänka lite långsiktigt. Bara för att man har råd med ett nytt 800 kr spel betyder inte det att andra har det. Å spelet kommer sälja mindre. Det är inte bra för någon. Specielt inte utvecklarna. Ja hade vart intresserad av nya ratchet till exempel.. även om det absolut inte är min favoritgenre.. men nu. För 850 kr på psn... nej tyvärr

Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig för utvecklarna. Utvecklare har idag bättre tillgång till information om kunders konsumtionsmönster än någonsin. Säljer inte spel för ett visst pris så kommer de justera sina priser.

Att det kommer finnas kunder som faller bort är så klart en del av beräkningen. Precis som att Apple (för att använda ett extremt tydligt exempel) är helt medvetna om att många kommer att avstå från att köpa deras svindyra datorer, men tycker att det är värt det för att kunderna som är villiga att betala fortfarande är mer än tillräckligt många.

Medlem

Har varit väldigt sällsynt för mig att köpa spel för 600 och har svårt att se mig bli lockad att köpa spel för 700 till 800. Det ska bli intressant att se till vilken grad dom lyckas men det här projektet att höja priserna när det samtidigt finns många krafter som drar i motsatt riktning med reor och prenumerations-tjänster.

I slutändan kommer det så klart ner till kvaliteten av spelen och där finns minst sagt en hel del att önska innan jag ska börja fundera på att punga ut några större summor för enskilda spel.

Medlem

Har nog aldrig köpt ett spel för över 400 kr.

Medlem

Jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen att alla spel kostar över 800 kronor.

Resident Evil Village kostar t.ex. 499 kronor till Xbox/PS4 och 599 kronor till PS5.

Ratchet & Clank kostar 699 kronor.

Cyberpunk kostade 499 kronor på releasedagen.

Om man köper spelen på PSN eller Microsoft Store får man skylla sig lite själv. Där kostar allt skjortan och har alltid gjort.

Avstängd
Skrivet av Thomas:

Jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen att alla spel kostar över 800 kronor.

Resident Evil Village kostar t.ex. 499 kronor till Xbox/PS4 och 599 kronor till PS5.

Ratchet & Clank kostar 699 kronor.

Cyberpunk kostade 499 kronor på releasedagen.

Om man köper spelen på PSN eller Microsoft Store får man skylla sig lite själv. Där kostar allt skjortan och har alltid gjort.

E det så? Länk?
Ps5 versioner nu menar jag iofs

Medlem
Skrivet av Rassa:

E det så? Länk?
Ps5 versioner nu menar jag iofs

Resident Evil 8 Village till PS5 för 566 kronor.

Ratchet & Clank för 689 kronor.

Sen kan man ju tycka att 566 eller 689 kronor är för dyrt, men några 800 kronor och över är det ju i alla fall inte.

Returnal ligger förvisso på 799 kronor, så exempel finns ju. Men Jag håller inte med om att fenomenet är vanligt.

EDIT: Om du nu är intresserad av Resident Evil kan jag tipsa dig om att köpa PS4-versionen. Den uppgraderas till PS5-versionen utan extra kostnad.

Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Vadå "inflationen gått i taket"? Bor du Venezuela?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Rakoon:

Kan inte komma på ett spel som jag varit underhållen i 40-80h. Det är så sinnesjukt mycket dötid och onödiga gamefeatures bara för du ska spela längre. Blir snarare mer irriterad på spel än vad jag har roligt pga dåliga gameplay val.

Jag håller med, men det är såhär "vi" som spelar har valt att ha det. Ett kortare spel klassas ofta som "inte ett fullprisspel" och spel som har massvis med timmar skrivs upp till skyarna, "bara mainstory är 30h sen alla sidoquest" skryter företag med (där det precis som du säger är mycket transport och grind i de där 30h). Det ska finnas "endgame" annars är det inte värt fullpris, o.s.v. Ett spel som är 5/5 på alla punkter men kanske bara har en story som räcker 8-10h räknas ofta inte som ett 5/5-spel för att det är "för kort".

Nu generaliserar jag den stora massan som spelar spel alltså, inte speljournalister.

Medlem

Jag tycker inte att det är dyrt när priset ändå sänks förr eller senare, däremot tycker jag att det är dyrt när det fortfarande kostar 599 efter fyra år. Ja, jag tänker självklart på Nintendo och deras spel. (Ni behöver inte förklara för mig att det är för att spelen säljs som fan, det vet jag)

Att tex Mario Kart 8 Deluxe, som släpptes 2017 helt baserat på originalet som släpptes 2014 till Wii U (7 år sen) fortfarande kostar runt 500-snåret överallt är rent och skärt vansinne för mig.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Det är väl ännu konstigare att nya spel legat stilla på runt 500 spänn vid release ända sedan jag gick i kortbyxor? Underhållningen du får ut är ju mer per timme än någon annan form av underhållning? Nu har jag visserligen en ekonomi som tillåter mig att köpa spel vid release, men jag gör det rätt sällan ändå. Anledningen till det stavas backlog, då är det ju bara att vänta lite så går de ner i pris rätt så rejält.

Kolla bara på hur priskurvan för exempelvis Assassin's Creed Valhalla ser ut för PS5.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5393452

Utöver det så finns ju också Tradera och liknande, känns som att det finns ohyggligt mycket mer vi kan klaga på priset på innan vi ger oss på spelbranschen tbh.

Skriv svar