Nu är spelen för dyra.

Medlem

Om det är några spel som definitivt borde vara billigare är det ju såna som kommer varje år som tex Fifa. Jag komner aldrig nånsin köpa det för 800 kr. Borde vara max 500 för nypris.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Vad menar du med att "inflationen gått i taket senaste 5 åren"?

Medlem

Trist att se folk försvara företag, som om de hade våra intressen i baktanken, istället för att maximera sin vinst. Önskar folk var lika passionerade att komma till försvar när det gäller saker som faktiskt förtjänar det.

Sen i vanlig ordning är det den sedvanliga bristen på empati från somliga som gör sig känd. Härligt. Same old shit på FZ.

Folkens, det är inte nödvändigt att försvara spelindustrin. Det är det verkligen inte. Det har aldrig gått bättre för den. Prishöjningarna är inte för att de inte har råd att göra spel längre annars, det är för att de vill tjäna mer pengar.

Inget fel med det, men vi kan ju sluta att vara så lättlurade att vi tror att om vi inte betalar 700-800+ för ett spel så försvinner alla spel vi älskar. Så är inte fallet. Istället för att säga till våra medspelare ”har du inte råd att spela kan du skaffa en ny hobby” så kan vi väl istället säga till spelföretagen ”har ni inte råd att göra spel kan ni göra något annat”?

Det är sant att spel är mer avancerade än någonsin, även om det platåat lite, men samtidigt har vi verktyg som gör att det aldrig varit lättare att göra spel.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Trist att se folk försvara företag, som om de hade våra intressen i baktanken, istället för att maximera sin vinst. Önskar folk var lika passionerade att komma till försvar när det gäller saker som faktiskt förtjänar det.

Sen i vanlig ordning är det den sedvanliga bristen på empati från somliga som gör sig känd. Härligt. Same old shit på FZ.

Folkens, det är inte nödvändigt att försvara spelindustrin. Det är det verkligen inte. Det har aldrig gått bättre för den. Prishöjningarna är inte för att de inte har råd att göra spel längre annars, det är för att de vill tjäna mer pengar.

Inget fel med det, men vi kan ju sluta att vara så lättlurade att vi tror att om vi inte betalar 700-800+ för ett spel så försvinner alla spel vi älskar. Så är inte fallet. Istället för att säga till våra medspelare ”har du inte råd att spela kan du skaffa en ny hobby” så kan vi väl istället säga till spelföretagen ”har ni inte råd att göra spel kan ni göra något annat”?

Det är sant att spel är mer avancerade än någonsin, även om det platåat lite, men samtidigt har vi verktyg som gör att det aldrig varit lättare att göra spel.

Försvar av spelutvecklarna har jag inte lagt märke till men desto fler som påpekat att spelen är, fortfarande, bra mycket billigare idag än tidigare samt att det är lätt att kringgå då det inte tar lång tid att hitta samma spel för halva priset på någon av de otaliga reorna som kommer årligen.

Precis som du säger är de vinstdrivande företag som självfallet vill maximera sin vinst. Är väl inget konstigt med det? Men samtidigt kan jag som konsument välja var och när jag köper det för att minimera mina utgifter, inget konstigt med det heller.

Medlem

Videon i korthet: Företagen som vill höja priserna säger att de "behöver" höja priser för inflationen och att spel kostar mer att utveckla, men företagen går samtidigt med mer vinst än någonsin.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Exakt. Jag brukar jämföra med 18 hål på en relativt fin golfbana för 650kr i 4 timmar, en fotbollsmatch i 90min 300kr eller en kväll på krogen som bara försvinner ner i strupen. Padel är med svindyrt i jämförelse. Det är rimligt att spel kostar 800kr.

Medlem

Minns när jag köpte SNES-spel för 749:- för sisådär 25 år sedan. Har alltid varit förvånad att spelen har kostat runt 600:- medan nästan allt annat har ökat i pris.

Med det sagt skulle jag aldrig betala 800:- för ett spel pga den enkla anledningen att de går ner i pris rätt fort.

På Steam känner man sig ju lurad om man betalar fullpris och det är deras eget fel med alla reor som kommer hela tiden.

Tldr: 800:- för ett spel är rimligt men jag skulle aldrig betala det

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Beror på vad det är för spel. Jag har 1000+ h i Monster Hunter World, om det så hade kostat 1000kr så är det ju 1kr/h, otroligt billigt om man jämför med andra nöjen.

Även om ett spel bara varar i 10h så är det ju typ 80kr/h, sjukt billigt.

Med den logiken så hade du alltså varit beredd att betala 80000kr för monster hunter world. För det är "sjukt billigt" med 80kr/h?

Medlem

I vissa sammanhang kan spel tyckas dyra, men jag tror det inte är så många andra varor som förändrats så lite i pris som spel. För 30 år sedan så kostade ett nytt spel mellan 300-500 kronor; och nu 500-800 kronor (och detta är för nysläpp av AAA spel; många indie spel som kan vara minst lika bra som AAA kostar ibland bara några hundringar). Känns inte som så stor ökning.

Bara att streama en ny film kan ju kosta upp mot 200 kronor, en ny bok 200-300 kronor för skönlitteratur; för facklitteratur kan böcker kosta upp mot 1000 kronor.

Det finns skor som säljs för ofantliga summor, även serietillverkade telefoner (Apple host host), märkeskläder osv.

Ett tips är att inte köpa vid release; främst pga det kan vara fullt av buggar, men också pga de flesta spel sjunker drastiskt i pris bara några månader efter release.

Medlem

Tips till @redaktionen @FZ : gör en artikel om prisutvecklingen av spel, från e.g. 1991 till nu. Hur kan det vara så att spel ökat så lite i pris jämfört med andra varor?

Medlem
Skrivet av aasecond:

Tips till @redaktionen @FZ : gör en artikel om prisutvecklingen av spel, från e.g. 1991 till nu. Hur kan det vara så att spel ökat så lite i pris jämfört med andra varor?

DLC och mikrotransaktioner.

Medlem

om spelen skulle vara ordentligt gjorda, utan problem och massa buggar, och självklart vara inte någon 5 timmars aldrig mer spela spelet så är jag helt ok med sådan prislapp på 800kr. Självklart inge mikrotransaktioner eller dyligt heller.
Spelen måste vara toppklass dock för jag ska tycka den prislappen ska vara värd. Självklart är det subjektivt men vi säger senaste spelet jag kan tänka mig skulle vara..... JA du bra fråga var bra länge sedan det hände typ Tales of Vesperia när det först kom ut för många härran år sedan. Tror dom skjuter sig lite i foten när dom höjer prislappen på spel, Pushar fler folk till att hitta "alternativa" vägar att spela vissa spel.

Efter lite mer omtanke så skulle jag nog vilja också faktiskt ha med Sea of thieves på min lista över spel jag tyckte var värd en prislapp på 800. OM dom hade skippat att man kan köpa pets etc och istället lagt in allt sånt som progression rewards.

Medlem

Jag tycker inte spel är dyrt. Om man inte gillar priset så kan man vänta på Rea eller köpa något annat spel.
Om man tycker gaming är en dyr hobby eller för dyrt så finns det andra hobbyn.

Det här påminner mig om flertalet diskussioner om folk som klagar att biobiljetter går upp i pris, eller SL-biljetter går upp i pris.

Det kommer alltid klagas, helt enkelt för att företag vill tjäna pengar (de är företag, inte välgörenhet) och konsumenter vill alltid få saker så billigt som möjligt.
I slutändan så kommer det styras utav vad folk är villiga och betala. Jag tror stor del av konsumenter är villiga att betala 800kr för nysläppta spel, därmed så kommer priset stanna kvar där.

Medlem
Skrivet av aasecond:

I vissa sammanhang kan spel tyckas dyra, men jag tror det inte är så många andra varor som förändrats så lite i pris som spel. För 30 år sedan så kostade ett nytt spel mellan 300-500 kronor; och nu 500-800 kronor (och detta är för nysläpp av AAA spel; många indie spel som kan vara minst lika bra som AAA kostar ibland bara några hundringar). Känns inte som så stor ökning.

Bara att streama en ny film kan ju kosta upp mot 200 kronor, en ny bok 200-300 kronor för skönlitteratur; för facklitteratur kan böcker kosta upp mot 1000 kronor.

Det finns skor som säljs för ofantliga summor, även serietillverkade telefoner (Apple host host), märkeskläder osv.

Ett tips är att inte köpa vid release; främst pga det kan vara fullt av buggar, men också pga de flesta spel sjunker drastiskt i pris bara några månader efter release.

ja jag kan inte komma ihåg vilket spel det var exakt just nu men jag kommer ihåg var ett spel jag såg på rea och tänkte va fan det släpptes bara för någon månad sedan. Så ja förr då köpte jag lir på release. Men har börjat backa på det och väntar hellre på en bra rea, speciellt om det är spel där man inte "behöver" vara med från start så som ett mmo eller något multiplayer spel där det är jobbigare att ta sig in när alla redan som spelat sedan länge har stort övertag.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Trist att se folk försvara företag, som om de hade våra intressen i baktanken, istället för att maximera sin vinst. Önskar folk var lika passionerade att komma till försvar när det gäller saker som faktiskt förtjänar det.

Sen i vanlig ordning är det den sedvanliga bristen på empati från somliga som gör sig känd. Härligt. Same old shit på FZ.

Folkens, det är inte nödvändigt att försvara spelindustrin. Det är det verkligen inte. Det har aldrig gått bättre för den. Prishöjningarna är inte för att de inte har råd att göra spel längre annars, det är för att de vill tjäna mer pengar.

Inget fel med det, men vi kan ju sluta att vara så lättlurade att vi tror att om vi inte betalar 700-800+ för ett spel så försvinner alla spel vi älskar. Så är inte fallet. Istället för att säga till våra medspelare ”har du inte råd att spela kan du skaffa en ny hobby” så kan vi väl istället säga till spelföretagen ”har ni inte råd att göra spel kan ni göra något annat”?

Det är sant att spel är mer avancerade än någonsin, även om det platåat lite, men samtidigt har vi verktyg som gör att det aldrig varit lättare att göra spel.

Lugna sig lite med Marxismen/planekonomin nu, det känns inte som att en låst prissättning och en reglerad spelmarknad (vad gäller pris till slutkund) hade påverkat spels tillgång och kvalitet, och att dra känsloargument i stil med "brist på empati" känns... inte så verklighetsförankrat.

Är det rimligt att alla människor ska kunna spela alla spel? Om inte, var ska gränsen dras? Det finns dessutom en rad förutsättningar som påverkar hur vi konsumerar och avnjuter kultur (så även datorspel), alltifrån personlig smak (en del kanske gillar en större andel av spelen på marknaden än andra, vilket gör att deras hobby blir dyrare än någon som inte gillar lika många - vem har rätt där?) till teknisk reproduktion av verken (jag spelar och njuter av mina spel i 1080p/60, medan andra inte hade velat spela sina spel i den upplösningen och/eller uppdateringsfrekvensen - vem har rätt och fel i vad som är grundläggande teknisk standard för behållning av kulturella verk?), för att inte tala om vilken underhållningsupplevelse vi individuellt får ut, vad gäller så väl kvantitet som kvalitet, och en blandning däremellan.

Detta påverkar givetvis också hur vi värderar ett verk, så väl ekonomiskt som mer abstrakt - ett spel som för någon inte hade varit värt lagringsutrymmet det tar upp är för någon annan värd en icke obetydlig del av dennes inkomst. Vem har rätt och vem har fel? Ska du, jag, staten eller någon annan aktör bestämma att det inte får gå att tjäna pengar på spel? Återigen, vem ska då dra gränsen och definiera vad kostnaderna så väl som prissättningen, investeringen, riskerna och så vidare, och så vidare, med spel "får" vara? Spel har ju som tidigare nämnt (se SCBs statistik kring KPI) inte varit billigare i förhållande till inflationen, och var tycker du själv att det ska landa? Vem säger att din åsikt är den rätta? Vem bestämmer var "rätt" KPI ligger?

Minecraft borde ju med den logiken i praktiken vara gratis, med tanke på hur få som arbetade med att utveckla det och till vilken budget, i relation till hur många exemplar som sålts, samtidigt som en del verk borde kosta skjortan just för att det är otroligt mycket blod/svett/tårar/pengar/timmar/lidande/annan arbiträr faktor som lagts ner i dess utveckling. Är det verkligen rimligt att använda sådana måttstockar bara för att företagen inte ska få tjäna på verken?
Med det inte sagt att man inte kan kritisera spelskapare/-distributörer för en prissättning som upplevs felaktig, det är dock inte riktigt att likställa med att "spel är för dyra".

Vi spårar iväg igen, men snälla... sluta förenkla så förbaskat. Företag är inte ondskan och vi spelare är inte godheten, eller vice versa. Förutsatt att någon av dem går att definiera individuellt eller i grupp överhuvudtaget.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har nog inte köpt ett nytt spel på över 10 år. Väntar alltid 2-3 år så får man det billigare, patchat och kanske även lite dlc!

Trots detta tycker jag inte 800kr är så farligt beroende på vilket spel det är. Men min backlog är så stor att jag inte har behov av något nytt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag tycker inte spel är dyrt. Om man inte gillar priset så kan man vänta på Rea eller köpa något annat spel.
Om man tycker gaming är en dyr hobby eller för dyrt så finns det andra hobbyn.

Det här påminner mig om flertalet diskussioner om folk som klagar att biobiljetter går upp i pris, eller SL-biljetter går upp i pris.

Det kommer alltid klagas, helt enkelt för att företag vill tjäna pengar (de är företag, inte välgörenhet) och konsumenter vill alltid få saker så billigt som möjligt.
I slutändan så kommer det styras utav vad folk är villiga och betala. Jag tror stor del av konsumenter är villiga att betala 800kr för nysläppta spel, därmed så kommer priset stanna kvar där.

Det är väl just det som folk vill klaga på. Att företag gör det bara för tjäna MER pengar. Det är deras rätt som företag att ta betalt det dom vill ha för sin vara, samma som det är våran rätt att klaga och bli besviken på deras girighet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tycker inte att spel i allmänhet är för dyra, men när det gäller spel som uppdateras årligen där grunderna är desamma som föregående spel - tänker nu framför allt på sportspel som FIFA, Football Manager, NHL och så vidare - så är det för mig smått bisarrt att kräva fullpris. Ännu mer så i spel som FIFA där man dessutom har en enorm in-game-kassako i form av FUT.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Trist att se folk försvara företag, som om de hade våra intressen i baktanken, istället för att maximera sin vinst. Önskar folk var lika passionerade att komma till försvar när det gäller saker som faktiskt förtjänar det.

Sen i vanlig ordning är det den sedvanliga bristen på empati från somliga som gör sig känd. Härligt. Same old shit på FZ.

Folkens, det är inte nödvändigt att försvara spelindustrin. Det är det verkligen inte. Det har aldrig gått bättre för den. Prishöjningarna är inte för att de inte har råd att göra spel längre annars, det är för att de vill tjäna mer pengar.

Inget fel med det, men vi kan ju sluta att vara så lättlurade att vi tror att om vi inte betalar 700-800+ för ett spel så försvinner alla spel vi älskar. Så är inte fallet. Istället för att säga till våra medspelare ”har du inte råd att spela kan du skaffa en ny hobby” så kan vi väl istället säga till spelföretagen ”har ni inte råd att göra spel kan ni göra något annat”?

Det är sant att spel är mer avancerade än någonsin, även om det platåat lite, men samtidigt har vi verktyg som gör att det aldrig varit lättare att göra spel.

Vad har empati med saken att göra? Att folk inte skulle ha råd? Praktiserar du den tankebanan på bilar? Hus? Privatjet? Det håller ju inte. Spel är fortfarande väldigt billig underhållning det går inte att komma ifrån och som har sagts en miljard gånger redan i tråden. Ha lite is i magen och priserna kommer att komma ner..

Alla vill tjäna pengar, det är så världen fungerar. Jag brukar se det som att jag gärna lägger lite extra pengar på saker som jag brinner lite extra för. Skulle det vara som så att man inte har råd att syssla med spel som hobby kanske det är läge att se över annat i sin ekonomi? Hell du kan köpa en Xbox One för typ en tusenlapp på tradera och sen skaffa en prenumeration på Game Pass, sen har du oändligt mycket spel att köra igenom. Förstår inte heller varför de som klagar över kostnaden på spel knappt reflekterar över att det finns en begagnatmarknad? Har köpt massor av spel genom åren via tradera och det har fungerat utmärkt.

Skribent
Skrivet av Thane:

https://www.youtube.com/watch?v=xQxa7lZH5xE&t=597s&ab_channel...

Videon i korthet: Företagen som vill höja priserna säger att de "behöver" höja priser för inflationen och att spel kostar mer att utveckla, men företagen går samtidigt med mer vinst än någonsin.

Samma som alla marknader i hela världen alltså. En iPhone kostar väl inte astronomiskt mycket mer att utveckla och producera idag än för några år sedan men ändå är toppklassmodellerna sjuktligt dyra, runt 20 000. En TV i toppklassegmentet går på 45 000 - 80 000:- vid släppdatum, men kostar knappast så extremt mycket mer att producera än en modell som vid släpp går på cirka 10 000:-

Vill man ha det senaste/spela det senaste/uppleva det senaste så kostar det pengar. Företagen kommer ta så mycket de kan för sin produkt för att maximera vinsten, oavsett om vi pratar om Activision, Nintendo, Ben & Jerrys, LG, Apple eller Samsung.

Uppenbarligen säljer spel så bra och marknaden växt så mycket att företagen upplever att det går att höja priserna. Vi får se 2021 och 2022 om de har rätt eller om konsumenterna kommer säga ifrån.

Medlem

Är det inte multiplayer ser jag ingen anledning till att spela det när det är Nytt, dyrt samt ofta buggigt. Väntar du något år eller två följer det ofta med expansioner till ett lägre pris. Men jag köper så få spel jag har så jag bryr mig inte så mycket om pris är jag sugen så köper jag. Men har gamepass ultimate så det mesta av mina "behov" täcks där.

Medlem

Personligen är inte priset på spelen det största problemet... det är att hitta tiden till att spela alla spel man vill spela

Det har faktiskt på senare tid lett till att jag köper mindre spel (inte för att dom är dyra) och även vid reor avstår jag vissa erbjudanden bara för att fylla på nån backlog jag inte har tid för i alla fall.

Sedan om prissättningen är vinstdrivande och kostnadsdrivande har jag inte nån kunskap om, kanske lite av båda orsakerna. Spelen blir ju mer och mer tidskrävande och avancerade att skapa så det är ju inte helt förvånande om dom samtidigt blir dyrare att producera.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av Natrium:

Det är väl just det som folk vill klaga på. Att företag gör det bara för tjäna MER pengar. Det är deras rätt som företag att ta betalt det dom vill ha för sin vara, samma som det är våran rätt att klaga och bli besviken på deras girighet.

Absolut, har inte sagt att man inte har rätt att klaga.
Jag ser bara inte poängen med att klaga på företag för att de tjänar pengar. Köp inte deras produkter så stödjer du inte deras girighet. Tror vi alla har något företag vars produkter vi undviker av diverse anledningar.

Det har redan nämnts i tråden att du kan komma billigt undan om du köper spelen senare när de är på rea eller köpa begagnat. Man förlorar inget på att avvakta med att köpa spel om man tycker 800kr är för dyrt.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Med den logiken så hade du alltså varit beredd att betala 80000kr för monster hunter world. För det är "sjukt billigt" med 80kr/h?

Nej det sa jag aldrig, 80kr/h är billigt om spelet kostar 800kr.

För ett spel jag lägger ca 1000h på hade jag lätt kunnat lägga ett par tusen iaf om inte mer.

Medlem

Cyberpunk kostade runt 400-600. Men ja, vissa av spelen är dyra. Det är nog mycket som spelar in. Tror själv att kostnaderna för next gen spelen är högre att tillverka. Nån form sv prishöjning är ju väntat. Men å andra sidan så är spelen väldigt buggiga idag och det är en direkt spark i magen på konsumenterna. Men så är det. Börjar mer se spel som en investering idag, jag köper något som blir bra om 6 månader haha.

Rdr2 kostade 800 spänn för vanliga spelet utan massa editions. Men å andra sidan så är också rdr2 ett av världens mest dyraste spel någonsin. Titanic filmens budget var lägre än rdr2. Så viss förståelse har jag för prishöjningar.

Medlem

Eller köp spelen på rea, eller köp bara väldigt få spel eller köp en korg physalis för 10,90 i stället då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Spela inte på konsol då så är problemet löst?

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Jag tycker inte spel är dyrt. Om man inte gillar priset så kan man vänta på Rea eller köpa något annat spel.
Om man tycker gaming är en dyr hobby eller för dyrt så finns det andra hobbyn.

Det här påminner mig om flertalet diskussioner om folk som klagar att biobiljetter går upp i pris, eller SL-biljetter går upp i pris.

Det kommer alltid klagas, helt enkelt för att företag vill tjäna pengar (de är företag, inte välgörenhet) och konsumenter vill alltid få saker så billigt som möjligt.
I slutändan så kommer det styras utav vad folk är villiga och betala. Jag tror stor del av konsumenter är villiga att betala 800kr för nysläppta spel, därmed så kommer priset stanna kvar där.

Hårt men sant. Spel är en hobby och varenda hobby kostar pengar.

Jag har spelat golf i många år och det går att köpa begagnat istället för nytt, spela lite sämre banor istället för AAA-banorna, spela på tider där inte så många spelar för att få det billigare, ta med mackor hemifrån för att äta på banan istället för lunch i restaurangen o.s.v. Vidare känner jag folk som håller på med hästar som hobby som bara skrattar åt de få utgifterna jag har med spel och datorer som hobby (datordelar för typ 10k per år, konsol för 6k vart femte år, något spel i månaden för 600-800:-) är liksom ingenting mot att hålla igång ett par hästar (en sadel är t.ex. rejält dyr, tänk 25-40k för en premium). Bilar, samma sak.

Precis som dig tror jag marknaden är villig att betala 700-800 för nya spel och priset kommer hamna där tills det går upp igen mot tusenlappen om ett par år. SNES spel gick för över 700:- för typ 20 år sedan och samlarutgåvor som kostar betydligt mer än 800:- försvinner direkt på AAA-spelen.

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Personligen är inte priset på spelen det största problemet... det är att hitta tiden till att spela alla spel man vill spela

Det har faktiskt på senare tid lett till att jag köper mindre spel (inte för att dom är dyra) och även vid reor avstår jag vissa erbjudanden bara för att fylla på nån backlog jag inte har tid för i alla fall.

Sedan om prissättningen är vinstdrivande och kostnadsdrivande har jag inte nån kunskap om, kanske lite av båda orsakerna. Spelen blir ju mer och mer tidskrävande och avancerade att skapa så det är ju inte helt förvånande om dom samtidigt blir dyrare att producera.

Samma här. Priset är avgörande till en viss del - jag vet aldrig om jag har tid att spela ett spel så pass ofta att jag inte tappar bort mig i det (vilket hänt 2 gånger med Witcher 3 nu t.ex) så därför väljer jag ofta enklare spel, och gärna så pass billiga att det inte gör något om spelet helt enkelt hamnar på hyllan och aldrig spelas. Kan både handla om nyare indie-spel eller äldre AAA-spel.

Vissa spel köper jag på release oavsett pris, t.ex God of War Ragnarök och Breath of the Wild 2 som jag bara måste spela direkt. I övrigt spelar det ingen roll om det är Persona 5 Royal för halva priset, eller något som precis släppts. Ett spel får kosta olika kronor per timme beroende på kvalité och variation, kanske inte vill grinda ett jrpg för 20kr/h men en upplevelse som God of War får kosta mer.

Tycker hur som helst inte priset är problemet, utan snarare att många spel är så pass stora och omfattande och lika varandra att de inte går att prioritera in. Föredrar då spel som man kan plocka upp i 20 minuter och stänga ner och ändå uppleva att man "hänger med" mellan passen. Har precis avslutat Luigi's Mansion 3 som passade mig perfekt, och då påbörjat Hollow Knight som jag fått genom PS Plus. Bloodborne gav jag en till chans och vill verkligen spela det, men känner inte att jag kan avvara tid att nöta samma område i flera timmar utspritt över veckor för att ta mig igenom.

Medlem

Jag har haft ett UO konto aktivt sedan 1997... där kan vi prata om ett "dyrt" spel! Dock värt varenda krona, dock på sista tiden är det mer för att inte förlora huset som jag har kontot aktivt, men ibland spelar jag lite.

23 år = 276 månader á $13 = $ 3 588 x 8 kronor = ca 29 000 kronor. Nu har tyvärr inte spelade timmar men det var värt varenda krona. Det var inte billigt i början när man satt på modem/isdn Bästa som hände för plånboken var när man fick 10mbit bredband från BBB år 2000!


signatur

Through the cables and the underground now

Skriv svar