Inga planer just nu på snällare saves i Returnal

Medlem

Slog mej just nu -varför inte ett spel med -Du kan inte spara mer en ett max 1 gång per dag/ eller varför inte i en gång var 3 timme eller varför inte husera en pantbank i spelet -Du sätter in med mot ingame money - men de förbrukas efter en vecka om du inte har köpt ut dem -Sen kan man ju vidareuteckla det till shady dealers -där du inte vet om du får något om du blit tatt av ingame police/eller rättvård (? sheriff ? knektar? kungens män? ,pöbel)

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha Ja, det hade varit en icke-diskussion på Xbox.

Skönt med riktiga next-gen funktioner ändå ^^

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Skönt med riktiga next-gen funktioner ändå ^^

Nya spel och next-gen funktioner är ju ännu bättre!😉

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Man börjar alltid vid skeppet, men allt eftersom låser du upp möjligheten att springa vidare till nya områden utan att behöva göra om allting.

Det finns checkpoints. Kostar Ether och då spawnar man där med full equipment minus parasiter.

Sen kan man köpa Astronaut-dockor som fungerar likt extraliv. Alltså att man spawnar direkt på samma plats där man dog.

Så det finns en del flexibilitet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av lasselason:

Nya spel och next-gen funktioner är ju ännu bättre!😉

Verkligen!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha Ja, det hade varit en icke-diskussion på Xbox.

Quick Resume funktionen är ju dock inte direkt pålitlig i Series X, där jag själv stött på att spel som exempelvis PUBG, Gears 4 och 5 ibland antingen startat om helt (cold boot) eller inte startat alls (plus lite andra problem som ex att HDR inte aktiverats etc).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av matt76:

Quick Resume funktionen är ju dock inte direkt pålitlig i Series X, där jag själv stött på att spel som exempelvis PUBG, Gears 4 och 5 ibland antingen startat om helt (cold boot) eller inte startat alls (plus lite andra problem som ex att HDR inte aktiverats etc).

Lite barnsjukdomar har den allt, särskilt om det är online-komponenter inblandat. Kommer en hel del nytt kring QR snart som är i testning hos insiders!


signatur

Jump in.

Medlem

Jag tycker att spelet i sig är helt underbart och har svårt att se några större fel. Men samtidigt så känns utvecklarna som konstnärer snarare än game hostes om ni förstår vad jag menar. Och jag kan förstå att det kommer att bli konflikter med en sån inställning från spelutvecklarnas sida. Kommer nog ta tid för mig att klara det här spelet för mina barn vill spela andra spel med mig. Det här spelets avsaknad av soules liknande sparfunktion har inget med svårighetets graden att göra tycker jag. Har man bara 3-4 timmar att klara spelet på så blir det nog svårt...

Redaktör
Skrivet av Nimafor:

Trodde FZ var så pass pålästa att dom kunde skilja på Roguelike och Roguelite, lär sig något nytt varje dag antar jag

Har nån det? Definitionerna diskuteras ju hela tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En "Save on quit" borde inte vara något problem. Det kan inte användas för att spara innan en boss och återuppta den sparningen när man dör.

Hela idén med att man måste ha på konsolen för att kunna lämna den är korkad. Det påminner mig om när jag satt och spelade Sonic Heroes på Playstation 2 och inte hade något minneskort.

Mjo om filen är lokal kan du save scumma mot molnet som i tex Demon Souls.

Jag tycker det är uppfriskande, vi är ändå rätt dränkta i en spelvärld av insta gratifications, få konsekvenser av att dö osv, jag personligen diggar att känna något accomplishment där spelen inte håller mig i handen 24/7.

Medlem
Skrivet av heady89:

Mjo om filen är lokal kan du save scumma mot molnet som i tex Demon Souls.

Jag tycker det är uppfriskande, vi är ändå rätt dränkta i en spelvärld av insta gratifications, få konsekvenser av att dö osv, jag personligen diggar att känna något accomplishment där spelen inte håller mig i handen 24/7.

Du får konsekvenser av att dö även om du har save on quit. Det håller dig inte mer i handen för det heller.

Moderator | Testpilot
Skrivet av heady89:

Mjo om filen är lokal kan du save scumma mot molnet som i tex Demon Souls.

Jag tycker det är uppfriskande, vi är ändå rätt dränkta i en spelvärld av insta gratifications, få konsekvenser av att dö osv, jag personligen diggar att känna något accomplishment där spelen inte håller mig i handen 24/7.

Fast det är ju inget fel med det. De flesta kommer inte orka hålla på med det, och det borde inte spela någon roll vad folk gör i sitt singleplayer spel.

Hades är en roguelike, en av de mest populära, och där var det inget stort problem. Givet kan folk göra samma sak där med sparningar, men det är ju den personens problem och har inte blivit en snacks som att det varit ett minus eller liknande. Det skulle det inte bli hör heller om det fanns med från början.

Save on quit gör mer nytta för en stor spelarbas än att inte ha det alls.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du får konsekvenser av att dö även om du har save on quit. Det håller dig inte mer i handen för det heller.

Möjligt att så är fallet i Returnal, jag har inte hunnit köra det ännu så ska inte säga något. Men i Demon's Souls får du absolut inga konsekvenser av S&Q om du backar mot molnet, det är som att du aldrig dött och du får noll konsekvens då ingenting stäms av eller synkas mot något online-state vad gäller detta.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Fast det är ju inget fel med det. De flesta kommer inte orka hålla på med det, och det borde inte spela någon roll vad folk gör i sitt singleplayer spel.

Hades är en roguelike, en av de mest populära, och där var det inget stort problem. Givet kan folk göra samma sak där med sparningar, men det är ju den personens problem och har inte blivit en snacks som att det varit ett minus eller liknande. Det skulle det inte bli hör heller om det fanns med från början.

Save on quit gör mer nytta för en stor spelarbas än att inte ha det alls.

I guess, och andra sidan är jag väl lite av åsikten att vissa spel ändå gärna får vara på lika villkor, eller de villkor som spelet ursprungligen designades för i så lång utsträckning som möjligt. Tänker speciellt om det finns "meta-online-funktioner" inblandat i SP:n eller liknande med leaderboards osv.

Nu gör det kanske inte det i Returnal (ej hunnit köra det ), men jag kan ändå störa mig på att det i tex Resident Evil 2 finns möjlighet att i princip köpa sig till alla unlocks som är en stor del av spelcykeln och på så sätt få alla trophies m.m. gratis nerkörda i halsen. Det blir liksom inget att stoltsera med att man klarat spel X eftersom spel X kan scummas/bypassas totalt genom att göra Y. Där tycker jag ändå souls exempelvis visat lite stake genom åren och hållit sig till sin niche, det finns inget easy-läge osv.

Det är bara min personliga preferens. Spel idag är ju generellt löjligt mycket mer handhållande och spelare mer otåliga. Man får nästan gå till simulatorer för att kräva något från användaren nuförtiden.

Tillägg att jag tycker det finns helt horribla beslut vad gäller sånt här också, exempelvis Wolfenstein 2 The New Colossus har ett achivement där du ska klara hela spelet på svåraste utan att dö. Fine utmaningar är alltid välkomna, problemet är att det måste göras i en sittning och spelet är sådär 15h långt med massa ingame cutscenes du inte kan skippa och du kan aldrig spara. Kraschar spelet efter 14h är du rökt. I min mening och för ett sånt spel är det inte utmanande utan bara sadistiskt eller ogenomtänkt givet vad spelet är. Man kunde tex haft sparningar på chapter-nivå får att bibehålla någon sans och balans samtidigt som en rejäla utmaningen att ta sig ett helt kapitel i taget utan att dö.

Moderator | Testpilot
Skrivet av heady89:

Möjligt att så är fallet i Returnal, jag har inte hunnit köra det ännu så ska inte säga något. Men i Demon's Souls får du absolut inga konsekvenser av S&Q om du backar mot molnet, det är som att du aldrig dött och du får noll konsekvens då ingenting stäms av eller synkas mot något online-state vad gäller detta.

I guess, och andra sidan är jag väl lite av åsikten att vissa spel ändå gärna får vara på lika villkor, eller de villkor som spelet ursprungligen designades för i så lång utsträckning som möjligt. Tänker speciellt om det finns "meta-online-funktioner" inblandat i SP:n eller liknande med leaderboards osv.

Nu gör det kanske inte det i Returnal (ej hunnit köra det ), men jag kan ändå störa mig på att det i tex Resident Evil 2 finns möjlighet att i princip köpa sig till alla unlocks som är en stor del av spelcykeln och på så sätt få alla trophies m.m. gratis nerkörda i halsen. Det blir liksom inget att stoltsera med att man klarat spel X eftersom spel X kan scummas/bypassas totalt genom att göra Y. Där tycker jag ändå souls exempelvis visat lite stake genom åren och hållit sig till sin niche, det finns inget easy-läge osv.

Det är bara min personliga preferens. Spel idag är ju generellt löjligt mycket mer handhållande och spelare mer otåliga. Man får nästan gå till simulatorer för att kräva något från användaren nuförtiden.

Tillägg att jag tycker det finns helt horribla beslut vad gäller sånt här också, exempelvis Wolfenstein 2 The New Colossus har ett achivement där du ska klara hela spelet på svåraste utan att dö. Fine utmaningar är alltid välkomna, problemet är att det måste göras i en sittning och spelet är sådär 15h långt med massa ingame cutscenes du inte kan skippa och du kan aldrig spara. Kraschar spelet efter 14h är du rökt. I min mening och för ett sånt spel är det inte utmanande utan bara sadistiskt eller ogenomtänkt givet vad spelet är. Man kunde tex haft sparningar på chapter-nivå får att bibehålla någon sans och balans samtidigt som en rejäla utmaningen att ta sig ett helt kapitel i taget utan att dö.

Ja det är ju klart att man kan störa sig, men det är ju upp till var och en om det används eller inte. När det kommer till att köpa grejer drar jag personligen gränsen vid något likt AssCreed där man med riktiga pengar har kunnat köpa sig fördelar. Det är också något man får stå själv för, men det är bara något som inte borde finnas i ett singleplayer-spel till att börja med.

En sparfunktion är något helt annat - helst när det inte gör spelet mindre svårt för de flesta. Vi vet redan att en större del av oss spelare inte spelar klart våra spel, då tycker jag det känns självklart att de flesta inte skulle orka gå igenom ett parti där man håller på med save-scumming via molnet. Just Returnal är i princip bara ett singleplayer-spel, så det finns inget argument som skulle vara likt "De kan förstöra för andra".

Allt folk vill är att kunna stänga av spelet när de vill och sedan återkomma. Det vill folk säkert i många spel, men det känns mer extremt här då olika "runs" kan vara i 1-3 timmar och när du dör så åker du tillbaka till ruta 1, i korta drag. Utvecklarna själva tipsade om att ha konsolen i rest mode, så alltså har de inget emot att man använder olika medel för att kringgå problem som de inte vill hjälpa oss pelare med. Således skulle, den lilla andelen, som skulle save-scumma inte betyda något för dem.

Allt kommer också tillbaka till det faktum att de flesta av den här typen av spel har tonvis med sätt de sparar din spelomgång på. Antingen genom att gå igenom en dörr, varje nytt rum, eller att det sparas när du stänger av. I alla dessa spel genom åren, Bindning of Isaac och exempelvis Hades, har save-scumming varit möjligt. Folk har garanterat hållit på med det - men det har ingen som brytt sig om. Det spelar ingen roll vad folk gör i sina egna singleplayer spel.

Således är det för mig befängt att man inte haft den här funktionen där dag ett. Det förstör inte spelupplevelsen för någon, annat än de osm kanske har problem att "inte fuska", och det hjälper så många fler.

Dessutom är det roligt att utvecklarna tipsar om rest mode, där spelet kan stängas av för uppdateringar till spelet och såldes är din spelomgång borta Bra tips, tack.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Personligen ser jag noll problem med att folk spelar singleplayerspel exakt som dom själva vill. Om de vill trixa med sparfiler? Kör hårt. Ha kul som du vill.

Medlem
Skrivet av matt76:

Intressant att se hur en tweet kan tolkas på flera olika sätt. Låter mer som att de lyssnar på användarbasen, men att de för tillfället inte har en lösning på problemet som de kan utannonsera. Det utesluter så klart inte att en sådan funktion kommer senare (sidor som pushsquare, polygon, eurogamer har tolkat det på liknande sätt).

Dom nämner ju varken lösningar eller problem överhuvudtaget. Orden "we have nothing to announce" låter väl snarare att man inte har några planer att ändra någonting alls. Om man läser mellan raderna förefaller det vara mer ett diplomatiskt 'NEJ!' än att det är något man tittar på.

Medlem

De får väl göra så att om man vill spara under en omgång så måste man vara uppkopplad och sparfilen läggs på en extern server som det är i många "online-lootspel".

Skribent
Skrivet av Margy:

De får väl göra så att om man vill spara under en omgång så måste man vara uppkopplad och sparfilen läggs på en extern server som det är i många "online-lootspel".

Om det nu är så otroligt viktigt för dem att ingen save scum-trixar så är det ju absolut en lösning. Vad det nu spelar för roll i ett strikt singleplayerfokuserat spel.

12
Skriv svar